موزه گنجینه رشت ، گیلان | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه گنجینه رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره موزه گنجینه رشت خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با موزه مردم شناسی در رشت در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. یکی از مکان هایی که حتما باید در شهر رشت به آن سر بزنید موزه گنجینه رشت است.

موزه گنجینه رشت یا موزه مردم شناسی رشت (Rasht Museum of Anthropology) بنایی قدیمی با قدمت بیش از ۷۰ سال در زمینی به وسعت ۷۰۰مترمربع با زیربنایی به وسعت ۵۶۰ مترمربع در خیابان طالقانی رشت قرار دارد. این بنا به میرزاحسین خان کسمایی منسوب است. میرزا حسین کسمایی شاعر ، نویسنده ، روزنامه نگار و نقاش گیلانی بود که در جنبش مشروطه خواهی گیلان نقش برجسته ای داشت.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این خانه از سال 49 در زمان پهلوی تبدیل به موزه رشت گردید. این موزه که در قسمت مرکزی شهر رشت و در خیابان طالقانی (بیستون) و در نزدیکی سبزه میدان قرار دارد محل نگهداری گنجینه تاریخی استان گیلان است.

این موزه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده که بازگو کننده پیام هایی از روند تحول و تصور زندگی مردم این دیار است. اشیاء بخش مردم شناسی هنوز هم کم و بیش در زندگی روزمره کنونی مردم این منطقه کاربرد دارند.

موزه گنجینه رشت
موزه گنجینه رشت

در طبقه ی اول موزه که مربوط به بخش مردم شناسی است می توانید با انواع پوشش محلی مردمان خطه گیلان و نوع کسب و کار مردان و زنانش آشنا شوید. غرفه انواع وسایل دخانیات، وسایل حمام و وقف نامه ها و قراردادهای مربوط به قاجار را می توانید در این طبقه ببینید. در زیرزمین یا سرداب ساختمان موزه بخش دوم یا بخش باستان شناسی موزه قرار دارد که معرف عظمت و شکوه باستانی این خطه و فرهنگ مردمان آن است.

موزه گنجینه رشت
موزه گنجینه رشت

در بخش مردم شناسی نوزده ویترین دیواری کوچک وبزرگ و پنج صحنه بازسازی شده به نمایش گذاشته شده است. شش مجسمه مرد و پنج مجسمه زن حین انجام فنون سراجی، بافندگی، کوزه گری، ابریشم کشی و چادر شب بافی بیانگر حالات خاص بدن هنگام انجام فنون هستند. این مجسمه ها از نقطه نظر تیپ شناسی و مردم شناسی جسمانی کاملا گیلکی هستند و جنس آنها از موم مخصوص و پارافین است.

قدیمی ترین اشیای این بخش ها پیکان های سنگی متعلق به منطقه پیرکوه است که از حفاری های غیر مجاز کشف شده بوده و تاریخ آن3 هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می شود. ظروف سفالی به صورت حیواناتی نظیر گاو و قوچ و اشیایی زینتی مانند سنجاق، دستبند، گوشواره و اشیای زرمی مانند خنجر و شمشیر از جمله اشیای مورد بازدید این طبقه هستند.

موزه گنجینه رشت
موزه گنجینه رشت

جاذبه های گردشگری اطراف

موزه گنجینه دارای فاصله ای نزدیک با جاذبه های بسیاری است که در سفر به رشت می توانید از آنها دیدن کنید. فاصله برخی از این جاذبه ها تا موزه گنجینه را در ادامه آورده ایم.

  • فاصله با خانه میرزا کوچک خان جنگلی؛ 1 کیلومتر
  • فاصله با سبزه میدان؛ 1 کیلومتر
  • فاصله با باغ محتشم؛ 2 کیلومتر
  • فاصله با پارک ملت؛ 3 کیلومتر
  • فاصله با دریاچه سقالکسار؛ 20 کیلومتر
  • فاصله با موزه میراث روستایی گیلان؛ 24 کیلومتر

آدرس موزه گنجینه: استان گیلان، رشت، خیابان طالقانی، بین سبزه میدان و بقعه دانای علی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 تا 18:00

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨