مسجد سلیمانیه استانبول ، ترکیه | Istanbul

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مسجد سلیمانیه استانبول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با مسجد سلیمانیه استانبول آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مسجد تاریخی در استانبول ترکیه در ادامه با ما همراه باشید.

مسجد سلیمانیه استانبول (Suleymaniye Mosque) از مسجدهای جامع شهر استانبول است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد. این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر استانبول محسوب می‌شود که یکی از نمادهای این شهر نیز می‌باشد. مسجد سلیمانیه شاهکاری خیره کننده از لحاظ معماری و یکی از جاذبه های مطرح شهر استانبول است.

مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد سلیمانیه استانبول

این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول، یا سلیمان کبیر، بزرگترین و ثروتمندترین سلطان عثمانی ساخته شده ‌است. ساخت بنا در سال ۱۵۵۰ آغاز شد و ۳۵۰۰ صنعتگری که روی آن کار می‌کردند مأموریت خود را طی ۷ سال به اتمام رسانیدند. این مسجد اعظم که در نوک تپه ای در منطقه کانتارجیلار واقع است، به طرز شکوهمندانه ایی به سمت آسمان کشیده شده است. از مسجد سلیمانیه استانبول شما می توانید نگاهی کوتاه و گذرا به دو قاره اروپا و آسیا که در این شهر بهم پیوند و دو دریایی که استانبول را احاطه می کند داشته باشید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پیشینه

در مسجد سلیمانیه استانبول، عناصر معماری اسلامی و بیزانسی ترکیب شده‌اند. این بنا مناره‌های بلند و باریک در سبک کلیسای بیزانسی ایا صوفیه، با ساختمان‌هایی دارای گنبدهای بزرگ که با نیم گنبد مستحکم شده‌اند، ترکیب شده ‌است. طراحی سلیمانیه نمایشگر تصور سلطان سلیمان از خودش به عنوان “سلیمان دوم” است. این حقیقت به قبة الصخرة که بر مکان معبد سلیمان بنا شده و مباهات ژوستنین هنگام تکمیل ساخت ایا صوفیه (“سلیمان! من از تو پیشی گرفته‌ام!”) اشاره دارد. مسجد بر تپه سوم استانبول واقع شده ‌است و دومین مسجد بزرگ شهر می‌باشد.

مسجد سلیمانیه که در عظمت، چیزی کم از بناهای ساخته شده قبل از خود ندارد، گواهی بر اهمیت تاریخی سلطان سلیمان است. با این وجود، سلیمانیه از الگوی اصلیش، ایا صوفیه کوچکتر است. مرمت‌های متعدد مسجد آنچه از دکوراسیون اولیهٔ معمار سنان باقی مانده بود را نابود کردند (پاکسازی‌های جدید نشان می‌دهند که سنان قبل از اینکه رنگ غالب گنبد را قرمز کند، رنگ آبی را امتحان کرده بود).

مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد سلیمانیه استانبول

پشت مسجد سلیمانیه یک گورستان و دو آرامگاه شامل مقبره‌های سلطان سلیمان اول و همسرش روکسلانا (خرم سلطان) که به زیبایی بازسازی شده‌اند، مقبره دخترش مهریماه، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه قرار دارند. دقیقا خارج از دیوارهای مسجد و جلوی بنا، آرامگاه معمار سنان واقع شده‌ است. این آرامگاه برای عموم و گردشگران قابل بازدید نیست.

معماری باشکوه مسجد

این مسجد را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به‌دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طرح کرد. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متر است. بنا به سنت عثمانی این مسجد چهار منار (گل‌دسته) دارد که نشانه مسجدهائی است که به امر شاهان ساخته می‌شد. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.

همچون دیگر مساجد امپراطوری استانبول، حیاط بزرگی در غرب مسجد قرار دارد. حیاط عظیم مسجد سلیمانیه با مجموعه ای از ستون‌های مرمر، گرانیت و سنگ آذرین احاطه شده ‌است که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. مناره‌ها در چهار گوشه مسجد قرار گرفته‌اند. گنبد از اطراف با نیم گنبدها، از شمال و جنوب با طاق‌هایی با پنجره‌های مزین تقویت شده توسط مونولیت‌های آذرین، احاطه شده‌ است.

دکوراسیون داخلی ظریف است و تعداد محدودی کاشی ایزنیکی در آن به کار رفته ‌است. طراحی محراب و منبر ساده و با مرمر سفید صورت گرفته ‌است. بخش‌های چوبی کم تعدادند و با طرح‌های ساده با عاج و صدف مروارید تزئین شده‌اند.

معمار این مسجد بنام  معمار سینان، در طراحی این مسجد تلاش زیادی نمود تا وسعت آن به اندازه مسجد ایاصوفیه برسد. این کار را سینان با حذف ستون های عظیم گنبد و انتقال آن به دیواره ها این مسجد به سرانجام رساند. هر چند مسجد سلیمانیه به عظمت مسجد ایاصوفیه نمی رسد، ولی در روشنایی و فراخ بودن به مراتب بهتر از مسجد ایاصوفیه است.

مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد سلیمانیه استانبول

مانند سایر مساجد امپراتوری این شهر مسجد سلیمانیه استانبول نه تنها یک مکان برای عبادت، بلکه یک بنیاد خیرخواهانه نیز بود. در این مسجد بیمارستان، آشپزخانه، مدرسه ، کاروانسرا جهت محل استراحت مسافران و حمام وجود داشت و یک سیستم رفاهی فراهم شده بود تا روزانه بیش از ۱۰۰۰ فقیر شهر از مسلمان، مسیحی تا یهودی را سیر کند. این‌گونه ساختمان‌های جنبی را «کلیه ی مسجد» (به ترکی عثمانی «جامی کولیه‌سی») می‌نامیدند.

جاذبه های نزدیک

جاذبه های گردشگری اطراف مسجد سلیمانیه استانبول نیز بسیار دیدنی هستند. درست است شاید زمان کمی را در استانبول سپری کنید ولی به یاد داشته باشید کسانی که یک بار به استانبول کنند، طلسم زیبایی های آن می شوند و برای بار چندم به این شهر زیبا سفر می کنند.

  • مقبره قانونی سلطان سلیمان | Kanuni Sultan Suleyman Turbesi
  • مقبره خرم سلطان | Hurrem Sultan Turbesi
  • بازار بزرگ استانبول | Kapalıçarşı
  • مسجد جامع آهی احمد جلبی | Ahi Ahmet Celebi Cami
  • حمام سلیمانیه | Suleymaniye Hamami

چطور به مسجد سلیمانیه برویم؟

بهترین راه رسیدن به مسجد سلیمانیه از طریق خیابان پروفسور صدیق سامی اونار، در حومهٔ بازار می‌باشد. این خیابان هنوز به اسم «کوچهٔ معتادها» شناخته می‌شود زیرا چایخانه واقع در آن در گذشته مواد مخدر می‌فروختند. بعد از کوچه، وارد یک ورودی می‌شوید که در آنجا دیوارهای اطراف مسجد واقع شده و قبل بازدید هستند. در مسیر رسیدن به مسجد سلیمانیه استانبول چشم‌اندازی از باغ‌های زیبا را مشاهد خواهید کرد. در ابتدای ورود به مسجد وضوخانه قابل رویت است، بعد از گذر از وضوخانه وارد حیاط خواهید شد.

نزدیک‌ ترین مترو به مسجد سلیمانیه ایستگاه Vezneciler است. این ایستگاه متر در ضلع جنوبی مسجد واقع‌شده است. البته وسایل نقلیه دیگر مانند تاکسی و تراموا هم برای رسیدن به این مسجد وجود دارد؛ اما به علت شلوغی فضای اطراف مسجد سلیمانیه، پیشنهاد می‌کنیم مترو را انتخاب کنید.

ورود به مسجد سلیمانیه استانبول رایگان می باشد و اجازه عکاسی با فلش را نیز خواهید داشت. اگر به معماری و هنر علاقه مند هستید این مسجد انتظارات شما را بیش از آن چه که هست برآورده خواهد کرد پس دوربین خود را بردارید و از عظمت این بنای تاریخی لذت ببرید.

مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد سلیمانیه استانبول

آدرس: Süleymaniye Mah, Prof. Sıddık Sami Onar Cd. No:1, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 18:00 (البته مسجد در ساعت‌های برگزاری نماز بسته است. باید زمان را به نحوی تنظیم کنید که غیر ساعت‌های برگزاری نماز در این مکان حضور داشته باشید).

هزینه ورودی: بازدید از این مسجد رایگان است.

شماره تماس: 902125140139+

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨