جاهای دیدنی شهر زیبای رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی رشت صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در شمال ایران در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.

رشت، یکی از شهرهای بی نهایت زیبا و پرطرفدار است. این شهر محبوب در خطه ای کاملا سبز از شمال ایران قرار دارد و هرچه از طبیعت زیبا، جاهای دیدنی بکر، جاده های رویایی و مناظر آن بگوییم کم است. جالب است بدانید که رشت و در کل استان گیلان علاوه بر این همه زیبایی غذاهای به شدت خوشمزه و لذیذی دارد. غذاهای رشت آنقدر تنوع دارد که به دلیل این تنوع و طعم بی نظیرشان به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به گروه این شهرها پیوسته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان که 1487 هکتار وسعت دارد در قسمت‌های غربی جاده تهران-رشت قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی استان گیلان می باشد و دارای تنوع گیاهی زیادی است. بخشی از درختان این جنگل به صورت طبیعی و بکر و بخش دیگر آن توسط انسان کاشته شده است، از طرفی در این پارک جنگلی موزه میراث روستایی استان گیلان واقع شده است. در این پارک شما می توانید قایق سواری، پینت بال و موتور چهارچرخ سواری را تجربه کنید.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان

موزه‌ی میراث روستایی گیلان، یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت است. این موزه از فضای باز کلبه‌های سنتی گیلان که به شکل زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و معماری مناطق مختلف استان را نشان می‌دهند، تشکیل شده است. در ۴۵ هکتار از پارک جنگلی سراوان، ۱۸ کیلومتری جنوب رشت هفت روستای کامل تا کنون بازسازی شده‌اند. در این نمایشگاه‌های متفاوتی مثل نمایش سنت‌های منطقه‌ی گیلان، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی در طول سال برگزار می‌شود که می‌توان آن‌ها را از نزدیک مشاهده و تجربه کرد.

دریاچه سقالکسار

در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های زیادی وجود دارد که زیبایی خاصی را خلق کرده اند، یکی از بزرگترین این دریاچه‌ها که از دیدنی های رشت می باشد، سد خاکی سقالکسار است که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌ها و جوی‌های اطراف تامین می شود.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

موزه گنجینه رشت

موزه گنجینه بیش از 70 سال قدمت دارد در مرکز شهر رشت و در خیابان طالقانی (بیستون) نزدیک سبزه میدان قرار دارد. این مکان که محل نگهداری گنجینه تاریخی استان گیلان است و بنای مربوط به آن قبلا متعلق به میرزا حسن کسمایی بوده است.

باغ محتشم

باغ محتشم یا پارک شهر رشت، قدیمی‌ترین پارک این شهر است. این پارک در دوران حکومت ناصرالدین شاه ساخته شده است و امروزه اصلی‌ترین پارک رشت محسوب می‌شود. اکبرخان بیگربیگی که از مالکان و ثروتمندان طراز اول ایران و اجاره‌دار گمرکات شمال کشور در آن دوران بود، مالک و بانی اصلی ساخت این باغ زیبا است. کاشت نهال‌ها، خیابان‌کشی و احداث عمارت تابستانی (عمارت کلاه‌فرنگی) همگی تحت نظارت اکبرخان بیگربیگی انجام شده است. بعد از درگذشت اکبرخان بیگربیگی، این باغ به تنها وارث وی، یعنی دخترش رسید. دختر او همسر پسرعموی خود، صادق خان محتشم‌الملک بود و پس از آن این باغ به باغ محتشم شهرت یافت.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی در دوران قاجار در باغ محتشم ساخته شده است و همان طور که گفته شد، اکبرخان بیگلربیگی مالک آن بود. عمارت کلاه‌فرنگی از بیرون ۳ طبقه به نظر می‌رسد اما در واقع ۴ طبقه دارد. این بنا در ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره‌ی ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پارک ملت

پارک ملت پس از باغ محتشم دومین پارک بزرگ رشت است. این پارک یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های رشت به نام سیاه باغ است و درختان تنومند آن، نشان از قدمت این مکان می‌دهند. در سال ۱۳۷۸ این باغ بازسازی و در اختیار عموم قرار گرفت. از امکانات پارک ملت می‌توان به زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، آب‌نمای موزیکال، ساعت آفتابی قطبی و برکه‌ی طبیعی اشاره کرد.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت که دارای ۱۴ کاروانسراست بازاری سنتی است که بر همان اساس به‌وسیله راسته‌های مختلف بهم متصل می‌شود. معماری کاروانسراهای این بازار که در دوره‌ی قاجاریه و اوایل دوره‌ی پهلوی ساخته شده از جاذبه‌های مهم گردشگری در این بازار به‌حساب می‌آید. به‌دلیل تنوعی که در این بازار وجود دارد، گردش در آن ممکن است که ساعت‌ها طول بکشد. امکان خرید سوغاتی‌های گیلان به‌راحتی در این بازار برای گردشگران فراهم است. چه چیزی زیباتر از قدم‌ زدن در یک عصر پاییزی و میان آواهای گیلکی مرسوم در بازارهای گیلان!

مجموعه‌ی میدان شهرداری

مجموعه‌ی شهرداری رشت در دوران پهلوی اول احداث شده است و شامل کاخ شهرداری، موزه‌ی پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت این مجموعه، نمادی از شهر رشت است. این مجموعه در زلزله‌ی منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دید اما مدتی بعد مرمت شده و به حال سابق بازگشت. هر روز صبح و در برخی مناسبت‌ها روبه‌روی در شهرداری داخل محوطه‌ی میدان و در محوطه‌ی مخصوص گروه ارکستر، موسیقی زنده توسط گروه ارکستر شهرداری رشت اجرا می‌شود و این یکی از بارزترین ویژگی‌های شهرداری رشت است. این مجموعه در ۲۶ آذر سال ۱۳۵۶ با شماره‌ی ۱۵۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

سبزه میدان رشت

سبزه میدان میدانی تاریخی که در نزدیکی میدان شهرداری رشت قرار دارد در زمان حکومت محمدولی خان تنکابنی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بازسازی شد و از همان زمان به گردشگاه عمومی تبدیل شد. در فضای سبز این میدان کتابخانه‌ی عمومی و مجسمه‌هایی از مشاهیر گیلان همچون شیون فومنی،دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور اکبرزاده قرار دارد که نمای زیبایی به آن داده است.

خیابان علم‌الهدی

خیابان علم‌الهدی رشت اولین پروژه‌ی پیاده‌راه سازی شمال ایران است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با تصویب و اجازه‌ی وزارت داخله، به منظور عمران و زیباسازی شهر، بین نظمیه و سبزه میدان احداث شد. این خیابان میدان‌های شهدای ذهاب (شهرداری) و سبزه میدان را به هم متصل می‌کند. طول خیابان علم‌الهدی ۲۷۵ متر و عرض آن ۲۷ متر است که شامل ۲ پیاده‌روی شش و نیم متری و دو فضای سبز می‌شود.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

یکی از جاذبه‌های توریستی رشت خانه میرزا کوچک خان جنگلی است. این خانه که تا سال 82 متروکه بود با همکاری اهالی این منطقه بازسازی شد و از آن زمان هر روز ساعت 8 تا 13 می‌توانید از آن دیدن کنید. همچنین شما با دیدن این مکان می‌توانید از مقبره میرزا کوچک خان جنگلی که در نزدیکی این محل است دیدن کنید و یاد این آزادیخواه ایرانی را گرامی بدارید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی در جنوب شهر رشت و در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب قرار دارد. در سفر به گیلان پس از بازدید از خانه‌ی میرزاکوچک‌خان برای ادای احترام حتما به این مکان سر بزنید. در اطراف این آرامگاه اجساد مجاهدان جنگلی هم دفن شده است. در بازدید از این آرامگاه می‌توانید بر سر مزار شاعر بلندآوازه و مردمی گیلان که در کنار قبر میرزاکوچک خان است سری بزنید.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

بقعه دانای علی

بقعه دانای علی آرامگاه یکی از عرفای نامی شهر رشت می‌باشد و در محله چمار سرای واقع شده است. اگر به دنبال دیدن مکان های مذهبی جذاب و دیدنی هستید این مکان می‌تواند برای شما جالب باشد.

شهر بندری انزلی

شهر بندری انزلی یکی از شهرهای استان گیلان است که هر سال پذیرای گردشگران بیشماری است. وقتی به رشت سفر می کنید، سفر به انزلی جزو لاینفک آن است. زیرا فاصله این شهر تا رشت از یک ساعت نیز کمتر است و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی دارد. معروفترین آنها تالاب انزلی است. وقتی به بندرانزلی می روید قایق های زیادی وجود دارند که با کرایه کردن یکی از آنها می توانید به دل نیزار تالاب بروید و عکس های خاصی بگیرید.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

شهر توریستی ماسوله

یکی دیگر از جاهای دیدنی و بسیار پرطرفدار رشت ماسوله است. دهکده ای بینظیر و مملو از توریست. انواع گردشگران داخلی و خارجی را می توان در این روستای کوچک مشاهده کرد. به طوری که گاهی در ایام پیک گردشگری ممکن است ساعت ها برای پیدا کردن پارکینگی برای وسیله نقلیه خود منتظر بمانید. زیرا در خود روستا امکان تردد اتومبیل وجود ندارد. در پایین روستا پارکینگ بزرگی برای رفاه حال گردشگران ساخته شده است. اتوبوس هایی که متعلق به آژانس های مسافرتی هستند و از اقصی نقاط کشور تور برای این روستا می آورند در همان ورودی روستا مسافران خود را پیاده می کنند. خانه های گلی و یا آجری با پنجره هایی قدیمی که تقریبا در سکوی جلو تمام پنجره های این روستا رنگ های مختلف گل های زیبای شمعدانی قابل مشاهده هستند.

تالاب عینک رشت

مرداب، استخر یا تالاب عینک یک آبگیر طبیعی است که در شهر رشت و در بخش غربی در مسیر جاده رشت به فومن واقع شده، طول این تالاب 2630 و عرض آن 120 متر می‌باشد. زمانی که شما برای دیدن این مرداب می‌روید می توانید مکان‌های دیدنی زیادی را ببینید و در منطق زیبای اطراف آن اوقات خوشی را سپری کنید.

جاهای دیدنی رشت
جاهای دیدنی رشت

گوهررود

رودخانه‌ی گوهررود یکی از دو رود شهر رشت است که به تالاب انزلی منتهی می‌شود. عبور این رود از دل شهر رشت، طبیعت زیبایی خلق کرده اما متاسفانه در سال‌های اخیر دچار آلودگی شده است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨