آشنایی با تئاتر شهر تهران | City Theater

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تئاتر شهر تهران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با تئاتر شهر تهران آشنا خواهیم کرد. برای دیدن اطلاعات و تصاویر این تئاتر در شهر تهران در ادامه با ما باشید.

تئاتر شهر تهران بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در دوران پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی و به ابتکار و ریاست شهبانو فرح پهلوی در تهران ساخته شد. مجموعه تئاتر شهر تهران بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس امیرعلی سردار افخمی به شکل دایره طراحی شد.

ساخت مجموعه تئاتر شهر پنج سال به طول انجامید و در سال 1350 در محلی که پیش‌تر کافه شهرداری خوانده می‌شد، گشایش یافت که در میراث فرهنگی کشور ثبت شده‌است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این مجموعه در روز هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد. در آغاز تئاتر شهر و اجرای تئاترها زیر سرپرستی سازمان جشن هنر شیراز بود ولی پس از چندی به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران واگذار شد.

تئاتر شهر تهران
تئاتر شهر تهران

اگر کسی هستید که به تهران قدیم علاقه دارید، پارک دانشجو بهترین انتخاب است. این پارک با مساحت ۳۲۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد.

چون تئاتر شهر، کتابخانه و مرکز هنرهای نمایشی در این پارک وجود دارند، همچنین با تالار وحدت در یک خیابان هستند، پس یکی از محل‌های هنری معروف بوده و هست، طوری که هرروز افراد زیادی مخصوصاً جوانان هنرمند و دوستداران هنر اهالی پایتخت یا از شهرهای دیگر برای بازدید از بناهای مختلف به این پارک می‌روند.

این پارک که از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است، جزء میراث فرهنگی کشور به‌حساب می‌آید و در چهارراه ولی‌عصر (تقاطع انقلاب و ولیعصر) قرارگرفته است.

معماری 

بنای زیبای تئاتر شهر به شکل دایره و بر اساس طرحی از علی سردارافخمی یکی از شاگردان هوشنگ سیحون با الهام از برج طغرل و در ساختمان آن، ترکیبی جالب از کاشی و آجر به کار رفته‌است. ترکیب کاشی به شکل انتزاعی و استفاده از آجر برجسته که در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه معماری ایلخانیان و ستونهای قرینه ای تخت جمشید ساخته شده‌است.

مساحت بستر طرح این بنا۳۰۰۰ متر مربع، و مساحت زیر بنا ی آن ۵۶۰۰ متز مربع است. با توجه به پلان دایره ای شکل این بنا، قطر تقریبی بدنه آن ۳۴ متر است. ارتفاع تئاتر شهر ۱۵ متر است.

تئاتر شهر تهران
تئاتر شهر تهران

ساختمانی مدور و خیمه گونه که معماری تماشاخانه‌های ایرانی را در ذهن تداعی می‌کند. شاید ویژگی مهم دیگر تئاتر شهر در پلان دایره ای شکل آن باشد. این پلان ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش، مانند پانتئون و کولوسئوم است.

تئاتر شهر تنها سالن نمایش در ایران است که دارای حصار نمی‌باشد بطوریکه علاوه بر فضاهای سرپوشیده، محوطه باز اطراف بنا در مجاورت خیابان ولی عصر و محوطه پارک دانشجو نیز بخشی از این مجموعه محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در جلب مخاطبین به این سالن نمایش را داشته‌است.

تئاتر شهر تهران
تئاتر شهر تهران

این ساختمان در محلی که پیش‌تر کافه شهرداری خوانده می‌شد جایی که در آن عصر پنج شنبه و جمعه‌ها بازی سازان و نمایشگران، سیرک بازان و معرکه گیران جمع می‌شدند تا از هنر نمایی آن‌ها تهرانی‌ها اوقات فراغت خود پر کنند و برای لحظاتی از دغدغه‌های روزانه به دور باشند، با نظارت مهندسی سردار افخمی در طول پنج سال ساخته شد و در سال ۱۳۵۱ گشایش یافت.

سالن های مختلف تئاتر

مجموعه تئاتر شهر که در ابتدا تنها برای اجرا در تالار اصلی ساخته شده بود در حال حاضر با پنج تالار فعالیت می‌کند.

  • سالن اصلی (گنجایش ۵۷۹ نفر) دارای تمامی تجهیزات لازم برای یک سالن تئاتر شامل: صحنه گردان الکتریکی، آسانسور دکور، سیستم آویزهای بالا رونده برای دکور، دهانه متحرک صحنه، پرده و امکانات سینمایی و دستگاه‌های کنترل‌کننده است. ورودی سالن نمایش نیز دارای دو در با پوشش آکوستیک است تا از ورود صدای سالن انتظار به سالن نمایش جلوگیری کند.
  • سالن چهارسو (گنجایش ۱۲۰ الی ۴۰۰ نفر که تغییر حجم دکور و صحنه امکان تغییر گنجایش را می‌دهد)
  • مرکز مطالعات قشقایی
  • سالن سایه
  • پلاتو اجرا
  • مجموعه تئاتر شهر دارای دو سالن دیگر به نام‌های تالار کوچک و تالار شماره دو است که طی چند سال اخیر به دلیل نیاز به تعمیر تعطیل شده و تاکنون اقدامی برای بازگشایی شان صورت نگرفته‌است.
  • کافه تریای سالن اصلی و همچنین کافه تریای سالن چارسو نیز گهگاه میزبان اجرای نمایش‌ها یا محل برگزاری نمایشنامه خوانی بوده‌است.
تئاتر شهر تهران
تئاتر شهر تهران

آدرس تئاتر شهر تهران ؛ استان تهران، شهر تهران، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر، پارک دانشجو

هزینه بازدید تئاتر شهر تهران ؛ هزینه بازدید از مجموعه بستگی به ساعت اجرای نمایش ها دارد.

ساعت بازدید تئاتر شهر تهران ؛ ساعت دسترسی این مجموعه نیز بستگی به ساعت اجرای نمایش ها دارد.

مقالات بیشتر درباره تهران بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨