دسرها و شیرینی های معروف تفلیس ، گرجستان | Tbilisi

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شیرینی های معروف تفلیس

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره شیرینی های معروف تفلیس صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با بهترین شیرینی ها و دسرهای تفلیس در ادامه با ما همراه باشید.

گرجستان کشوری با تاریخچه ای غنی و افسانه های بسیار است. شهر تفلیس پایتخت گرجستان جاذبه های بسیار زیادی دارد که باعث شده است هر ساله توریست های زیادی به این شهر و دیگر شهرهای تفلیس سفر کنند و به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. در تفلیس پارک های بسیار دیدنی و زیبا وجود دارند و رودخانه از وسط شهر عبور میکند و چشم انداز های کم نظیری در آن بوجود می آورد. این کشور به دلیل مقرون به صرفه بودن و طبیعت بسیار زیبایش ایرانیان زیادی را به سمت خود می کشاند.

یکی از بهترین بخش های سفر امتحان کردن غذاها و شیرینی های فرهنگی متفاوت است. فرهنگ غذایی گرجستان با تنوع، سبک پخت و میزآرایی مخصوص خود شناخته شده و در این غذاها همواره گوشت، سبزیجات و میوه و ماهی تازه استفاده می شود. همچنین دسرهای این کشور بسیار متنوع و خوشمزه هستند و شیرینی های منحصر به فرد و مخصوص خود را دارند. در ادامه با بهترین شیرینی های تفلیس بیشتر آشنا می شویم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


شیرینی، دسر و خوراکی های گرجستان

چورچخلا  – Churchkhela

این شیرینی محلی معجونی است رنگین و مو جدار که از پنجره های این شهر آویزان است و بسیاری از توریست ها در ابتدا آن را با سوسیس دست ساز اشتباه می گیرند. درست کردن این شیرینی نیاز به صبر و مهارت زیادی دارد؛ آب انگور غلیظ شده (که از برداشت سالیانه انگورحاصل می شود) باید چندین بار بر روی رشته های گردو به دقت ریخته شود. پس از ریختن هر لایه از آب انگور باید به آن فرصت کافی برای خشک شدن داده شود تا پوششی مومی و جویدنی, سطح گردوها را فرا بگیرد. چورچخلا که از ترکیب قوی شکر و پروتئین درست می شود در گذشته به عنوان ماده غذایی بسیار مقوی برای تغذیه نیروهای نظامی گرجستان استفاده می شده است.  امروزه از آن, بطور معمول پس از صرف شام و به همراه قهوه سرو می شود.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

کارولیا چیسکیری (خرمالو خشک شده)

در حالی که چورچخلا یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های گرجستان است، یکی دیگر از شیرینی‌های گرجستان که خاطرات کودکی را در ذهن بسیاری از گرجستانی‌ها مجسم می‌کند، شیرینی کارولیا چیسکیری است که آن‌ها را پوست می‌کنند و ساقه‌های آن‌ها را می‌زنند و سپس چند هفته آن‌ها در مقابل نور آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شوند و در نهایت شیرین، نرم و خوشمزه می‌شوند.

باقلوا – Baklava

باقلوا نوعی شیرینی خوش‌طعم است که با لایه‌هایی از آجیل خردشده درست می‌شود. آجیل‌ها با شیره یا عسل، شیرین می‌شوند و به هم می‌چسبند. این خوراکی در مصر و ترکیه هم محبوب است.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

مدوک – MEDOK

مدوک یک نوع کیک عسلی خوشمزه گرجی است که شبیه به کیک روسی مدوویک (medovik) است. این کیک از لایه های کیک اسفنجی و از کره، شکر، تخم مرغ، آرد و عسل تهیه می شود. بین لایه ها نیز با کرمی بسیار لظیف و خوشمزه پر می شود.

گوزیناکی – Gozinaki

از خوراکی های سنتی گرجستان است که بیشتر در مراسم و جشن های سال نو استفاده می شود. گزیناکی، مغز آجیل های متنوع است که در عسل سرخ شده اند و ظاهر زیبا و خوشمزه ای به خود گرفته اند. این شیرینی معمولا در عروسی ها و مراسم شادی بین گرجی ها پخش می شود. همچنین بین گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

کاکلوچا – Kaklucha

این شیرینی یکی از کمیاب ترین شیرینی سنتی در گرجستان است و روش ساخت آن را هرکسی نمی داند. کاکلوچا از کارامل و مغز گردو تهیه میشود. برای تهیه این شیرینی فقط باید به “کافه لیلا” (خیابان شاواتلی) یا “لایت کافه”(خیابان پکینی) در تفلیس بروید. اگر این شیرینی را در تفلیس امتحان نکنید ضرر کرده اید.

پلاموشی – Pelamushi

پلاموشی، نوعی دسر گرجی است که از آب انگور درست می‌شود. از آنجایی که انگور گرجستان بسیار معروف است و آب انگور یکی از نوشیدنی های معروف آنهاست. این دسر نیز بسیار رایج است.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

کورکوتی- Korkoti

کورکوتی یک اسنک یا شیرینی سنتی گرجی است که در مراسم عزاداری بیشتر استفاده می شود. این شیرینی از دانه های گندم، کشمش، آجیل و عسل تهیه می شود.

مربای گرجی- Muraba

مربای گرجی همان “جم” یا مربای خودمان است. تنها تفاوتی که در مرباهای گرجی وجود دارد این است که در ساخت آنها از آجیل هم استفاده می کنند. از آنجایی که گرجستان مهد آجیل است، گرجی ها در اکثر خوراکی های خود از آجیل استفاده می کنند. این مرباها با آجیل بسیار خوشمزه هستند.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

قادا – KADA) QADA)

قادا شیرینی مورد علاقه مادربزرگ های گرجی است. قادا سرشار از کره و شکر و بسیار شیرین است. این شیرینی در همه جا یافت می شود، قنادی، سوپرمارکت و آجیل فروشی ها. اگر نگران اضافه وزن و کالری نیستید، حتما قادا را امتحان کنید. اما اگر به چیزهای شیرین علاقه ندارید بهتر است این شیرینی را نخرید.

گاتا – Gata

گاتا نوعی شیرینی یا نان شیرین، شبیه کیک قهوه است. این شیرینی یکی از شیرینی های خاص گرجستان است. طعم و مزه آن بسیار خوشمزه است. در سفر به گرجستان حتما آن را امتحان کنید.

نازوکی – Nazuki

نازوکی یک نوع نان شیرینی گرجی است که شیرین و گاهی تند و فلفلی است. بهترین نوع نان های نازوکی در شهر خاشوری (شهری در بین راه تفلیس و باتومی) پخته می شوند. نازوکی معمولا برای صبحانه سرو می شود، مانند پیراشکی های خودمان است با این تفاوت که وسط آن کشمش دارد.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

چیری – Chiri

چیری همان آجیل چهارشنبه سوری خودمان است. چیری مخلوطی از انواع آجیل و میوه های خشک است. مخلوطی که اسم خود را در لیست بهترین دسرها و خوراکی های گرجستان گنجانده است.

تیکلپی – Tklapi

این لواشک های خوشمزه از لایه نازکی از پوره میوه های مختلف  که در مقابل نور آفتاب خشک می شوند تشکیل شده اند. لواشک های تیکلپی انواع مختلفی دارند، انواع شیرین آن که از میوه هایی همچون انجیر و یا زردآلو درست شده اند و می توانند میان وعده های بی نظیری باشند. انواع ترش تیکلپی که از گیلاس های ترش و آلو خورشتی درست می شوند گزینه های بسیار مناسبی برای استفاده در انواع سوپ ها و خورش ها هستند.

شیرینی های معروف تفلیس
شیرینی های معروف تفلیس

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨