بهترین غذاهای محلی کشور آذربایجان | Azerbaijan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای محلی کشور آذربایجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با غذاهای محلی کشور آذربایجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با غذاهای جمهوری آذربایجان در ادامه با ما همراه باشید.

کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. از آنجایی که آذربایجان کشور همسایه ایران است و فاصله نزدیکی دارد، سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان خواهد بود.

شهر باکو و کلا کشور آذربایجان علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و مکان های تاریخی منحصر به فرد، مقصدی بسیار عالی برای امتحان کردن غذاهای خوشمزه و لذیذ نیز می باشد. غذاهای آذری نیز مانند غذاهای ایرانی آوازه ای بلند دارند و بسیار شبیه غذاهای ایرانی هستند. در سفر به این کشور مطمئن باشید که از خوردن غذاهای سنتی و محلی آذربایجان لذت خواهید برد. در ادامه برخی از بهترین غذاهای محلی جمهوری آذربایجان را به شما معرفی می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اغلب غذاهای این کشور همسایه، به سبب سبزیجات تازه و فصلی اش شهرت دارد. سبزی های معطری مانند نعنا، شوید، گشنیز، ریحان، جعفری، ترخون، تره فرنگی، پیازچه، آویشن، مرزنگوش، پیاز سبز و تره آبی در آشپزی آذری بسیار محبوب اند و اغلب به همراه غذای اصلی سرو می شوند. از طرفی دیگر کشور آذربایجان در کنار دریای مازندران قرار گرفته و بنابراین رد پای ماهی های مختلف را در غذاهای بومی آذربایجان می بینیم. ماهی هایی چون خاویار سیاه، سالمون خزری، قزل آلا، ساردین، کفال راه راه و … از آن جمله اند.

همانند غذاهای ایرانی، پلو در آذربایجان هم نقش پر رنگ و مداومی دارد که با سبزیجات مختلف و یا با زعفران سرو می شوند. جالب است بدانید که پلوهای آذری به بیش از 40 نوع می رسند و با انواعی از خورشت ها و کباب ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کباب و شیشلیک – Shashlik

غذاهای گوشتی مشابهی در خاورمیانه تا شرق اروپا و جنوب شرق آسیا هم پخته می‌شود. در آذربایجان چندین نوع کباب و شیشلیک وجود دارد که از انواع مختلف گوشت چرخ کرده یا خرد شده‌ی گاو، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل فلفل، پیاز، قارچ و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. این گوشت‌ها و مخلفات را به سیخ می‌گیرند و روی آتش کباب می‌کنند. ایرانی‌ها هم که عاشق کباب هستند، می‌توانند غذای مورد علاقه‌ی خود را با بهترین کیفیت در آذربایجان میل کنند. در کنار کباب، نان نازک فطیر هم عرضه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. کباب هم جزو آن دسته از غذاهایی است در جای‌جای این کشور می‌توانید پیدا کنید.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

پلو – Plov

پلوهای آذربایجان زمین تا آسمان با پلوهای ما متفاوت است. مابین غذاهای سنتی آذربایجانی ها، با گوشت و برنج پخته می شود و پر است از فلفل و ادویه های طعم دار. البته این پلو شبیه به غذاهای مشابه دیگر در در قاره ی آسیا و اروپا است اما با این حال با اطمینان به شما می گوییم که پلوهای آذربایجان طعم متفاوتی دارند. برای درست کردن این غذا دستتان برای دادن ایده های مختلف باز است البته باید ۴ پایه ی اصلی این غذا را رعایت کرد. سبزیجات معطر، برنج، دارچین و گوشت. در کنار این غذا از مخلوط میوه های تاره و آجیل هم میل می کنند.

دلمه – Dolma

در آذربایجان انواع مختلفی از دلمه ها وجود دارد که تعدادشان به 20 تا 30 نوع می رسد. برخی از دلمه های آذری ها با سبزیجات و برخی دیگر با گوشت طبخ می شوند و البته شباهت بسیاری به دلمه های ایرانی دارند. از جمله سبزیجاتی که از آن ها برای درست کردن دلمه های آذری استفاده می کنند می توان به گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان اشاره کرد. البته دلمه برگ مو نیز طرفداران خاص خودش را دارد. برای پر کردن دلمه ها از ترکیب برنج و گوشت قیمه شده و طعم دار شده با نعنا، رازیانه و دیگر سبزیجات بومی استفاده می شود. گاهی دلمه ها را در ظروف سفالین می پزند، چرا که طعمی ویژه به غذا می بخشد.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

ختاب – Khotab

ختاب یا قتاب نوعی نان پهن و شکم پر است که داخلش را با پنیر، اسفناج و گوشت و گاهی کدو تنبل پر می کنند. این غذای پر طرفدار آذری ها، در واقع نوعی دسر است که مرزها را درنوردیده و حتی ایرانی ها هم بسیار از آن میل می کنند. برای درست کردن خمیر ختاب از آرد، نمک و تخم مرغ استفاده می شود. ختاب را با ماست چکیده ی محلی، سماق و سبزی میل می کنند. اگر تا به الان ختاب نخورده اید، حتما از این دسر خوشمزه امتحان کنید و از آن بچشید.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

لاوانگی – Lavangi

لاوانگی نوعی خورشت آذری است که با مرغ یا ماهی شکم پر تهیه می شود. بسته به سلیقه، مرغ یا ماهی را با موادی مانند پیاز، گردو، کشمش، آلو بخارا و گوجه سبز پر می کنند. خورشت لاوانگی بومی بخش های جنوبی آذربایجان بوده که البته امروزه کاملا در شهر باکو، پیتخت اذربایجان نیز رایج است.

دوشبارا – Dushbara

دوشبارا یکی از غذاهای سنتی و محبوب آذربایجان است که شکل و شمایلی مشابه پیراشکی دارد با این تفاوت که بسیار کوچک اند. برای پخت دوشبارا، ابتدا گوشت گوساله را ریز کرده و به همراه پیاز، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، نمک و فلفل سیاه تفت می دهند. سپس مواد آماده شده را در داخل لقمه های خمیری قرار می دهند. پس از آماده شدن لقمه ها، آن ها را درون آب گوشت از پیش آماده شده گذاشته و می گذراند تا کمی بپزد. پس از 10 دقیقه دوشبارا، این لقمه های گوشت را به همراه آب گوشت همراهش سرو می کنند.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

لوله کباب – Lyula-kabab

لوله کباب نوعی کباب لذیذ و پرطرفدار است که به کباب کوبیده ما شباهت بسیاری دارد و ماده اولیه کباب را با ترکیبی از گوشت بره، سبزیجات معطر و ادویه تهیه می کنند. سپس آن را به سیخ کشیده و بر روی ذغال کباب می کنند. آذری ها اغلب لوله کباب را در لای نان لواش می پیچند و با پیاز و سبزی سرو می کنند.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

تیکه کباب – Tika kabab 

قطعات گوشت بره که به صورت مخلوطی از پیاز، سرکه، و عصاره انار ساخته می شوند و بر سیخ بزرگی زده می شود و روی باربکیو، کباب می شود. در روسیه، به این نوع غذا، شیشلیک گفته می شود یا کباب ترکی نامیده می شود.

آش دوغ – Dovga

آش دوغ اصیل ترک های آذربایجانی را چه در داخل ایران و چه در مرزهای این کشور همسایه که روزی روزگاری جزئی از ایران بوده را خورده اید؟ این غذاهای سنتی کشور آذربایجان به شما طعمی جادویی از ترکیب دوغ و حبوباتی مثل نخود و سیر چنان غذای خوشمزه و اصیلی را تحویل می دهد که انگشت های دستتان را هم به همراهش خواهید خورد. برخی در این آش از برنج نیم دانه ی پخته شده و کوفته قلقلی های ریز هم استفاده می کنند که آن ها هم طعم خوب این آش را دو برابر می کنند. توجه داشته باشید که بسته به آب‌ و هوا، این آش را هم گرم و هم سرد سرو می کنند.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

گوورما – Qovurma

تکه هایی از گوشت گوسفند و یا بره دارای استخوان (چاقوی تیغه ای) که با پیاز، گوجه و زعفران، کباب می شود. یک نوع دیگر گوورمای سبزیجات است که با گوشت بره یا سبزیجات، کباب می شود.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

ماهی دریای خزر و پنیر دودی

در شهر قبله‌ی آذربایجان برای صبحانه از نوعی پنیر استفاده می‌کنند که طعم بسیار شور، خاص و خوشمزه‌ای دارد. ماهی‌های کوچک دریای خزر هم سرخ می‌شوند و طعم بسیار خوبی دارند.

از دسرهای خوشمزه و معروف آذربایجان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باقلوا

باقلوا هم دسر محبوبی است که از لایه‌های بسیار نازک خمیر و آجیل خردشده و عسل تهیه می‌شود. از قدیم باقلواهای آذربایجان را به شکل لوزی برش می‌دادند و در وسطش آجیل می‌گذاشتند. مردم آذربایجان بیشتر در ایام عید نوروز باقلوا درست می‌کنند.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

شکر بورا

شکربورا یکی از دسرهای پرطرفدار در آذربایجان است که در سراسر این کشور یافت می‌شود. این دسر، پای‌های شیرینی هستند که داخل آن‌ها را بادام، فندق، گردو و مخلوطی از شکر و عسل پر کرده‌اند.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

بادام بورا

بادام بورا یکی از شیرینی‌های مخصوص آذربایجان است که بیشتر در باکو تهیه می‌شود و اشکال مختلفی دارد و با شکر، دارچین و آجیل ریز خردشده پخته می‌شود.

حلوا

شهر شکی در آذربایجان خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد. علاوه‌ بر آبگوشت معروفشان، حلوای بسیار لذیذی هم دارند که از خمیر سرخ‌شده‌ی ویفر نازک، آجیل خردشده و عسل تهیه می‌شود. این حلوا بسیار خوشمزه است و ارزش سفر به شکی را دارد.

غذاهای محلی کشور آذربایجان
غذاهای محلی کشور آذربایجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨