راهنمای سفر به دوحه ، پایتخت قطر | Qatar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به قطر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به قطر با شما خواهیم بود. برای آشنایی با کشور قطر و شرایط سفر به دوحه در ادامه با ما همراه باشید.

قطر (Qatar) کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده ‌است. پایتخت آن، دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایه بریتانیا بود. پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. مجله فوربز نیز قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده ‌است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را داراست. این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد.

کشور قطر از لحاظ جغرافیایی، در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق جزیره عربستان واقع شده است و جزء همسایه های کشور ایران است. مساحت کشور قطر  حدود ۱۱,۴۹۳ کیلومتر مربع هست. مذهب مردم قطر اسلام است و بیشتر آنها سنی هستند. وقتی به این کشور سفر می کنید باید حواستان باشد که پا در یک کشور مسلمان گذاشته اید و در نتیجه کاری را انجام ندهید که با هنجارها و آداب آنها مغایر باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کشور قطر به ۱۰۰ مقصد مختلف در سرتاسر جهان متصل و از این بابت یک نقطه حمل و نقل بسیار شلوغ است؛ در واقع فرودگاه بین‌المللی Hamad به سرعت به یک دروازه جهانی برای مسافران خارجی تبدیل شده است. قبل از سفر به هر مقصدی یکی از مهمترین کارها آشنایی با شرایط سفر، محل اقامت، هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل و بسیاری اطلاعات دیگر می باشد. در ادامه با راهنمای کامل سفر به قطر با ما باشید.

راهنمای سفر به قطر

اطلاعات کلی

  • زبان رسمی: عربی و از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم استفاده می کنند.
  • واحد پول: ریال قطر
  • شماره های اضطراری:

آمبولانس، پلیس و آتش نشانی: ۹۹۹

  • فرودگاه های قطر: فرودگاه الخور،فرودگاه بین‌المللی دوحه
  • نیاز به ویزا: دارد (ایرانیان برای مسافرت به قطر باید متناسب با نوع سفر خود برای ویزای تفریحی، کاری، تحصیلی و یا ترانزیت اقدام کنند).

بهترین زمان سفر

قطر کشوری با آب و هوای گرم و مرطوب می باشد و تنوع آب و هوایی در این کشور به چشم نمی خورد. میانگین دمای قطر 38 درجه سانتی گراد گزارش شده است و اکثر روزهای این کشور معمولا آفتابی می باشند.کشور قطر به طور کلی دارای آب و هوای بیابانی، گرم و خشک است. پس بدیهی است که در فصل تابستان، شاهد آب و هوای بسیار گرم، شرجی و گاهی اوقات آزار دهنده باشیم و این فصل چندان مناسب سفر نمی باشد.

فصل زمستان در این کشور تقریبا از آب و هوای خنک و مطلوبی برخوردار می باشد. ولی گفتنی است که در کشور قطر و در فصل زمستان، در صورت بارش باران، بارشی سیل آسا را شاهد خواهیم بود که به دلیل وجود توده هوایی سودانی این بارش اتفاق می افتد. غیر از این که بارش این باران ها در فصل زمستان برای مردم آزار دهنده است، خسارت بار و گاهی خطرناک نیز خواهد بود.

راهنمای سفر به قطر
راهنمای سفر به قطر

بهترین زمان سفر

فصل پاییز و بهار در این کشور از آب و هوای معتدلی برخوردار هستند و برای سفر به  قطر تقریبا مناسب می باشند. پس اگر بخواهیم بهترین فصل سفر به قطر را متذکر شویم، باید بگوییم فصل های بهار و پاییز و به خصوص ماه های فروردین، اردیبهشت و آبان، هر یک به نحوی و با توجه به سلیقه افراد می تواند بهترین فصل سفر به این کشور باشد.

همچنین فصل زمستان و ماه های دی، بهمن و اسفند با توجه به ریسک باران های آسا که باید در نظر داشته باشید، می توانند از بهترین فصل های سفر به قطر باشند، زیرا در این فصول آب و هوای قطر کمترین دما را دارد.

جاذبه های گردشگری قطر

اگر تعطیلات خاصی در پیش رو دارید و دوست دارید تا به یکی از کشورهای نزدیک ایران سفر خوب و پر هیجانی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم چمدانتان را به مقصد قطر ببندید. این کشور با جذابیت های دیدنی، ساختمان هایی با معماری فوق العاده، مراکز خرید درجه یک  و رستوران های بسیار خوب می تواند همه ی انتظارات شما را به خوبی برآورده کند.

از جاذبه های دیدنی مهم و جذاب قطر می توان به مروارید قطر، کورنیش دوحه، جزیره بنانا قطر، پارک میا، موزه ملی قطر، موزه هنرهای اسلامی قطر، کتابخانه ملی قطر، موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی، مسجد امام محمد ابن عبدالوهاب، بازار قدیمی سوق واقف، انواع سواحل بسیار زیبا و دیدنی و… اشاره کرد. همچنین از تفریحاتی که می توان در سفر به این کشور انجام داد، تجربه غذاخوردن کنار خلیج، رفتن به پارک آبی قطر، تور صحراگردی، رانندگی در تپه‌های ماسه‌ای و… را از دست ندهید.

غذا، دسر و نوشیدنی

در طول سفر به کشورها و مقاصد مختلف با فرهنگ، آداب و رسوم و غذاهای یک کشور آشنا می شوید. غذاهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس آوازه زیادی در سراسر دنیا دارند و به ذائقه ما ایرانیان بسیار نزدیک است. بنابراین یکی از لذت های سفر امتحان کردن غذاهای کشور مقصد است. کشور قطر از جمله مقاصدی است که برای شکم گردی بسیار عالی است.

قطری انواع زیادی کباب دارند و غذاهای گوشتی از جمله غذاهای اصلی آنهاست. از جمله غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب این کشور می توان به مجبوس (ترکیب برنج ادویه دار و گوشت)، قوزی (پلویی از ترکیب برنج و گوشت)، فلافل، شاورما (کباب ترکی) و… اشاره کرد. همچنین در قطر می توانید دسرهای بسیار لذیذی چون باقلوا، کونفه، لقمات، ام علی، عیش السرایا، باسبوسا، مهلبیه و خانفروش را امتحان کنید و از طعم بی نظیرشان در کنار یک چای یا قهوه اصیل عربی لذت ببرید.

بهترین رستوران های دوحه

رستوران های قطر از تنوع بسیاری برخوردار است. برای انتخاب در میان رستوران های قطر، گزینه‌­های متعددی دارید، از غذای خاورمیانه­‌ای تا ژاپنی، چینی و فرانسوی، این کشور و پایتخت آن تمام سلیقه ها را پاسخگوست.

رستوران الهوبارا، باغ رستوران النافوره، رستوران عربی الشرفه، رستوران کیو لانج، رستوران هانترز روم اند گریل، رستوران واین، رستوران بندر عدن، رستوران میکونوس دوحه و… از رستوران های معروف و پرطرفدار در میان مردم قطر و گردشگران می باشند. برای آشنایی با رستوران های بیشتر و انتخاب گزینه مورد علاقه تان سری به لینک زیر بزنید.

راهنمای سفر به قطر
راهنمای سفر به قطر

خرید در دوحه

یکی از مهمترین بخش های سفر خرید کردن است. دوحه مکان‌های جالبی برای خرید دارد. از جمله مراکز خرید قطر که در سفرتان می توانید سری به آنها بزنید و از انواع برندها خرید کنید، مال آو قطر، سیتی سنتر دوحه، مرکز خرید ویلاجیو، مرکز خرید فستیوال سیتی، گیت مال و… هستند.

همچنین کشور قطر و شهر دوحه بازارهای سنتی بسیاری دارند که برای خرید بسیار عالی اند، در سفر به قطر حتما به بازار واقف (souq Waqif) بروید و علاوه بر خرید از معماری و بافت سنتی و زیبای آن لذت ببرید. از بازارهای دیگر قطر که با تووجه به نیاز خریدتان می توانید به آنها سر بزنید، بازار طلای دوحه، بازار مروارید، بازار پرندگان، بازار دست دوم نجما و… هستند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به خرید پارچه علاقه دارید، حتما به بازار ال آسیری (Souq Al Asiery) بزنید. این مرکز خرید مختص افرادی است که علاقه مند به خرید انواع پارچه ها با رنگ ها و جنس های مختلف می باشند. این بازار از ۳۰ مغازه پارچه فروشی تشکیل شده  است که هر فرد بسته به نوع بودجه و خوسته و سلیقه خود می تواند پارچه مورد نظر خور را پیدا کرده و خریدش را انجام دهد.

برای خرید محصولات روز مثل میوه ها و سبزیجات، عسل محلی، قارج، کاراک محلی (چای سنتی) و همچنین بخور و عود به بازار عمانی ها (Omani Souq) بروید. مثل بازار سوق در این بازار هم چانه زنی رواج دارد و شما میتوانید با چانه زنی قیمت محصول را تا نصف و یا یک سوم کاهش دهید و با قیمت بسیار خوبی محصولات مورد نظر خود را بخرید.

از جمله سوغاتی های قطر که می توانید برای خانواده، دوستان و آشنایان خود بخرید، آجیل، میوه خشک، خرما، ادویه جات، ظروف قهوه خوری عربی، چای و قهوه، طلا و جواهرات، پارچه و… هستند.

اقامت در قطر

قبل از سفر به هر مقصدی یکی از مهمترین انتخاب ها انتخاب هتل و محل اقامت است که شما می توانید با توجه به بودجه تان از هتل 5 ستاره تا 3 ستاره را انتخاب کنید. در قطر شما گزینه های بسیار زیادی از انواع هتل ها را پیش رو دارید.

از هتل های 5 ستاره شیک و بسیار لوکس قطر می توان هتل اس تی رجیس دوحه، هتل موندریان دوحه، هتل شرایتون گرند دوحه، هتل هیلتون دوحه، هتل سیتی سنتر روتانا دوحه، هتل جی دبلیو ماریوت مارکویس سی تی سنتر دوحه، هتل و ویلای گرند حیات دوحه، ویندهام گرند ریجنسی دوحه، هتل فور سیزنز دوحه، هتل کرون پلازا وست بی دوحه و… را نام برد.

اگر به دنبال هتل های مقرون به صرفه تر هستید تا در هزینه های سفرتان صرفه جویی کنید نیز گزینه های بسیار زیادی از هتل های 4 ستاره و 3 ستاره پیش روی شماست. از جمله هتل های 4 ستاره خوب و با امکانات می توان به هتل مرکور گرند سیتی سنتر، هتل بست وسترن پلاس دوحه، هتل هالیدی این دوحه، هتل ازدان و هتل عشریج اشاره کرد.

راهنمای سفر به قطر
راهنمای سفر به قطر

فستیوال ها، رویدادها و جشن ها

از آنجا که اکثریت جمعیت قطر، مسلمانان اغلب مذهبی هستند، برگزاری جشن ها در قطر حول محور تاریخ فرهنگی عمیق این منطقه می چرخند. در سفر به قطر خواهید دید که بیشتر رویدادها، اعیاد مذهبی هستند. جشنواره بین‌المللی کایت، این رویداد در کاراتا در قطر برگزار می شود. کاراتا منطقه مناسبی برای پرواز کایت است، چون وزش باد کاملا سرعت ثابتی دارد و سواحل برای کایت بازان فضای کافی دارد. بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، کره شمالی، هند، چین و ژاپن در سفر به قطر این جشنواره شرکت می کنند.

جشنواره بین‌المللی غذای قطر، بزرگترین جشنواره غذای قطر در دهمین دوره خود، با پخت و پز غذاهای گوناگون، سرگرمی بدون توقف و شرکت بیش از 30 آشپز مشهور جهان برگزار می شود. مشتاقان حرفه سرآشپزی از افراد محلی و از مسافران در سفر به قطر، در این جشنواره در کلاس های اساتید و بهترین آشپزهای جهانی شرکت می کنند. این رویداد در پارک اکسیژن و شهر آموزش و پرورش Education برگزار می گردد.

جشنواره محلی خرما یکی دیگر از جشنواره هاست. این جشنواره توسط وزارت شهرداری و محیط زیست در بازار واقیف به عنوان بخشی از برنامه تابستان در قطر برگزار شده و توسط شورای ملی گردشگری قطر (QNTC) سرپرستی می شود. در این جشنواره انواع مختلفی از خرما از بیش از 80 مزارع محلی در سراسر قطر عرضه می شود. هدف از این فعالیت ها ارتقاء تولیدات خانگی است که تولید کنندگان محلی را قادر میسازد تا کالاهای خود را به عموم مردم و گردشگران به فروش برسانند.

اجاره اتومبیل در قطر

اجاره اتومبیل در سفر به قطر از طریق شرکت های تامین خودروهای کرایه ای و به روش آنلاین امکان پذیر است. شرکت rentalcars یکی از شرکت های بین‌المللی کرایه ماشین در قطر است. این شرکت ها انواع خودرو از مدلهای هاچ بک تا SUV را برای متقاضیان ارائه می دهند و امکانات رزرو آنلاین نیز موجود است. این شرکت با بیش از 900 شعبه در 160 کشور مختلف کار می کند و خودرو را در محل درخواستی متقاضی و با قیمت مناسب تحویل می دهد.

همچنین امکان اجاره خودرو از شرکت سفرکار ایرانیان برای مسافران ایرانی در سفر به قطر وجود دارد، این شرکت دارای 5 ایستگاه در قطر است. در صورت نیاز به پرداخت جرائم رانندگی در حین رانندگی مسافر در کشور قطر، شرکت سفر کار ایرانیان امکان پرداخت بدون نیاز به کارت بانک اعتباری یا Credit Card را فراهم می نماید. حداقل سن مجاز برای متقاضی اجاره ماشین در قطر 25 سال می باشد. جهت رانندگی در قطر فرمان ماشین سمت چپ است.

راهنمای سفر به قطر
راهنمای سفر به قطر

هزینه های سفر

هزینه غذا

ما هزینه های مربوط به غذا در شهرهای این کشور را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، در شهرهای این کشور عربی برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه 25 ریال قطر را بپردازید، برای صرف یک وعده غذای دو نفره در یک رستوان متوسط باید 150 ریال قطر پرداخت کنید.

خوشبختانه قیمت منو های مک دونالد در کشور قطر تقریبا ارزان تر است و مبلغ 23 ریال قطر می باشد. با تمامی این تفاسیر شایان ذکر است که مجموع هزینه‌ سفر به قطر در هر روز تقریباً برابر 300 تا 500 ریال قطر در روز است و بستگی به شما دارد که چقدر تمایل داشته باشید هزینه کنید.

این نکته نیز شاید برای گردشگران تور قطر جالب باشد که بدانند در رستوران ها معمولا حق سرویس به صورت حساب شما اضافه می شود، اگر این 10 درصد حق سرویس را در صورت حساب خود ندیدید می توانید از قوانین استاندارد انعام استفاده کنید. معمولا برای تاکسی های معمولی انعام نیاز نیست ولی به تاکسی هایی که خارج از شهر می روند معمولا 10 درصد انعام داده می شود.

هزینه اقامت 

قیمت هتل های قطر معمولا به شرح زیر است؛

  • هتل های 5 ستاره حدودا بین 80 دلار تا 215 دلار
  • هتل های 4 ستاره حدودا بین 70 دلار تا 180 دلار
  • هتل های 3 ستاره حدودا بین 60 دلار تا 80 دلار
  • هتل های 2 ستاره حدودا بین 30 دلار تا 50 دلار

هزینه حمل و نقل

هزینه بلیط تک سفره در سطح شهر 5 ریال قطر می باشد. هزینه بلیط ماهانه حدود 100 ریال قطر است. هزینه تاکسی زمانی که درون آن می نشینید 10 ریال قطر و به ازای هر یک کیلومتر 1.80 ریال قطر به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند 40 ریال قطر باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این کشور 1.68 ریال قطر می باشد. در قطر می توانید از تاکسی، اجاره اتومبیل، موتور سیکلت، اسکوتر برای گشت و گذار در شهر استفاده کنید، این نکته نیز لازم به ذکر است که در همه هتل ها تاکسی سرویس وجود دارد.

راهنمای سفر به قطر
راهنمای سفر به قطر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨