عمارت شمس العماره تهران
عمارت شمس العماره تهران

عمارت شمس العماره ، عمارتی باشکوه در تهران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

عمارت شمس العماره تهران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با عمارت شمس العماره تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مجموعه کاخ گلستان، جای بسیار خوبی برای غرق شدن در معماری ایرانی از دوره زندیه تا به امروز است. در سال های گوناگون به خصوص در زمان قاجار ساختمان های گوناگونی به این کاخ اضافه شد که نتیجه آن، مجموعه بی نظیری شد که امروزه ما را بازدید از آن ترغیب می کند. در میان بناهای گوناگون گلستان، یکی از آن ها که به نام عمارت شمس العماره معروف است، شکوه بی نظیری دارد که همه را مبهوت خود می کند.

عمارت شمس العماره (Shams Ol-Emareh) زیباترین و بلندترین ساختمان‌ تهران از دوران قاجار است. این بنای تاریخی در ۵ طبقه و با تلفیقی از معماری ایرانی و معماری کلاسیک اروپایی ساخته شده است. اولین و بزرگترین ساعت در آن دوران بر بالای عمارت شمس العماره نصب شد و اولین تلگراف ایران در این عمارت احداث شد. برای بازدید از بناهای تاریخی در تهران می توانید از این مکان استفاده کنید که جزو بهترین مکان های تفریحی، تاریخی و سنتی می باشد.

عمارت شمس العماره تهران

تاریخچه 

اگر از دور به شمس العماره نگاه کنیم، یک بنای قرینه در ۵ طبقه آجری با کاشی کاری‌های بسیار جذاب را می‌بینیم که بیشتر از همه ۲ برج مستطیلی آن به چشم می‌خورد. در گذشته این ساختمان جزو بلندترین ساختمان‌های تهران بوده است؛ طوری که هر کس در برج‌های آن می‌ایستاد، به راحتی کل تهران را زیر پای خود می‌دید. معیر الممالک معمار معروف دروان قاجار، نقشه ساخت این ساختمان باشکوه را تهیه کرده است. معماری این بنا کمی به سبک اروپایی نزدیک‌تر است، اما تزئینات و ایرانی بودن آن به خوبی در ساختمان قابل مشاهده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دستور ساخت این بنا توسط ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۸۲ داده شد. گفته می‌شود او بعد از سفر‌های فراوان به کشور‌های اروپایی، به داشتن یک کاخ بلند چند طبقه علاقه‌مند شد و پس از بازگشت به ایران دستور ساخت عمارت شمس العماره را صادر کرد. پس از ۲ سال کار ساخت آن به پایان رسید و ناصرالدین شاه و خانواده‌اش در آن مستقر شدند.

هنگام ورود به عمارت، خود را برای دیدن گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌هایی کم نظیر آماده کنید… این تزیینات به قدری زیبا و گیرا هستند که چند دقیقه‌ای شما را مبهوت می‌کنند. از زیر پا تا بالای سرتان را هنر ایرانی فرا گرفته که در رگه‌هایی از گوشه و کنار، نشانه‌هایی از تأثیر فرنگ هم در آن خواهید جست. زیبایی چشم‌نواز محیط ناخودآگاه شما را به فکر فرو خواهد برد تا اندکی بیشتر وقت خود را در این فضا صرف کنید.

عمارت شمس العماره تهران

 

معماری 

بنای عمارت شمس العماره حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد و به سبک جدید معماری به نام سبک تهران ساخته شده است. این سبک از تلفیق سبک سنتی ایرانی و معماری نئوکلاسیک اروپایی آن دوران پدید آمده است.

ورودی این عمارت به سمت کاخ گلستان است. ایوان‌ها را نیز طوری ساخته‌اند که نورگیر باشد و به سمت باغ‌ها باز شوند تا افرادی که در آن‌ها استراحت می‌کنند نمای جذاب را رو به روی خود ببینند. هر بخش از داخل این مجموعه، علاوه بر وجود لوازم و وسایل لوکس، دارای گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های بسیار جذابی است. اگر وارد طبقه اول شوید یک ایوان و شاه‌نشین را مشاهده می‌کنید. در دو طرف شاه‌نشین نیز اتاق‌های گوشواره وجود دارد. کاربرد گوشواره‌ها همان کاربرد هشتی‌ها در خانه‌های ایرانی، اتصال ورودی و سالن را به شاه‌نشین است.

در گذشته پلکان‌هایی در حیاط وجود داشت که شما را مستقیماً وارد تالار اصلی می‌کرد. بعد‌ها برای جلوگیری از این کار پله‌ها جمع شد و عبور از طریق اتاق‌های گوشواره انجام شد. گفته می‌شود از این طبقه بیشتر برای مراسم‌ها و تشریفات استفاده می‌شد. تزئینات بی حد و شگفت انگیز آن نیز همین مسئله را برای شما بازگو می‌کند.

عمارت شمس العماره تهران

طبقه بالا نیز دارای اتاق‌های فراوانی است که از طریق پله‌هایی با ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برخی از اتاق‌های طبقه‌های بالا از طریق ایوان و پنجره با پشت بام در ارتباط هستند و می‌توانند شما را به برج‌های بلند ساختمان برسانند. در طبقه آخر یک کلاه فرنگی وجود دارد که برای ساخت آن بیشتر از چوب استفاده شده است.

در اینجا نیز اتاق‌های کوچکی وجود دارد که گچ‌بری‌های متفاوتی از طبیعت و حیوانات به صورت نقش برجسته در آن وجود دارد. حتی در اینجا کاشی‌کاری‌هایی را مشاهده می‌کنید که روی آن‌ها نمایی از طبیعت اروپا و معماری غربی دیده می‌شود. عمارت شمس العماره اولین بنایی در تهران بوده که برای ساخت آن از فلز استفاده شده است.

معماران برای روی هم قرار دادن طبقات از شیروانی برای تفکیک و جدا کردن طبقه‌ها استفاده کرده اند. برای ساخت بام عمارت به صورت شیروانی نیز از ورق‌های گالوانیزه، حفاظ‌های چدنی و خرپا استفاده شده است. شما در کمتر بخشی از این عمارت می‌توانید جایی را پیدا کنید که تزئین نشده باشد. برخی از مورخان در کتاب‌های تاریخی خود از شمس العماره به عنوان زیباترین بنای تهران یاد کرده‌اند. گفته می‌شود کاشی کاری زیبای این مجموعه که بیشتر در نمای بیرونی قابل مشاهده است را حاج محمد علی کاشی از معروف‌ترین هنرمندان تهران انجام داده است.

ساعت شمس العماره

یکی از مهمترین بخش شمس العماره، برج ساعت آن است که بسیار زیبا و مشهور به ساعت ایران معروف می باشد. اولین ساعت عمومی پایتخت کشور تهران را  باید در اولین ثبتی های کاخ گلستان اضافه کرد. در 150 سال پیش تنها ساعتی که نبض زمان تهران را داشت، این ساعت عمومی بزرگ بود.گفته شده ناصرالدین شاه علاقه های به ساعت داشت به طوری که بعد از هر سفر خود به فرهنگستان، یک ساعت هدیه می‌گرفت. در حال حاضر حدود 30 تا ساعت در کاخ گلستان وجود دارد. این ساعت بزرگ و دو طرفه، پیشکشی از طرف ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه در سال 1252 به سبب اولین سفر خود به فرنگ بود.

عمارت شمس العماره تهران

دسترسی

بهترین شیوه و راه دسترسی به شمس العماره و مجموعه کاخ گلستان، استفاده از خط 1 مترو است، با استفاده از خط 1 مترو باید تا ایستگاه 15 خرداد بروید و پس از خارج شدن از آن، به سمت شرق خیابان پانزده خرداد رفته تا به ساختمان دادسرای تهران برسید. سپس به سمت چپ خود (جهت شمال) رفته و میدان پانزده خرداد را رد کنید. ورودی مجموعه کاخ گلستان از همین فاصله قابل مشاهده است.

اما اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به این کاخ را دارید، باید خود را به خیابان خیام رسانده و در پارکینگ‌هایی که در اطراف این خیابان وجود دارند، خودرو خود را پارک کرده و مسافتی را تا مجموعه گلستان پیاده‌روی کنید.

برای بازدید از هر عمارت باید به صورت جداگانه بلیط تهیه کنید. بنای شمس العماره در شرقی‌ترین بخش مجموعه قرار دارد که برای رسیدن به آن مسافت نسبتاً زیادی را باید پیاده‌روی کنید. ساعت بازدید از مجموعه در نیمه اول سال از 9:00 صبح تا 17:30 دقیقه و در نیمه دوم سال هم از 9:00 صبح تا 16:30 می‌باشد.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)