موزه فرش ایران
موزه فرش ایران

موزه فرش ایران ، تهران | Carpet Museum of Iran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه فرش ایران

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با موزه فرش ایران ، در تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزهٔ فرش، یکی از موزه‌های استان تهران است. این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به وسیله وی گشوده شد. در این موزه فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور می باشد به نمایش گذاشته شده است.

ساختمان موزه معماری شكیل و چشم‌گیری دارد كه آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع را در بر می‌گیرد كه شامل دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌ های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 تالار طبقه هم‌كف در موزه فرش ایران به نمایشگاه دایمی اختصاص دارد و تالار فوقانی جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت گلیم و قالی طراحی شده است‌.موزه فرش ایران

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بنای موزه فرش چه ویژگی هایی دارد ؟

طراحی و معماری بنای موزه با موضوع آن تناسب دارد عبدالعزیز فرمانفرمائیان از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید و طراح آثار بزرگ و مهمی همچون فرودگاه مهرآباد، استادیوم آزادی کاخ نیاوران و ساختمان بورس طراحی موزه فرش ایران را نیز انجام داده است.

وی نمایی بیرونی این موزه را همچون یک دار قالی ساخته است و مهمترین شاخصه آثاری که او طراحی کرده است روح وخصلت ایرانی بودن و حفظ اصالت است.موزه فرش ایران

وسعت موزه ۳۴۰۰ متر است که در دو تالار مجزا تفکیک شده است تالار اصلی در طبقه همکف، نمایشگاه دائمی ۱۵۰ عدد قالی از دوران های مختلف از قرن نهم تا دوره ی معاصر است . که ۱۳۵ عدد از آنها به شاهکارهای قالی ایران از شهرهای مختلف همچون اصفهان، تبریز، کاشان، کرمان، خراسان و کردستان است و یکی از بهترین جاهایی است که در آن می توان تاریخ و هنر را با هم در یک جا دید.موزه فرش ایران

و تالار طبقه فوقانی برای نمایشگاه های فصلی و موضوعی تعبیه شده است .علاوه بر این دو تالار موزه دارای یک کتابخانه تخصصی با ۳۵۰۰ عنوان کتاب به زبان های عربی، آلمانی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی است که مرجع غنی برای دانشجویان، محققین و علاقمندان به فرشی و قالی ایرانی است که اطلاعات با ارزشی را در اختیار آتها قرار خواهد داد.فروشگاه کتاب موزه نیز کتاب های منتشر شده در این حوزه را برای فروش عرضه می نماید.

از ویژگیهای موزه فرش قالیچه دستبافت ارزشمند و بی‌ نظیر ایرانی‌، کار فرش بافان کاشان‌، در اندازه‌ های 130 در 220 سانتیمتر، معروف به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی است که این شخصیت ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری‌، قطار فشنگ نمایش میدهد.موزه فرش ایران

قدیمی‌ترین فرش شناخته شده در جهان قالی 2500 ساله پازیریک است که در 1949 میلادی، در جنوب سیبری کشف‌ شد و آن را بافت ایران در دوره هخامنشی دانسته‌ اند. آشکار است که قالی‌ بافی در ایران در دوره هخامنشی وجود داشته و در قرن پنجم پیش از میلاد، دوره‌ای طولانی از تکامل را پشت‌ سر گذاشته است‌.

قالی ایرانی پیوسته به عنوان یکی از اصیل‌ ترین هنرها مورد توجه بوده و طیف وسیعی از طرح‌ ها و نقوش زیبا را در برداشته است‌. در میان قالی‌ ها با طرح‌ های گوناگونی که در آنها به کار گرفته شده‌، قالیهای تصویری جایگاه ویژه‌ ای دارند. بافت این قالی ها اواخر سده نهم هجری مجدداً آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته است‌.

در این نمایشگاه نمونه‌ هایی از قالیچه‌ های تصویری شاهنامه بایسنقری به نمایش درآمده است که گوشه‌ هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌ دهد. این آثار همه در کارگاه قالیبافی استاد موسوی سیرت‌، به یاری هنرمندان جوان ایرانی و ذوق و سلیقه استاد دنیا دیده و تکنولوژی کامپیوتری آفریده شده‌ اند.موزه فرش ایران

در واقع چند عامل اصلی را در به وجود آمدن این 26 قالیچه می‌ توان متذکر شد: اول تهیه طرح و نقشه از روی نسخه اصلی‌; دوم تنظیم رنگها و عمل آوردن مواد رنگی گیاهی و شیمیایی روی پشم‌ های مرغوب و بالاخره مهارت قالی بافان هنرمند بافنده این آثار که به مدت پنج سال مستمر، روزانه گاه تا 12 ساعت به کار بافت قالی اشتغال داشته‌ اند.

از نکات جالب این قالیچه‌ ها همزمانی امر طراحی و بافت را میتوان متذکر شد. قالیچه‌ ها حاشیه ندارند، اما یک حاشیه تشعیری با الهام از نقوش سنتی برای آنها انتخاب شده که هر دو قالی یک نقش مشترک دارند. در بالای حاشیه‌، درون کتیبه‌ هایی نام مجلس مربوط به آن قالیچه و نام هنرمندان آمده است‌.

آدرس موزه

موزه فرش ایران در تقاطع خیابان‌های کارگر شمالی و فاطمی قرار دارد.

دسترسی 

برای رسیدن به موزه فرش ایران، می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به تقاطع خیابان دکتر فاطمی و ورودی موزه فرش برسید که مسیر نسبتا کوتاهی است.

همچنین، اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی-میدان هفت تیر و میدان آزادی-میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه فرش می‌رسید.

اگر قصد استفاده از تاکسی دارید، می‌توانید از تاکسی‌هایی استفاده کنید که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می‌کنند. از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی به ورودی‌های مختلف اطراف پارک لاله تاکسی تردد می‌کند و می‌توانید پس از پیاده شده شدن از تاکسی به سمت موزه فرش ایران بروید.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)