باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران ، موزه سینمای ایران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ فردوس تهران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ فردوس تهران ، موزه سینمای ایران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

باغ فردوس یکی از خانه های ارزشمند و تاریخی در بخش شمیرانات تهران و در یکی از محله های قدیمی منطقه ای به همین نام قرار دارد که از هنگام سلسله قاجار تا به امروز به جا مانده است و از سال 1381 به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت. این باغ، بنایی تاریخی و تماشایی و برجای مانده از دوران حکومت قاجار است که امروزه به یک مکان جذاب و محبوب برای گردش و تفریح و همچنین فعالیت فرهنگی تبدیل شده است.

باغ فردوس تهران

تاریخچه باغ فردوس

این باغ زیبا در ابتدا در میان سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۴ به دستور محمد شاه قاجار بنا شد که علاوه‌ بر باغ، دو عمارت شمالی و جنوبی را نیز شامل می‌شد. این باغ که مساحتی در حدود ۲۰ هزار متر مربع دارد، در دوران این پادشاه قاجاری ساخته می‌شود. البته باید بدانید که از عمارت شمالی باغ فردوس تهران، چیزی باقی نمانده و تنها، عمارت جنوبی با قامت ایستاده‌اش خودنمایی می‌کند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پس از فوت محمد شاه قاجار، ناصرالدین شاه، زمین‌های اطراف باغ را تیز می‌خرد و به مساحت این باغ اضافه می‌کند. سپس باغ فردوس تهران را با تمام بزرگی، شکوه و جلالش، به عنوان هدیه عروسی دخترش، به او می‌بخشد. داماد ناصرالدین که خود از نامداران معماری آن دوران بود، کار ساخت عمارت جنوبی را به پایان می‌رساند و جشن عروسی را نیز در همین باغ برگزار می‌کنند. پس از مرگ وی، به دلیل عدم رسیدگی به باغ فردوس، این باغ عمارت تاریخی؛ رو به ویرانی می‌رود تا زمانیکه شخصی به نام حاجی میرزا حسین، آنحا را می‌خرد و مجددا تعمیر و بازسازی می‌کند.

باغ فردوس تهران

تاسیس و برپایی موزه سینما در باغ فردوس

سرانجام در سال 1381، باغ موزه فردوس، میزبان موزه سینمای ایران شد. باغ فردوس یا همان موزه سینما فعلی، امروزه یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین نقاط گردشگری شهر تهران محسوب می شود.

تاسیس موزه سینما از نظر اهالی سینما و هنر دوستان انقدر با ارزش و محترم است که بسیاری از علاقه مندان به هنر هفتم برپایی موزه سینمای ایران را تحقق یک رویا می دانند. تحقق رویایی که دل تمام علاقه مندان به فرهنگ و هنر را شاد کرد.

باغ فردوس تهران

معماری باغ فردوس

باغ فردوس در گذشته وسعت زیادی داشت و دو عمارت جنوبی و شمالی دارد که در حال حاضر تنها عمارت جنوبی آن باقی مانده است. از ورودی باغ که عبور کنید، درخت‌های چنار قدیمی باغ راه را به شما نشان می‌دهند و عمارت جنوبی در انتهای باغ نمایان می‌شود. سبک معماری و تزیینات عمارت باغ فردوس تهران چیزی است که آن را جاودانه کرده است.

عمارت باغ فردوس، ساختمان سه و نیم طبقه در مساحت ۱۰۰۰ مترمربع است که ایوان آن رو به باغ حوض وسط باغ جا خوش کرده است. از حوض وسط باغ با درخت‌های چنارش ساده نگذریم؛ حوض و فواره‌هایی که می‌بینید تنها آثار باقی‌مانده از استخرهای گذشته است که با در نظر گرفتن فرایند شکست نور طراحی شده و اثری شگفت‌انگیز است.

عمارت باغ فردوس با تزئینات چشم نوازی مزین شده است. گچبری های زیبای آن کار دست هنرمندان به نام گچبری کشور در آ« دوران است. البته در سال های دور این گچبری ها به علت فرسودگی، توسط معماران ماهری به خوبی مرمت شده اند. از معروف ترین این گچبری ها، مقرنس کاری های گل و شاخ و برگ درختان انگور هستند که به صورت ترکیبی از سبک های یونانی، رومی و ایرانی ساخته شده اند.

باغ فردوس تهران

عمارت باغ فردوس، که به عنوان موزه سینما شناخته می شود شامل بخش های مختلفی می شود که به اختصار به معرفی برخی از آن های می پردازیم:

تالار آغازگران: در این تالار با اولین تجهیزات سینمای ایران آشنا می شوید.

تالار صدا و دوبله موزه سینما: در این تالار ابزار و تجهیزات قدیمی مربوط به هنر و صنعت دوبله و صدابرداری ایران جمع آوری شده اند. در این تالار دیدنی موزه سینما، به وضوح تاریخ دوبله سینما ایران قابل لمس است.

تالار معاصران: در این تالار، حدود هفتصد پرتره از برترین عوامل سینمای ایران را مشاهده خواهید کرد.

تالار جوایز باغ فردوس: در این تالار برجسته ترین و ارزشمند ترین جوایز تاریخ سینما ایران از برترین جشنواره های جهانی نظیر کن، برلین و … نگهداری می شود و قابل مشاهده برای عموم است.

تالار تماشاخانه موزه سینما: در این بخش یادمان هایی از سینما ایران در دهه 30 و 40 قرار دارد. علاوه بر این یادمان ها، پوستر و عکس های پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران نیز وجود دارد.

تالار علی حاتمی: در اصلی ترین بخش عمارت باغ فردوس، یعنی شاه نشین آن، تالار علی حاتمی قرار داد. این تالار موزه سینما، شامل یادبودهایی از علی حاتمی به همراه مجسمه او می باشد.

الار نام آوران سینمای ایران: در این بخش از موزه سینما، تصاویری از برجسته ترین و نام آورترین هنرمندان سینما ایران نظیر داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و … را مشاهده خواهید کرد.

تالار خانه فرهاد: در این بخش از موزه سینما، برخی از وسایل شخصی، کتاب ها و سازهای فرهاد مهراد، خواننده معاصر جمع آوری شده اند.

باغ فردوس تهران

معرفی سالن های نمایش

در مجموعه باغ فردوس ( یا همان موزه سینما ) سه سالن نمایش فیلم با نام های سالن فردوس، سالن سینماتوگراف و سالن تمدن وجود دارد که پرده هایش میزبان بسیاری از فیلم های روز سینمای ایران هستند.

دسترسی

آدرس باغ فردوس: تهران، خیابان ولی‌عصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، باغ فردوس



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)