مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو ، آذربایجان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با مرکز فرهنگی حیدر علی اف آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مرکز فرهنگی در شهر باکو در کشور آذربایجان در ادامه با ما همراه باشید.

کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. کشور مدرن آذربایجان و همچنین شهر ساحلی باکو دارای شمار بسیار زیادی جاهای دیدنی و جاذبه های منحصر به فرد و مکان های تاریخی ارزشمند است. یکی از دیدنی های شاخص و معروف که از آثار معماری بی نظیر زاها حدید یکی از معماران شاخص در سطح جهانی، مرکز حیدر علی اف است که در ادامه به آن میپردازیم.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف (Heydar Aliyev Centre) یک مجموعه فرهنگی در باکو است. این مجموعه توسط زاها حدید معمار بریتانیایی-عراقی طراحی شده‌ است. زاها حدید جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۴ را از سوی موزه طراحی برای طراحی مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو دریافت کرد. این مرکز در ۱۲ مه ۲۰۱۲ افتتاح شد.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف
مرکز فرهنگی حیدر علی اف

این مجموعه یک ساختمان به زیربنای ۵۷،۵۰۰ متر مربع است که دارای فرمی چشم‌نواز و به یاد ماندنی است، سیالیّت و عدم استفاده از گوشه‌های تند سبب شده‌ است که این بنا مورد توجه بسیاری قرار گیرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مجموعه فرهنگی باکو، اسم خود را وامدار اولین منشی جامعه سوسیالیستی آذربایجان و همچنین رئیس‌جمهور آذربایجان از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ یعنی حیدر علی اف است.

پس از برگزاری مسابقه‌ای در سال ۲۰۰۷ ، شرکت معماری زاها حدید برای طراحی این مرکز فرهنگی برگزیده شد. معمار ایرانی تیم طراحی شرکت زاها حدید، خانم «سارا شیخ اکبری» مسئولیت طراحی داخلی این پروژه را بر عهده داشته است.

معماری

این مرکز فرهنگی مجموعه ای هشت طبقه با هندسه ای شگرف که دارای یک سالن بسیار دیدنی با ظرفیت 1000 نفر، یک فضای نمایشگاه های موقت، یک مرکز کنفرانس، کارگاه های آموزشی و یک موزه است، می باشد.

طرح این مرکز فرهنگی، ارتباطی سیال و پیوسته بین درون ساختمان و میدان اطرافش برقرار کرده است. این میدان به عنوان سطح زمین که به تمام قسمت‌های بافت شهر باکو دسترسی دارد خیز برمی‌دارد تا فضای عمومی داخل ساختمان را در برگیرد و سلسله مراتب فضاهای به هم پیوسته برای مراسمات و اتفاقات فرهنگی معاصر و سنتی آذربایجان را تعریف نماید.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف
مرکز فرهنگی حیدر علی اف

در طراحی طبق اُفت مستقیم ارتفاع توپوگرافی که معمولا باعث تقسیم شدن سایت به چند سطح و طبقه می‌شود، این پروژه یک تراس دقیق ارائه کرده که با شیب سایت همراه شده و ارتباطات و مسیرهای ثانویه بین ساختمان، میدان شهر و پارکینگ زیرزمین را کنترل می‌کند.

این راه حل از حفاری‌های اضافی جلوگیری کرده و شرایط نامساعد سایت شیب‌دار را به مزیت کلیدی در طراحی مبدل ساخته است و به یک طرح هماهنگ تبدیل شده است.

سیال بودن و جریان در معماری این منطقه چیز جدیدی نیست. در معماری ردیف‌ها، شبکه‌ها، یا دنباله ستون‌هایی که رو به بی‌نهایت می‌روند، همانند درختان در جنگل، فضایی عاری از وقفه ایجاد می‌کند و الگوهای تزئینی و خطاطی‌های به هم پیوسته که از کف فرش‌ها تا دیوار، از دیوارها تا سقف و از سقف‌ها تا گنبد امتداد یافته‌اند، ارتباط یکپارچه‌ای را نشان می‌دهد که مرزهای عناصر معماری و سطح زمین اقامتی را در خود محو کرده است.

بخش های مختلف مجموعه

  • موزه حیدر علی اف
  • آمفی تئاترها

  • سالن های نمایشگاهی مجموعه
  • کلکسیون ماشین های کلاسیک
مرکز فرهنگی حیدر علی اف
مرکز فرهنگی حیدر علی اف
  • گنج های آذربایجان در گذر زمان
  • عروسک های هنری
  • نمایشگاه آثار برگزیده جهان
  • نمایشگاه آذربایجان کوچک
  • نمایشگاه کرکینگ آرت
  • تندیس «من عاشق باکو هستم»

دسترسی

این مجموعه فرهنگی در مرکز شهر و در نقطه ای کاملا راحت از نظر دسترسی قرار گرفته است. اگز از مرکز شهر دور هستید به راحتی می توانید با اتوبوس و مترو به آن دسترسی داشته باشید.

  • آدرس مجموعه: 1heydar Aliyev Ave, Baku 1033, Azerbaijan
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 11:00 تا 18:00
  • هزینه بازدید: به ازای هر نفر 15 منات آذربایجان

فیلم مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨