جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین مکان های دیدنی تفلیس

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی تفلیس در گرجستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

تفلیس شهری زیبا و تاریخی می باشد که پایتخت کشور گرجستان است و به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. در تفلیس پارک های بسیار دیدنی و زیبا وجود دارند و رودخانه از وسط شهر عبور میکند و چشم انداز های کم نظیری در آن بوجود می آورد. در این مطلب سعی شده تعدادی از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی و گردشگری تفلیس معرفی گردد.

در سال 2008 میلادی، جشن سالگرد 1550 ساله در شهر تفلیس  برگزار گردید. این بدان معنیست که تاریخچه تفلیس به قرن پنجم میلادی بر می گردد. نام این شهر به زبان گرجی “تیبیلیسی ” می باشد که از کلمه “تیبیلی” به معنای گرم (منظور آبگرم تفلیس) استخراج شده است. اما در ایران و کشورهای عربی بیشتر با نام عربی خود یعنی “طفلیس یا تفلیس” شناخته می شود.

پل صلح تفلیس

پل صلح رابط دو قسمت تفلیس قدیم و جدید است که بر روی رودخانه کورا (Mtkvari) قرار دارد. این رودخانه از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. این پل در شب نورپردازی زیبایی دارد. اما از دیدن و لذت پیاده‌ روی در آن در روشنای روز غافل نشوید. پس از عبور از پل به پارکی می‌ رسید که در صورت تمایل می‌ توانید در آن استراحت کنید. در این پارک یک کافه به نام کافه فلاور (Flower)‌ وجود دارد که می‌توانید به آن سری بزنید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بهترین مکان های دیدنی تفلیس

قلعه ناریکالا تفلیس (Narikala castle)

قلعه نارین یا ناریکالا تفلیس یکی از مکان های دیدنی و تاریخی در تفلیس می باشد که تقریبا از همه جای منطقه قدیمی تفلیس قابل مشاهده می باشد. تاریخ ساخت این قلعه (که یک سازه آجری است) به قرن چهارم میلادی و همزمان با تاسیس تفلیس بر می گردد. جالب است بدانید که قلعه ناریکالا زمانی متعلق به ایران و یک قلعه نظامی ایرانی بود. این دژ در یک تپه شیب دار بین حمام های گوگرد و باغ گیاه شناسی بنا شده است و در کنار آن، پارک بسیار زیبایی به نام ریکه (Rike park) وجود دارد که مجسمه مادر گرجستان در آن واقع شده است.

 جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه

شهر سنگی اوپلیستیخه یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای سنگی دنیاست. اوپلیستیخه شهری باستانی در گرجستان است که از تراشیده شدن صخره‌ها ایجاد شده و در ۱۰ کیلومتری شرق شهر «گوری» در استان «شیدا کارتلی» قرار گرفته است. این شهر روی یک صخره بلند و درساحل غربی رودخانه متکواری ساخته شده و یکی از منحصر به فردترین مناطق گرجستان به حساب می‌آید.

شهر سنگی اوپلیستیخه دارای قدیمی‌ترین سد ، داروخانه ، بازار، آمفی ﺗﺌﺎتر ،کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، زندان، سیاه چال و صد ها اثر باستانی دیدنی دیگر در جهان است. اوپلیستسیخه در زبان گرجی به معنای « معبد خدایان » است.

 جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

کارتلیس ددا

درست در کنار ناریکالا مجسمه‌ای بزرگ از یک زن که شمشیر و جامی را در دست دارد می‌بینید. این مجسمه «مادر گرجستان» یا «کارتلیس ددا» (Kartlis Deda) است. این پیکره آلومینیومی ۲۰ متر ارتفاع داشته و نمادی از کشور گرجستان به شمار می‌رود. شمشیر برای دشمنان سرزمین و جام برای دوستان و هم‌پیمانان کشور است.

 جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان
جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

کلیسای جامع تسمیندا سامبا

«کلیسای جامع تسنیمدا سامِبا» (Tsminda Sameba Cathedral) بزرگ‌ترین نماد کلیسای ارتدکس گرجی بعد از اتحاد شوروی است. این کلیسای جامع در «تپه الیا» (Elia) قرار داشته و تقریباً از هر نقطه از مرکز شهر می‌توانید آن را تماشا کنید. ساخت و ساز این بنا یک دهه به طول انجامید و در نهایت در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. این کلیسا ۸۴ متر ارتفاع دارد که شامل صلیب طلایی بالای گنبد مرکزی هم می‌شود.

 جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان
جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

 حمام های سولفور (Sulfur Spring Baths)

حمام های گوگردی در محله ای قرار دارند بنام آبانتوبانی َAbanotubani که بخشی از منطقه تفلیس قدیم است. آب گرم این حمام ها مستقیم از چشمه های آبگرم تامین می شود. هزینه استفاده از حمام های عمومی از ۲ لاری به بالا و هزینه استفاده از حمام نمره یا همان کابین اختصاصی از ۱۵ تا ۸۰ لاری برای یک ساعت می باشد. هزینه ماساژ جداگانه است که درصورت درخواست ماساژور در نظر گرفته می باشد.

ماساژ در این حمام ها بیشتر به شستن شباهت دارند. نوشیدنی های مختلف نیز به قیمت معمول در این حمام ها عرضه می شوند. در این کشور حمام های سولفور متعددی وجود دارد. یکی از آنها که در محله ارتاجالای شهر تفلیس واقع شده به حمام شاه عباس معروف است کاشی کاری های آن به سبک صفویه و احتمالا زمان ساخت آن مربوط به آن دوران می باشد. این حمام هیچ وسیله گرم کننده ای ندارد و آب گرم آن کاملا طبیعی است و باور بر این است که دارای اثرات درمانی می باشد.

جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان
جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

پارک ریکه تفلیس گرجستان (Rike park )

پارک ریکه یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان و مکانهای تفریحی در تفلیس می باشد. این پارک دارای دسترسی آسان از طریق پل صلح به محله قدیمی شهر را دارا است. همچنین می توانید به وسیله تله کابین  از قلعه نارلیکا دیدن فرمایید. در طول تابستان توریستهای زیادی با نشستن در این پارک از رقص آب با نور پردازی به همراه موسیقی لذت می برند.

جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان
جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

برج ساعت تفلیس

یکی از نمادین ترین سازه های منطقه تفلیس قدیم و در واقع یکی از مدرن ترین آنها، برج ساعت تفلیس است که به نظر می رسد از دنیای قصه ها بیرون آمده است. برج ساعت تفلیس که شبیه ساعت قصه ها است، در کنار مرکز تئاتر عروسکی گابریادزه واقع شده است. این برج چند سال قبل توسط ریزو گابریادزه (Rezo Gabriadeze) که یک عروسک گردان حرفه ای و نویسنده نمایش های عروسکی می باشد و در طول نوسازی ساختمان تئاتر گابریادزه ساخته شد. او این برج را با استفاده از صدها کاشی ساخته دست خود، بنا کرد.

جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان
جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان

کلیسای متخی

«کلیسای متخی» (Metekhi Church) هم در سمت دیگر قلعه ناریکالا قرار داشته و در کنار مجسمه پادشاه «واختانگ گورگاسالی» (Vaghtang Gorgasali)، مؤسس تفلیس، از نقاط معروف شهر محسوب می‌شود. اینجا جایی است که او کاخ خود و اولین کلیسای منطقه را در قرن پنجم ساخت. کلیسایی که امروز شاهدش هستید به قرن سیزدهم تعلق دارد و بارها مورد بازسازی قرار گرفت.

 جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان
جاهای دیدنی تفلیس | گرجستان



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)