راهنمای سفر به شهر وان ، ترکیه | Van

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور تابستان 1403
 

راهنمای سفر به وان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به وان ترکیه با شما خواهیم بود. برای آشنایی با این شهر محبوب در کشور ترکیه در ادامه با ما همراه باشید.

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخشی از آن در آسیا و بخشی در اروپا قرار گرفته است. این کشور زیبا به خاطر زیبایی و جذابیت بیش از اندازه اش نه تنها در میان ایرانیان بلکه در میان تمام مردم جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. شهرهای مختلف ترکیه با زیبایی منحصر به فرد خود و با تعداد بی شمار کافه ها و رستوران ها و محله های رنگارنگ و سرسبز و همچنین آثار تاریخی منحصر به فرد به جامانده از عثمانی مقصدی بی نظیر برای سفر کردن هستند. یکی از شهرهای محبوب در بین ایرانیان شهر وان می باشد.

وان (Van) شهری بسیار کوچک در ترکیه است، که در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکیه قرار دارد. این شهر دارای قدمت تاریخی طولانی بوده و برای کسانی که عاشق گربه هستند می تواند بهترین شهر باشد، زیرا شهر وان در ترکیه محل زندگی گربه هایی سفید با یک چشم آبی و یک چشم زرد است. با توجه به نزدیکی این شهر به مرز ایران و ترکیه ایرانیان زیادی سالانه تصمیم به سفر به شهر وان را در ذهن دارند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تور وان به دلیل نزدیکی به ایران و هزینه های مناسب، از تورهای محبوب و پرطرفدار در میان ایرانیان به شمار می‌آید. شما به راحتی می توانید به این شهر سفر کنید و علاوه بر لذت بردن سفری مقرون به صرفه نیز داشته باشید. از آنجایی که گردشگران زیادی هر ساله برای تفریح، خرید و… به وان سفر می کنند داشتن اطلاعات کافی قبل از سفر از ضروریات آن است. در ادامه با راهنمای سفر به وان ترکیه با شما خواهیم بود.

راهنمای سفر به وان
راهنمای سفر به وان

راهنمای سفر به وان

اطلاعات کلی

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • واحد پول: لیر ترکیه
  • نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
  • کد کشور: ۹۰+
  • کد شهر وان: ۴۳۲

شماره‌های اضطراری:

  • آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • آمبولانس: ۱۱۲
  • پلیس: ۱۵۵

اختلاف ساعت وان نسبت به تهران: یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

نیاز به ویزا: برای ایرانیان سفر به وان همانند سایر نقاط ترکیه بدون ویزا است و تنها با داشتن یک پاسپورت معتبر می‌توانید حتی تا 6 ماه در این شهر اقامت داشته باشید.

آب و هوا

شهر وان از لحاظ آب و هوایی، قاره ای بوده و زمستان های بسیار سرد و پر برفی دارد. اما در تابستان هوای این شهر خشک و گرم می شود. در فصل بهار و پاییز عمده بارش های شهر وان رخ می دهد. بهترین زمان سفر برای سفر به وان در ترکیه، اواخر فروردین تا مهر می باشد. همچنین علاوه بر هوای خوب می توانید در مراکز خرید این شهر از تخفیف های زمستانی و تابستانی هم استفاده کنید.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به شرق ترکیه و شهرهایی مانند وان از اوایل فروردین تا اوایل مهر ماه است. در مجموع نیز، خرداد ماه را می توان بهترین فصل سفر به وان دانست. نکته ای که باید برای سفر به شهر وان ترکیه در نظر بگیرید، تفاوت دمای شب و روز است. گاهی این تفاوت به ۲۰ درجه سانتی گراد هم می رسد. بنابراین روزهای گرم و شب های سرد دارید. در انتخاب لباس مناسب سفر، این موضوع را به خاطر بسپارید.

البته توجه داشته باشید که از اواسط خرداد تا اواسط تیر ماه از فصل‌های پر سفر یا به اصطلاح High Season محسوب می‌شود و جمعیت گردشگران در این مقطع زمانی بیشتر از سایر ماه‌ها است. نزدیک کریسمس هم با وجود سرد بودن هوا، انواع حراج‌ها و فستیوال‌ها و تزئینات خیابان‌ها، گردشگران بسیاری را به وان می‌کشاند و خیلی از ایرانی‌ها این زمان را برای سفرشان به وان انتخاب می‌کنند.

اگر می­خواهید مسافرت ارزانی داشته باشید، پیشنهاد می­کنیم به هیچ وجه در روزهای جشن سال نو به آنجا نروید. چرا که ازدحام گردشگران و کاهش اتاق­های خالی هتل­ها، هزینه­های اقامتی را در بالاترین حالت ممکن قرار می­دهد. بنابراین بهتر است زمان‌های دیگری را به جز تعطیلات عید نوروز و جشن کریسمس انتخاب کنید.

جاذبه های گردشگری وان

بسیاری از ما گردش در دل طبیعت بکر و زیبای جهان هستی را بیشتر از گشت و گذار در خیابان­های شلوغ دوست داریم. اگر شما هم جزو این دسته هستید، می‌توانید از این مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی وان در دل طبیعت دیدن کنید و سرزندگی و آرامش را با جان و دل احساس کنید.

وان از آن دست مقاصد گردشگری است که هم برای کسانی که به دنبال جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و باستانی هستند جذابیت دارد و هم برای گردشگرانی که به دنبال تفریح و خرید کردن هستند. از مهمترین جاذبه های دیدنی وان می توان به دریاچه وان، قلعه‌ی وان، جزیره و کلیسای آختامار، آبشار مرادیه و… می باشد.

راهنمای سفر به وان
راهنمای سفر به وان

غذا و نوشیدنی

یکی از جاذبه های کشور ترکیه به‌ ویژه وان، غذاهای آن است به طوری که وقتی در خیابان‌های وان قدم می‌زنید از هر 4 یا 5 مغازه ‏یک رستوران با غذاهای لذیذ وجود دارد و همه رستوران‌ها پر از مشتری هستند. مشهورترین غذاهایی که در رستوران‌های وان ترکیه می‌توان امتحان کرد شامل کباب آدانا، اسکندر کباب، لاهماجون، پیده، کوفته‏، دونر کباب و… می‌شود. از دسرهای خوشمزه ترکی که شهرت جهانی دارند هم می توان به باقلوا، لوکوم، کونفه و… اشاره کرد که در کنار یک چای یا قهوه اصیل ترکی بسیار لذتبخش هستند.

اما به طور کلی شهرت وان به خاطر صبحانه معروفش یعنی «وان ‏کاهوالتیسی» است که خوردن این صبحانه برای کسانی که رژیم ‏غذایی و ترس از چاق شدن دارند توصیه نمی‌شود.‎ خیابان جمهوریت وان برای شکمگردی و امتحان کردن غذاهای نامبرده انتخاب مناسبی است. همچنین این اطمینان را داشته باشید که غذاهای محلی وان مورد پسند ذائقه ایرانیان است.

بهترین رستوران های وان

قطعا یکی از لذت های سفر رفتن به رستوران ها و کافه های شهر مقصد و امتحان کردن غذاها و دسرهای متفاوت آنجاست که به خصوص در سفر به شهرهای کشور ترکیه یکی از اصلی ترین بخش های سفر است. اما در سفر انتخاب رستوران های خوب شهر ممکن است برای شما سخت باشد.

از بهترین رستوران های شهر وان که مسافران از کیفیت غذایی آنها رضایت داشته اند میتوان رستوران کاروانسارای (Kervansaray Restaurant)، رستوران خلیل ابراهیم سفراسی (Halil İbrahim Sofrası)، رستوران جزیره آکدامار (Akdamar Restaurant)، رستوران محل سیتی (Mahall City)، رستوران تامارا اجاق باشی (Tamara Ocakbaşı)، کافه رستوران مارتی (Marti) و… را نام برد.

خرید در وان

خرید در وان در تعطیلات عید نوروز و جشن کریسمس از تخفیفات ویژه­ای برخوردار می­شود؛ اما باید دقت داشته باشید که با توجه به افزایش قیمت هتل­ها، رستوران­ها و دیگر مراکز تفریحی، مسافرت در چنین زمان­هایی شما را حسابی به خرج می‌اندازد. پس اگر می‌خواهید با انگیزه صرفه‌جویی سفر وان را شروع کنید، بهتر است زمان‌های دیگری را به جز تعطیلات عید نوروز و جشن کریسمس انتخاب کنید. در زمان های حراج وان می توانید خرید ارزان‌تری داشته باشید.

گستردگی مراکز خرید در شهر وان به حدی زیاد است که به صورت یک پاساژ بسیار بزرگ جلوه می­کند. در این شهر دو مرکز خرید اصلی وجود دارد که در سفر به وان می‌توانید به آن سر بزنید، مرکز خرید آیدین پریهان که یک پاساژ میان‌رده و متوسط در خیابان جمهوریت وان است و مرکز خرید بسیار شیک، لوکس و بزرگ وان ای وی ام که آن هم در خیابان جمهوریت قرار دارد و یکی از بهترین مراکز خرید وان است.

همچنین فروشگاه­های مطرح این شهر نیز می توان به فروشگاه زنجیره ­ای میگروس (MM migros) که یک فروشگاه مواد خوراکی، بهداشتی و لوازم منزل است و در اکثر نقاط جهان شعبه دارد و فروشگاه زنجیره­ای Carrefour SA که یک فروشگاه بزرگ فرانسوی است اشاره کرد.

وان یکی از شهر‌های تاریخی و فرهنگی کشور ترکیه محسوب می‌شود و صنایع دستی آن مانند نقره، فرش، قالیچه و انواع وسایل چوبی حکاکی شده نشان‌گر اصالت این شهر است. البته به غیر از صنایع دستی گردو، پنیر گیاهی و عسل هم از دیگر سوغات وان بشمار می‌‎روند. ضمن اینکه نماد چشم زخم هم در وان و هم در دیگر شهرهای این کشور از اصلی‌ترین سوغات ترکیه است.

راهنمای سفر به وان
راهنمای سفر به وان

اقامت در وان

وان برخلاف شهرهای توریستی و غربی ترکیه (مانند ازمیر و استانبول) هتل‌های لوکس و 5 ستاره زیادی ندارد، اما در هتل‌های وان می‌توانید هزینه‌های بسیار مناسب‌تری انتظار داشته باشید. از جمله هتل های 5 ستاره و شیک شهر وان می توان هتل دابل تری بای هیلتون (DoubleTree by Hilton Van) و هتل الیت ورد وان (Elite World Van Hotel) را نام برد.

از جمله هتل های 4 ستاره که دارای امکانات خوبی هستند و امتیاز خوبی از مسافران گرفته اند، هتل هالدی وان (Haldi Otel)، هتل تامارا (Tamara Business Otel) و وان سوئیتز اوتل (Van Suites Otel) می باشند.

اگر می خواهید هزینه بسیار پایین تری برای هتل بپردازید و سفر مقرون به صرفه تری داشته باشید، هتل های 3 ستاره رویال برک (Royal Berk Hotel)، گرند هتل وان (Grand Hotel Van) و هتل کرنر وان (Corner Hotel Van) می توانند انتخاب خوبی برای یک اقامت راحت در هتلی تمیز و مقرون به صرفه باشند.

هزینه های سفر

همانطور که میدانید هزینه های سفر به این شهر کوچک بسیار مقرون به صرفه تر از سفر به شهرهای بزرگ همچون استانبول است. به همین دلیل است که این شهر یکی از مقاصد محبوب بین ایرانیان شناخته می شود. هزینه های سفر شامل ابعاد زیادی چون هزینه های خورد و خوراک، هزینه های حمل و نقل درون شهری، اقامت و… می شود که در ادامه به این موارد می پردازیم.

هزینه غذا

طیف هزینه های خورد و خوراک در شهر وان مناسب است و آن ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • رستوران های ارزان قیمت: حدود 15 لیر ترکیه (33,000 تومان)  تا 30 لیر ترکیه (66,000 تومان)
  •  رستوران های مقتصدانه: حدود 20 لیر ترکیه (44,000 تومان)  تا 50 لیر ترکیه (110,000 تومان)
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد: حدود 10 لیر ترکیه (22,000 تومان)  تا 15 لیر ترکیه (33,000 تومان)

همچنین خوب است بدانید که برای خرید مواردی چون آب معدنی و تنقلات، روزانه چیزی در حدود 5 لیر ترکیه (11,000 تومان) را می توانید در نظر بگیرید.

  • نان (500 گرمی): حدود 2 لیر ترکیه (4,000 تومان)
  • شیر: هر لیتر 2.3 لیر ترکیه (5,000 تومان)
  • مرغ (کیلویی): حدود 14 لیر ترکیه (31,000 تومان)
  • تخم مرغ 12 عددی: حدود 7 لیر ترکیه (15,000 تومان)
  • یک بطری آب 1.5 لیتری: حدود 1.9 لیر ترکیه (4,000 تومان)
راهنمای سفر به وان
راهنمای سفر به وان

هزینه اقامت 

با وجودی که وان شهر کوچکی است، اما اقامتگاه هایی در آن به چشم می خورد که برای سفر چند روزه می توانید رویشان حساب کنید:

هتل ها: در زیر میانگین قیمت هر نوع هتل در هر شب ارائه شده است.

  • هتل های ۵ ستاره: حدود 260 لیر ترکیه (575,000 تومان)  تا 520 لیر ترکیه (1,151,000 تومان)
  • هتل های ۳ ستاره: حدود 80 لیر ترکیه (177,000 تومان)  تا 500 لیر ترکیه (1,107,000 تومان)
  • سایر هتل ها: حدود 100 لیر ترکیه (221,000 تومان)  تا 400 لیر ترکیه (885,000 تومان)

سایر اقامتگاه ها: در شهر وان به غیر از هتل های ذکر شده، چند هاستل و چند هتل آپارتمان نیز وجود دارد.

تنها هاستل این شهر وان بکپکرز | Van Backpackers Hostel نام دارد و بر خلاف عنوان هاستلی که دارد، قیمت های آن چندان ارزان و به صرفه نیستند. در این هاستل انواعی از اتاق های چند تخته تا اتاق های استاندارد و دو نفره به چشم می خورد که طیفی در حدود 60 لیر ترکیه (132,000 تومان) تا 110 لیر ترکیه (243,000 تومان) برای هر شب دارند.

هزینه حمل و نقل

همان طور که احتمالا می دانید، وان شهر بسیار کوچکی است، بنابراین انتظار سیستم حمل و نقل پیچیده ای را درون این شهر نداشته باشید. یکی از معمول ترین وسایلی که در این شهر مورد استفاده است دلموش ها هستند. دلموش ها، وسایلی شبیه ون بوده و نه تنها در مسیرهای شهری، بلکه در مسیرهای بین شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند (درست همان ون هایی که با استفاده از آن ها می توانید از مرز رازی خود را به وان برسانید).

نرخ کرایه این ون های شهری از 2 لیر ترکیه (4,000 تومان) شروع می شود و بسته به مسیر و مقصد، متفاوت می شوند. البته باید بدانید که نهایت کرایه ای که از این ون ها برای بازدید از دورترین جاذبه های وان می توان انتظار داشت، 10 لیر ترکیه (22,000 تومان) است.

در صورتی که با ماشین شخصی به وان سفر می کنید، باید بدانید که هزینه بنزین در ترکیه (لیتری) حدود 6.5 لیر ترکیه (14,000 تومان) است. بنابراین هزینه های حمل و نقل شما بیشتر می شود.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨