خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره خانه میرزا کوچک خان جنگلی خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این خانه تاریخی در رشت در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. یکی از مکان هایی که حتما باید در شهر رشت به آن سر بزنید خانه میرزا کوچک خان جنگلی است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی (Mirza Kuchak Khaan House)، اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری مهم استان گیلان و خانه یکی از بزرگترین مشاهیر ایران تبدیل شده است. خانه ای قدیمی که بخش هایی از آن و اشیایی که در بخش موزه مانندی در آن باقی مانده متعلق به همان روزهایی ست که سردار جنگل در آن خانه زندگی کرده است. اگر برای بازدید از خانه میرزا کوچک خان رفتید حتما سری به آرامگاه او نیز بزنید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


یونس استادسرایی ملقب به میرزا کوچک خان فرزند میرزا بزرگ است و در سال 1257 هجری شمسی در خانه‌ای که هم اکنون درباره‌اش صحبت می‌کنیم و خانه اجدادی وی محسوب می‌شود، متولد شد. او از بزرگ‌ترین مبارزان جنبش جنگل بود و با هدف آزادسازی گیلان از اشغال روسیه مبارزه می‌نمود. این مبارز ملی‌گرا در یکی از مبارزه‌هایش شکست سختی خورد و پس از عقب‌نشینی به کوه‌های تالش پناه برد و در آنجا در اثر یخ زدگی جان خود را از دست داد.

شهرداری رشت با هدف جلوگیری از تخریب خانه، در سال 1380 خانه میرزا را خریداری نمود و در سال 1381 تصمیم به بازسازی بنا با معماری بومی گرفت. این خانه هم اکنون 300 مترمربع مساحت دارد و از دو طبقه تشکیل شده که هر طبقه‌اش 4 اتاق و ایوانی بزرگ دارد. در حیاط خانه هم تندیسی از میرزا کوچک خان به چشم می‌خورد که اطرافش با باغچه‌های کوچکی احاطه شده است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در طبقه اول این بنا نمایشگاه دائمی از کتاب های مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل برپاست و در طبقه دوم امکان بازدید از انواع وسایل شخصی میرزا به صورت موزه فراهم شده است. انواع تفنگ ها و ظروف و … در این طبقه وجود دارد. بر دیوار های این ساختمان انواع عکس های میرزا و نوشته های مربوط به نهضت جنگل و میرزا کوچک خان نصب شده است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

آدرس: استان گیلان، رشت، استادسرا، خیابان سهیل دبیری

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:30 تا 13:00 و از ساعت 15:00 تا 21:00

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨