قلعه روملی حصار استانبول ، ترکیه | Istanbul

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

قلعه روملی حصار استانبول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با قلعه روملی حصار استانبول آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این قلعه تاریخی و معروف در استانبول ترکیه در ادامه با ما همراه باشید.

قلعه روملی حصار (Roumeli Hissar Castle) در تنگه بسفر در ساحل «روملی» در شهر استانبول واقع شده‌ است، و یکی از قلعه‌های مشهور کشور ترکیه است، بنای بسیار بزرگ وزیبا به شکل مستطیل، این قلعهٔ بسیار زیبا در سال (۸۵۶ هـ – ۱۴۵۲ م) توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده‌ است.

ارتفاع دیوار قلعه در حدود ۸۲ متر أست، قلعه از موقعیت بسیار عالی و سوق‌الجیشی برخوردار است. این قلعه برای راه یابی در فتح قسطنطنیه ساخته شده است. درون دیوار های قلعه زمین هایی پارک مانند و مناره ای متعلق به یک مسجد مخروبه قرار گرفته اند. دسترسی به برج ها و بارو های روملی حصار و چشم انداز زیبایشان از طریق راه پله ای پر شیب امکان پذیر است. در مجاورت قلعه ایستگاه اتوبوس روملی حصار و چندین کافه و رستوران قرار دارند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

تاریخچه قلعه روملی حصار

روملی حصار که به نام های قلعه روملی و قلعه روملی حیصار هم نامیده می شود مجموعه استحکامات و قلعه ای نظامی است که در شهر استانبول، در ساحل اروپایی و بر فراز تپه ای مشرف به تنگه بسفر قرار گرفته است. این قلعه یکی از سمبل های شهر استانبول است و امروزه بازدیدکنندگان زیادی را از سرتاسر دنیا به سمت خود می کشاند. نام روملی حصار به معنای قلعه ای در قلمرو رومی ها می باشد و توسط سلطان محمد دوم و در فاصله سال های ۱۴۵۱ و ۱۴۵۲ و تنها در عرض ۴ ماه ساخته شده است.

این قلعه و استحکامات نظامی بخشی از برنامه آماده سازی برای محاصره شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) بود که در آن زمان بخشی از قلمرو رومی ها به شمار می رفت. این قلعه در کناره تنگه بسفر قرار گرفته و هدف از ساخت آن، قطع ارتباط نظامی و ممانعت از ارسال کمک های تجاری و دریایی از طریق تنگه بسفر به قسطنطنیه بود. جالب است بدانید که این قلعه تنها در مدت ۴ ماه ساخته شده است و هنوز هم باشکوه و پابرجا در گوشه ای از ساحل بسفر خودنمایی می کند.

معماری قلعه 

استحکامات روملی حصار شامل یک برج کوچک، سه برج اصلی و 13 برج نگهبانی کوچک واقع بر دیوار های متصل کننده ی برج های اصلی می شود. یکی از برج های نگهبانی به شکل منشوری چهار گوشه، شش برج دارای ساختاری به شکل منشور چند گوشه و شش برج دیگر استوانه ای می باشند. برج اصلیِ واقع در شمال – ساریجا پاشا – به شکل استوانه ای نه طبقه بوده و 28 متر ارتفاع و 23/30 متر قطر دارد و ضخامت دیوار هایش هفت متر می باشد.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

امروزه این برج برای بزرگداشت سلطان محمد دوم “برج فاتح” نامیده می شود. برج خلیل پاشا که در وسط قلعه واقع شده و به آب مشرف است نیز نه طبقه داشته و به شکل منشوری 12 گوشه است. این برج 22 متر ارتفاع و 23/30 متر قطر داشته و ضخامت دیوار هایش 6/50 متر می باشد. برج اصلی واقع در جنوب، زانوس پاشا، تنها هشت طبقه دارد. این برج استوانه ای 21 متر ارتفاع، 26/70 متر قطر و دیوار هایی با ضخامت 5/70 متر را دارا می باشد.

فضای داخل هر برج به وسیله ی طبقات چوبی تقسیم شده که هر کدام مجهز به یک کوره می هستند. سقف های چوبی مخروطی که با سرب پوشانده شده اند بر فراز برج ها قرار گرفته اند. دیوار های دفاعی خارجی قلعه ی روملی حصار از شمال به جنوب 250 متر و از شرق به غرب بین 50 و 125 متر طول دارند. مساحت کلی قلعه 31250 متر مربع می باشد.

دسترسی

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم این قلعه در ساحل تنگه بسفر قرار گرفته است. ساده ترین راه برای دسترسی به این قلعه تاریخی سوار شدن به اتوبوس هایی است که از ایستگاه اتوبوس روملی حصار عبور می کنند. وقتی در این ایستگاه از اتوبوس پیاده شوید قلعه درست مقابل شماست.

قلعه روملی حصار استانبول
قلعه روملی حصار استانبول

آدرس قلعه روملی حصار ؛ Rumeli Hisarı, Yahya Kemal Cd., 34470 Sarıyer/İstanbul, Turkey

هزینه ورودی قلعه روملی حصار ؛ به ازای هر نفر 10 لیر ترکیه

ساعت بازدید قلعه روملی حصار ؛ همه روزه از ساعت 09:00 تا 19:00 ، چهارشنبه ها بسته است.

ویدئویی از قلعه  

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨