کاخ شیروان شاه باکو ، آذربایجان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کاخ شیروان شاه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کاخ شیروان شاه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این کاخ زیبا و شاخص در شهر باکو در کشور آذربایجان در ادامه با ما همراه باشید.

کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. از آنجایی که آذربایجان کشور همسایه ایران است و فاصله نزدیکی دارد، سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان خواهد بود. کشور مدرن آذربایجان و همچنین شهر ساحلی باکو دارای شمار بسیار زیادی جاهای دیدنی و جاذبه های منحصر به فرد و مکان های تاریخی ارزشمند است. یکی از این مکان های تاریخی زیبا و دیدنی کاخ شیروان شاه است که در ادامه به آن میپردازیم.

کاخ شیروانشاه (Palace of the Shirvanshahs) یا شروان شاهان بزرگترین بنای شروانشاهان از حکومت‌های محلی که در شیروان قفقاز مصادف با حکومت عباسیان تشکیل و در دوران صفویان به دست شاه تهماسب یکم برچیده شده‌ بود می باشد و امروزه در زمره میراث جهانی سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ در کشور جمهوری آذربایجان ثبت شده است.

کاخ شیروان شاه
کاخ شیروان شاه

تاریخچه 

کاخ شیروان‌شاهان بین قرن‌های ۱۳ الی ۱۶ میلادی بنا شد. برخی ساختمان‌ها از جمله کاخ در اوایل قرن ۱۵، در دوره حکمفرمایی شیروانشاه «خلیل‌الله یکم» بنا شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پس از استیلای باکو به توسط امپراتوری عثمانی، دروازه ای در قلمروی مجتمع کاخ ساخته و به همراه دیوار کاخ که آن را از سمت شرق احاطه می‌کرد، نام سلطان مراد یکم بدان گذاشته شد. این بنای باستانی از قرن ۱۹م تا به حال چند بار مورد بازسازی واقع شد.

پس از وقوع زمین لرزه ای مهیب در شهر شاماخی در سال ۱۱۹۲م. شیروان‌شاه اخستان یکم دربار خود را از شهر شاماخی به باکو منتقل کرد. به گفته «سارا آشوربیگ‌لی» تاریخدان اهل جمهوری آذربایجان، کارهای عملیاتی ساخت و ساز کاخ شیروان‌شاهان در عهد سلطنت «ابراهیم یکم» پدر شیروان‌شاه خلیل‌الله یکم آغاز گردید.

در آرشیوها آمده‌ است که بعد از آنکه قرا یوسف، سلطان پادشاهی قراقویونلو در جنگ چالغان به سال ۱۴۱۲م بر ابراهیم یکم چیره شد و وی را به اسارت خود درآورد، طلاها و جواهراتی که در دربار مورد نگهداری بودند را، از وی به‌ منزله باج مطالبه نمود. بخش‌هایی از مجموعه کاخ در دوران حکمرانی خلیل‌الله یکم بنا شد. مجموعه در دوران باستان مساحت پهناوری را دارا بود. در قلمروی مجموعه خانه‌هایی برای اقامت خدمتکاران کاخ و سپاهیان موجود بود.

بخش مرکزی کاخ ساخته شده در اواخر قرن ۱۴ و «مسجد کیقوباد» از اولین بناهایی هستند که در قلمروی مجموعه بنا شده‌اند. احتمال می‌رود که شیروان‌شاه کیقوباد یکم (طول فرمانروایی: ۱۳۱۷ تا ۱۳۴۸م) در شهر باکو زندگی می‌کرده و نام وی بدین مسجد گذاشته شده‌ است.

آرامگاه، کاخ و مسجد با استفاده از مصالح یکسان و بر اساس سبک منبت‌کاری و معماری یک‌گونه ساخته شده‌ است که دارای ظاهری زیبا و معماری ای ارزشمند هستند.

کاخ شیروان شاه
کاخ شیروان شاه

معماری

ساختمان کاخ شیروان شاهی باکو که در 2 طبقه بنا شده است، شامل ساختمان اصلی کاخ، دو مسجد با مناره، مخزن آب، بقایایی از یک حمّام، دروازه مراد یا دروازه شرقی و همچنین مقبره سید یحیی باکویی است. مقبره پادشاه خلیل الله، مادر و پسرانش نیز در قصر شیروان شاه باکو است.

در مجموع، 52 اتاق در کاخ وجود داشت که با گذر زمان و آسیب های وارده به آن، بسیاری از اتاق ها نابود شد. طبقه اول مورد استفاده خدمتکاران بود و طبقه دوم آن به شاه و خانواده اش اختصاص داشت.

بخش مرکزی کاخ با استفاده از سنگ‌های ضخیم‌تری بنا شده‌است. در ورودی اصلی واقع در نمای غربی با سردری مرتقع مزین گردیده‌است. محتملا این تالار به عنوان سالن پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. پشت آن راهروی هشت ضلعی کوچکی قرار دارد، که تالار را با سایر اتاق‌ها متصل می‌کند.

روزنه‌های شکاف مثل در زوایا موجود می‌باشد، که به عنوان راه ارتباطی سرو می‌کرده‌است. اتاق‌ها و تالارهای طبقهٔ دوم مجلل تر است. پنجره‌های نماهای جنوب و شرق طبقه دوم مشرف بر خلیج باکو می‌باشد. افزون بر این، اتاق‌های مد نظر گرفته شده برای شاه و خانواده اش نیز در این طبقه قرار می‌گیرد.

کاخ شیروان شاه
کاخ شیروان شاه

مجتمع کاخ به جز کاخ شیروان‌شاهان شامل دیوان‌خانه، آرامگاه شیروان‌شاهان، مسجد شاه، حمام کاخ، آرامگاه دانشمند کاخ «سید یحیی باکوی» و باقی مانده‌ های مسجد «کی قوباد» می‌باشد.

دسترسی

کاخ شیروان شاهی در بخش مرکزی باکو و قسمت تاریخی ایچری شهر باکو واقع شده است. ایچری شهر باکو که یکی از جاذبه های شاخص و دیدنی باکو است پر از جاهای دیدنی و زیبا و رستوران ها و کافه های متععد است و همیشه پر از توریست های مشتاق است.

بنابراین شما میتوانید با رفتن به این قسمت شهر علاوه بر بازدید از کاخ شیروان شاهی از گشت و گذار در بافت قدیمی ایچری شهر و آشنایی با فرهنگ آذربایجان لذت ببرید.

  • آدرس کاخ شیروان شاهی: Baku, Azerbaijan , Located in Icherisheher
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 10:00 تا 18:00
  • هزینه بازدید: به ازای هر نفر 4 منات آذربایجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨