روستا و دریاچه سقالکسار 
روستا و دریاچه سقالکسار 

روستا و دریاچه سقالکسار گیلان | Saqalaksar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستا و دریاچه سقالکسار 

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با روستای سقالکسار در استان گیلان آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید. در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد. روستای سقالکسار نزدیک به ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد.

روستا و دریاچه سقالکسار 

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سقالکسار به چه معناست؟

واژۀ سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل شده است. سقا به معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیباست که برای آ­ب خوردن به دریاچه سقالکسار می‌آمدند.  به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. البته در مفهومی دیگر، سقالک به معنی تپه و یا  بالای تپه نیز معنا می‌شود.

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است  که در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت در دهستان لاکان، بعد از بقعه آقا سید شریف قرار دارد. شغل اکثر مردم روستا، از گذشته تا به امروز، زراعت برنج و پرورش ماهی بوده است. این روستا مناطق دیدنی بسیار زیبایی دارد که یکی از این جاذبه‌های دیدنی آن، سد خاکی سقالکسار است که در تمامی فصول مسافران را به طرف خود می‌کشد.

روستا و دریاچه سقالکسار 

سدخاکی سقالکسار

در استان گیلان و حوالی رشت دریاچه های متعددی وجود دارد که بزرگترین آنها دریاچه سقالکسار می باشد. زیبایی این دریاچه در تمامی فصل ها جلوه‌نمایی می کند و گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به خود جذب می کند. نهایت زیبایی این دریاچه در فصل های تابستان و پاییز است. در فصل تابستان همه‌ی درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یک دست سر سبز می‌شوند و در فصل پاییز رنگارنگ شدن برگ های درختان باعث چشم نواز شدن منظره می گردد. البته از همه‌ی این حرف ها بگذریم از انعکاس دیدنی دریاچه سقالکسار نمی توان گذشت. پس زمان آن رسیده که به دور از همه‌ی مشکلات و مشغله های فکری خود را برای سفر به سقالکسار آماده کنید.

روستا و دریاچه سقالکسار 

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است. اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است

خانه پرماجرای میان دریاچه

در گذشته در میان دریاچه سقالکسار، چشم تان به خانه ای غرق شده می خورد که داستان های زیادی داشت. برخی بر این باور بودند که این سازه، یک خانه است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می شود و با پایین رفتن آب می توانید آن را ببینید. برخی دیگر نام این خانه را خانه سقالکسار گذاشته بودند و معتقد بودند این سازه قایقی به شکل خانه است که در میان آب لنگر اندخته است.

روستا و دریاچه سقالکسار 

امکانات رفاهی و تفریحی سقالسکار

جادۀ دسترسی به سد خاکی سقالکسار آسفالت و هموار بوده و همچنین در محل ورودی دارای پارکینگ مناسب جهت پارک ماشین های شخصی و اتوبوس­های توریستی است که البته امکان ورود ماشین های شخصی تا کنار دریاچه نیز فراهم است.

یکی از نقاط قوت این منطقه، پاکیزه‌گی و چهره­ بدون زباله آن­ است. اهالی سقالکسار با تصویب مصوبه‌ای از سوی شورای این روستا  طرحی نوآورانه را برای فرهنگ سازی اجرا کردند. در سال­‌های قبل در هنگام ورود به منطقه، در ازای ورودی یک کیسۀ زباله در اختیار هر خوردو قرار داده می‌شد، تا زباله‌ها و در کیسه ها قرار بگیرند و در طبیعت رها نشوند. در صورتی که هنگام بازگشت، کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدیان، تحویل داده می­‌شد، بخشی از مبلغ به آن­ها بازمی‌گشت. این حرکت فرهنگی و خلاقانه موجب شد تا فرهنگ سازی به شکل زیبایی جا بیفتد و زباله در طبیعت این روستا به حداقل ممکن برسد و این دریاچه  لقب پاک‌ترین دریاچۀ ایران را از آنِ خود کند.

روستا و دریاچه سقالکسار 
روستا و دریاچه سقالکسار

این منطقه برای پیک نیک‌­های خانوادگی و دوستانه در فصول سال، بسیار مناسب و  لذت بخش است. در بخش‌­های از  منطقه، حدفاصل میان جنگل و دریاچه، تخت، آلاچیق  و منقل های بتونی، برای آسایش و پخت و پز گردشگران طراحی شده است. قایق‌­های پدالی برای حرکت در دریاچه نیز در مسیرهای مشخصی برای لذت بیشتر از فضای زیبای منطقه، کرایه داده می‌­شود.کنار دریاچه کافه رستوران دو طبقۀ زیبایی نیز  قرار دارد  که می­‌توان در آن نشست و در میان آرامش رنگی چشم انداز اطراف، چای و نوشیدنی خورد و لذت برد.

روستا و دریاچه سقالکسار 

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ساقلکسار

منظره و چشم انداز این دریاچه در چهار فصل سال، چه در فصل شکوفه باران بهار و چه در سپیدی سرد زمستان، تماشایی است. اما زیبایی دریاچه سقالکسار در پاییز و تابستان، دو چندان می شود.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)