جام جهانی فوتبال 2022 در کشور قطر | Qatar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جام جهانی 2022 قطر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جام جهانی 2022 قطر خواهیم گفت. برای آشنایی با این رویداد ورزشی بزرگ در کشور قطر در ادامه با ما همراه باشید.

قطر (Qatar) کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده ‌است. پایتخت آن، دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایه بریتانیا بود. پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. مجله فوربز نیز قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده ‌است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را داراست. این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد.

کشور قطر به ۱۰۰ مقصد مختلف در سرتاسر جهان متصل و از این بابت یک نقطه حمل و نقل بسیار شلوغ است؛ در واقع فرودگاه بین‌المللی Hamad به سرعت به یک دروازه جهانی برای مسافران خارجی تبدیل شده است. قطر در سال 2022 میزبان مسابقات جام جهانی خواهد بود. کمتر از 10 ماه دیگر تا جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال و آمادگی قطر برای متحیر کردن دنیا باقی مانده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست و دومین دورهٔ جام جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد. این اولین جام جهانی است که در خاورمیانه و یک کشور عربی برگزار می‌شود. همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر عهده دارد.

بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی میزبان این رقابت ها بودند. علاوه بر این، این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌ است.

به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان و با توجه به اینکه ماه‌های معمول برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور است و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که برای اولین بار دوره های جام جهانی در فصل پاییز برگزار شود. مسئولان میزبانی این دوره از بازی‌ها تعهد داده‌اند که از تکنولوژی‌های مدرن جهت کاهش دمای ورزشگاه‌ها برای رفاه حال حاضران استفاده می‌کنند. بنا بر این اظهار نظر، این تکنولوژی می‌بایست دمای ۴۳ درجه‌ای هوا در ورزشگاه‌ها را تا ۱۹ درجه سانتیگراد کاهش دهد.

جام جهانی 2022 قطر
جام جهانی 2022 قطر

این بیست و دومین مسابقات جام جهانی است که در قطر برگزار می شود. قطر پیش از این در هیچ دوره‌ای از دوره‌های جام جهانی فوتبال حضور نداشته‌ است. فیفا در شرایطی به میزبانی قطر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ رای داد که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند. همگان تا دقایق آخر با توجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و هوایی شانس سایر نامزدهای میزبانی را بیشتر می‌دانستند اما قطر با توجه به لابی‌های احتمالی خود، ثروت عظیم گازی و رسانه‌هایش میزبانی این مسابقات را ربود.

نمایندگان فیفا پس از این انتخاب به دریافت رشوه‌های کلان از سوی قطر متهم شدند. مراسم قرعه‌کشی معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان روز اول آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود و تیم‌ها تا آغاز جام جهانی، هفت ماه فرصت دارند تا خود را برای دیدار با رقبای خود آماده کنند. این مراسم در دوحه و یک روز پس از هفتادودومین کنگره فیفا برگزار می‌شود.

سهمیهٔ قاره‌ها

وضعیت تیم‌ها در انتخابی جام جهانی

  • اروپا ۱۳ سهم
  • آسیا ۴٫۵ سهم (بدون درنظر گرفتن قطر میزبان)
  • آفریقا ۵ سهم
  • آمریکای جنوبی ۴٫۵ سهم
  • آمریکای شمالی و مرکزی ۳٫۵ سهم
  • اقیانوسیه ۰٫۵ سهم
جام جهانی 2022 قطر - عکس از: Valdenio
جام جهانی 2022 قطر – عکس از: Valdenio

شهرهای میزبان جام جهانی در قطر

5 شهر کشور قطر در جریان مسابقات جام جهانی 2022 میزبان مسابقات هستند. از جمله شهرهایی که میزبان هستند، شهرهای دوحه (پایتخت قطر)، الخور، لوسیل، الوکره و الریان می باشند.

استادیوم های میزبان جام جهانی در قطر

در حال حاضر 4 ورزشگاه در شهر دوحه پایتخت قطر میزبان مسابقات هستند؛

  • ورزشگاه شهر آموزش ؛ ظرفیت: ۴۵٬۳۵۰ (افتتاح شده)
  • ورزشگاه بین‌المللی خلیفه ؛ ظرفیت: ۴۰٬۰۰۰ (افتتاح شد)
  • ورزشگاه راس ابو عبود ؛ ظرفیت: ۴۰٬۰۰۰ (در حال ساخت)
  • ورزشگاه الثمامه ؛ ظرفیت: ۴۰٬۰۰۰ (درحال ساخت)

و همچنین 4 ورزشگاه دیگر در سایر شهرهای کشور قطر در حال آماده سازی برای این دوره از مسابقات هستند، از جمله؛

  • ورزشگاه لوسیل در شهر لوسیل ؛ ظرفیت: ۸۶٬۲۵۰ (افتتاح شد)
  • ورزشگاه البیت در شهر الخور ؛ ظرفیت: ۶۰٬۰۰۰ (افتتاح شد)
  • ورزشگاه الریان در شهر الریان ؛ ظرفیت: ۴۴٬۷۵۰ (گسترش برای جام‌جهانی)
  • ورزشگاه الجنوب در شهر الوکره ؛ ظرفیت: ۴۰٬۰۰۰ (افتتاح شده)
جام جهانی 2022 قطر - ورزشگاه الجنوب
جام جهانی 2022 قطر – ورزشگاه الجنوب

فناوری پیشرفته

قطر در نظر دارد در این دوره از مسابقات جام جهانی از انرژی خورشیدی و فناوری کربن خنثی برای خنک کردن استادیوم‌ها استفاده کند تا دمای استادیوم از ۲۷ درجه سلسیوس بالاتر نرود. به نقل از آس، هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از فناوری خنک‌کننده بهره می‌برند. این تجربه فوق‌العاده خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی بازی‌ها در شرایطی برگزار می‌شوند که هوا تنظیم شده‌ است.

تکنیک‌هایی که برای خنک کردن ورزشگاه‌های جام جهانی به کار رفته‌ است ۴۰ درصد از دیگر فناوری‌ها مقاوم تر است. استادیوم‌ها تنها دو ساعت پیش از آغاز بازی خنک می‌شوند. همچنین دیگر ویژگی این فناوری طراحی شان است که چرخشی هستند و می‌توانند هوای خنک را درون ورزشگاه نگه دارند و هوای گرم را از ورزشگاه خارج کنند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨