بازار دوشابچی خانا (بازار شیره فروشان) ، ارومیه | Urmia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بازار دوشابچی خانا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با بازار دوشابچی خانا ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این بازار در شهر ارومیه در ادامه با ما باشید.

آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. علاوه بر طبیعت دیدنی، شهر ارومیه جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که یکی از آنها بازار قدیمی دوشابچی خانا می باشد.

بازار دوشابچی خانا یا بازار شیره‌فروشان ارومیه در میدان ولایت این شهر قرار دارد. قدمت این بازار به دوران صفویه می‌رسد و حدود ۷۰ مغازه در ۲ طرف آن صف بسته‌اند. دوشابچی خانا یکی از محله‌های قدیمی مشهور ارومیه است که از گذشته محل تهیه، فرآوری و فروش لوازم مربوط به دوشاب در این شهر است. این بازار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بازار دوشابچی خانا یا همان بازار شیره فروشان یکی از مکان های تاریخی ارومیه می باشد که همانطور که گفتیم قدمت آن به دوران صفویان بر می گردد. این بازار قدیمی 5 و نیم متر عرض و حدود 81 متر طول دارد. هنوز هم در این بازار بعضی از افراد به تهیه دوشاب می پردازند، اما این کار دیگر رونق سابق را ندارد. گردشگرانی که به ارومیه سفر می کنند مشتاقند تا این بازار را از نزدیک ببینند.

بازار دوشابچی خانا
بازار دوشابچی خانا

دوشاب یا همان شیره انگور از جمله فرآورده‌های جانبی انگور محسوب می‌شود که از دیرباز در شهر ارومیه و اطراف آن تهیه و تولید می‌شود. آذربایجان غربی و به خصوص شهر ارومیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انگور با بیش از ۵۰ رقم انگور، ظرفیت زیادی برای تولید شیره انگور دارد. شیره انگور تولیدی در استان آذربایجان غربی قهوه ای رنگ و تا حدودی شبیه عسل غلیظ بوده و مردم استان آن را به همراه کاهو و ماست مصرف می‌کنند.

چطور به بازار دوشابچی خانا برویم ؟

این بازار قدیمی در خیابان امام ارومیه و در میدان ولایت فقیه واقع شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی هم مکان های مهمی مثل بیمارستان تخصصی شهید عارفیان، هتل بین المللی پارک، هتل بین المللی آریا، دادسرای عمومی ارومیه و… در نزدیکی این بازار قرار دارند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان ولایت

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 08:00 تا 20:00 (جمعه ها تعطیل می باشد).

بازار دوشابچی خانا
بازار دوشابچی خانا

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨