راهنمای سفر به باکو ، آذربایجان | Baku

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به باکو

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست راهنمای سفر به باکو را خواهیم داشت. برای آشنایی با شهر باکو، پایتخت آذربایجان و دیدنی های آن در ادامه با ما همراه باشید.

باکو بزرگ‌ترین شهر، بندر و همچنین پایتخت جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود که بر ساحل غربی دریای خزر واقع شده است. کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. از آنجایی که آذربایجان کشور همسایه ایران است و فاصله نزدیکی دارد، سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان خواهد بود.

شهر باکو و کلا کشور آذربایجان علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و مکان های تاریخی منحصر به فرد، مقصدی بسیار عالی برای عاشقان غذا نیز می باشد. پس با سفر به این شهر با یک تیر چند نشان می زنید، دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیبا، امتحان کردن غذاهای متنوع و لذیذ و همچنین داشتن سفری مقرون به صرفه. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با شهر باکو آشنا شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

اطلاعات کلی

  • زبان رسمی: ترکی آذربایجانی (اما نگران نباشید، اکثر جوانان باکو به زبان انگلیسی آشنایی دارند و شما می‌توانید از زبان انگلیسی کمک بگیرید).
  • واحد پول: منات (AZN) – (قیمت فعلی منات در تاریخ 12 اسفند 1398، 8700 تومان (هشت هزار و هفتصد تومان) می باشد).
  • فرودگاه ها:‌ فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف
  • نوع برق شهری: 230 ولت/ 50 هرتز
  • پیش شماره کشور: 994+
  • پیش شماره شهری: 12
  • اختلاف ساعت باکو با تهران: 30+

شماره های ضروری:

  • آمبولانس: 103
  • آتش نشانی: 101
  • پلیس: 102

ویزای آذربایجان

برای دریافت ویزای آذربایجان می‌توانید یکی از این چند راه را انتخاب کنید:

  • به صورت حضوری به سفارت آذربایجان یا یکی از کنسولگری‌ها مراجعه کرده و با ارائه مدارک و پر کردن فرم، منتظر ویزا باشید.
  • با مراجعه به وبسایت های معتبر، ویزای الکترونیکی آذربایجان را دریافت کنید. البته برای دریافت ویزا از این وبسایت ها حتما باید کارت بانکی بین‌المللی (مسترکارت یا ویزاکارت) داشته باشید.
  • به یکی از آژانس‌های مسافرتی معتبر مراجعه کرده و مدارکتان را تحویل بدهید تا بین 3 الی 5 روز کاری، ویزای خودتان را دریافت کنید.
  • همچنین اگر سفر هوایی به آذربایجان دارید، می‌توانید ویزای خودتان را در مقصد (Visa on Arrival) با مبلغی بین 25 تا 30 دلار دریافت کنید. برای دریافت ویزای فرودگاهی، داشتن پاسپورت معتبر کافی است.

عوارض خروج از کشور: عوارض خروج از کشور برای بار اول برای هر نفر 220 هزار تومان، بار دوم 330 هزار تومان و بار سوم، 440 هزار تومان است.

راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

آب و هوا

از لحاظ آب و هوایی شهر باکو در آذربایجان زمستان های بسیار سردی دارد، به همین نسبت تابستان های بسیار گرمی هم نیز دارا می باشد. با از راه رسیدن شهریور هوای شهر پایتخت باکو بسیار خنک و دلپذیر می شود از آبان کم کم هوا سرد شده و در دی ماه شاهد بیشترین میزان بارش برف هستیم.

بهترین زمان سفر

با توجه به برگزاری جشن نوروز در آذربایجان و طراوت نسبی هوا و شاد بودن مردم، بهار برای سفر به کشور آذربایجان و شهر باکو مناسب ترین زمان است. شهریور ماه نیز با هوای خنک و مطبوع سفر را برای مسافران پاییزی فرصت ایده آل می سازد. از نظر وضعیت آب و هوا بهترین زمان سفر به پایتخت کشور جمهوری آذربایجان بهار و پاییز است.

راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

جاذبه های گردشگری باکو

همانطور که قبلا هم گفتیم باکو یکی از شهرهای زیبای ساحلی است که دیدنی های بسیار زیادی دارد و بازدید از آنها برنامه سفر شما را کاملا پر می کند. از مهمترین جاهای دیدنی باکو می توان به این موارد اشاره کرد؛ برج های شعله، میدان فانتین، مسجد حیدر باکو، موزه فرش آذربایجان، پارک مفاخر، بلوار ساحلی باکو، کاخ شیروان شاه، قلعه دختر باکو، برج تلویزیون و مرکز فرهنگی حیدر علی اف. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری محبوب و شناخته شده شهر باکو می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

غذا و نوشیدنی

کشور آذربایجان از آن جایی که رابطه تنگاتنگی با ایران خودمان داشته اند غذاهایشان باب میل ما است. غذاهای آذری نیز مانند غذاهای ایرانی آوازه ای بلند دارند و بسیار شبیه غذاهای ایرانی هستند. در سفر به این کشور مطمئن باشید که از خوردن غذاهای سنتی و محلی آذربایجان لذت خواهید برد.

اغلب غذاهای این کشور همسایه، به سبب سبزیجات تازه و فصلی اش شهرت دارد. سبزی های معطری مانند نعنا، شوید، گشنیز، ریحان، جعفری، ترخون، تره فرنگی، پیازچه، آویشن، مرزنگوش، پیاز سبز و تره آبی در آشپزی آذری بسیار محبوب اند و اغلب به همراه غذای اصلی سرو می شوند. از طرفی دیگر کشور آذربایجان در کنار دریای مازندران قرار گرفته و بنابراین رد پای ماهی های مختلف را در غذاهای بومی آذربایجان می بینیم. ماهی هایی چون خاویار سیاه، سالمون خزری، قزل آلا، ساردین، کفال راه راه و … از آن جمله اند.

همانند غذاهای ایرانی، پلو در آذربایجان هم نقش پر رنگ و مداومی دارد که با سبزیجات مختلف و یا با زعفران سرو می شوند. جالب است بدانید که پلوهای آذری به بیش از 40 نوع می رسند و با انواعی از خورشت ها و کباب ها مورد استفاده قرار می گیرند.

راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

خرید در باکو

یکی از کارهایی که می توانید در باکو انجام دهید خرید کردن است. باکو نیز مانند دیگر کشورهای هم جوار علاوه بر دیدنی های بسیار بازارها و مراکز خرید متعددی دارد و مقصدی عالی برای خرید کردن است. این مراکز خرید انواع برندهای معروف و مطرح را در خود جای داده اند. بنابراین می توانید خریدی عالی در این شهر داشته باشید. برای آشنایی با مراکز خرید معروف باکو می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اقامت در باکو

در آذربایجان و شهر باکو چندین گزینه اقامتی با هزینه های متفاوت پیش روی شماست؛

هتل ها: در باکو طیفی از هتل های 5 تا 3 ستاره وجود دارد:

  • هتل 3 ستاره: حدود 20 منات آذربایجان تا 100 منات آذربایجان
  • هتل 4 ستاره: حدود 30 منات آذربایجان تا 150 منات آذربایجان
  • هتل 5 ستاره: حدود 50 منات آذربایجان تا 450 منات آذربایجان

هاستل: بین 30 منات آذربایجانتا 76 منات آذربایجان

آپارتمان: بین 25 منات آذربایجان تا 250 منات آذربایجان

راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

هزینه های سفر

برای اینکه بتوانید یک برآورد درست از هزینه سفر به باکو داشته باشید، بهتر است کمی در مورد پول آذربایجان و هزینه‌ های سفر به باکو اطلاعات داشته باشید تا بتوانید برای سفر خودتان به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنید. واحد پول آذربایجان، منات (manat) است که قیمت فعلی آن (در تاریخ 12 اسفند 1398) 8700 تومان (هشت هزار و هفتصد تومان) می باشد. همچنین می توانید مقاله زیر را در رابطه با هزینه های سفر به باکو مطالعه کنید.

هزینه غذا

در باره قیمت ها در باکو آذربایجان، برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه 10 منات را بپردازید، برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید 40 منات پرداخت کنید. خوشبختانه قیمت منوهای مک دونالد در شهر باکو تقریبا ارزان تر است و مبلغ 7 منات می باشد. اگر می خواهید که در سفر اقتصادی عمل کنید با کمی جستجو می‌توانید با قیمت‌های کمتری یک وعده غذای نسبتا خوب را در رستوران هایی که به اصلاح به آنها street food (غذاهای خیابانی) می گویند، میل کنید.

باید بدانید که قیمت رستوران‌ها و غذاخوری‌ها در باکو نسبت به ایران گران‌تر است و اگر قصد دارید که مدت طولانی در باکو بمانید، پیشنهاد می‌کنیم که یک سری از مواد غذایی فاسدنشدنی را با خودتان ببرید تا هزینه‌هایتان پایین بیاید. (قیمت فعلی منات در تاریخ 12 اسفند 1398، 8700 تومان (هشت هزار و هفتصد تومان) می باشد).

  • قیمت غذا در رستوران ارزان: از 6 منات تا 16 منات
  • قیمت غذا در رستوران متوسط: از 15 منات تا 25 منات
  • قیمت غذا در رستوران گران: حداقل 30 منات
راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

هزینه حمل و نقل

اگر بخواهیم یک مقایسه کلی بین هزینه های حمل و نقل ایران و آذربایجان داشته باشیم، می‌توان گفت که آذربایجان نسبت به ایران فقط کمی گران‌تر است، اما در مورد بنزین می‌توان گفت که در آذربایجان، تقریبا پنج برابر ایران است. اگر در آذربایجان خودتان ماشین ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک بلیت الکترونیک (یا همان باکی کارت BakıKart) تهیه کنید تا هم هزینه کمتری برای حمل و نقل عمومی پرداخت کنید و هم دیگر دردسر جورکردن پول نقد را نداشته باشید.

باکی کارت در آذربایجان (مانند ایران) در دو نوع قابل شارژ (پلاستیکی) و غیرقابل شارژ (کاغذی) ارائه می‌شود و قیمت هرکدام را به همراه سایر موارد در زیر نوشته‌ایم که با توجه به قیمت منات در تاریخ امروز که در بالا گفتیم می توانید قیمت ها را به تومان تبدیل کنید؛

  • بلیت الکترونیک قابل شارژ: 2 منات، بخشی از پولی که برای این کارت پرداخت می‌کنید به صورت شارژ در کارت به شما برگردانده می‌شود.
  • بلیت الکترونیک غیرقابل‌شارژ: 0.2 منات
  • هزینه رفت و آمد با تاکسی: حداقل 5 منات
راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو
  • هزینه رفت و آمد با اتوبوس: 0.2 منات
  • هزینه رفت و آمد با مترو: 0.2 منات
  • هزینه هر لیتر بنزین: از 0.7 منات تا 0.95 منات

در نهایت مجله تاپ توریست به شما پیشنهاد می کند که سفر به باکو را در لیست سفرهای خود قرار دهید. کشور آذربایجان و شهر باکو با فرهنگی نزدیک به ایران و دیدنی های بسیار زیبا می تواند یک سفر عالی و مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان باشد.

راهنمای سفر به باکو
راهنمای سفر به باکو

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨