تفاوت قلمروها و ایالت های کانادا

تفاوت قلمروها و ایالت های کانادا

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

ایالت های کانادا با قلمروها و مناطق ایجاد شده چه تفاوت‌هایی دارد و اساساً ساختار جغرافیایی و تقسیم‌بندی کشوری دولت کانادا به چه شکل و ساختاری است؟

کانادا به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و قدرتمند در آمریکای شمالی به لحاظ جغرافیایی یکی از کشورهای پهناور جهان به شمار می‌رود و برای مدیریت بهتر منابع و ایجاد ساختار منعطف اقدام به تقسیم و ایجاد مناطق، ایالت و قلمرو کرده است.

 این تقسیم‌ بندی طبیعتاً از الگوی خاصی پیروی می‌کنند و قبل از اقدام به مهاجرت شناخت این ایالت های کانادا، قلمروهای آن و حتی مناطق اصلی این کشور اهمیت زیادی دارد.

تفاوت قلمروها و ایالت های کانادا

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تفاوت ماهیت قلمرو و ایالت

قلمروهای کانادا اصولاً تحت اختیار پارلمان کانادا هستند و توسط دولت فدرال اداره می‌شوند. همچنین این قلمروها در حوزه آموزش دارای اختیار و تصمیم‌گیری منحصربه‌فرد هستند. این مسئله باعث تفاوت‌های جدی و بنیادی در فرایند اخذ ویزای تحصیلی می‌شود.

ایالت های کانادا بر اساس مسائل آب‌وهوایی، جغرافیایی، اقتصادی، آموزشی و هزینه‌های زندگی داری تفاوت‌های جدی هستند. از لحاظ جغرافیایی کانادا به 5 منطقه اصلی تقسیم شده که از دل این 5 منطقه ده ایالت به وجود آمده‌اند.

کلیه ایالت های کانادا دارای شرایط مساعد اقتصادی و اجتماعی هستند و به لحاظ سیاست‌های مالی و پولی در جایگاه مناسبی قرار دارند، به حدی که جمع منابع درآمدی ایالت های کانادا از درآمد فدرال مرکزی بیشتر است.

ایالت های کانادا قدرت اقتصادی و سیاسی بیشتری به نسبت قلمروهای کانادا دارند و سرعت توسعه آنها بیشتر از قلمروها است.

با این تفاسیر می‌توان ادعا کرد که تفاوت قلمروهای کانادا با ایالت‌های آن ارتباط مستقیمی به مسئله حاکمیت آنها دارد. در قلمروها حاکمیت با فدرال مرکز است در حالی که ایالت های کانادا این‌گونه نیست.

معرفی ایالت های کانادا

ایالت های کانادا شامل 10 ایالت می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به شرایط اقتصادی، جغرافیایی خاص هستند. در ادامه لیست ایالت های کانادا را با ذکر توضیحات خلاصه می‌آوریم تا با شناخت مناسب نسبت به انتخاب شهر محل زندگی خود پس از مهاجرت اقدام کنید.

ایالت انتاریو

در مرکز شرقی کشور کانادا قرار دارد، ایالت انتاریو پرجمعیت‌ترین ایالت شناخته می‌شود و به مردم آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

این ایالت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود و تورنتو مرکز آن است که از شهرهای بزرگ و محبوب کانادا به حساب می‌آید.

ایالت آلبرتا

یکی از ایالت های کانادا که به سرزمین فرهنگ هم معروف است آلبرتا نام دارد. این ایالت چهارمین ایالت پرجمعیت کانادا به شمار می‌رود و به دلیل ماهیت کوهستانی که دارد هوای آن سرد است.

مرکز این ایالت ادمونتون کانادا است این ایالت در زمینه تحصیلات عالی با ۲۴ مؤسسه و ۴ دانشگاه به قطب آموزشی کشور تبدیل شده است.

بریتیش کلمبیا

قدیمی‌ترین ایالت کانادا به شمار می‌رود و در غربی‌ترین بخش کانادا واقع شده است. این استان در کنار اقیانوس آرام قرار دارد و سواحل آن در کنار بافت کوهستانی باعث شده به یکی از مناطق گردشگرپذیر تبدیل شود.

این ایالت بزرگ‌ترین صادرکننده الوار و محصولات چوب کانادا است که 5.2 میلیون جمعیت دارد. به علاوه این استان از مهاجرپذیرترین ایالت های کانادا به شمار می‌رود.

ایالت مانیتوبا

ایالت مانیتوبا از استان‌های پهناور کانادا به شمار می‌رود. این ایالت بندر چرچیل را دارد که به پل بین اروپا و آسیا معروف است. 1.3 میلیون نفر جمعیت دارد، به زبان فرانسوی و انگلیسی صحبت می‌شود و از ایالت‌های تازه به شمار می‌رود.

استان نیوبرانزویک

این ایالت کانادا در ناحیه شرقی قرار دارد و بیشترین مرز آبی را به خود اختصاص داده است. از شمال به استان کبک و از شرق به خلیج سنت لارنس نزدیک است، کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد و از ارزان‌ترین ایالت های کانادا به شمار می‌رود.

نیوفاندلند و لابرادور

شرقی‌ترین استان با 7 جزیره است که 90 درصد جمعیت این ایالت در این جزایر ساکن هستند. نزدیک نیم میلیون نفر جمعیت دارد و مردم آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

نوا اسکوشیا

ایالت نوا دومین استان کوچک کانادا به شمار می‌رود و به دلیل داشتن غذاهای دریایی خوشمزه یکی از استان‌های گردشگر خیز این کشور به حساب می‌آید.

تفاوت قلمروها و ایالت های کانادا

جزیره پرنس ادوارد

کوچک‌ترین و کم جمعیت ایالت کانادا به شمار می‌رود و از تعداد کمی جزیره تشکیل شده است. کمتر از 200 هزار نفر جمعیت دارد و به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. در این استان گردشگری نقش مهمی در اقتصاد آن ایفا می‌کند.

کبک

ایالت کبک دومین استان پرجمعیت و بزرگ کشور کانادا به حساب می‌آید. شهر مونترال از بزرگ‌ترین شهرهای این ایالت به شمار می‌رود. این استان با جمعیت غالب و زبان رسمی فرانسوی صحبت می‌کنند. همچنین این ایالت مرکز سیاسی و اقتصادی کانادا است و با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت تأثیر مهمی در اقتصاد کانادا ایفا می‌کند.

ساسکاچوان

این ایالت بین دو ایالت مطرح آلبرتا و مانیتوبا قرار دارد و شهرت آن بیشتر سمت ماهیگیری و کشاورزی است. ایالت ساسکاچوان بخش عمده‌ای از مواد غذایی کانادا را تأمین می‌کند. نزدیک یک میلیون جمعیت دارد و به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

قلمروهای کانادا

کانادا سه قلمرو دارد که شامل شمال غربی (Northwest Territories)، نوناووت (Nunavut)، یوکان (Yukon) است.

 قلمرو شمال غربی از بزرگ‌ترین قلمروها و 11 زبان رسمی که عمدتاً متعلق به افراد بومی است. اما نوناووت بزرگ‌ترین و شمالی‌ترین قلمرو کشور کانادا است که از کم‌جمعیت‌ترین مناطق قابل سکونت کشور کانادا به حساب می‌آید.

قلمرو یوکان سومین و آخرین قلمرو کانادا به شمار می‌رود که وابستگی اقتصادی زیادی به دولت فدرال مرکزی دارد. این قلمرو به لحاظ گردشگری و صنایع معدن از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین به لحاظ آب‌وهوایی از قلمروهای دیگر سردتر است.

سخن نهایی

ایالت های کانادا بر اساس مصوبه قانون اساسی کنفدراسیون کانادا به 10 ایالت تقسیم‌بندی شده‌اند. تغییر در این ایالت‌ها نیازمند تغییر در قانون اساسی است. در حالی که قلمروهای کانادا در زمان ملکه ویکتوریا ایجاد شده‌اند، تحت نظارت دولت فدرال هستند و قدرت اقتصادی و سیاسی کمتری دارند.

شناخت این ایالت‌ها و قلمروها در فرایند مهاجرت و انتخاب محل زندگی و کار از اهمیت اساسی برخوردار است و بهتر است مطالعه کامل در مورد آنها صورت گیرد.



 الی گشت    

                تور کیش