خیابان علم الهدی رشت (شانزلیزه) ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خیابان علم الهدی رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره خیابان علم الهدی رشت خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این پیاده راه زیبا و پر جنب و جوش در رشت در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.

رشت، یکی از شهرهای بی نهایت زیبا و پرطرفدار است. این شهر محبوب در خطه ای کاملا سبز از شمال ایران قرار دارد و هرچه از طبیعت زیبا، جاهای دیدنی بکر، جاده های رویایی و مناظر آن بگوییم کم است. یکی از خیابان هایی که حتما باید در شهر رشت به آن سر بزنید و از قدم زدن در آن لذت ببرید خیابان علم الهدی رشت است.

خیابان علم الهدی در سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی با تصویب و اجازه وزارت داخله (کشور فعلی) به منظور عمران و زیباسازی شهر، میان میدان نظمیه و سبزه میدان احداث شد و یکی از شلوغ ترین جاهای رشت محسوب می شود. این پیاده راه در ضلع غربی خیابان شهرداری قرار دارد و دو میدان قدیمی شهر را به یکدیگر متصل میکند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این خیابان دارای ۲۷۵ طول متر و ۲۷ متر عرض شامل دو پیاده روی شش و نیم متری و دو فضای سبز است که در شش ماه ساخته شد. کار احداث پیاده راه فرهنگی علم الهدی رشت، از اواخر مرداد ماه ۱۳۹۱ آغاز و در اواخر اسفند ماه آن سال به بهره برداری رسید.

پیاده راه علم الهدی یکی از فاز های اجرای طرح بزرگ تری است که تمامی خیابان های منتهی به میدان شهرداری را به صورت سنگفرش و پیاده راه میکنند . این طرح هنوز به صورت کامل اجرا نشده است اما رفته رفته در حال تکمیل است.

خیابان علم الهدی رشت
خیابان علم الهدی رشت

اگر به رشت آمدید حتما زمانی را برای قدم زدن در سنگفرش این خیابان زیبا در نظر بگیرید. ردیف چراغ‌های بلند، صندلی‌هایی برای درنگ و استراحت، حوضچه­‌های سنگی، نمادهای بومی این خطه مثل قایق چوبی و شالیزار کوچک و خلاصه حس و حال این خیابان در چهار فصل سال بی‌­شک چشمان شما را خیره می­‌کند.

تاریخچه خیابان علم الهدی رشت

قبل از این که خیابان علم الهدی تبدیل به پیاده راهی بسیار زیبا شود خیابانی بسیار شلوغ بود که معظل ترافیکی بزرگی برای شهرداری محسوب میشد. این خیابان در سال 1310 هجری شمسی با تصویب وزرات داخله (همان وزارت کشور فعلی)  میان میدان شهرداری و که در طول تاریخ نام های متفاوتی داشت و میدان سبزه میدان احداث شد.

خیابان علم الهدی رشت
خیابان علم الهدی رشت

این خیابان جزو قدیمی ترین خیابان های شهر رشت محسوب می شود و امروزه یکی از زنده ترین خیابان های شهر رشت است. مردم قدیمی رشت نام این خیابان را خیابان شانزلیزه میدانند.

دیدنی ها و امکانات موجود

در وسط این پیاده رو مجسمه های بسیاری قرار دارد که نشان از مردان گیلانی در حین کار دارد. این مجسمه ها بسیار زیبا و هوشمندانه طراحی شده‌­اند. آن­ها فاقد جنسیت و جزئیات هستند و حالاتی از کار و زندگی روزمره‌‌ ‌افراد را با نگاهی هنرمندانه ترسیم کرده‌اند.

ماشین‌های برقی این خیابان نیز برای انتقال مسافران از سبزه ­میدان رشت تا شهرداری در طول این خیابان هر روزه به صورت رایگان در دسترس است. همچنین برای راحتی افرادی که برای بازدید از این پیاده رو مراجعه میکنند تعدادی صندلی قرار داده شده است.

این خیابان برای علاقمندان به خرید و پاساژ­گردی نیز گزینه­ مناسبی است. سه پاساژ نور، پاسارگاد و فاتحی و همچنین در طرفین خیابان، شاهد بوتیک‌های رنگارنگی از کیف و کفش، شال و روسری، البسه، زیورآلات، ساعت و مانند آن هستیم.

خیابان علم الهدی رشت
خیابان علم الهدی رشت

دسترسی

دسترسی به این خیابان بسیار راحت است و نزدیک به جاذبه های دیدنی اصلی رشت چون میدان شهرداری و سبزه میدان قرار گرفته است. بنابراین به دلیل معروفیت این خیابان از هر کس که سوال کنید بهترین آدرس را به شما می دهد.

آدرس خیابان علم الهدی: استان گیلان، رشت، خیابان علم الهدی

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨