جاهای دیدنی ماسوله
جاهای دیدنی ماسوله

جاهای دیدنی ماسوله را بیشتر بشناسید ☀️ اقامتگاه ، توضیحات

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی ماسوله

در این مقاله از معرفی دیدنی های استان گیلان شما را با جاهای دیدنی ماسوله یکی از جاذبه های پر طرفدار این استان است آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید تا آخر این مقاله با مجله سفر تاپ توریست همراه باشید

ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد . این شهر در ناحیه‌ ای کوهستانی و جنگلی در دامنه ‌ای صخره ‌ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده ‌است . ماسوله در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال ، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است . این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

 

معماری 

ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است . محوطه جلوی خانه ‌ها و پشت بام‌ ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌ شوند. خیابان‌ های کوچک و پله‌ های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌ دهد . معماری ماسوله در یک جمله توصیف می ‌شود : حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است . ساختمان‌ ها معمولاً از دو طبقه تجاوز نمی ‌کنند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی ماسوله

پارک جنگلی 

این پارک زیبا یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی میان کشورهای خاور میانه است. ویژگی های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده و چشم انداز آنها به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه، پذیرای مشتاقان بیشماری است. در پارک جنگلیِ ماسوله انواع درختانِ راش، مَمرز، توسکا، فندق، درخت آزاد و درختچه ها و گیاهان علفی و دارویی وجود دارد. شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی، زمینه ای فراهم آورده تا این منطقه، پذیرای خیل عظیمی از گردشگران باشد.

جاهای دیدنی ماسوله

آبشار کوشم

ماسوله آبشارها و چشمه های متعددی دارد که با در نظر گرفتن زمان سفرتان ارزش یک بار دیدن و لذت بردن را دارد، یکی از همین آبشارها که در نزدیکی روستا می باشد و دسترسی راحت تری نیز دارد آبشار کوشم است که با یک پیاده روی سبک و در حدود یک ساعت می توان به این آبشار رسید.آبشار کوشم در امتداد رودخانه و در احاطه درختان سرسبز و انبوه جنگل قرار گرفته است و محوطه ایی مناسب برای وقت گذراندن می باشد.

جاهای دیدنی ماسوله

 

بازار ماسوله

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در استان گیلان و روستای زیبای ماسوله، بازار مشهور این منطقه‌ی کوهستانی است که می‌توان از آن به عنوان قلب ماسوله یاد کرد. از ویژگی‌های بارز این بازار می‌توان به تشکیل آن به چهار سطح کاملا مجزا و مستقل از یکدیگر اشاره کرد که در ساخت مغازه‌ها نیز تاثیرگزار بوده است؛ به گونه‌‌ای که مغازه‌ها در سطح پایین یک طبقه‌ای و در سطح بالا از دو طبقه تشکیل شده است. گردشگران می‌توانند به آسانی صنایع دستی، سوغات و وسایل سنتی ماسوله را از این بازار تهیه کنند.

جاهای دیدنی ماسوله

امام‌ زاده عون بن محمد

ماسوله علاوه بر جاهای دیدنی و تاریخی، اماکن زیارتی نیز دارد. امام‌زاده عون‌بن‌محمد از جمله این بناهای زیارتی است که به قرن دوم یا سوم هجری تعلق دارد؛ بقعه‌ای هشت ضلعی که کتیبه کنده‌کاری شده روی سنگ قبر آن متعلق به سال ۹۶۹ هجری‌قمری است. همچنین اسناد به دست آمده از این بقعه، نشان می‌دهد که این امام‌زاده نوه امیرالمونین، یعنی فرزند «محمد حنیفه»، پسر امام علی (ع) است.

جاهای دیدنی ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله

به همت فرهاد شرفی موزه مردم شناسی شهر ماسوله در مدخل ورودی شهر تاریخی ماسوله ایجاد شد. در داخل موزه ماسوله در سه بخش، مجموعه ای از اشیای مربوط به فرهنگ مردم ماسوله به نمایش گذاشته شده است. بخش اول اسناد و وسایل مربوط به صد سال اخیر منطقه ماسوله و اطراف آن است. بخش دوم و وسایل مربوط به دو قرن اخیر منطقه ماسوله و روستاهای اطراف آن است و بخش سوم نیز وسایل 14 قرن اخیر قرار داده شده است، این اشیاء عبارت از وسایل زندگی مردم و روستاهای اطراف آن که جنس وسایل از چوب، سنگ، شیشه، چرم و کاغذ و … است می باشد.

جاهای دیدنی ماسوله

قله شاه معلم

می‌توان گفت ماسوله یکی از مقصدهای پرطرفدار میان کوهنوردان است؛ زیرا دور تا دور آن را کوه‌های جذاب احاطه کرده‌اند. یکی از این کوه‌های محبوب میان کوهنوردان، قله شاه‌ معلم است که دومین قله بلند گیلان به شمار می‌رود و از ارتفاعی بیش از ۳۰۵۰ متر دارد. قله شاه معلم به نام «ماسوله داغ» نیز میان کوهنوردان ایرانی شناخته می‌شود. مسافت طولانی و سخت برای در مسیر راهپیمایی کوه به قله و وجود مناظر توصیف‌ناپذیر و زیبا این منطقه را به منطقه‌ای محبوب برای گردشگران، دوست‌داران طبیعت و کوهنوردان تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی ماسوله

آبشارهای ماسوله

ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در 20 کیلومتری شهر ماکلوان و 36 کیلومتری شهر فومن و 60 کیلومتری شهر رشت قرار دارد. آبشارهای اگرچه در پی سیل های سالیان اخیر دستخوش تغییراتی شده اند اما همچنان مورد توجه دوستداران طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی می باشند این آبشارها به صورت پراکنده در نقاط مختلف ماسوله دیده می شوند.

آبشار کوشم از آن جمله آبشارهایی است که در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع شده و ارتفاع آن به حدود 30 متر می رسد.مسیر دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم و در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب است که پس از حدود یک ساعت کوه پیمایی و گذر از چند آبشار کوچک دیگر، در انتهای تنگه دیواره ای سنگی دیده می شود که آب از بالای آن به پایین فرو می ریزد.

هچنین از دیگر آبشارهای این منطقه می توان به آبشار ماسوله رودخان با ارتفاع بیش از 20 متر، آبشار خرم بو (خربو)، آبشار توریشوم و آبشار لارچشمه نیز اشاره کرد که جلوه ای بسیار زیبا دارند.

جاهای دیدنی ماسوله
جاهای دیدنی ماسوله

ییلاق کوربار

در دل کوه های سرسبز گیلان و در نزدیکی روستای پلکانی ماسوله، ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا وجود دارد که دست کمی از تابلوهای نقاشی ندارد و با نام ییلاق کوربار شهرت یافته است.درمسیر دسترسی به این ییلاق از مناظری دیدن می کنید که با نگاه به هر گوشه ی آن روح زندگی و زنده بودن را از نزدیکی لمس می کنید.

جاهای دیدنی ماسوله
جاهای دیدنی ماسوله

 

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)