راهنمای سفر به استانبول ، ترکیه | Istanbul

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به استانبول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به استانبول همراه شما خواهیم بود. پس اگر قصد سفر به شهر زیبای استانبول را دارید تا آخر این مقاله با ما باشید.

استانبول (Istanbul) شهری در کشور ترکیه که در آن آسیا و اروپا با یکدیگر ملاقات می کنند، یکی از شگفتی های تاریخی و نوآوری های معاصر است. استانبول که زمانی قسطنطنیه نامیده می شد، یک کشف فرهنگی است. این شهر دو قاره ای و توریستی مملو از جاهای دیدنی، مراکز خرید، هتل های لوکس و کژوال و فستیوال های سالانه است. در ادامه با راهنمای سفر به استانبول با شما خواهیم بود.

استانبول یکی از زنده ترین شهرهای دنیاست که تا لذت سفر به آن را تجربه نکنید از جذابیت هایش بی خبر می مانید. اگر شما عاشق خیابان های شلوغ، مراکز خرید لوکس با برندهای عالی، غذاها و دسرهای خوشمزه، موسیقی خیابانی و شادی مردم در فضای شهر، طبیعت بسیار زیبا با بوی دریا و صدای مرغ دریایی و آب و هوای عالی هستید، قطعا سفر به استانبول یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اطلاعات کلی

ویزا: نمی‌خواهد

واحد پول: لیر (TRY)

زبان رسمی: ترکی استانبولی

دین اکثریت مردم: اسلام

فرودگاه ها:

شماره های اضطراری:

  • کد تلفن ترکیه: 90+
  • کد تلفن استانبول: 212 برای مناطق اروپایی، 216 برای مناطق آسیایی
  • پلیس: 155
  • اورژانس: 112
  • آتش نشانی: 110

اختلاف ساعت تا تهران: حدود یک ساعت و نیم از ایران عقب تر است.

آب و هوا

استانبول به دلیل مجاورت با دریا به طور کلی آب و هوای مرطوبی دارد. دقیقا مانند تنوع فرهنگ استانبول، آب و هوای استانبول هم ترکیبی از آب و هوای چند اقلیم است؛ مدیترانه‌ای، گرمسیری، مرطوب و آب و هوای اقیانوسی. تابستان‌های استانبول عموما گرم و شرجی است. اگر تحمل هوای شرجی را ندارید، تابستان گزینه مناسبی برای سفر به استانبول نیست. اما در عین حال تابستان موقعیت بسیار مناسبی برای آفتاب گرفتن و لذت بردن از ساحل استانبول است. درباره استانبول و زمستانش باید این نکته را به شما بگویم که به دلیل موقعیت جغرافیایی استانبول و مجاورت دریا، ممکن است دمای هوا آنقدرها پایین نباشد، اما سرمای آن نسبتا آزاردهنده است.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

بهترین زمان سفر

تقریبا همه ماه های سال برای سفر به استانبول مناسب است، اما بهترین زمان برای رفتن به این شهر در ترکیه بهار و پاییز است. علاوه بر هوای دلچسب حراج ها و جشنواره های زیادی هم در این دو فصل برگزار می شود که می توانند سفر شما بهتر بنمایند. تقریبا می توان گفت بهترین زمان سفر به استانبول فصل بهار است. چرا که از میزان بارش های فصلی کم شده و هوا طراوت خاصی را به خود می گیرد.

در فصل پاییز از قیمت تورهای مربوط به این شهر مبلغ زیادی کاسته می شود و همینطور شرایط جوی بسیار مناسبی هم نیز در شهر استانبول فراهم می شود. بنابراین بعد از فصل بهار، پاییز بهترین زمان برای سفر به استانبول می باشد اما توجه داشته باشید که تنها در نیمه اول سعی کنید به این شهر بروید زیرا در نیمه دوم پاییز با افزایش بارندگی ‌ها و کوتاه شدن طول روزها، گشت و گذار کمی سخت می شود.

امنیت در شهر استانبول

اگر بخواهیم امنیت در شهر استانبول را بررسی کنیم، باید بگوییم که استانبول شهری است درست همانند تهران خودمان. شهری شلوغ و بزرگ با جمعیت بالا. همان قدر که در تهران شما باید حواستان به خودتان و وسیله هایی که همراهتان در مراکز شلوغ هست باشد استانبول هم دقیقا همینطور است. با توجه به این که در شهر استانبول دستگاه های ATM به راحتی پیدا می شوند شما حتی الامکان سعی کنید مقدار زیادی پول همراهتان نباشد. برخی محله های استانبول مانند محله بالات که محله های توریستی و زیبایی هم هستند را بهتر است در طول روز بازدید کنید. حتی الامکان آخر شب و دیروقت به محله های تاریخی، خلوت و قدیمی شهر نروید.

جاذبه های گردشگری استانبول

دیدنی های استانبول آنقدر زیاد است که هر چقدر هم که آنها را معرفی کنیم حق مطلب ادا نمی شود. این شهر مهد تمدن است و جاذبه هایش بی شمار. به طور کلی جاذبه های گردشگری استانبول را می توان به سه دسته تقسیم کرد؛ دیدنی های استانبول، جاذبه های تاریخی و جاذبه های تفریحی. در ادامه برخی از مهمترین این جاذبه ها را نام برده ایم.

از دیدنی های مهم و معروف استانبول پل و تنگه زیبای بسفر، آکواریوم استانبول، موزه پرا استانبول و … هستند. همچنین از دیدنی ها و جاذبه های تاریخی مهم استانبول می توان مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، مسجد سلیمانیه، پل تاریخی گالاتا، برج گالاتا، حمام خرم سلطان، کاخ دلما باغچه، قلعه روملی حصار، برج دختر استانبول، کاخ توپکاپی و … را نام برد.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

همچنین استانبول مکان های تفریحی بی شماری دارد. از بهترین مکان های تفریحی استانبول می توان شهربازی ویالند استانبول، جزیره زیبای بویوک آدا، تپه پیرلوتی، تپه چاملیجای (بام استانبول)، تله کابین استانبول و … را نام برد.

تفریحات استانبول

شب‌های استانبول خاموشی ندارد، کلاب‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌های دیدنی در کل تفریحات شبانه استانبول تلاش می‌کند تا این شهر را تا صبح زنده نگه دارد و کاملا هم موفق بوده است. این شهر در شب‌های تابستان میزبان خیل عظیم کنسرت‌ها و فستیوال‌هایی از سراسر دنیاست، به طوریکه در گوشه‌ای از شهر موسیقی تمام نشده، جایی دیگر صدای آن برمی‌خیزد. شبگردی در استانبول، شام در کشتی کروز در تنگه بسفر و گذراندن شبی متفاوت از تفریحات این شهر زیبا است. در تور کشتی کروز که یکی از تورهای محبوب است می توانید در یکی از کشتی های کروز مسافربری که به طور مرتب در تنگه در حال رفت و آمد هستند سوار شوید و از رفتن در میان آب های تنگه بسفر لذت ببرید؛ضمن اینکه در این کشتی ها انواع نوشیدنی و خوراکی و شام نیز وجود دارد.

زمانی که نیمه شب را گذراندید تنها جایی که تا صبح پذیرای شما خواهد بود کافه و کلاب‌ها خواهد بود. می‌توانید در این کافه‌ها به انواع موسیقی‌های زنده پاپ، راک، جاز و… گوش دهید. این کافه‌ها نه تنها خسته نمی‌شوند بلکه خستگی و خواب را از چشم تمامی گردشگران می‌پراند. از جمله معروف‌ترین کافه‌های این خیابان می‌توان به رینا، بابل و آنجلیکا اشاره کرد. با این‌ها تفریحات شبانه استانبول خود را بسازید.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

بهترین محله های استانبول

این شهر زیبا و پر جنب و جوش با تعداد بی شمار کافه ها و رستوران ها و محله های رنگارنگ و سرسبز و همچنین آثار تاریخی منحصر به فرد به جامانده از عثمانی مقصدی بی نظیر برای سفر کردن است. هر گوشه ای از این شهر رنگارنگ زیبایی خاص خود را دارد و در هر محله شما رنگ های مختلف، کافه های دنج و زیبا و مکان های تاریخی بی نظیر را خواهید یافت. از جمله معروف ترین محله های توریستی استانبول منطقه بی اغلو، محله گالاتا، محله جهانگیر، محله اورتاکوی که به شب های زنده اش معروف است، محله کاراکوی، محله بسیار زیبای کوزگونجوک، محله چوکورجوما و محله سلطان احمد، محله رنگارنگ بالات و … هستند.

از محله های بسیار لوکس و مرفه نشین شهر استانبول میتوان منطقه ساری یر، منطقه بیکوز، منطقه شیشلی، محله بشیکتاش، محله آرناووت کوی و ببک و … را نام برد. این مناطق محل سکونت اقشار ثروتمند استانبول هستند.

غذا و نوشیدنی

اگر یک بار به استانبول سفر کرده باشید میدانید که این شهر یکی از بهترین مقاصد برای شکم گردی است. تنوع غذاها و دسرها آنقدر زیاد است که انتخاب را سخت می کند. از طرفی به دلیل فرهنگ نزدیک ترکیه به کشور ما اغلب غذاها برای ما ایرانیان بسیار لذیذ و خوشمزه است. یکی از معروف ترین غذاهایی که حتما در استانبول باید امتحان کنید دونر کباب است. از دیگر غداهای معروف می توان لاهماجون، کوفته، مانتی، ساندویچ ماهی معروف استانبول، پیده، بورک و انواع کباب های لذیذ را نام برد.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

حتما شنیده اید که یکی از دسرهای لذیذ ترکیه باقلوای معروف آن است. نمی توان به استانبول سفر کرد و باقلوای آن را امتحان نکرد. باقلواهای استانبول آنقدر تنوع دارند که دلتان می خواهد از همه آنها امتحان کنید. از نوشیدنی های معروف این کشور نیز قهوه ترک است که با نوشیدن آن طعم بی نظیرش را می فهمید. امتحان کردن باقلوا در کنار یک فنجان قهوه ترک اصیل و کونفه که یکی از دسرهای بهشتی این شهر است را فراموش نکنید.

کافه و رستوران های استانبول

در شهر استانبول تا جایی که چشم می تواند ببیند، کافه و رستوران وجود دارد. تعداد کافه و رستوران های این شهر آنقدر زیاد است که نمی توان چند مورد را نام برد. بهترین مناطق برای کافه گردی، مناطق توریستی چون منطقه گالاتا، اطراف میدان تکسیم، کوچه پس کوچه های خیابان استقلال و … است. اگرچه رستوران هایی بسیار عالی در تمام مناطق شهر وجود دارد، اما این مناطق توریستی پرشورتر و شلوغ تر هستند. امتحان کردن ساندویچ ماهی های استانبول را فراموش نکنید، برای خوردن ساندویچ ماهی می توانید به رستوران های زیر پل گالاتا بروید.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

خرید در استانبول

استانبول قطب خرید خاورمیانه است. اگر عاشق خرید هستید قطعا باید استانبول را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید. از مراکز خرید لوکس استانبول می توان مرکز خرید کانیون، مرکز خرید زورلو، مرکز خرید جواهر، مرکز خرید پالادیوم، ایستینیه پارک، مرکز خرید وادی و … را نام برد. از خیابان های مهم و معروف برای خرید میدان تکسیم و خیابان استقلال، خیابان بغداد، خیابان نیشانتاشی، خیابان بشیکتاش، خیابان سردار اکرام، خیابان چوکورجوما، خیابان عبدی ایپکچی و … هستند.

از جمله مراکز خرید ارزان استانبول اوت لت ویاپورت، اوت لت آسیا، اوت لت ایرپورت، اوپتیوم اوتلت و … هستند. اگر به گشت و گذار در بازارهای سرپوشیده و تاریخی علاقه دارید حتما سری به بازار بزرگ استانبول و بازار مصری ها (بازار ادویه استانبول) بزنید.

برای اینکه بدانید حراج استانبول چه زمانی است و چه وقت می‌توانید خرید ارزان در استانبول داشته باشید، کافی است به موارد زیر توجه کنید؛

  • بهترین زمان حراج خرید در استانبول و مهم‌ترین حراج‌های آن هنگام کریسمس تا ثانویه، مناسبت‌های خاص به خصوص عید فطر و عید قربان است.
  • بسیاری از برندها در استانبول کلکسیون‌های فصلی دارند، بنابراین در انتهای فصل تا شروع کلکسیون دوباره، حراج اجناس قبلی را دارند و یکی از زمان‌های خوب برای خرید در استانبول، همین حراج‌های فصلی آخر فصل‌هاست.
  • حراج زمستانه در استانبول از اواسط دسامبر و اوایل ژانویه شروع می‌شود. تخفیف‌ها در این زمان از ۳۰% شروع می‌شود و عموما به ۵۰% می‌رسد، حتی در مورد برخی از برندها این عدد به ۷۰% هم می‌رسد. حراج تابستانه هم از اواخر خرداد تا اوایل مرداد می‌باشد.
راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

سوغات استانبول

سوغات استانبول به خصوص سوغاتی های خوراکی آن آنقدر متنوع و خوشمزه است که شما هرگز نمی توانید دست خالی از آنجا برگردید. همچنین می توانید در تمام محله ها و کوچه پس کوچه های استانبول این خوردنی های هوس انگیز را ببینید و از هر جای شهر سوغات این شهر زیبا را تهیه کنید. از معروف ترین سوغات استانبول چشم زخم یا نظر قربانی، باقلوا، لوکوم یا همان راحت الحلقوم، چای و قهوه ترکی، ادویه های ترکی و … هستند.

اقامت در استانبول

در استانبول تنوع هتل ها آنقدر زیاد است که ممکن است در انتخاب گیج شوید. می توان گفتن بیش از 800 هتل خوب در شهر استانبول وجود دارد. اما نگران نباشید، بهتر است قبل از انتخاب هتل معیارهای خود را بنویسید تا انتخابتان راحت تر شود. هتل های منطقه بی اغلو به خصوص میدان تکسیم، به دلیل نزدیکی به مرکز توریستی شهر و قرارگیری در بخش اروپایی بهترین انتخاب ها هستند. اما همچنان هتل هایی عالی در دیگر مناطق شهر وجود دارند. پس اگر می خواهید از هیایو و شلوغی تکسیم و خیابان بی اغلو دور باشید می توانید به گزینه های مناطق دیگر فکر کنید. از بهترین هتل های مناطق دیگر استانبول می توان هتل سوئیس اوتل بوسفوروس در منطقه بشیکتاش و هتل ویندهام گرند استانبول در محله لونت بشیکتاش را نام برد.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

اگر سفر اولتان است و به دنبال هیجان، شب‌نشینی و کافه گردی در استانبول هستید، پیشنهاد ما این است که هتل‌های نزدیک میدان تکسیم و خیابان استقلال ترکیه بهترین گزینه برای شماست. و البته که اقامت هتل‌های نزدیک استقلال و تکسیم گرانتر از سایر مناطق استانبول است. اما واقعا لذت‌بخش است. از جمله هتل های منطقه بی اغلو هتل آوانتگارد تکسیم، هتل گرند د پرا، هتل جورجز گالاتا و … هستند.

حمل و نقل عمومی

در صورتی که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر، استانبول کارت تهیه کنید، هزینه‌های شما برای استفاده از اتوبوس، مترو، تراموا،قطار کابلی و کشتی از ۵ لیر برای هر بار استفاده از هر وسیله، به ۲٫۶۰ لیر کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین کجارو به شما پیشنهاد می‌کند تا Istanbulkart تهیه کنید. استانبول کارت را می‌توانید در فرودگاه از دستگاه‌های زردرنگ فروش این کارت‌ها به نام Biletmatik تهیه کنید. همچنین بهترین روش دسترسی به مهم‌ترین مکان‌های توریستی استانبول استفاده از مترو و تراموا است.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

اتوبوس: انواعی از اتوبوس‌های معمولی و اتوبوس‌های بی آر تی در استانبول وجود دارد که جا به جایی شما در این شهر را راحت می‌کنند. کرایه اتوبوس‌های عادی ۱٫۶ لیر است در حالی که کرایه اتوبوس‌های بی آر تی بر حسب تعداد ایستگاه‌های طی شده محاسبه می شود. در مجموع فراموش نکنید برای اتوبوس سواری در استانبول، حتما باید استانبول کارت داشته باشید.

مترو: متروی استانبول با ۵ خط مختلف یکی از بهترین گزینه‌ها برای جا به جایی در شهر است. خطوط مترو از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ فعالیت دارند. هزینه هر سفر با استانبول کارت ۲٫۶ لیر است. اگر هم بخواهید بلیت‌های یک تا ده سفره مترو را تهیه کنید، باید چیزی در حدود ۵ تا ۳۲ لیر بپردازید.

تراموا: حتما تا به حال تراموای قرمز رنگ و مشهور استانبول را دیده‌اید که از میان خیابان استقلال عبور می‌کند. با این تراموا می توانید میان جاذبه‌های معروف بخش اروپایی جا به جا شوید و کافیست تنها با استانبول کارت ۲٫۶ لیر پرداخت کنید.

اتوبوس دریایی: برای گردش در طول آبراه بسفر و یا دسترسی به جزایر پرنس، می‌توانید سوار اتوبوس دریایی یا همان قایق ها و کشتی‌های عمومی استانبول شوید. هزینه سواری این وسایل حمل و نقل آبی را هم می توان با استانبول کارت و یا به صورت نقدی پرداخت کرد. در مسیرهای داخل استانبول، کرایه با استانبول کارت ۲٫۶ لیر و نقدی ۵ لیر است. هزینه دسترسی به جزایر پرنس حدود ۵ تا ۷ لیر می‌شود.

راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

تاکسی عمومی: تاکسی‌های زرد رنگ استانبول را تقریبا در هر خیابانی خواهید دید. کرایه این ماشین‌ها بر حسب تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. ورودی تاکسی‌ها برابر با ۵ لیر است و به ازای هر ۱ کیلومتر ۳٫۱ لیر به کرایه شما اضافه می‌شود.

دولموش: دولموش‌ها همان ون‌های عمومی خودمان هستند که در استانبول با رنگ زرد می‌توانید آن‌ها را شناسایی‌ کنید. کرایه دولموش‌ها قدری از اتوبوس ها بیشتر است اما مسیرهای متنوع تری از سیستم اتوبوسی دارند. کرایه هر مسیر بر روی تابلوهای ابتدای خط درج شده است.

تاکسی های آنلاین: اگر به استفاده از تاکسی‌های آنلاین علاقه دارید، حتما یکی از سه اپلیکیشن موبایلی، بی تاکسی، اوبر و یا کریم را دانلود و نصب کنید. باید بدانید بی تاکسی محبوب ترین تاکسی آنلاین در استانبول است و کرایه آن را می‌توانید به هر دو صورت نقد یا آنلاین پرداخت کنید.

هزینه های سفر

هزینه غذا

برای هزینه خورد و خوراک در استانبول زیاد نگران نباشید زیرا هزینه تقریبا مشابه تهران است. هزینه های مربوط به غذا در این کشور را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از؛

  • برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۲۵ لیر را بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید ۱۰۰ لیر پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در شهر مالاگا به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۲۰ لیر می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی ۱۰ لیر و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۱۰ لیر بپردازید.

هزینه اقامت

قیمت هتل تا حد زیادی به این بستگی دارد که هتل در کدام قسمت شهر قرار گرفته است. به طور کلی هتل‌های منطقه آسیایی استانبول ارزان‌تر از هتل‌های بخش اروپایی استانبول هستند. بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه‌های هتل در استانبول صرفه جویی کنید، بهتر است به هتل‌های محله استقلال یا آکسارای مراجعه کنید تا هتل‌های محله تکسیم. همچنین در فصل سرد قیمت هتل‌ها خیلی مناسب‌تر از بهار و پاییز است.

اگر به ‌دنبال اقامت در هتل سه ستاره هستید، به ‌ازای هر شب به ‌طور میانگین باید مبلغی در حدود ۲ میلیون تومان بپردازید. این مبلغ می‌تواند تا ۱۵ میلیون تومان به‌ازای هر شب اقامت در هتل‌های لوکس تغییر کند.

هزینه حمل و نقل

  • هزینه بلیط تک سفره ۲.۶۰ لیر
  • هزینه بلیط ماهانه ۲۰۵ لیر
  •  هزینه تاکسی: هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۴ لیر و به ازای هر یک کیلومتر ۲.۵۰ لیر به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۲۳ لیر باید پرداخت نمایید.اما پیشنهاد ما این است که حتی الامکان از تاکسی در این شهر استفاده نکنید زیرا هزینه ی بالایی دارد.
  • هزینه بنزین: اگر ماشین اجاره کردید در این کشور تا به مقاصد گردشگری بروید باید بدانید که قیمت بنزین در کشور ترکیه به ازای هر لیتر ۶ لیر است.
راهنمای سفر به استانبول
راهنمای سفر به استانبول

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨