راهنمای سفر به تفلیس ، گرجستان | Tbilisi

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به تفلیس

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست با راهنمای سفر به تفلیس با شما خواهیم بود. برای آشنایی بهتر با با شهر تفلیس و کشور گرجستان در ادامه با ما همراه باشید.

گرجستان کشوری با تاریخچه ای غنی و افسانه های بسیار است. شهر تفلیس پایتخت گرجستان جاذبه های بسیار زیادی دارد که باعث شده است هر ساله توریست های زیادی به این شهر و دیگر شهرهای تفلیس سفر کنند و به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. در تفلیس پارک های بسیار دیدنی و زیبا وجود دارند و رودخانه از وسط شهر عبور میکند و چشم انداز های کم نظیری در آن بوجود می آورد. این کشور به دلیل مقرون به صرفه بودن و طبیعت بسیار زیبایش ایرانیان زیادی را به سمت خود می کشاند.

با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های این شهر به مردمی برمی خورید که آوازه مهمان نوازی شان در دنیا پیچیده است. قبل از سفر به هر نقطه ای از جهان داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند. در ادامه با راهنمای سفر به تفلیس با ما باشید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اطلاعات کلی

ویزا: نمی‌خواهد

واحد پول: لاری (GEL)

زبان رسمی: گرجی

دین: مسیحیت

فرودگاه: فرودگاه بین المللی تفلیس

شماره های اضطراری:

  • کد تلفن گرجستان: 995+
  • کد تفلیس: 32
  • برای تماس با پلیس، آتشنشانی و اورژانس شماره 112 را بگیرید.

اختلاف ساعت تا تهران: تفلیس حدود 30 دقیقه از تهران جلوتر است.

راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

آب و هوا

به طور کلی آب و هوای تفلیس نیمه‌گرمسیری و مرطوب است. تقریبا در تمام ایام سال، نسیم ملایمی در تفلیس می‌وزد، از این رو از آلودگی آب و هوا در این شهر خبری نیست. در ماه‌های گرم سال، متوسط دمای تفلیس به حدود ۲۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. البته در برخی از روزهای تابستان، هوا بسیار گرم می‌شود و دماسنج عددی بیش از ۳۰ درجه را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر دمای هوا در ماه‌های سرد بین ۰ تا ۹ درجه سانتیگراد است و زمستان های سردی دارد. در برخی از روزهای زمستان دمای زیر صفر هم برای این شهر گزارش شده است. علاوه بر این، شرایط بارشی نیز در تفلیس مناسب است. به طوری که متوسط بارش سالانه در پایتخت گرجستان حدود ۵۰۵ میلیمتر است.

بهترین زمان سفر

می‌توانیم بهار را بهترین فصل سفر به تفلیس بدانیم. با توجه به شرایط آب و هوایی، این فصل بهترین زمان برای سفر به تفلیس است. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در این زمان افراد زیادی خواهان سفر به این شهر هستند. بنابراین طبیعی است که قیمت بلیط هواپیما تفلیس و قیمت هتل در تفلیس در این فصل نسبت به ایام دیگر گران‌تر باشد.

اگر می خواهید که سفرتان به تفلیس کم هزینه بشود سعی کنید در فصل زمستان که حجم مسافران تفلیس کاسته می شود به این شهر سفر کنید البته اگر با هوای سرد مشکلی ندارید. پس اگر در فصل سرد می خواهید به تفلیس بروید باید توجه داشته باشید که لباس های گرم و مناسبی همراه خودتان ببرید. پاییز تفلیس بسیار زیباست. سرشار از رنگ‌های جذاب و دلبرانه. برای اینکه تماشای این هنرمندی‌های طبیعت را از دست ندهید، پاییز به تفلیس سفر کنید.

راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس

برای لذت بردن از زیبایی‌های تفلیس، حسابی وقت بگذارید. اگرچه تعداد مراکز گردشگری تفلیس خیلی زیاد نیست، ولی هر یک آن قدر دیدنی هستند که تماشای‌شان زمان می‌برد. از جمله معروف ترین جاذبه های دیدنی تفلیس می توان به میدان آزادی تفلیس، پل صلح تفلیس، قلعه ناریکلا، خیابان روستاولی و شاردنی، تئاتر روستاولی، شهر قدیمی، شهر سنگی اوپلیستیخه، مجسمه مادر، کلیسای جامع تسمیندا سامبا، حمام های سولفور، پارک ریکه، برج ساعت تفلیس، کلیسای متخی و … اشاره کرد.

غذا و نوشیدنی

اگر خوش‌خوراک هستید و از تنوع غذایی خوش‌تان می‌آید، تفلیس بهشت شماست. مردم گرجستان، غذاهای متنوع و لذیذی دارند. پیشنهاد می‌کنیم در مدتی که در تفلیس حضور دارید، سعی کنید از همه انواع این غذاها امتحان کنید. البته تعداد غذاهای معروف و خوشمزه گرجستان زیاد است، بنابراین ممکن است در روزهای سفر فرصت نکنید، همه آنها را نوش جان کنید. از برخی غذاهای معروف تفلیس می توان خاچاپوری، چیکن تاباکا، خینکالی، شیشلیک، متسوادی، چخخبیلی، لوبیو و … را نام برد.

راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

رستوران های تفلیس

رستوران‌های تفلیس آن‌قدر جذاب و متنوع هستند که بیش‌تر از آن‌که به طعم غذا فکر کنید دوست دارید در آن محیط خاص بنشینید و آن فضا را تجربه کند و البته در این فضاهای خاص با دکورهای متفاوت سرو غذاهای خوشمزه یک تجربه‌ی خوب را کامل می کند. تفلیس رستوران های بسیار متنوعی دارد که بعضی از معروف ترین آنها رستوران پورپور، بربرستان، سیسکویلی، شاوی لومی، داین هال، فونیکولار و … هستند.

خرید در تفلیس

شهر تفلیس مانند بسیای از شهرهای توریستی مقدی عالی برای کسانی است که می خواهند خرید کنند. بازارهای این کشور علاوه بر برندهای مطرح دنیا، پر از پوشاک و لوازمی هستند که قیمت های متنوع دارند و شما می توانید با کمترین قیمت بهترین سوغاتی ها را برای بستگان خود تهیه کنید. از معروف ترین مراکز خرید تفلیس، مرکز خرید ایست پوینت، تفلیس مال، مرانی مال، تفلیس سنترال، مرکز خرید گالریا، مرکز خرید کارواسلا، درای بریج مارکت، خیابان پکینی و … هستند.

صنایع دستی بسیار متنوع مهمترین سوغات این شهر است. انواع مجسمه‌های فلزی و چوبی، بشقاب‌های رنگارنگ، فرش و گلیم‌های مختلف با رنگ آمیزی منحصر به فرد، همه سوغاتی گرجستان محسوب می‌شوند. علاوه بر این کلاه‌های نمدی و لباس‌هایی ضخیم که عمدتا از پشم بز تهیه می شوند یکی دیگر از سوغاتی های گرجستان است.

راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

اقامت در تفلیس

محل اقامت ما را اغلب بودجه‌ ‌سفر و سبک زندگی ما مشخص می‌کند. اگر قصد شما از سفر به تفلیس، فقط معاشرت با مردم جدید، شناخت فرهنگ آن منطقه و به دست آوردن تجربه‌های خاص است و اغلب سفرهای مقرون به صرفه را ترجیح می دهید، احتمالا هتل‌های ارزان قیمت که امکانات معقول و مناسبی برای اقامت در اختیار مسافران قرار می دهند برای اقامت شما مناسب باشند.

اما اگر محل اقامت یکی از اولویت های سفرتان است و می خواهید در هتلی شیک و با امکانات و امنیت عالی اقامت داشته باشید بهتر است گزینه های بهتر را انتخاب کنید و هزینه بیشتری بپردازید. از نظر تنوع شما می توانید محل اقامت با هر نوع بودجه ای را در شهر تفلیس پیدا کنید. از بهترین هتل های تفلیس با امکانات عالی می توان به هتل بیلتمور تفلیس، هتل رومز، هتل کورتیارد، هتل مرکور، هتل بریتیش هاوس، هتل رادیسون بلو ایوریا، هتل ایوتا، هتل ریور ساید و … اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی تفلیس

حمل و نقل عمومی تفلیس شامل وسایلی چون اتوبوس، مارشروتکا (یک نوع مینی‌بوس)، مترو و تاکسی های عمومی می شود. برای پرداخت هزینه این وسایل می توانید از پول نقد و یا بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنید. این بلیت الکترونیک مترومانی نام دارد و هزینه خرید آن برابر با ۲ لاری است. از جمله مزایای مترومانی آن است که همزمان چند نفر می توانند از آن استفاده کنند.

اتوبوس: اتوبوس های زرد رنگ تفلیس وسیله خوبی برای گشت و گذار در شهر محسوب می شوند. در اغلب ایستگاه های اتوبوس می توانید شماره اتوبوس های و جزئیات مسیر را در تابلوهای الکترونیکی ببینید. فراموش نکنید که این اتوبوس ها خارج از ایستگاه توقف ندارند. کرایه اتوبوس ها ۰٫۵ لاری است.

مارشروتکا: یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه تفلیس همین مارشروتکا یا مینی‌بوس ها هستند. برای سوار شدن به این وسایل کافی است برای‌شان دست تکان دهید و هر جا خواستید پیاده شوید به راننده اطلاع دهید. کرایه مارشروتکا ۰٫۸ لاری است.

مترو: متروی تفلیس از ساعت ۶ صبح شروع به کار کرده و تا نیمه شب ادامه دارد. با مترو می توانید به نقاط مهم شهر دسترسی پیدا کنید. هنگام سواری در مترو خواهید دید که نام ایستگاه ها به هر دو زبان گرجی و انگلیسی اعلام می شود و بنابراین راحت می توانید ایستگاه مقصد را پیدا کنید. فراموش نکنید برای مترو سواری، حتما لازم است کارت مترومانی را تهیه کنید. هر بار سواری، هزینه ای برابر با ۰٫۵ لاری از اعتبار کارت شما کم می کند.

راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

تاکسی های عمومی: تاکسی سواری در تفلیس نسبت به کشورهای اروپایی به صرفه است. برای مسیرهای درون شهری و کوتاه می توانید نهایتا انتظار کرایه ای ۵ تا ۷ لاری و برای مسیرهای طولانی تر، کرایه ۱۵ لاری را در نظر داشته باشید. منتها خوب است بدانید تاکسی های عمومی تفلیس اغلب تاکسی متر ندارند و بهتر است قبل از سواری، درباره کرایه نهایی با هم به توافق برسید.

تاکسی های آنلاین: یک راه بهتر برای شهرگردی آسان، استفاده از تاکسی های آنلاین تفلیس مانند یاندکس (Yandex)، تاکسیفای (Taxify)، اوبر (Uber) و گوتریپ (GoTrip) است.

هزینه های سفر

اولین موضوعی که پیش از سفر مطرح می‌شود، هزینه خروج از کشور است. عوارض خروج برای اولین بار ۲۲۰ هزار تومان، برای بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و از آن به بعد ۴۴۰ هزار تومان است. خوشبختانه، در حال حاضر سفر به گرجستان نیازی به ویزا ندارد و شما هزینه‌ای بابت ویزا پرداخت نمی‌کنید.

هزینه غذا

در شهر تفلیس نه تنها برای اقامت لازم نیست که نگران باشید بلکه برای خورد و خوراکتان هم خیالتان راحت باشد، چرا که فرهنگ غذایی گرجی ها تقریبا به ایرانی ها نزدیک است و مشکلی بابت غذا نخواهید داشت. معروف ترین غذاهای گرجی که پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را در طول سفرتان میل کنید خاچاپوری و خینکالی است که در بین گرجی ها بسیار محبوب است. در ادامه راهنمای سفر به تفلیس به رستوران های بی نظیری که در شهر تفلیس وجود دارد و همچنین هزینه های مربوط به غذا در این شهر را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از:

  • برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۱۳ لاری را بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوران متوسط باید ۵۰ لاری پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در شهر تفلیس به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۱۰ لاری می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی ۰.۵۲ لاری و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۴ لاری بپردازید.
راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

هزینه‌ اقامت

پیدا کردن جایی برای اقامت در گرجستان بسیار راحت است. با قیمت‌های مختلف می‌توانید یک اقامتگاه مناسب در گرجستان پیدا کنید. استفاده از سرویس AirBnB برای کرایه‌ی آپارتمان و اتاق اشتراکی در این کشور رواج دارد. اقامت در هاستل‌های خوب با صبحانه رایگان، شبی ۷۰ لاری هزینه دارد. با پرداخت شبی ۴۰۰ لاری می‌توانید در هتل‌های خوب اقامت کنید. هزینه‌ی اقامت در هتل‌های معمولی از ۱۰۰ لاری شروع می‌شود.

هزینه حمل و نقل

حمل و نقل در گرجستان را به طور کلی می شود ارزان نامید. در باتومی نیز این قضیه صدق می کند. شما روش های مختلفی برای رسیدن به شهر و گشت و گذار در تفلیس را دارید.

  • هزینه بلیط تک سفره مترو ۰.۵ لاری
  • هزینه بلیط ماهیانه ۳۰ لاری
  • هزینه بلیت یک سفره اتوبوس: 0.5 لاری گرجستان
  • هزینه مینی بوس: حدود 0.8 لاری گرجستان
  • هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید  ۳ لاری  و به ازای هر یک کیلومتر ۰.۵ لاری  به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۵ لاری باید پرداخت نمایید.
  • هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۷٫۳۱ لاری

بایدها و نبایدها در شهر تفلیس

  • از غذاهای محلی تفلیس حتما استفاده کنید.
  • پنیر گرجی را حتما تجربه کنید.
  • پیاده روی در شهر را فراموش نکنید.
  • حتما سری به بازارهای سنتی تفلیس بزنید، در گوشه و کنار این شهر بازارهای فراوانی به چشم می خورد که می توانید در آنجا انواع خوراکی ها مثل میوه و سبزیجات تازه و گوشت و نان را تهیه کنید.
  • دعوت مردم مهمان نواز و مهربان این شهر را برای غذا خوردن قبول کنید و لحظاتی شاد را در کنارشان بگذرانید.
راهنمای سفر به تفلیس
راهنمای سفر به تفلیس

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨