20 مکان از بهترین جاهای دیدنی تهران | Tehran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی تهران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی تهران و بهترین جاذبه های دیدنی آن آشنا خواهیم کرد.

تهران پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت ایران، مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. با ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ تن جمعیت، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر تهران نیز سومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. تهران یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید و این شهر دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌ های گردشگری است که شامل کاخ‌ها و موزه‌هایش می‌شود. میدان و برج آزادی، برج میلاد، پل طبیعت و کاخ گلستان از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر تهران هستند. تهران شهری پر از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی و تاریخی و طبیعت بکر است که بسیاری از آنها برای افراد کمتری شناخته شده اند، برای آشنایی با 20 جاذبه برتر تهران با ما همراه باشید. اگر قصد سفر به تهران را دارید میتوانید بصورت آنلاین بلیط اتوبوس خود به تهران به راحتی از وب سایت فلایتیو رزرو کنید.

1. برج آزادی

برج آزادی معروفترین نماد شهر تهران است. این برج زیبا در میان میدان آزادی ساخته شده، معماری خاص و منحصر بفرد این برج بسیار دیدنی و شگفت انگیز است و یکی از مهم ترین مناطق گردشگری تهران به شمار می رود. این شاهکار معماری تلفیقی است از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی و در طراحی و ساخت آن از عناصر معماری ایرانی همچون بادگیر، طاق، روشندان و کاشیکاری استفاده شده است. دراین مجموعه می توانیم از سالن ایران شناسی، گذرگاه پیشینیان، تالار کهن و آیینه دیدن کنیم.

جاهای دیدنی تهران

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی تهران

2. برج میلاد

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع 435 متر، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است. این برج با 13 هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می آید. برخی بر این باورند که این برج روی سامانه گسل شهرک قدس ساخته شده است.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

3. بوستان آب و آتش

پارک آب و آتش یکی از بوستان های متفاوت شهر تهران با مساحتی گسترده و امکانات تفریحی مختلف است که بدون شک از دیدنی های تهران محسوب می شود. بوستان آب و آتش با مساحت 24 هزار مترمربع در تیرماه 1388 افتتاح شد. بوستان آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم (ع) دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش، آبنما، فضای بازی با آب، چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آلاچیق، … و محیط سبز است که آن را از سایر بوستان های تهران متمایز کرده است. بوستان آب و آتش که از مکانهای دیدنی تهران است از طریق یک پل کابلی به بوستان نوروز ارتباط دارد. این پل مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری است که از روی اتوبان همت می گذرد و نمای بسیار زیبایی دارد. بوستان آب و آتش دارای 2 در ورودی نیز هست که یکی از اتوبان شهید حقانی و دیگری از کوچه کنار بوستان؛ در ضلع غربی آن که دالانی با سقفی چوبی است و در تابستان با گل و گیاه پوشیده می شود و بسیار زیبا و دلنشین است، می باشد.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

4. بام تهران

شهرک بام تهران در شمالی ترین قسمت محدوده سعادت آباد و همجوار با مناطق کوی فراز و بالاتر از میدان بهرود واقع شده است. لذا نام این شهرک در شهرداری تهران به ثبت رسیده است. در اطراف برج های این شهرک به دلیل قرار گرفتن در دامنهٔ کوه و ارتفاعات شمالی تهران و با توجه به آب و هوای خوب، مناطق تفریحی و توریستی متعددی به وجود آمده که شامل٬ بوستان پرواز و پارک ژوراسیک و همچنین هتل اسپیناس می باشد ٬ همچنین مراکز خرید مدرنی در این منطقه در حال احداث می باشد.

چرا بام تهران ؟

  • بهترین مکان برای دیدن پایتخت از بلندی
  • دارای امکانات تفریحی و سرگرمی مانند : سنگ نوردی , بانجی جامپینگ , سینما چند بعدی , کافه و… و بهترین مکان برای لذت بردن
  • وجود فودکورت توچال این مکان را تبدیل به علاقه مندان به شکم گردی کرده است
  • دارای آب و هوای پاک و دل انگیز
  • مکانی فوق العاده برای علاقه مندان به عکاسی

5. پل طبیعت

پل طبیعت بزرگ‌ترین روگذر عابر پیاده و یکی از جاهای دیدنی تهران است. این پل ۲۷۰ متری دو پارک طالقانی و آب‌ و آتش را به هم متصل می‌کند و از روی بزرگراه شهید مدرس می‌گذرد که یکی از اصلی‌ترین بزرگراه‌های شمال تهران است. طراح این پل، جوایز زیادی دریافت کرده است؛ از جمله اینکه، انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته‌ی جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

6. کاخ نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران ، باغی به وسعت حدود ۱۱ هکتار در حوالی میدان نیاوران است که سنگ بنایش را به فتحعلی شاه قاجار نسبت می دهند. در گذشته در محل این باغ نیزاری وجود داشت و به همین دلیل به نی آوران مشهور و در گذر زمان با نام نیاوران خوانده شد. بعد از فتحعلی شاه، محمد شاه بنای کوچک و ساده ای را در باغ بنا نهاد و پس از آن ناصرالدین شاه با احداث کاخ صاحبقرانیه بر شکوه باغ افزود. کوشک احمد شاهی نیز آخرین بنایی بود که توسط قاجارها در این باغ ساخته شد. محمدرضا پهلوی به وجود این بناها اکتفا نکرد و بنایی امروزی تر را ساخت تا خانواده اش در آن سکونت داشته باشند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این کاخ نیاوران توسط نیروهای انقلابی در سال ۱۳۵۷ تسخیر شد و در سال ۱۳۶۵ با کاربری موزه گشایش یافت. امروزه این باغ در مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد و مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

7. مجموعه کاخ سعدآباد

مجموعه کاخ سعدآباد متشکل ازهجده کاخ وچندین موزه ویک باغ موزه ی بسیار زیباست. کاخ های این مجموعه متعلق به دوره ی قاجاریه وپهلوی هستند وازمیان آن ها می توان به کاخ موزه ی سبز و کاخ ملت اشاره کرد. کاخ ملت بزرگترین کاخ این مجموعه و کاخ موزه ی سبزیکی اززیباترین کاخ های مجموعه سعدآباد است. از دیگر جاهای گردشگری تهران می توان موزه های این مجموعه را نام برد. موزه یی نظیر هنرهای زیبا، موزه ی هنرملل، موزه ی اتومبیل های سلطنتی،موزه ی استاد فرشچیان وموزه استاد بهزاد و…

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

8. کاخ گلستان

کاخ گلستان از بناهای تاریخی ایران است، ساخت این بنا ازدوره ی صفویه آغاز و درزمان فتحعلی شاه به پایان رسیده است. رویدادهای تاریخی مانند: تاجگذاری احمد شاه و پادشاهان پهلوی دراین کاخ رخ داده است. این کاخ که دریک محوطه ی زیبا واقع شده مجموعه ای است از شمس العماره، چند تالار، یک عمارت بادگیرو حوضخانه، تخت مرمرو ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی وکاخ سفید.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

9. میدان تجریش

میدان تجریش در شمالی‌ترین منطقه تهران قرار دارد و از شمال به دربند، از جنوب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان دکتر علی شریعتی محدود می شود. این میدان در دل یکی از محله های تاریخی پایتخت جای گرفته است و در اطراف آن می توان گشتی در تهران قدیم زد. میدان تجریش که امروزه یکی از مراکز تجاری تهران به شمار می رود، روزگاری یک میدان خلوت و منزوی بود که بازار و امامزاده صالح تنها مراکز مهم آن به شمار می رفت. در آن روزگاران حیوانات بارکش چون یابو، قاطر و الاغ مورد استفاده قرار می گرفتند و کمتر ماشینی در این میدان دیده می شد. حالا میدان تجریش یکی از گذرگاه های اصلی شهر به شمار می رود که پایانه اتوبوس، تاکسی و ایستگاه مترو دارد و همیشه شلوغ و پر رفت و آمد است. این میدان به یکی از اماکن جالب توجه برای خرید تبدیل شده و البته وجود رستوران های متعدد و به نام فرصت های خوبی برای یک شکم گردی جذاب نیز به شمار می روند. کباب، فست فود، جگر، آش و حلیم خوشمزه و …. از گزینه های خوش طعم پیش روی شما هستند.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

10. بازار تجریش

بازار تجریش، بازار شمال تهران، یعنی بازار محله‌ی تجریش، از بازار پانزده خرداد، کوچک‌تر، زیباتر و گشت‌وگذار در آن، لذت‌بخش‌تر و بدون استرس است. البته قیمت‌ها در این بازار، از بازار بزرگ، بسیار بیشتر است. یک بازار رنگارنگ از میوه‌ها و سبزیجات تازه و فروشگاه‌های توریستی عرضه‌کننده‌‌ی سوغات و صنایع دستی نیز در این مجموعه وجود دارد. در مرکز بازار، رستوران و کبابی‌ای هم قرار دارد و چایخانه‌ای که در آن، توریست‌ها استراحت می‌کنند. امامزاده صالح در کنار بازار واقع شده است.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

11. امامزاده صالح

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در حوالی میدان تجریش است که مزار یکی از پسران امام موسی کاظم و برادران امام هشتم شیعیان را در خود دارد. این محل از دیرباز مورد احترام تهرانی ها و به طور کلی ایرانیان بوده و از اهمیت مذهبی خاصی برخوردار است. فضاسازی جالب توجه این امامزاده باعث شده تا هر کسی به سوی آن جذب شود و برای دقایقی آرامش را به دور از هیاهوی میدان تجریش در در این امامزاده تجربه کند. یکی از ویژگی های این امامزاده وجود یکی از کهن ترین چنارهای ایران با قدمت ۸۰۰ سال در آن بود که متاسفانه به دلیل خشکی قطع شد. نام بنای امامزاده از سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. از اذان صبح تا نیمه شب می توانید به این آستان مقدس مراجعه و زیارت کنید.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

12. باغ ملی

باغ ملی مجموعه‌ای تاریخی و دولتی در تهران است که در ابتدا یعنی در زمان قاجار، منطقه‌ای نظامی محسوب می‌شده است. سپس برای مدتی کوتاه به یک پارک عمومی تبدیل و ساختمان‌های مهم دولتی و چند موزه در اطراف آن ساخته شد. ساختمان‌های کنونی اداره‌ی پست (دربردارنده‌ی موزه‌ی ارتباطات)، شهربانی کل کشور (نیروی انتظامی کنونی)، وزارت امور خارجه، موزه‌ی ملی ایران (موزه‌ی ایران باستان)، کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور و بنای نخستین شرکت ملی نفت در این محدوده قرار دارند. سردر باغ ملی، از بناهای به‌جامانده از دوره‌ی قاجار است که در سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ توسط جعفرخان کاشانی نوسازی شده و اکنون یکی از نمادهای شهر تهران است. این سازه‌ی آجری با کاشی‌های رنگی مزین شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ملی، ایستگاه حسن آباد است.

13. درکه

درکه در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا در شمال زندان اوین قرار دارد و یکی از دل‌پذیرترین نقاط تهران برای رهایی از زندگی شهری است. در این منطقه، رستوران‌های کنار رودخانه در مجاورت هم قرار دارند و مسیرهای پیاده‌روی از میان بخش‌های مختلف آن می‌گذرد. مسیرهای کوه‌نوردی برای صعود به ارتفاعات نیز درنظر گرفته شده است. از اینجا می‌توانید تا ایستگاه شماره‌ی یک تله‌کابین توچال پیاده‌روی کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه تجریش است. از ایستگاه باید با اتوبوس یا تاکسی خودتان را به درکه برسانید. هفت حوض، جنگل و آبشار کارا، آبشار بند عبدالله، آبشار جوزک، پلنگ جوزک، پلنگ چال، اسپیو (آب سپید)، هفت چشمه (هفت طیغانی)، و کفو (آب کف دار) معروف ترین جلوه های طبیعت زیبا و مترنم دره درکه هستند که بر جاذبه های گردشگری و کوه پیمایی آن افزوده اند. درکه تهران به نام های درکه، نیز شناخته می شود.

14. دربند

دربند روستایی قدیمی در منطقه‌ی شمیران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شمال باغ سعدآباد قرار دارد. دربند به‌خاطر تابستان‌های خنکی که دارد، جزو پربازدیدترین جاذبه‌های دیدنی تهران است. رود دربند از میان این روستا می‌گذرد. این منطقه، ابتدای مسیر کوه‌نوردی به مقصد کوه توچال است که مشرف به شهر تهران قرار دارد. برای کسانی که علاقه‌ای به کوهنوردی ندارند، تله‌کابین درنظر گرفته شده است. ابتدای این مسیر پر از کافه‌های کوچک و رستوران است. این رستوران‌ها شهرت و محبوبیت زیادی دارند و معمولا همیشه، به‌خصوص شب‌ها، شلوغ هستند. اگر دنبال فرصتی هستید که از شلوغی و آلودگی تهران فرار کنید و در دل طبیعت روی تخت‌های سنتی در رستوران استراحت کنید، دربند انتخاب خوبی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به دربند، ایستگاه تجریش است. از ایستگاه تا دربند باید تاکسی بگیرید.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

15. توچال

کوه توچال در رشته‌کوهی در شمال تهران واقع شده است و ارتفاع قله‌ی آن ۳۹۹۳ متر است. صعود به توچال ، چالشی عالی برای کوه‌نوردان است. مسیرهای دسترسی به این کوه از درکه و ولنجک آغاز می‌شود و در مسیر، چایخانه‌های متعددی قرار دارد. اگر نمی‌توانید پیاده به کوه صعود کنید یا زمان کافی در اختیار ندارید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی مناسبی ازطریق تله‌کابین به قله صعود کنید. بالای کوه، پیست اسکی کوچکی وجود دارد که امکانات و تجهیزات لازم نیز کرایه داده می‌شود. این پیست به‌اندازه‌ی پیست‌های دیزین و شمشک، بزرگ و قابل‌توجه نیست، ولی برای یک تفریح عصرگاهی مناسب است.

16. دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا دریاچه خلیج فارس که بزرگترین دریاچه ی مصنوعی کشور است، درحال حاضر یکی پرطرفدارترین مجموعه های ورزشی تفریحی تهران است. علاوه بر چشم انداز زیبای دریاچه و پرندگان مهاجری که برزیبایی آن می افرایند، امکانات و تفریحات مفرح وهیجان بخشی در این مجموعه ایجاد شده که برمیزان محبوبیت آن افزوده است. قایق سواری، راید اسکیت هوایی، پیست پرش درآسمان، سرسره های سقوط آزاد، سافاری پارک وحشت، زیپ لاین، هرم هیجان و پیست کارتینگ تفریحاتی هستند که دراین مجموعه می توان به آن ها پرداخت.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

17. بام لند

بام لند چیتگر یکی از جدیدترین مراکز تجاری تفریحی است که به افراد خانواده این امکان را می دهد، تا بتوانند تمام علاقمندی های خود را درکنارهم دنبال کنند. مجموعه ای ازرستوران ها و کافه های دلپذیر با چشم انداز دریاچه ی خلیج فارس، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری در کنار قایق رانی، ماهیگیری و اسب سواری بام لند را به مکانی جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرده است. همچنین با داشتن چهار سینمای مدرن وسالن آمفی تئاترروباز و سرپوشیده علاقمندان به هنر را نیز مجذوب خود می کند. یک پیست اسکیت و پاتیناژ نیز برای طرفداران این ورزش های مهیج دراین مجموعه وجود دارد.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

18. تئاتر شهر

پارکی که تئاتر شهر در آن قرار گرفته است، ۳۲۰۰ مترمربع وسعت دارد. پارک دانشجو، در کنار مجموعه‌ی تئاتر شهر واقع شده و مکانی مناسب برای ملاقات با دانشجویان و جوانان دوستدار هنر و تئاتر است که در دانشگاه‌های مجاور، تحصیل می‌کنند. معمولا هنرمندان خیابانی در این پارک و در مقابل تئاتر شهر به اجرای موسیقی می‌پردازند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک، ایستگاه تئاتر شهر است.

جاهای دیدنی تهران
جاهای دیدنی تهران

19. باغ پرندگان

یکی از جاذبه های گردشگری تهران باغ پرندگان است، این باغ در نزدیکی پارک لویزان واقع شده و یکی از بزرگترین باغ های پرندگان خاورمیانه است. طراحی محوطه ی این باغ بسیار زیبا و منحصربفرد است. آلاچیق ها وگل های زیبا، آبشارها، برکه ها و پل های چوبی زینت بخش این پارک زیبا و رویایی هستند. پرندگان مختلف مانند: پرندگان شکاری، پرندگان گرمسیری، انواع کبوترها، گنجشک ها، طوطی ها، طاووس وماکیان دراین پارک نگهداری می شوند.

20. پارک ملت

پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران و مکانی ایده‌آل و محبوب برای تفریح و استراحت خانواده‌ها است. این پارک در دامنه‌ی رشته‌کوه البرز در مجاورت خیابان ولیعصر قرار دارد و تا بزرگراه نیایش ادامه دارد. مسیرهای متعددی برای پیاده‌روی زیر درختان بلند و سایه‌دارِ این پارک وجود دارد. همچنین کافی‌شاپ، غرفه‌های فروش اسنک و فست‌فودهای متنوعی نیز در این پارک به‌چشم می‌خورند. پارک ملت، میزبان اولین آب‌نمای موزیکال تهران است که شب‌ها خانواده‌ها را دور خود جمع می‌کند. ازطریق خط اتوبوس‌های بی‌آر‌تی ولیعصر می‌توانید به این پارک دسترسی داشته باشید.

ویدئویی از شهر تهران و جاذبه های آن


مقالات بیشتر درباره جاذبه های گردشگری تهران بخوانید


 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨