آشنایی با برج آزادی تهران | Azadi Tower

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

برج آزادی تهران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با برج آزادی تهران آشنا خواهیم کرد. برای دیدن اطلاعات و تصاویر این برج در ادامه با ما باشید.

تهران پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت ایران، مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. با ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ تن جمعیت، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر تهران نیز سومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. تهران یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید. یکی از مکان های معروف میدان آزادی است که برج آزادی در مرکز آن قرار گرفته است. در ادامه بیشتر راجع به این برج خواهیم گفت.

برج آزادی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به نام برج شهیاد شناخته می‌شد، اصلی‌ترین و یکی از نمادهای شهر تهران است و تقریباً در همه جای دنیا ایران را با این نماد می‌شناسند و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی، توسط حسین امانت، معمار ایرانی ساخته شد. برج آزادی، به عنوان نماد «ایرانِ مدرن» و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در میانه یکی از میدان‌های اصلی غرب تهران به نام میدان شهیاد و آزادی کنونی طراحی و ساخته شده‌است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تاریخچه برج آزادی تهران

در سال ۱۳۴۵ خورشیدی طرح یک نمادِ شناسایی ایران میان معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در پایان طرح مهندس معمار حسین امانت، بیست و چهار ساله و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برنده و برای ساخت برگزیده شد. عملیات ساخت برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز گردید و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۱۵ مهرماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره‌برداری رسید.

در سال 1350 قرار بود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی برگزار شود و از مقام های بلندپایه کشورهای دنیا برای حضور در ایران دعوت به عمل آید. با وجود تمام این موارد، هیچ نماد و سازه ای در این منطقه بر سر راه مسافران به چشم نمی خورد که به آنها خوش‌آمدگویی کند و معرف پایتخت باشد. به همین دلیل مسئولان شهری تصمیم گرفتند تا طرح بنایی یادمانی را بریزند که علاوه بر داشتن تاثیرهای بصری خاص، تداعی کننده پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری ایران نیز باشد و به عنوان “نماد تهران” و “نماد ایران مدرن” شناخته شود. در همین راستا برای ارائه طرحی با داشتن این اهداف، مسابقه ای در سال 1345 برگزار شد و طرح های مختلفی به دست داوران رسید.

در جشن گشایش این برج محمدرضا پهلوی و همسرش فرح پهلوی حضور داشتند و از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری کردند.

معماری برج آزادی تهران

معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است. در محوطه زیرین برج، چندین تالار نمایش،نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده، پرداخت شده و به کار رفته‌است.

در این بنا، خطوط موازی و کشیده پایه‌ها یادآور سبک معماری هخامنشی، قوس اصلیِ میان برج، نمادی از طاق کسری که مربوط به دوره ساسانی ست و قوس بالایی آن که یک قوس شکسته‌است، از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران الهام گرفته‌است. رسمی سازی‌هایی که بین این دو قوس را پر می‌کنند، بسیار ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام. در واقع تکنیکِ گنبدسازی در ایران بسیار جالب است و شما در هر مسجدی، چیز تازه‌ای می‌بینید.

در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعدهٔ مربع بنا، وارد دایره گنبد شده‌اند و این کار را با کمک رسمی‌بندی‌ها و مقرنسکاری‌های بسیار زیبا انجام داده‌اند. در برج آزادی هم همین کار انجام شده‌است. هندسهٔ بنا یک هندسهٔ مربع مستطیل است که از روی چهارپایهٔ خود می‌چرخد، شانزده ضلعی می‌شود و در آخر به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. این گنبد تنها از داخل برج قابل مشاهده‌است.»

به گفته معمار برج، حسین امانت، نقوشی که در میدان وجود دارد و باغچه‌ها و گل‌کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخل گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان الهام گرفته‌شده است. منتها هندسه دایره گنبد به بیضی تبدیل‌شده است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف‌الله وجود دارد که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد.

معمار برج آزادی تهران
معمار برج آزادی تهران

این سازه باشکوه تنها در میان ایرانی ها محبوبیت ندارد و به دلیل حال و هوای خوشی که در میدان آزادی جریان دارد گردشگران خارجی بسیاری را نیز شیفته خود کرده است. همچنین برج آزادی از تاریخ 26 اسفندماه سال 1350 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

برج آزادی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می باشد؛

ورودی برج آزادی در حیاطی روباز و در ارتفاع 5 متر پایین تر از سطح زمین قرار دارد. این ورودی شما را به طبقه زیرزمین که شامل درِ ضلع شمالی، نگهبانی، بلیت فروشی، درِ ضلع شرقی، سالن ایران شناسی، گذرگاه پیشینیان، درِ ضلع جنوبی و سالن تشریفات می شود، می رساند. قبلا ورود به برج از طریق لنگه های سنگی که هر کدام 3.5 تن وزن داشتند امکان پذیر بود؛ اما بعدا این درها بسته شد و امروز ورود از طریق درهای شیشه ای امکان پذیر است.

ورودی برج آزادی تهران
ورودی برج آزادی تهران

طبقه زیرزمین

  • سالن ایرانشناسی
  • گذرگاه پیشینیان
  • تالار کهن
  • تالار آینه
برج آزادی تهران
برج آزادی تهران
  • نگارخانه اقوام
  • کتابخانه
  • سالن تشریفات
  • سالن نمایش

طبقه دوم

این طبقه در ارتفاع 23 متری از سطح میدان قرار دارد و با بدنه های قوس اصلی و دو طرف شرقی و غربی برج احاطه شده است. از این طبقه برای تعویض آسانسور استفاده می شود.

طبقه سوم

ارتفاع طبقه سوم از سطح میدان آزادی 33 متر است و گنبدی بتنی در میانه آن به چشم می خورد. در این طبقه می توانید به تماشای معماری داخلی برج آزادی بنشینید و با هنر طراح و معمار بنا بیشتر آشنا شوید.

برج آزادی تهران
برج آزادی تهران

طبقه چهارم 

طبقه چهارم برج آزادی از سطح میدان 39.5 متر ارتفاع دارد و در بدنه آن بازشوهایی به شکل شش ضلعی های نامنتظم دیده می شود که می توان از طریق آنها شهر تهران را از بالا تماشا کرد.

آدرس برج آزادی تهران ؛ تهران، میدان آزادی

هزینه ورودی برج آزادی تهران ؛ در ازای هر نفر 10000 تومان (اتباع خارجی 15000 تومان)

ساعت بازدید برج آزادی تهران ؛ یکشنبه تا پنجشنبه از 9:00 تا 18:00 – جمعه از 10:00 تا 18:00 – شنبه ها تعطیل می باشد.

مقالات بیشتر درباره تهران بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨