آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با آرامگاه این مبارز بزرگ در رشت در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. یکی از مکان هایی که حتما باید در شهر رشت به آن سر بزنید آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی (Tomb of Mirza Kuchak Khan) معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت و در محله‌ی سلیمان داراب، در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی شهرستان رشت به شمار می آید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


یونس استادسرایی (۱۲۵۷–۱۱ آذر ۱۳۰۰)، مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی مبارز ملی‌گرا، مبارز انقلاب مشروطه، رهبر جنبش جنگل، و صدر جمهوری جنگل، انقلابی ایرانی و از سرداران معروف گیلک از اهالی رشت بود. او که در جوانی به تحصیل دینی اشتغال داشت جزئی از نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند. سپس او به گیلان بازگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصدشان آزادسازی این ایالت ایران از اشغال روسیه بود، نهضتی که به نهضت جنگل مشهور شد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

درگذشت میرزا کوچک خان جنگلی

در پایان قوای قزاق از فرصت استفاده کرده و طی شبیخونهای متعدد نیروهای جنگل را وادار به عقب‌نشینی کردند و بعضی از سران تسلیم یا کشته شدند. میرزا همراه با تنها یار وفادارش، گائوک آلمانی معروف به هوشنگ، جهت رفتن به نزد عظمت خانم فولادلو (حاکم خلخال)، که همیشه از میرزا حمایت می‌کرد، به طرف کوه‌های تالش حرکت کردند، ولی گرفتار بوران و طوفان گردیدند و سرانجام زیر فشار سرما و برف در روز جمعه ۱۱ آذر ۱۳۰۰، درحالی که میرزا، هوشنگ را به کول گرفته‌بود، از پای درآمد.

در اطراف قبر میرزا کوچک خان جنگلی، اجساد مجاهدان جنگلی نیز دفن شده است که اسامی آنها بر روی سنگ قبر آنان حک شده است. در کنار قبر میرزا آرامگاه شاعر بلند آوازه و مردمی گیلان، شیون فومنی قرار دارد. در کنار آرامگاه او، مسجد سلیمان داراب قرار دارد. برخی از مشاهیر مدفون در گورستان سلیمان داراب عبارت اند از: میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، شیون فومنی، جهانگیر سرتیپ پور، دکتر محمود بهزاد، نصرت رحمانی.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

سنگ قبر میرزا کوچک خان جنگلی

اطلاع دقیقی نداریم که سنگ قبر میرزا در چه سالی  ساخته و گذاشته شد ولی متنی بسیار زیبا از شیون فومنی شاعر گیلانی که بر روی این سنگ است را برای شما قرار داده ایم.

” به ندای اسلام به پا خاست و انعکاس صدای مظلومانه مستضعفان ایران را در طنین غرش گلوله ها به گوش جهانیان رسانید”

معماری آرامگاه میرزا کوچک خان

آرامگاه میرزا کوچک خان یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده‌ی آن عمدتا آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی می باشند. ساخت این بنا در کنار فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات مبارز میرزا کوچک خان می تواند باشند. بنای آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی پس از انقلاب اسلامی بازسازی شده است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

وی در بین مردم به خوش‌رویی، ادب، فروتنی و فردی وفادار به اصول اخلاقی معروف بود و امروزه همگان از او به خوش‌نامی یاد می‌کنند. میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1300 از دنیا رفت و هم‌اکنون آرامگاهش جزو پرطرفدارترین مکان های دیدنی رشت محسوب می‌شود و میزبان مردمانیست که به میرزا ارادت دارند و می‌خواهند بیشتر با سرگذشت این مرد بزرگ آشنا شوند.

در کوچه ای که آرامگاه میرزا کوچک خان قرار دارد انواع مغازه ها و فروشگاه ها قرار دارد که پس از بازدید میتوانید به این بازارچه کوچک نیز مراجعه کنید و ساعاتی را نیز در این بازار بگذرانید.

آدرس: استان گیلان، رشت، محله سلیمان داراب

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨