راهنمای سفر زمینی به وان ترکیه | Van

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر زمینی به وان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر زمینی به وان ترکیه با شما خواهیم بود. برای اطلاعات کامل در مورد سفر زمینی به این شهر محبوب در ادامه با ما همراه باشید.

وان (Van) شهری بسیار کوچک در ترکیه است، که در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکیه قرار دارد. این شهر دارای قدمت تاریخی طولانی بوده و برای کسانی که عاشق گربه هستند می تواند بهترین شهر باشد، زیرا شهر وان در ترکیه محل زندگی گربه هایی سفید با یک چشم آبی و یک چشم زرد است. با توجه به نزدیکی این شهر به مرز ایران و ترکیه ایرانیان زیادی سالانه تصمیم به سفر به شهر وان را در ذهن دارند.

شهر وان را می‌توان کم‌وسعت‌ترین شهر ترکیه معرفی کرد. یکی از مناطق جالب توجه در این شهر، دریاچه معروف وان است که ساحلی فوق‌العاده زیبا و طبیعتی دنج دارد. در سفر زمینی به این شهر زیبا، سرگرمی‌ها و جاذبه‌های فراوانی وجود دارد و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه‌تر است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تور وان به دلیل نزدیکی به ایران و هزینه های مناسب، از تورهای محبوب و پرطرفدار در میان ایرانیان به شمار می‌آید. شما به راحتی می توانید به صورت زمینی به این شهر سفر کنید و علاوه بر لذت بردن سفری مقرون به صرفه نیز داشته باشید. از آنجایی که گردشگران زیادی هر ساله برای تفریح، خرید و… به وان سفر می کنند داشتن اطلاعات کافی قبل از سفر از ضروریات آن است. در ادامه با راهنمای سفر زمینی به وان ترکیه با شما خواهیم بود.

مدارک مورد نیاز در سفر

با توجه به این‌که وان یکی از شهرهای کشور ترکیه است. برای سفر به این شهر نیازی به اخذ ویزا نیست. اما به همراه داشتن گذرنامه یا پاسپورتی که حداقل ۶ ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده است، الزامی است. همچنین به همراه داشتن بیمه مسافرتی، کارت ملی و شناسنامه به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی باعث می‌شود که آرامش بیشتری در طول سفر خود داشته باشید.

راه های مختلف سفر زمینی به وان

همه ما می‌دانیم که بهتر است برای رفتن به سفرهای خارجی سوار هواپیما شویم؛ اما درباره وان، موضوع فرق می‌کند. چون همان‌طور که گفتیم این شهر خیلی به مرز ما نزدیک است، به همین خاطر سفر زمینی از هر لحاظ ارزان‌تر تمام می‌شود و طبق آمار و ارقام، درصد زیادی از ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند از راه زمینی به وان ترکیه بروند.

چندین راه زمینی برای رفتن به وان ترکیه وجود دارد. البته به جز راه زمینی می‌توانید با هواپیما هم به وان سفر کنید. سفر با هواپیما فقط در دوره‌های خاصی مثل عید نوروز اتفاق می‌افتد چون فرودگاهی که در وان قرار دارد، بین‌المللی نیست. اما اگر به دنبال سفری کم‌خرج هستید، بهتر است از فکر سفر با هواپیما بیرون بیایید.

سفر به وان با اتوبوس

اگر شما هم در فکر سفر زمینی هستید، بهترین گزینه برای شما گذر از مرز رازی است. مردم ترکیه مرز رازی را با نام کاپیکوی می‌شناسند. مرز رازی در شهرستان خوی قرار دارد و فاصله 100 کیلومتری آن تا شهر وان دلیل محبوبیت این مرز است. مرز رازی برای سفر زمینی به وان از ساعت 9:00 تا 17:00 آماده پذیرش شماست.

به جز مرز رازی، از طریق دو مرز دیگر به نام‌های بازرگان و سرو می‌توانید برای سفر زمینی به ترکیه اقدام کنید. بعد از مرز رازی، مرز بازرگان برای رفتن به ترکیه بسیار محبوب است. ترمینال‌های این مرز در شهر ماکو ساخته شده که در شمال آذربایجان غربی قرار دارد. برای رفتن به وان پس از گذشتن از این مرز از شهر ترابزون عبور می‌کنید.

مرز سرو هم که در شهر سرو و در آذربایجان غربی قرار دارد. فاصله شهر ترابزون از مرز بازرگان 575 کیلومتر و از مرز سرو 784 کیلومتر است. یکی از سوالات مهم این است که مدت زمان سفر به وان با اتوبوس چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر از تهران قصد دارید تا با اتوبوس به شهر وان بروید، سفر شما بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت طول خواهد کشید. این اختلاف مربوط به معطلی‌های مرزی است.

راهنمای سفر زمینی به وان
راهنمای سفر زمینی به وان

سفر به وان با خودروی شخصی

بعضی‌ها بدون اتومبیل شخصی، آنطور که باید و شاید سفر رفتن بهشان نمی‌چسبد! اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، خیلی راحت می‌توانید با انجام یک سری کارها با اتومبیل خود به شهر وان بروید. کارهایی که باید انجام دهید عبارتند از:

پرداخت مبلغی برای اخذ گواهینامه بین‌المللی با اعتبار یک سال
پرداخت مبلغی برای دریافت پلاک بین‌المللی
به همراه داشتن دفترچه و یا کارت اتومبیل
تهیه بارکدهای CD و IR
پرداخت عوارض به شهرداری
در نظر گرفتن مبلغی برای اخذ مجوز عبور از مرز
بیمه کردن اتومبیل به مدت 10 روز

برای دریافت گواهینامه و پلاک بین‌المللی، مجوز خروج و مواردی از این قبیل باید حدود 800 هزار تومان خرج کنید. اجازه بدهید هزینه‌ها را جداگانه به شما بگوییم. برای دریافت پلاک بین‌المللی باید حدود 360 هزار تومان بپردازید. برای گرفتن مالکیت بین‌المللی اتومبیل 110 هزار تومان، برای گواهینامه رانندگی بین‌المللی 120 هزار تومان و برای بیمه 75 هزار تومان باید پرداخت کنید. البته هزینه عوارض و بنزین را هم باید در نظر داشته باشید. خلاصه سفر به وان با اتومبیل شخصی هم دردسرهای مخصوص خودش را دارد.

پرداخت هزینه های گوناگون باعث می شود تا بسیاری از افراد به سراغ این روش نروند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که قیمت بنزین در کشور ترکیه بسیار بیشتر از ایران بوده و همین موضوع می تواند شما را با مشکل مواجه کند. اگر مشکلی در این زمینه ندارید، سفر کردن با خودرو شخصی به شما اجازه می دهد تا برای رفت و آمد در کشور ترکیه بسیار راحت باشید.

سفر به وان با قطار

یکی دیگر از راه‌های سفر زمینی به وان استفاده از قطار است. با اینکه مسافرت با قطار خوشایندتر از سایر وسایل نقلیه است؛ اما به دلیل بازرسی‌های زیادی که در سفر با قطار به وان انجام می‌گیرد ممکن است خسته و کلافه شوید. اما با این حال خدماتی مانند اقامت در هتل، بیمه کردن مسافر و… هم از مزایای سفر با قطار است.

اگر ساکن تهران باشید، می توانید با قطار «تهران – تبریز – وان» به راحتی از تهران به تبریز بروید و از آنجا با قطار دیگری مستقیم به وان سفر کنید. البته پس از آن که به مرز رازی رسیدید، باید مجددا از قطار پیاده شوید، تا بازرسی‌های لازم صورت بگیرد. ممکن است این کار دو ساعت وقت شما را بگیرد. به طور کلی سفر به وان با قطار حدود یک شبانه‌روز طول می‌کشد.

راهنمای سفر زمینی به وان
راهنمای سفر زمینی به وان

فاصله زمینی تهران تا وان

فاصله زمینی تهران تا وان چیزی در حدود 1093 کیلومتر است. این عدد معادل 11 ساعت است، البته به جز دو سه ساعتی که در گمرک بازرسی انجام می‌شود و معطلی های خود را دارد.

مثلا اگر برای سفر زمینی به وان ساعت 9 شب از تهران حرکت کنید، احتمالا 2 بعدازظهر در ترکیه خواهید بود. نکته دیگر این که این 11 ساعت تقریبا در تمام سه مرز بازرگان، سرو و رازی یکسان است. چون مسافت‌ها از این مرزها تا وان تفاوت زیادی ندارد.

چگونه از اقصی نقاط کشور به وان برویم؟

برای سفر زمینی به وان مسیرهای بسیاری وجود دارد که در اینجا به آن ها اشاره می‌کنیم؛

تهران – خوی – مرز رازی
اگر ساکن تهران هستید، می‌توانید از طریق اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خط «تهران – خوی» تا مرز رازی بروید و از آنجا با ماشین‌های مخصوص بدون دردسر خودتان را به شهر وان برسانید.

تبریز – خوی
مردمان تبریزی می‌توانند از طریق اتوبوس و قطار به شهرستان خوی بروند. پس از آن نیز به کمک ون‌های لب مرز وارد شهر وان شوند.

تبریز – وان
بهترین و بی دردسرترین راه برای تبریزی‌ها این است که با ون‌های مخصوصی که برای سفر زمینی به وان در نظر گرفته شده، به این شهر بروند. شهر تبریز تا وان 290 کیلومتر فاصله دارد.

حمل و نقل عمومی در وان

وان شهر کوچکی است و از همین رو سیستم حمل‌ونقل مدرن و پیچیده‌ای ندارد و وسایل نقلیه عمومی وان را اتوبوس، تاکسی و ون هایی به نام دلموش تشکیل می‌دهند. در شهر وان اتوبوس ها و ون ها به دو رنگ آبی و زرد هستند. وسایل نقلیه عمومی آبی‌رنگ اغلب برای داخل شهر و وسایل زردرنگ برای خارج از شهر استفاده می‌شوند. در ضمن، برای سفر از وان به دیگر مناطق ترکیه و بالعکس می‌توانید از قطار، هواپیما و کشتی استفاده کنید.

دلموش از معمول‌ترین و ارزان‌ترین وسایل نقلیه مورد استفاده در وان است که علاوه بر داخل شهر، مسیرهای بین شهری را نیز پوشش می‌دهد. کرایه ون به مقصد و طول مسیر بستگی دارد و بین دو تا پنج لیر است.

با توجه به قیمت بالای سوخت در ترکیه، هزینه تاکسی همیشه بیشتر از دلموش است؛ هرچند بسیاری از گردشگران راحتی و سرعت بالاتر تاکسی را بر دیگر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند. تاکسی‌ها معمولا با تاکسی متر کار می‌کنند. کرایه تاکسی حدود چهار لیر (۰٫۵ دلار) است که برای هر یک کیلومتر، سه لیر (۰٫۳ دلار) اضافه می‌شود.

راهنمای سفر زمینی به وان
راهنمای سفر زمینی به وان

آیا امکان پرداخت عوارض خروج از کشور در مرز وجود دارد؟

پرداخت عوارض خروج از کشور در مرز رازی نیز امکانپذیر است. پرداخت عوارض هم می‌تواند در بانک ملی فعال در مرز صورت گیرد و هم از طریق خودپردازهای تعبیه شده در مرز که به صورت اختصاصی برای پرداخت خروجی طراحی شده‌اند، انجام شود. اما برای سفر زمینی به وان بهتر است، عوارض خروج از کشور را قبل از سفر خود پرداخت کنید تا در مرز برای پرداخت خروجی معطل نشوید.

نکته قابل توجه دیگری که در خصوص خودپردازهای پرداخت خروجی در مرز وجود دارد این است که سیستم این خودپردازها دقیقا برای مبالغ خروجی تعریف شده است. بنابراین اگر مسافری برای دومین بار در سال جاری قصد خروج از کشور را داشته باشد، اما به اشتباه مبلغ ۲۲۰۰۰۰ تومان را به عنوان خروجی پرداخت کند امکان پرداخت مابه‌التفاوت این مبلغ (یعنی ۱۱۰۰۰۰ تومان) از طریق این خودپردازها وجود ندارد. بنابراین این موضوع باید از طریق بانک فعال در مرز پیگیری شود. شلوغ بودن بانک نیز ممکن است باعث شود که شما سرویس خود را از دست دهید. زیرا راننده تنها مدت محدودی را در مرز منتظر مسافران خود می‌ماند تا به موقع و سر ساعت مقرر به مقصد برسد.

آیا امکان عبور از مرز رازی به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد؟

اگر قصد سفر زمینی به وان را دارید، بهتر است بدانید که بر خلاف مرز بازرگان که به صورت ۲۴ ساعته فعال است. مرز رازی تنها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر آماده پذیرش مسافران گامی است. بنابراین اگر در این محدوده به مرز نرسید، باید عبور از مرز را به فردای آن روز موکول کنید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨