بازار تهران
بازار تهران

بازار بزرگ تهران کجاست ؟ | Tehran Grand Bazaar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بازار بزرگ تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی تهران درباره یکی از قدیمی ترین مراکز خرید تهران که معروف به بازار تهران یا بازار بزرگ تهران است سخن خواهیم گفت پس در ادامه با تاپ توریست همراه باشید تا بیشتر درباره پیشنه این بازار معروف بدانید.

یکی از بازارهای قدیمی واقع در قلب پایتخت ایران یا هما منطقه 12 شهری بازار بزرگ تهران می باشد که در خیابان های مولوی , مصطفی خمینی , 15 خرداد و خیام قرار گرفته است که محل عبور اصلی بازار بزرگ تهران گذرگاه لوطی صالح می باشد.

بازار بزرگ بهترین مکان برای افرادی است که اهل خرید و گشت و گذار هستند می باشد چون حسابی افرادی که به بازار بزرگ تهران مراجعه می کنند سرگرم خرید می شوند . این بازارسرپوشیده متعلق به دوره صفوی‌ می باشد که هرچیزی که فکرش را کنی در آن پیدا می‌شود( به قول معروف از شیر مرغ تا جون آدم ایزاد در این بازار پیدا می شود ).

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این بازار قدیمی تهران هم خیلی بزرگ است و هم خیلی شلوغ است به اینصورت که فرقی ندارد اواسط هفته باشد به این بازار می روید یا آخر هفته هوا که روشن شود بازار و خیابان‌های اطرافش پر می‌شود از چرخ دستی و گاری و مردمی که جلوی مغازه‌ها صف کشیده‌اند و دیگر جای سوزن انداختن نیست. البته چندین سال است که پای درشکه و تراموا هم به این بازار باز شده و عابران را بیشتر به یاد تهران قدیم می‌اندازند. این درشکه‌ ها چهارراه گلوبندک را تا سر خیابان ناصرخسرو می‌روند و برمی‌گردند.

بازار بزرگ تهران
بازار بزرگ تهران

ار آنجایی که بازار بزرگ تهران دارای قدمت تاریخی است و حال و هوای بازار نیز قدیم است باز هم افراد با سلیقه های مختلی را به سمت خود جذب می کند و وجود مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری مدرن پشیزی از محبوبیت آن کم نکرده است. بازار بزرگ از گذرگاه‌ های بسیاری تشکیل شده است.

بازارهای اصلی این بازار بزرگ عبارتند از بازار عباس‌ آباد، بازار زرگرا، بازار امیر، بازار کفاش‌ ها، بازار زید، بازار نجارها، بازار بین‌ الحرمین، بازار مسجد جامع و غیره و چندین کبابی نیر در این بازار برای صرف نهار و عصرانه وجود دارد که اگز احساس گرسنگی کردید می توانید از این کبابی ها استفاده کنید

بازار بزرگ تهران
بازار بزرگ تهران

معماری بازار

بازار بزرگ تهران معماری خاص و پیچیده ای دارد، راهروهای پیچ در پیچ، طاق های ضربی و هواکش های سنتی از زیبایی های معماری این بازار می باشد. اما این زیبایی و پیچیدگی ها در ابتدای ساخت بازار وجود نداشت. به مرور زمان این بازار توسعه و گسترش یافت؛ به عنوان مثال بخش هایی از بازار به دلیل گرمای تابستان مسقف شد.

این توسعه ها در فضاهای خدماتی نیز صورت گرفت به طوری که قهوه خانه ها، زورخانه ها، حمام، مسجد، سقاخانه و حسینیه های بسیاری در بازار تهران ساخته شد. در هر بخش، راسته هایی تازه ساخته شد که مختص به خرید و فروش کالای به خصوصی بوده وکه هر کدام حکم یک بازار و بازارچه را داشت.

این بخش های تازه هرکدام جداگانه صاحب تکیه، مسجد، حمام و برنامه های ویژه خود بودند، به طوری که در اعیاد و عزاداری ها در برگزاری مراسم برای جلب توجه مردم با دیگر راسته ها به رقابت می پرداختند.فراموش نکنیم که مجموع تمامی این راسته ها، بازارچه ها و فضاهای خدماتی مجموعه ی این بازار را تشکیل داده است؛  مساحت امروزیاین مکان در حدود ۱۰۵ هکتار می باشد.

مقالات بیشتر درباره تهران بخوانید :

 



 الی گشت    

                تور کیش