روستای وردیج تهران

روستای وردیج؛ روستای ارواح سنگی در حوالی تهران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای وردیج تهران ؛ روستایی عجیب و ترسناک

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با روستای وردیج آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این روستا در ادامه همراه ما باشید.

اطراف تهران روستاهای بسیار زیبا و باصفایی وجود دارند که یکی از آنها روستای وردیج است. این روستا بر روی ارتفاعات قرار گرفته و آب و هوای بسیار دلچسبی دارد. طبیعت زیبا و باغ‌های پر از درخت میوه روستای وردیج را به یکی از دیدنی‌ترین جاهای اطراف تهران تبدیل کرده است. همچنین روستای وردیج مقصدی مناسب برای سفر یک‌روزه پایتخت‌نشینان و گردشگرانی است که از سایر نقاط کشور به آن سفر می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی کامل روستای وردیج بپردازیم.

معرفی روستای وردیج

روستای تماشایی وردیج در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران یعنی شمال غرب پایتخت واقع شده است. این منطقه ییلاقی متعلق به بخش سولقان بوده و در محدوده منطقه ۲۲ تهران قرار دارد. روستای وردیج مقصد مناسبی برای گشت و گذار بوده و بسیاری از علاقمندان به کوهنوردی برای صعود به کوه‌های مرتفع تهران به این روستا سفر می‌کنند. طبیعت روستای وردیج بسیار زیبا و باصفا است که با رفتن به آن‌جا شاهد کوه‌های بلند، آبشارهای طبیعی، باغ‌های سرسبز و پر از میوه، رودخانه‌های خروشان و دره‌های عمیق خواهید بود.

مهمترین محصولات این روستا سیب، گردو، خرمالو، توت و شاتوت هستند. این روستا در دامنه کوه واقع شده و رودخانه و چشمه‌هایی از آن جاری می‌شوند که به آبیاری باغ‌ها می‌پردازند. طبق آخرین سرشماری تعداد ساکنین روستا حدود ۵۵۰ نفر هستند که در روزهای سرد سال از روستا به مناطق گرمتر مهاجرت می‌کنند. این روستا چند میلیون سال قدمت دارد و قدمت صخره‌های اطراف آن به بیش از ۳۰ میلیون سال می‌رسد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


روستای وردیج تهران

جاهای دیدنی روستای وردیج

روستای زیبای وردیج جاهای دیدنی متنوعی دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود، این مکان‌ها عبارتنداز:

آبشار لت مال

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های روستای وردیج آبشار لت مال است. این آبشار در کوهستان‌های اطراف روستا قرار گرفته و از سه آبشار کوتاه، متوسط و بلند تشکیل شده است. کوتاه‌ترین آبشار ۵ متر و بلندترین آبشار ۳۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین آبشار که اصلی‌ترین آبشار نیز است به‌صورت پلکانی سرازیر می‌شود و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. مال به معنی مالیدن و لت به معنی سنگ است؛ بنابراین از برخورد آبشار به سنگ‌ها نام این جاذبه زیبا را لت مال گذاشته‌اند. برای تماشای این آبشار حدود یک ساعت باید پیاده‌روی کنید که در طول مسیر از دیگر چشم‌اندازهای طبیعی لذت خواهید برد. سپس با گذشتن از مجتمع معلم ماشین را پارک کنید و وارد دره شوید و پس از مدتی پیاده‌روی اولین آبشار را مشاهده خواهید کرد.

دامنه ارواح سنگی

از دیگر جاذبه‌های معروف و شگفت‌انگیز وردیج دامنه ارواح سنگی را می‌توان نام برد. این جاذبه منحصربه‌فرد از سنگ‌ها و صخره‌هایی تشکیل شده که به‌صورت عجیب دیده می‌شوند و شبیه به جانوران هستند. طبق باور اهالی روستا صخره‌ها و سنگ‌ها از یک قلعه سنگی به جا مانده‌اند. همچنین افسانه‌هایی وجود دارد که می‌گویند جانوران درگذشته تبدیل به سنگ شده‌اند. با این حال علت اصلی شکل عجیب این صخره‌ها را باید فرسایش در طول زمان دانست.

کوه‌های پهنه حصار

در اطراف روستای وردیج یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی منطقه به نام کوه‌های پهنه حصار قرار دارد. این کوه‌ها مورد استقبال کوهنوردان بسیار زیادی قرار گرفته‌اند و در بسیاری از ایام سال به کوهپیمایی در آنها پرداخته می‌شود. ارتفاعات پهنه حصار از قله‌های البرز مرکزی محسوب می‌شود و بسیاری از گروه‌های کوهنوردی به آنها صعود می‌کنند. همچنین در اطراف این کوه‌ها چشمه‌های بسیار زیبایی جاری بوده و دشت‌های سرسبز و پرگل دیده می‌شوند. پهنه حصار، چشمه شاهی، پشته بند و گندم چال از بلندترین قله‌های این ارتفاعات هستند. علاوه‌براین بین قله پهنه حصار و چشمه شاهی دشت بزرگی وجود دارد که برای دوچرخه‌سواری مناسب است.

کوه‌های پهنه حصار

امامزاده بی‌بی زرین قمر

در دشت پهنه حصار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای وردیج به نام امامزاده بی‌بی زرین قمر دیده می‌شود. این مکان زیارتی در نزد اهالی روستا و گردشگران از قداست خاصی برخوردار است. یکی از اتاق‌های امامزاده به محل استراحت گردشگران تبدیل شده و در آن آشپزخانه نیز وجود دارد و از دیگر امکانات این مکان می‌توان به سرویس بهداشتی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به روستای وردیج

روستای وردیج در ارتفاعات شمال غرب تهران واقع شده و ۸۵۰ متر از سطح دریا بالاتر قرار دارد. این منطقه کوهستانی آب و هوای بسیار مناسبی در روزهای گرم سال دارد. در اوایل فصل بهار هوا سرد است و هنوز روی ارتفاعات برف دیده می‌شود. با این حال شکوفه‌های رنگارنگ و زیبا رنگ و بوی دیگری به روستا می‌بخشند و تماشای مناظر را بسیار لذت‌بخش می‌کنند. اگر تصمیم گرفتید در بهار از روستای وردیج دیدن کنید حتماً لباس گرم و چتر با خود ببرید تا از رگبارهای بهاری در امان بمانید.

با شروع اردیبهشت هوا بهتر می‌شود و زیبایی روستا به اوج خود می‌رسد. دمای روستا در تابستان با دمای تهران اختلاف زیادی دارد؛ بنابراین یکی از بهترین مناطق ییلاقی برای پایتخت‌نشینان جهت فرار از گرما شناخته می‌شود. در تابستان نیز می‌توانید در کنار رودخانه و چشمه‌سارهای روستا کمپ بزنید و از هوای خنک آن لذت ببرید. با شروع فصل پاییز طبیعت روستا رنگارنگ و رویایی می‌شود و یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای عکاسی به شمار می‌رود.

در این فصل هوا به‌تدریج سرد شده و به دلیل شروع بارش باران جاده کمی خطرناک می‌شود. وردیج زمستان بسیار سرد و استخوان‌سوزی دارد، به صورتی که حتی برخی از مردمان روستا خانه‌های خود را ترک نموده و به نقاط دیگر مهاجرت می‌کنند. همچنین در زمستان جاده بسیار خطرناک و لغزنده است و برای بازدید توصیه نمی‌شود. با این اوصاف فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستا هستند.

تفریحات روستای وردیج

در سفر به روستای وردیج از تفریحات متنوع و سالمی می‌توانید برخوردار شوید که رایج‌ترین آن پیک‌نیک و کمپینگ در دل طبیعت است. اطراف روستا کوه‌های بسیار بلندی وجود دارد که فرصت مناسبی برای کوهنوردی در اختیارتان قرار می‌دهد که با آماده کردن تجهیزات کوهنوردی می‌توانید از صعود به ارتفاعات پهنه حصار لذت ببرید. طبیعت زیبای روستا فرصت مناسبی برای عکاسی به وجود آورده و با گرفتن عکس‌های زیبا می‌توانید لحظات خوش خود را با دیگران در فضای مجازی به اشتراک بگذارید. دوچرخه‌سواری در کوهستان از دیگر تفریحات سالم و مهیج در این روستا است، همچنین در مقابل خروجی وردیج یک مسیر خاکی وجود دارد که شما را به دامنه کوه می‌رساند.

تفریحات روستای وردیج

امکانات روستای وردیج

با توجه به این که روستای وردیج از مناطق توریستی اطراف تهران شناخته می‌شود از نظر امکانات رفاهی و خدماتی بسیار ضعیف است. امکانات روستا محدود هستند و فقط چندین مغازه کوچک خواربارفروشی در آن وجود دارند، در نتیجه توصیه می‌شود قبل از سفر هر چیزی که احتیاج دارید را آماده کنید. همچنین در محدوده این روستا پمپ بنزین وجود ندارد و باید با باک پر از بنزین سفر خود را آغاز کنید، البته می‌توانید از اهالی روستا بنزین را با قیمت آزاد تهیه کنید. در این روستا یک یا دو قهوه‌خانه سنتی دیده می‌شود که غذاهای ساده مانند نیمرو و املت ارائه می‌دهند و خبری از رستوران با تنوع غذایی بالا نیست. در نتیجه با خود غذا همراه داشته باشید تا به مشکل نخورید.

اقامت در روستای وردیج

در این روستا خبری از محل‌های اقامت متنوع نیست، اگر به دنبال اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا خانه‌های شخصی هستید باید بگوییم که چنین چیزی در روستا وجود ندارد. یکی از راه‌های اقامت در این روستا خانه‌ها هستند که افراد محلی در برخی از روزهای خاص خانه‌های خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. رایج‌ترین روش اقامت در روستای وردیج کمپ زدن در طبیعت است و بسیاری از گردشگران این راه را نسبت به کرایه کردن خانه‌های بومی ترجیح می‌دهند.

خوشبختانه طبیعت روستای وردیج کاملاً امن بوده و با خیال راحت می‌توانید در کنار رودخانه و چشمه‌ها چادر بزنید. اگر قصد دارید شب را در روستا کمپ بزنید حتماً باید تجهیزات مناسب و وسایل گرمایشی همراه خود داشته باشید. بهترین زمان کمپ زدن در روستای وردیج تابستان است که خبری از بارش باران نیست و هوا هنگام شب گرمتر است. برای گردشگرانی که از سایر نقاط کشور به روستای وردیج سفر می‌کنند پیشنهاد می‌شود در تهران به دنبال محل اقامت مناسب باشند. این روستا تا پایتخت فاصله چندانی ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید خود را به آن برسانید.

اقامت در روستای وردیج

مسیر دسترسی به روستای وردیج

روستای وردیج در ۴۰ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. برای رفتن به روستا با توجه به جایی که قرار دارید می‌توانید یکی از مسیرهای زیر را انتخاب کنید

  • مسیر اول: بزرگراه خرازی در انتهای بزرگراه همت غرب واقع شده و به ورودی مستقیم جاده وردیج راه دارد. بهترین راه برای رفتن به روستا بزرگراه خرازی است. زمانی که وارد بزرگراه شدید پس از پیمودن ۸ کیلومتر با تابلوی خروجی جاده ورودی مواجه خواهید شد.
  • مسیر دوم، بزرگراه تهران کرج:  ورود به بزرگراه تهران کرج خروجی بزرگراه اردستانی را پشت سر بگذارید تا به بزرگراه خرازی برسید. پس از آن می‌توانید تابلوی خروجی جاده وردیج را مشاهده کنید. همچنین از طریق بزرگراه حکیم و علامه جعفری می‌توانید به بزرگراه اردستانی بروید و ادامه مسیر را طی کنید. برای پیدا کردن بهترین و نزدیک‌ترین مسیر بهتر است به گوگل‌مپ مراجعه کنید یا از اپلیکیشن‌های مسیریابی استفاده نمایید.

سخن پایانی

هر آنچه که درباره سفر به روستای وردیج نیاز دارید در این مقاله توضیح داده شد و می‌توانید مطابق با آن سفر خود را برنامه‌ریزی کنید. روستای وردیج طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای دلپذیری دارد و مردم خون‌گرم روستا با روی باز از شما استقبال می‌کنند. با سفر به این روستا ساعاتی را از هیاهوی شهر و آلودگی دور می‌شوید و نفسی تازه خواهید کرد.



 الی گشت    

                تور کیش