جاهای دیدنی استانبول
جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول + تفریحات و آدرس

جاذبه های دیدنی شهر استانبول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی استانبول یکی از مقاصد محبوب ایرانیان آشنا کنیم.پس اگر قصد دارید تا به این شهر زیبا و دوست داشتنی سفر کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید در این مقاله بهترین مکان های دیدنی استانبول و جاذبه های کمتر شناخته شده این شهر را قرار داده ایم . پس با ما همراه باشید.

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگ این کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد . این کشور از مرز شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان ، و گرجستان ؛ و از جنوب شرقی با عراق و سوریه ؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین این کشور از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.


پیشنهاد خرید تور استانبول :

ارزانترین قیمت تور استانبول رو از لحظه آخر بخواهید نگران زمان نباش، تا لحظه آخر وقت داری، در لحظه سفر کن


جاهای دیدنی استانبول

استانبول

بزرگ ترین شهر این کشور استانبول می باشد . استانبول یکی از بزرگترین شهرهای تاین کشور است.استانبول تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.

ایاصوفیه (Hagia Sophia)

مسجد ایاصوفیه از معروف ترین و دیدنی ترین بناهای موجود در ترکیه و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استانبول است . این بنا در دوره امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شده است. طول این مسجد در طولانی ترین قسمت 82 متر و عرض آن 73 متر است و ارتفاع آن در بالاترین قسمت گنبد 55 متر می‌باشد. این مسجد در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد که درخدمت گردشگری کشور ترکیه قرار گرفته است. در طی گذر تاریخ به این بنا مناره و منبر و محراب افزوده شده است. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد. علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شد. جالب است بدانید که این مسجد که زمانی کلیسا بوده به مدت هزار سال بزرگ ترین کلیسا و بنای مذهبی در دنیا بوده است تا اینکه کلیسای مشهور سویل در اسپانیا این عنوان را از ایاصوفیه ربود.

جاهای دیدنی استانبول

چگونه به مسجد ایاصوفیه برویم ؟

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه اصلا نگران نباشید چرا که تمام وسایل نقلیه عمومی در دسترس شما هستند، شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول همگی در محله سلطان احمد ایستگاه دارند و با یکی از آنها به راحتی به مسجد ایاصوفیه یا مناطق تاریخی نزدیک به ایاصوفیه ماننده : مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی می رسید.

قصر توپکاپی (Topkapi Palace)

یکی از پرطرفدارترین مکانهای دیدنی استانبول قصر توپکاپی است که آمیخته ای از تاریخ و مناظر خیره کننده است. کاخ توپکاپی در ۵ کیلومتری دیوارهای سنگی توسط ۲۷ برج احاطه شده است و از دستاوردهای تاریخ عثمانی به شمار می رود. توپکاپی که تاریخش به قبل از قرن پانزدهم برمی گردد، بر روی تپه‌ای مشرف به دریای مرمره استانبول، تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی است.در گذشته این کاخ مقر دولت ترکیه و محل اقامت رسمی سلطان‌های عثمانی بود، اما در حال حاضر موزه‌ای است که بزرگترین و قدیمی ترین کاخ جهان شناخته می شود. بازدیدکنندگان می توانند نگاهی اجمالی به حرمسراها، جایی که دولت در آن کار می‌کرده است، مجموعه ای از سلاح های قدیمی که توسط سلطان ها مورد استفاده بود، آشپزخانه‌های کاخ با مجموعه بزرگی از کارکنان، و خزانه کاخ با مجموعه از جواهرات و ساعت ها داشته باشند.

جاهای دیدنی استانبول

برج گالاتا (Galata Tower )

برج گالاتا که 66.9 متر ارتفاع دارد در اصل برج کریست نامیده می شد، در سال 1348 توسط ژنُوایی ها به عنوان برج اصلی شهر ساخته شد و قرن ها بلندترین برج شهر بود. این برج درست در قسمت شمالی گلدن هورن (شاخ طلایی) واقع شده. برج گالاتا در قرن شانزدهم به واسطه زمین لرزه ای خراب شد ولی دوباره بازسازی گردید. در زمان حکمرانی سلطان سلیمان از آن به عنوان زندان استفاده می کردند و پس از آتش سوزی در دهۀ 1830 به دستور سلطان سلیمان دو طبقه به بالای این برج افزوده شد و بالای آن را به شکل کلاهکی مخروطی در آوردند. بالکن بالایی بسیار بلند این برج چشم انداز 360 درجه ای از شهر را دارد. این بالکن باریک با پنجره های بلندی احاطه شده است و بازدید از آن برای کسانیکه ترس از ارتفاع دارند پیشنهاد نمی شود.

جاهای دیدنی استانبول

قلعه روملی حصار استانبول

از قلعه های معروف استانبول که در منطقه ساریر استانبول،بر روی تپه ای در قسمت اروپایی بسفر قرار دارد، قلعه روملی حصار استانبول می باشد.دستور ساخت قلعه‌ی روملی حصار را،سلطان محمد دوم صادر کرد! این قلعه از موقعیت بسیار عالی و سوق‌ الجیشی برخوردار است.که هدف از ساخت آن کنترل تنگه بسفر می باشد تا از هر نوع هجوم و حمله از سمت دریای سیاه برای رسیدن به قسطنطنیه جلوگیری شود.ناگفته نماند که الان این قلعه یک کمی چهرش مهربونتر شده و از جنگ و خونریزی فاصله گرفته و حالا اگر توریست استانبول باشید و بخواهید قلعه روملی حصار،که از بهترین جاهای دیدنی استانبول هستش را ببینید،حتما از اطراف این قلعه که رستوران و کافه برای مسافران تور استانبول تدارک دیدند،استفاده کنید.

جاهای دیدنی استانبول

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) به ثمر نشستن همه تلاش ها برای هماهنگی،تقارن و ظرافت است.با شش مناره و حیاطی که از همه مساجد دوره عثمانی بزرگ تر است.این مسجد در فاصله سال های 1609 تا 1616 هزار سال پس از مسجد ایاصوفیه به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند و وی در همین مسجد دفن شده است. در غرب این مسجد را با نام مسجد کبود می شناسند چرا که در نقاشی های طرح داخلی از ده ها هزار کاشی آبی استفاده شده است.

جاهای دیدنی استانبول

کاخ دلمه باغچه استانبول

قصری که از ۱۸۵۶ تا زمان تاسیس جمهوری ترکیه مرکز اداری عثمانی بوده و بعد از آن هم محل تصویب قرارداد‌های خارجی آتاتورک که حالا تبدیل به یکی از دیدنی‌های استانبول شده است. کاخ دلما باغچه، که به ترکی یعنی باغ پربار، در میان باغی به سبک فرانسوی بنا شده و به خاطر ترئینات سبک روکوکو، شمعدان‌های چک و باکارا، راه‌پله‌ی کریستال و چلچراغ چهار‌هزار کیلوگرمیِ هدیه‌ی ملکه ویکتوریا معروف است. ساعت این اتاق از زمان مرگ آتاتورک تا به حال، ثابت مانده؛ ساعت نه و ده دقیقه‌ی دهم نوامبر ۱۹۳۸.

جاهای دیدنی استانبول

حمام خرم سلطان ( Haseki Hürrem Hamamı )

خرم سلطان یکی از چهره های سرشناس و تاثیر گذار در طول تاریخ عثمانی بوده است. سلطان سلیمان به دلیل علاقه ای که به خرم سلطان داشت، در سال ۱۵۵۶  دستور ساخت حمامی را برای استفاده همسرش به معمار سینان داد. حمام خرم سلطان که روبروی موزه‌ ایاصوفیه قرار دارد،  لوکس‌ترین گرمابه‌ سنتی در شهر و از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول است. این حمام قدیمی زیبا و با شکوه یک بار، باز سازی شده است. و بعد از آن به عنوان مکان تاریخی توریستی در آمده است.

جاهای دیدنی استانبول

برج دختر (kiz kulesi)

برج دختر (kiz kulesi) یکی از مشهورترین آثار کشور ترکیه و جزء زیباترین جاهای دیدنی استانبول می‌باشد که مانند نیلوفر دریایی در میان آبهای تنگه بسفر قرار گرفته است. برج دختر یا کیزکوله سی بر ارتفاع صخره ای بزرگ و صاف در وسط تنگه بسفر قرار دارد و یکی از دوست داشتنی ترین بناها برای مردم این شهر به شمار می‌رود. برج دختر اولین فانوس دریایی شهر استانبول می‌باشد که علاوه بر کاربردش با افسانه های مختلفی مشهور شده است به طوری که اگر از مردم استانبول بپرسید که دوست داشتنی ترین بنای استانبول کجاست، همه برج دختر را نشان می دهند و همه اینها به خاطر داستانهای عاشقانه بسیاری است که در مورد آن نقل می‌کنند.اگر شما هم تور استانبول و برج دختر را برای بازدید انتخاب کردید حتما سری به این کافه رستوران بزنید چون قیمت مناسبی نسبت به خدماتی که ارائه میدهد دارد.

جاهای دیدنی استانبول

جزیره بیوک آدا استانبول

بویوک آدا که به ترکی استانبول Büyükada می باشد به معنی جزیره بزرگ یا جزیره پرنس است و این جزیره بزرگترین جزیره در دریای مرمر است در این جزیره عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری به غیر از خودروهای عمومی مانند پلیس و شهرداری ممنوع است که عبور و مرور بیشتر توسط دوچرخه با درشکه که توسط اسب کشیده می شوند انجام می شود این جزیره یکی از امکان تفریحی و گردشگری شهر استانبول به حساب می آید. اکثر خانه های ساخته شده در این جزیره به صورت ویلایی و ییلاقی است که جمعیت این جزیره در فصل های گرم چندین برابر دیگر فصل ها می شود

جاهای دیدنی استانبول

برج گالاتا

برج گالاتا در سال 1348 با ارتفاع 62 متر بنا شده است که در هنگام غروب آفتاب از بالای این برج منظره زیبائی از تنگه بسفر مشاهده خواهید کرد. از جاذبه های طراف این برج زیبا می توان به خیابان استقلال , رستورانها و کلوپهای شبانه نزدیک به این محل هم دیدن کرده و لذت ببرید.این برج در قسمت ورودی خلیج استانبول قرار دارد. علیرغم اینکه این برج در قرن دوازدهم ساخته شده اما ساختمان کنونی آن متعلق به قرن ۱۸ میلادی می‌باشد. منطقه گالاتا به عنوان شلوغ ترین منطقه در استانبول شناخته شده است . برج گالاتا به عنوان نماد شهر زیبای استانبول نیز شناخته می شود که در مغازه های اطراف این برج میتوانید به عنوان یادگاری یکی از مجسمه های این برج زیبا را خریداری کنید.

جاهای دیدنی استانبول

شهربازی ویالند استانبول

اگر به دنبال آرامش باشید می توانید در هزاران کافه زیبا و دنج و در طبیعت بی نظیر و کنار دریا با یک فنجان چای اصیل ترکی خلوت کنید و اگر به دنبال هیجان و خوشگذرانی هستید می توانید سری به شهربازی بی نظیر و معروف ویالند بزنید و تجربه ای فراموش نشدنی از یک شهربازی واقعی را داشته باشید.اگر قبلا به استانبول سفر کرده باشید، احتمالا نام بزرگترین شهربازی این شهر یعنی ویالند سابق را شنیده اید. این شهربازی در سال 2013 توسط رجب طیب اردوغان افتتاح شد و توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. این شهربازی را با عنوان دیزنی لند ترکیه می شناسند.

جاهای دیدنی استانبول

آکواریوم استانبول از جاهای دیدنی استانبول

آکواریوم استانبول در سال ۲۰۱۱ در فلوریا در جنوب غربی استانبول و در ۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی آتاتورک افتتاح شد و امروزه به دلیل تنوع و حجم بالای گونه های جانوران آبی اش که حدود ۱۵۰۰ گونه ی مختلف است، در بین شناخته شده ترین آکواریوم های دنیا قرار دارد. این آکواریوم در ساختمانی ۲ طبقه قرار داشته و حدود ۲۲ هزار متر مربع وسعت دارد. آکواریوم استانبول، بزرگترین آکواریوم موضوعی دنیاست و موجودات دریایی 17 منطقه جهان را به نمایش می گذارد.

جاهای دیدنی استانبول

تپه های چاملیجای یا بام استانبول

یکی از زیباترین مکان های طبیعی در استانبول تپه های چاملیجای است که با ارتفاع 267 متر از سطح دریا به عنوان بام استانبول شناخته می شود که یکی از دوست داشتنی ترین مکان ها برای اهالی شهر استانبول نیز بشمار میرود

جاهای دیدنی استانبول
جاهای دیدنی استانبول

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)