آشنایی با بهترین غذاهای محلی گرجستان | Georgia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای محلی گرجستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره غذاهای محلی گرجستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با بهترین غذاهای گرجستان در ادامه با ما همراه باشید.

گرجستان کشوری با تاریخچه ای غنی و افسانه های بسیار است. شهر تفلیس پایتخت گرجستان جاذبه های بسیار زیادی دارد که باعث شده است هر ساله توریست های زیادی به این شهر و دیگر شهرهای تفلیس سفر کنند و به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. در تفلیس پارک های بسیار دیدنی و زیبا وجود دارند و رودخانه از وسط شهر عبور میکند و چشم انداز های کم نظیری در آن بوجود می آورد. این کشور به دلیل مقرون به صرفه بودن و طبیعت بسیار زیبایش ایرانیان زیادی را به سمت خود می کشاند.

یکی از بهترین بخش های سفر امتحان کردن غذاهای فرهنگی متفاوت است. فرهنگ غذایی گرجستان با تنوع، سبک پخت و میزآرایی مخصوص خود شناخته شده و در این غذاها همواره گوشت، سبزیجات و میوه و ماهی تازه استفاده می شود. جالب است بدانید در منطقه گرجستان بیش از ۱۵۰ نوع غذا وجود دارد که عمدتا از دیگر فرهنگ های غذایی آسیا تأثیر پذیرفته اند. همچنین استفاده از محصولات لبنی به همراه غذا در گرجستان رایج است. غذاها و دسرهای این کشور بسیار متنوع و خوشمزه هستند. در ادامه با بهترین غذاهای گرجستان بیشتر آشنا می شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بهترین غذاهای گرجستان

چخخبیلی – Chakhokhbili

چَخُخبیلی نوعی خورشت گرجی و یکی از غذاهای سنتی این کشور است که بسیار آسان تر از تلفظش طبخ می شود. این غذا در واقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است. نام خورشت چخخبیلی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد، چرا که در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده. البته می توان از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول استفاده کرد. از آن جا که امروزه در گرجستان گوشت مرغ بیش از همه متداول است، اغلب آن را با مرغ می پزند. معمولا چخخبیلی را با نان سرو می کنند.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

خاچاپوری – Khachapuri Adjaruli

خاچاپوری آجارولی که یکی از مشهورترین غداهای گرجستان بین توریست ها است یکی از انواع خاچاپوری است که متعلق به منطقه آدجارا و باتومی است و بهترین خاچاپوری آجارولی را می توانید در باتومی پیدا کنید. خاچاپوری آجارولی یک نان به شکل قایق است که در وسط آن پنیر و تخم مرغ خام می گذارند. برای خوردن این غذا بهتر است ابتدا پنیر و تخم مرغ را داخل نان هم بزنید و از نان قایقی شکل تکه ای جدا کرده و آن را آغشته به مخلوط پنیر و تخم مرغ کرده و میل کنید.

چیکن تاباکا – Chicken tabaka

چیکن تاباکا یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است که در آن تکه های مرغ سوخاری می شوند و همچنین در دیگر کشورهای سرزمین قفقاز نیز بسیار محبوب است. چیکن تاباکا علاوه در گرجستان، در روسیه هم یکی از غذاهای معمول رستوران ها محسوب می شود و همچنین آن را در بسیاری از رستوران های اروپای شرقی و کشورهای مرکز اروپا خواهید دید. ابتدا مرغ را در یکی از ظروف قدیمی گرجستانی به نام تابه سرخ می کنند. برای آن که مرغ ها کاملا سرخ شوند، آن ها را در کف تابه پهن کرده و بعد با استفاده از وزنه ای تکه های مرغ را فشرده می کنند. امروزه برای این کار از تابه های به خصوصی استفاده می شود. چیکن تاباکا اغلب با سیر و یا سس های مخصوص گرجی طعم دار می شوند.

چکمرولی – Chkmeruli

چکمرولی غذایی شبیه ساتیسوی است با این تفاوت که سس آن به جای گردو از سیر به همراه فلفل تند و ادویه های مخصوص گرجی تهیه می شود. پس از تهیه سس، مرغ های سرخ شده و طعم دار شده به این سس خوشمره اصافه می شود. این غذا یک غذای خوشمزه، سالم و نسبتا گران است. گرجی ها این غذا را در مهمانی های مهم مانند سوپرا یا در جشن های عروسی و نامزدی برای مهمانان سرو می کنند.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

شیشلیک – Shashlik

شیشلیک این کباب خوشمزه از جمله غذاهای مشترک در فرهنگ های غذایی غرب آسیا، آسیای میانه، قفقاز و حتی مرکز و شرق اروپا است که علاوه بر کشور خودمان، در کشورهایی چون گرجستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، روسیه، لهستان، لیتوانی و ارمنستان به چشم می خورد. همان طور که می دانید شیشلیک نوعی کباب است که در اصل از تکه های گوشت بره تهیه می شود، اما بسته به منطقه و نوع ترجیحات مذهبی ممکن است از گوشت گاو و خوک هم برای پخت آن استفاده شود. سیخ های گوشت یا به تنهایی بر روی آتش کباب می شود و یا ممکن است همراه با چربی، فلفل، سبزیجات، پیاز و یا قارچ کباب شود.

خینکالی – Khinkali

خینکالی یکی از محبوب ترین غذاهای ملی گرجستان است که ظاهری مشابه پیراشکی ایرانی ها دارد. این غذا شامل لقمه های خمیری و آردی می شود که درون این لقمه ها از گوشت و ادویه پر می شود. خینکالی در نواحی مختلف گرجستان با مواد مختلفی پر می شود، اما رایج ترین ترکیب، مخلوطی از گوشت گاو و گوشت خوک است. در نواحی کوهستانی گرجستان، خینکالی را با گوشت بره می پزند. البته می توان برای پر کردن خینکالی از ترکیبی چون پنیر، قارچ و سیب زمینی له شده نیز استفاده کرد. در شهرهای گرجستان، دو نوع خینکالی معروف است: خینکالی با جعفری و خینکالی بدون جعفری.

چاناخی – Chanakhi

چاناخی یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجی است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام چاناخی طبخ می شد و از همین رو این اسم بر روی غذا ماند. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود. نوع دیگری از چاناخی وجود دارد که ابتدا بادمجان ها را برش داده و سپس با سبزیجات و تکه های گوشت درون آن را پر کرده، پس از آن بادمجان ها را به همراه کمی آب بر روی شعله ملایم گذاشته تا همراه هم بپزند.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

متسوادی – Mtsvadi

متسوادی از غذاهای معروف گرجی، همان گوشت کبابی است که در جشن ها و مراسم گرجی بسیار معروف است. به خصوص در فستیوال تبیلیسوبا تمام خیابان های تفلیس قدیمی پر از منقل های کباب است و تقریبا همه در این جشن متسوادی می خورند. این غدا در گرجستان با گوشت خوک، گوسفند، گوساله و یا بره آماده می شود. گرجی ها متسوادی را با نان و شراب می خورند و متسوادی غذای محبوب گرجی ها و پادشاهان گرجی از قدیم تا به امروز بوده است.

چاشوشولی – Chashushuli

چاشوشولی یکی از غذاهایی است که مردمان گرجی اغلب در رستوران ها آن را صرف می کنند. این غذا نوعی خورشت سنتی و گرجی است که با استفاده از گوشت گراز و مرزه تابستانه طبخ می شود. با استفاده از سیر، فلفل قرمز بلغاری، گوجه فرنگی و فلفل فرنگی به خورشت چاشوشولی طعمی متفاوت می افزایند.

ماهی قزل آلا با رب انار

گرچه کشور گرجستان نواحی ساحلی بسیاری دارد، اما غذاهای دریایی در میان منوی غذایی این کشور جای چندانی ندارد. با این وجود گاهی می توان غذاهای دریایی را در برخی از رستوران ها و منوها دید. ماهی قزل آلا با رب انار یکی از همین معدود غذاهاست. در این غذا ابتدا ماهی قزل آلا را کاملا سرخ کرده و سپس با سس ترش و شیرین انار سرو می کنند.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

خارچو – KHARCHO

خارچو یکی از لذت بخش ترین غذاهای گرجی است و به اندازه ای محبوب شده که روس ها نیز آن را وارد غذاهای زمستانی خود کرده اند. این غذای بینظیر از مواد غذایی همچون سیر، khmeli suneli (ترکیبی از پنج ادویه گرجستانی)، گشنیز، گوشت مرغ یا گاو و چاشنی های مختلف تشکیل شده است. در این غذا گوشت ابتدا چاشنی دار می شود سپس در سسی متشکل از گردو خوابانده می شود و در آخر به همراه تکه هایی از لواشک Tklapi پخته می شود. پس از چند ساعت که خارچو در سس خوب پخته شد و جا افتاد به همراه نان مخصوصی به نام (shoti) سرو می شود.

پیکالی – Pkhali

در کشوری که در طول تاریخ از گوشت و غذاهای گوشتی فقط در مناسبت های خاص استفاده می کرده است، تعجبی ندارد که غذاهای گیاهی جایگاهی ویژه ای در فرهنگ آشپزیش داشته باشد. پیکالی که از خانواده سالادها است (که البته بهتر است بگوییم خمیری از سبزیجات)، از سبزیجات مختلف درست می شود (استفاده از چغندر، هویج و اسفناج بسیار متداول است) و بر روی نان سرو می شود. روش درست کردن آن هم ساده است: ابتدا سبزیجات پخته می شوند، سپس پوره می شوند و با آبلیمو بخوبی مخلوط می شوند. پس از آن معمولا مقداری سیر خرد شده، گشنیز و گردو به مواد افزوده می شود. آشپزان گرجی معمولا انواع مختلفی از این سالاد را با سبزیجات مختلف  درست می کنند سپس آنها را در کنار هم می کشند و روی آن ها را با دانه های انار تزیین می کنند.

لوبیانی – Lobiani

گرجی ها نان های مختلفی دارند که برخی از آن ها با موادی که داخلش دارد به خوبی جایگزین یک وعده غذایی می شوند. در سفر به تفلیس اگر حوالی موزه تاریخ تفلیس بودید می توانید راه پله ای زیرزمینی را ببینید که همیشه شلوغ و پرازدحام است. کافی است جمعیت را دنبال کنید تا وارد یکی از قدیمی ترین نانوایی های شهر بشوید؛ جایی که می توانید لوبیانی، یکی از نان ها و غذاهای معروف تفلیس را امتحان کنید. مثل غذای قبلی، لوبیانی نیز با لوبیا تهیه شده و نانی است که داخلش با پوره لوبیا پر شده است. این نان را می توانید به صورت داغ و تازه خریداری و نوش جان کنید. حجم این نان به حدی سیر کننده است که می توانید آن را یک شام یا میان وعده کامل در نظر بگیرید.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

لوبیو – LOBIO

واقعا چه کسی فکر می کرد که یک خوراک لوبیا چنین طعم خارق العاده ای داشته باشند؟ این غذا ساده مشابه  لوبیای اسپانیایی (لوبیای پخته شده و سرخ شده و دوباره پخته شده) است که باید به آرامی پخته شود تا کاملا قوام بیاید. نقطه قوت این غذا در عطر و طعم استثنایی آن است؛ ترکیب شگفت انگیز پیاز سرخ شده، گشنیز، سرکه، گل همیشه بهار خشک شده و فلفل تازه که قبل از سرو غذا، در ظرفی با یکدیگر مخلوط می شوند  و عطر و طعم بینظیری می سازند.

ماتسونی (ماست گرجستان) – Matsoni

ماتسونی یا ماست گرجستان صبحانه مورد علاقه من است. ماتسونی یک محصول لبنی تخمیر شده است که در دمای اتاق درست می‌شود. این ماست به اندازه ماست یونان سفت و با قوام نیست و در برای صبحانه سرو می‌شود. همچنین به عنوان سس هم استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید، اگر شما خواستید برای صبحانه ماست سفارش دهید شما می‌بایست نام آن را بدانید زیرا اگر ماست بخواهید ماست بسته‌بندی شده به شما خواهند داد.

شیرینی، دسر و خوراکی های گرجستان

چورچخلا  – Churchkhela

این شیرینی محلی معجونی است رنگین و مو جدار که از پنجره های این شهر آویزان است و بسیاری از توریست ها در ابتدا آن را با سوسیس دست ساز اشتباه می گیرند. درست کردن این شیرینی نیاز به صبر و مهارت زیادی دارد؛ آب انگور غلیظ شده (که از برداشت سالیانه انگورحاصل می شود) باید چندین بار بر روی رشته های گردو به دقت ریخته شود. پس از ریختن هر لایه از آب انگور باید به آن فرصت کافی برای خشک شدن داده شود تا پوششی مومی و جویدنی, سطح گردوها را فرا بگیرد. چورچخلا که از ترکیب قوی شکر و پروتئین درست می شود در گذشته به عنوان ماده غذایی بسیار مقوی برای تغذیه نیروهای نظامی گرجستان استفاده می شده است.  امروزه از آن, بطور معمول پس از صرف شام و به همراه قهوه سرو می شود.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

کارولیا چیسکیری (خرمالو خشک شده)

در حالی که چورچخلا یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های گرجستان است، یکی دیگر از شیرینی‌های گرجستان که خاطرات کودکی را در ذهن بسیاری از گرجستانی‌ها مجسم می‌کند، شیرینی کارولیا چیسکیری است که آن‌ها را پوست می‌کنند و ساقه‌های آن‌ها را می‌زنند و سپس چند هفته آن‌ها در مقابل نور آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شوند و در نهایت شیرین، نرم و خوشمزه می‌شوند.

باقلوا – Baklava

باقلوا نوعی شیرینی خوش‌طعم است که با لایه‌هایی از آجیل خردشده درست می‌شود. آجیل‌ها با شیره یا عسل، شیرین می‌شوند و به هم می‌چسبند. این خوراکی در مصر و ترکیه هم محبوب است.

پلاموشی – Pelamushi

پلاموشی، نوعی دسر گرجی است که از آب انگور درست می‌شود. از آنجایی که انگور گرجستان بسیار معروف است و آب انگور یکی از نوشیدنی های معروف آنهاست. این دسر نیز بسیار رایج است.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

گاتا – Gata

گاتا نوعی شیرینی یا نان شیرین، شبیه کیک قهوه است. این شیرینی یکی از شیرینی های خاص گرجستان است. طعم و مزه آن بسیار خوشمزه است. در سفر به گرجستان حتما آن را امتحان کنید.

تیکلپی – Tklapi

این لواشک های خوشمزه از لایه نازکی از پوره میوه های مختلف  که در مقابل نورآفتاب خشک می شوند تشکیل شده اند. لواشک های تیکلپی انواع مختلفی دارند، انواع شیرین آن که از میوه هایی همچون انجیر و یا زردآلو درست شده اند و می توانند میان وعده های بی نظیری باشند. انواع ترش تیکلپی که از گیلاس های ترش و آلو خورشتی درست می شوند گزینه های بسیار مناسبی برای استفاده در انواع سوپ ها و خورش ها هستند.

بوهمی (آب معدنی)

بوهمی آب معدنی معروف گرجستانی‌ها است. شما می‌توانید بطری‌های بوهمی را همه جا ببینید. یک پارک ملی به نام بوهمی-کاراگولی در گرجستان وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید و مستقیما از آب چشمه بوهمی بنوشید. بوهمی همچنین در روسیه مشهور است. بسیاری از روس‌ها به گرجستان سفر می‌کنند تا شهر بوهمی و آب چشمه مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند.

غذاهای محلی گرجستان
غذاهای محلی گرجستان

لیموناتی (لیموناد گرجستان)

زمانی که گرجستانی‌ها بوهمی، نوشیدنی برای نوشیدن ندارند، لیموناد می‌نوشند. به نظر می‌رسد لیموناد نوشیدنی غیر الکلی محبوب‌تر از نوشابه است. لیمونادهای گرجستان در انواع طعم‌ها درست می‌شوند اما چنان که نامش نشان می‌دهد، از لیمو درست نمی‌شود. لیمونادهای گرجستان از آب، شکر، کربنات و طعم‌دهنده‌های طبیعی  درست می‌شوند که طعم‌های محبوب شامل ترخون با طعم شیرین و خوشمزه، گلابی و وانیل که طعم خوبی به نوشابه می‌دهند، دارند.

لاگیدز (نوشابه گرجستان)

نوشابه لاگیدز یک نوشابه طعم‌دار است که وقتی می‌نوشید احساس می‌کنید به دهه ۱۹۵۰ سفر کرده‌اید. نوشابه لاگیدز سال‌ها قبل تولید می‌شد که توسط میتروفون لاگیدز داروساز گرجستانی در اواخر دهه ۱۸۰۰ اختراع شد. ایده لاگیدز تولید نوشابه از شربت‌های طبیعی مانند گیلاس، ترخون، گلابی و بسیاری دیگر بود که هم‌اکنون در گرجستان تولید می‌شود. شما همچنین می‌توانید لاگیدز با طعم انگور و یا شکلاتی سفارش دهید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨