باغ محتشم رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ محتشم رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره باغ محتشم رشت خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی آن در شهر رشت در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.

رشت، یکی از شهرهای بی نهایت زیبا و پرطرفدار است. این شهر محبوب در خطه ای کاملا سبز از شمال ایران قرار دارد و هرچه از طبیعت زیبا، جاهای دیدنی بکر، جاده های رویایی و مناظر آن بگوییم کم است. یکی از مکان هایی که حتما باید به آن سر بزنید باغ محتشم رشت است.

پارک شهر رشت قدیمی‌ترین پارک رشت می‌باشد که باغ محتشم (Mohtasham Garden) نیز نامیده می‌شود و دارای دو بخش مکانیزه و باغ می‌باشد. قدمت پارک شهر یا باغ محتشم که امروزه پارک اصلی شهر رشت می‌باشد، به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مالک و بانی اصلی این پارک اکبر خان بیگلربیگی (درگذشت ۱۳۰۷ ه. ق) از مالکان و متمولان طراز اول ایران در عصر ناصری و اجاره دار گمرکات شمال ایران بود. معروف است که غرس نهال‌های این پارک که امروزه درختان تنومندی شده‌اند و نیز خیابان کشی و احداث عمارت تابستانی واقع در آن که معروف به عمارت کلاه فرنگی است، همگی تحت نظارت شخص اکبر خان صورت پذیرفته‌ است.

باغ محتشم رشت
باغ محتشم رشت

در گذشته این باغ را  محتشم نیز می خوانند به این علت که پس از فوت علی اکبر خان، باغ به دختر و داماد وی، صادق خان اکبر محتشم الملک به ارث رسید و بعد از آن این مکان به باغ محتشم شهرت پیدا کرد. باغ محتشم در دوره پهلوی به تملک دولت درآمد و سپس در حوالی سال 1339 کاربری آن تغییر پیدا کرد و به عنوان پارک عمومی مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت.

وسعت اولیه این باغ چندین برابر مساحت فعلی آن بود، ولی رفته رفته با توسعه شهر و خیابان کشی‌های انجام شده از وسعت آن کاسته شد. در سی سال اخیر نیز با احداث بنای استانداری و شهر بازی در محوطه آن، باز هم کوچک‌تر شد که البته به تازگی تشکیلات استانداری به جای دیگری انتقال یافت و قرار است در محل قبلی آن در پارک شهر، ساختمانی جهت کتابخانه ملی رشت تدارک دیده شود. در انتهای این پارک نیز رودخانه‌ای در جریان است که سابقاً برای ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه به دلیل ریختن فاضلابهای شهری و بیمارستانی به درون آن آلوده و غیرقابل استفاده می‌باشد.

یکی از زیباترین بخش های باغ محتشم رشت، عمارت چند ضلعی کلاه فرنگی آن است که از همان دوران قاجار به یادگار مانده است. این عمارت به همراه پارک زیبای اطرافش، یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری شهر رشت را تشکیل داده اند.

امکانات موجود در باغ محتشم رشت

در باغ محتشم رشت تمامی امکاناتی را که لازم است یک پارک بزرگ داشته باشد، می توانید مشاهده کنید. این باغ، پارک اصلی شهر رشت است، بنابراین نباید نگرانی در زمینه وجود امکانات و تسهیلات در آن داشته باشید. عمارت کلاه فرنگی، چند زمین ورزشی مناسب، زمین بازی مخصوص کودکان و نوجوانان، سرویس بهداشتی مناسب، نمازخانه، صندلی های چوبی، وسایل ورزش همگانی و آبنماها . فواره های زیبا از جمله تسهیلات و امکانات موجود در پارک شهر رشت هستند. همچنین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان شهر رشت نیز در این باغ بزرگ جای خوش کرده است.

باغ محتشم رشت
باغ محتشم رشت

آدرس: استان گیلان، رشت، بلوار حافظ

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه ورودی: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨