تاریخچه مسجد ایاصوفیه
تاریخچه مسجد ایاصوفیه

تاریخچه کامل مسجد ایاصوفیه استانبول ، ترکیه | Istanbul

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تاریخچه مسجد ایاصوفیه صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این شاهکار بیزانس در ادامه با ما همراه باشید.

باستانی، زیبا و بزرگ – استانبول ترکیه شهری نیست که شما بتوانید در یک روز زیبایی ها و مکان های دیدنی بی نظیر آن را درک کنید. در این بخش از مقاله گردشگری تاریخچه مسجد ایاصوفیه را برای شما توضیح خواهیم داد، ساختمان شگفت انگیزی که در سال 360 میلادی ساخته شد.

اگرچه که ایاصوفیه (the Hagia Sophia) قدیمی ترین ساختمان جهان نیست – پانتئون در رم و باسیلیکای سنت آمبروجیو در میلان، هر دو زودتر ساخته شده اند – اما قطعا تاریخ ساخت آن به آنها نزدیک است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


امروزه ایاصوفیای فعلی 1478 ساله است و در صدها زلزله در طول تاریخ سالم مانده و حفظ شده است. سن، اندازه، شکوه، معماری و فضای عرفانی آن این مسجد را به یک مکان منحصر به فرد در جهان تبدیل کرده است.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه
تاریخچه مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه همواره به عنوان نمادی از عرفان مسیحی قرون وسطی در نظر گرفته می شود. در طول تاریخ بیزانس و عثمانی، این ساختمان به عنوان کلیسا یا مسجد امپراطوری مورد استفاده قرار می گرفته است. امپراطورها در اینجا به تخت می نشستند، پیروزی ها در اینجا جشن گرفته میشد و سلطان های عثمانی نمازهایشان را در اینجا می خواندند.

برای قرن ها ایاصوفیه بزرگترین مکان مقدس در جهان بود. امروزه گنبد آن هنوز می تواند عنوان بزرگترین در جهان را داشته باشد. این کلیسا بر اساس ویژگیهای مسیح نامگذاری شد. در زبان انگلیسی “ایاصوفیه” به معنی “حکمت مقدس” است.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه
تاریخچه مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه امروزی سومین ساختمان ساخته شده در این سایت است. ساختمان اصلی که در سال 360 میلادی ساخته شد، یک باسیلیکا با سقف چوبی بود. این کلیسای اصلی که نام آن مگیل اکلسیا (کلیسای بزرگ) بود در یک شورش در سال 404 نابود شد.

تئودوزیس دوم باسیلیکایی عظیم را در سال 415 جایگزین کرد که در طول شورش نیکا علیه جاستینین در سال 532 دوباره ویران شد. 40 روز بعد از این شورش جاستینین یک بار دیگر شروع به بازسازی ایاصوفیه کرد.

او در سال 537 دوباره آن را باز کرد و با جمله “سلیمان از تو فراتر رفته ام” وارد کلیسا شد که این جمله اشاره به این واقعیت بود که معبد بزرگ سلیمان در اورشلیم (بیت المقدس) تا قبل از ایاصوفیه سوم بزرگترین بود.

تبدیل ایاصوفیه به مسجد

پس از تسخیر قسطنطنیه در سال 1453، سلطان محمت عثمانی دوم فورا دستور داد که ایاصوفیه به مسجد تبدیل شود. این یک تلاش موفقیت آمیز بود و تا به امروز ایاصوفیه مسجد باقی مانده است.

در قرن بعد به معمار سینان ماموریت داده شد تا تعمیراتی انجام دهد و عناصر اسلامی به ساختمان اضافه کند. مناره ها، محراب و منبر اضافه شدند و به طور صحیح به سمت مکه و 10 درجه جنوبی محور اصلی ساختمان قرار گرفتند.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه
تاریخچه مسجد ایاصوفیه

پشت بندهایی در سمت شرقی ساختمان در طول دوره عثمانی اضافه شدند. در این زمان ایاصوفیه به یک مجموعه تشکیل شده از مقبره ها، یک فواره، کتابخانه و غیره بود. زمانی که به مسجد تبدیل شد موزاییک ها و پنل ها حفظ شدند ولی نقاش های چهره ها پوشانده شدند. بعد از قرن 18 ام پانل های موزاییکی نیز به طور کامل پوشانده شدند.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه
تاریخچه مسجد ایاصوفیه

تبدیل ایاصوفیه به موزه

ایاصوفیه 916 سال به عنوان کلیسا و 481 سال به عنوان مسجد استفاده شده است. در سال 1934، به دستور مصطفی کمال آتاتورک و شورای وزرا، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و از آن زمان به روی بازدیدکنندگان باز است. بازدید از این شاهکار بیزانس را در سفر خود به استانبول هرگز فراموش نکنید.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه
تاریخچه مسجد ایاصوفیه

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه تمام وسایل نقلیه عمومی به راحتی در دسترس است. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با برپایی چندین ایستگاه در محله سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران را به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی و سایر دیدنی های این منطقه تسهیل کرده اند.

فاصله مسجد ایاصوفیه تا موزه و کاخ توپکاپی ۵ دقیقه پیاده روی است.بازدید از مسجد و موزه ایاصوفیه استانبول در تمام ایام هفته امکان پذیر است. فراموش نکنید؛ حتماً باید حداقل یک ساعت پیش از زمان بسته شدن موزه ایاصوفیه، بلیت بخرید.

آدرس مسجد ایاصوفیه؛

Sultan Ahmet Mahallesi, Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

ساعات بازدید از مسجد ایاصوفیه؛

تمام روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر – دوشنبه ها بسته است.

قیمت بلیط ورودی مسجد ایاصوفیه؛

40 لیر

ویدئو مسجد

ترجمه: الناز سعادتی



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨