تالاب عینک رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تالاب عینک رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تالاب عینک رشت خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با مرداب عینک در شهر رشت در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. یکی از مکان هایی که حتما باید در شهر رشت به آن سر بزنید تالاب عینک رشت است.

تالاب عینک (Eynak Lagoon) یا دریاچه عینک یا مرداب عینک تالابی‌ست طبیعی که در منطقه ۴ شهر رشت در کنار پارک دانشجو و باغ سالار شهر رشت واقع است. این تالاب بزرگترین تالاب شهری ایران و خاورمیانه و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. این تالاب به دلیل آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود و از مناطق گردشگری مهم شهر رشت محسوب می‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آب تالاب عینک از طریق بارش فصلی و جوشش آب‌های کف تالاب تمین می‌شود، به همین دلیل از دیرباز پاتوق مناسبی برای ماهیگیران محسوب می‌شد. محیط این تالاب ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است.

تالاب عینک رشت
تالاب عینک رشت

تالاب عینک در مسیر پروازی پرندگان مهاجر قرار دارد و برخی از پرندگان مهاجر این تالاب را برای اقامت انتخاب می‌کنند. عموما پرندگان مهاجر سیبری در این تالاب توقف دارند. همچنین پوشش گیاهی این منطقه از لحاظ زیست محیطی اهمیت بالایی دارد؛ گیاهانی همچون لاله تالابی، نی، انار وحشی، خیزران، ازگیل، ارملک و گالی از مهم‌ترین گیاهان موجود در این تالاب‌اند.

متاسفانه این تالاب تاکنون از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته‌ است و وضعیت نامناسب زیست‌محیطی دارد. جالب است بدانید که میزبان کنفواسیون حفاظت از تالاب‌ها در سال 1971 کشور ایران بود و با وجود تنوع بی‌شمار تالاب‌ها در ایران هنوز برنامه‌ای برای رسیدگی به وضعیت آن‌ها در دست نیست. شاید تالاب مشهور انزلی و گاوخونی نمونه‌های خوبی از وضعیت کنونی تالاب‌ها در ایران باشند که متاسفانه در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

شرایط تالاب عینک نسبت به تالاب های دیگر استان گیلان اندکی خاص می باشد از آن لحاظ که این تالاب در داخل شهر قرار گرفته و از طرفی در این سالها شاهد افزایش بی سابقه جمعیت در شهر رشت بوده ایم که در پی آن فاضلاب های شهری و صنعتی به داخل تالاب و تولید زباله توسط شهرنشینان از دلایل خشک شدن بخش هایی از تالاب است.

تالاب عینک رشت
تالاب عینک رشت

دیدنی های نزدیک تالاب

برای رونق گردشگری در تالاب عینک رشت، اقداماتی در دو فاز مختلف صورت گرفته است، فاز اول به افتتاح پارک دانشجو در مجاورت تالاب مربوط می‌شود و در فاز دوم قرار است با هتل رستوران، امکانات قایقرانی، کمپینگ و غیره، نظر گردشگران به این منطقه بیشتر جلب شود.

علاوه بر دیدن تالاب زیبای عینک می‌توانید از تماشای باغ سالار، پارک مفاخر رشت، پل خشتی چمار سرا، رستوران سنتی می‌رشت، مسجد امیر المومنین که در نزدیکی این تالاب قرار دارند نیز لذت ببرید.

مرداب عینک در مسیر جاده رشت به فومن واقع است و این موقعیت وسوسه‌مان می‌کند با طی کردن حدود 20 دقیقه خود را به فومن برسانیم و از نقاط دیدنی این شهرستان بازدید کنیم.

تالاب عینک رشت
تالاب عینک رشت

آدرس: استان گیلان، رشت، بلوار شهید افتخاری

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨