صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

آشنایی با صنایع دستی رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

صنایع دستی رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با صنایع دستی رشت آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با صنایع دستی گیلان با ما باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان گیلان در شمال ایران است. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است و یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است که طبیعت بکر آن بی نظیر است. در سفر به این شهر زیبا از غذاهای خوشمزه و خرید سوغات و صنایع دستی رشت غافل نشوید. این شهر در سال ۲۰۱۵ به شبکه شهرهای خلاق جهان به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی زیر نظر یونسکو پیوست.

در ادامه به معرفی مهمترین و بهترین صنایع دستی رشت می پردازیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بامبوبافی

بامبو در فرهنگ دهخدا به معنی خیزران _نی آمده است . بامبو نوعی خیزران است که کلمه چینی ‏می باشد. و در زمین های مردابی و پرآب به عمل نمی آید . صنعت بامبوبافی همزمان با رواج کشت ‏چای به جهت پیوستگی غیر مستقیم که با آن داشته ،در گیلان متداول شده است . خاصیت ارتجاعی و ‏شکل پذیری نی بامبو این امکان را فراهم می آورد تا با استفاده از آن محصولات متنوعی و در عین ‏حال با ظرافت و زیبایی فراوان ساخته و یا بافته شود . مرکز اصلی تولید و بافت محصولات بامبویی ‏اطراف شهرستان لاهیجان خصوصاً روستای لیاستان می باشد.‏

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

حصیربافی

یکی از صنایع دستی رشت، حصیربافی است که بیشتر توسط بانوان بندرانزلی، آب کنار، غازیان انجام می شود. انواع سبد، زیرانداز، آبکش، زیرداغی و… از محصولات این صنعت بومی است. زیراندازهای زیبای حصیری گیلان در کف خانه ها و دیواره های خانه های اهالی دیده می شود بسیار با آب و هوای مرطوب و معماری خانه های گیلانی هماهنگ است.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

دستبافت های پشمی رشت

پشم یکی از فرآورده های حاصل از دامداری است، در مناطقی از گیلان مانند ماسوله دامداری رونق دارد و پشم مرغوبی در آن مناطق تولید می شود. پس از چیده شدن پشم، توسط دستگاه های ریسندگی به نخ تبدیل شده و با استفاده از روش های مختلف شیمیایی یا طبیعی رنگ می شوند. زنان مناطق کوهستانی معمولا این نخ را در بافت لباس های پشمی مانند دستکش، شال گردن، بلوز، جوراب استفاده می کنند. هنر بافندگی یکی از قدیمی ترین هنرهای گیلان محسوب میشود، که زنان این خطه به آن مشغول هستند و می توان علاوه بر پشم بافی به نساجی و شالبافی اشاره کرد.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

مروار بافی

مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی و از دسته سبدبافی است که در سال‌های اخیر در گیلان رواج پیداکرده است. مروار نوعی چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته می‌شود و از آن انواع سبدها بافته می‌شود. ظاهر محصولات سبدبافی شبیه به آثار بامبو بافی است و از دیگر محصولات این صنعت دستی می‌توانیم به سبد، کاسه، جای میوه، ساک پیک‌نیک و… اشاره‌کنیم.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

رشتی دوزی قدیمی ترین صنایع دستی رشت

قلاب دوزی رشت که به رشتی دوزی معروف است یکی از هنر‌های اصیل بانوان شهر رشت در حال حاضر میباشد.قلابدوزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر رشت است و عبارت است ازتزیین پارچه‌های ارزنده‌ی ضخیم از طریق رودوزی. بدین ترتیب که زمینه‌ی پارچه به وسیله‌ی نخ‌های ابریشمین تزیین می‌گردد. به عبارت دیگر به روی پارچه‌های ضخیم، نقش‌های زیبایی با نخ ابریشمین و وسیله ای که قلاب نام دارد دوخته می‌شود.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

شال بافی

شال بافی هنر دست بانوان گیلانی به خصوص شهرهای تالش و گالش است؛ دست بافته هایی زیبا و رنگین بومی و سنتی از پشم. این دست بافته از نفوذ رطوبت و سرما جلووگیری می کند و بسیار مورد استفاده مردمان مناطق مرطوب و کوهستانی است.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

چارق و چموش دوزی رشت

چارق یا چموش نوعی کفش چرمی است که مردم استان گیلان بخصوص در ماسوله و اطراف فومن برای راه رفتن در مناطق کوهستانی درست می کنند. اوایل بیشتر جنبه ی مصرفی داشت ولی امروزه بعنوان یک کالای تزئینی از آن استفاده می کنند. یکی از نکات قابل توجه در چموش دوزی این است که از هیچ چسب یا میخ و مواردی اینگونه جهت اتصال استفاده نمی شود و نقاط اتصال را می دوزند و همچنین فاقد هر گونه پاشنه ای است.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

چادرشب بافی 

چادرشب پارچه‌ای ۲ در ۲ است که در بسیاری از روستاهای رشت بافته می‌شود و از آن به‌عنوان زیر سفره‌ای، زیرانداز و قرار دادن نان استفاده می‌کنند. چادرشب‌ها رنگ‌های زیبایی دارند و با دستگاه خاصی با نام «پاچال» بافته می‌شود. از دیگر صنایع‌دستی رشت می‌توانیم به شانه سازی، بامبو بافی، گره چینی، نمدمالی، منبت‌کاری، خراطی، شال‌بافی، قالیبافی و سفالگری اشاره کنیم.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

عروسک بافی

در بازارهای سنتی گیلان و به خصوص در شهر ماسوله، عروسک های کاموایی زیبایی را بر دیوار و ویترین مغازه ها خواهید دید که، توسط بانوان هنرمند این منطقه یافته شده و یکی از صنایع دستی ایم منطقه محسوی می شود. علاوه بر این بیشتر بانوان هنرمند گیلانی، در قلاب بافی مهارتی در خور توجه دارند. معمولا هنر دست آنها را در جلوی مغازه ها و فروشگاه های صنایع دستی میبینبد که با رنگ های شاد و زنده روسری های سه گوش، لباس های زنانه و انواع دستگیره و… را آویزان کرده اند.

صنایع دستی رشت
صنایع دستی رشت

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨