قلعه دختر باکو
قلعه دختر باکو

آشنایی با قلعه دختر باکو ، آذربایجان | Maiden Tower

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

قلعه دختر باکو

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با قلعه دختر باکو آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این برج تاریخی و معروف در شهر باکو در کشور آذربایجان در ادامه با ما همراه باشید.

کشور آذربایجان و شهر باکو یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان است و هر ساله ایرانیان زیادی به آذربایجان سفر می کنند. از آنجایی که آذربایجان کشور همسایه ایران است و فاصله نزدیکی دارد، سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه برای شما و خانواده تان خواهد بود. کشور مدرن آذربایجان و همچنین شهر ساحلی باکو دارای شمار بسیار زیادی جاهای دیدنی و جاذبه های منحصر به فرد و مکان های تاریخی ارزشمند است. یکی از دیدنی های شاخص و معروف که همانند نمادی در شهر باکو خودنمایی می کند برج دختر باکو است که در ادامه به آن میپردازیم.

قلعه دختر (Maiden Tower) از آثار دوره ساسانی در شهر باکو است. این قلعه در سال ۱۹۶۰ مرمت و در سال ۱۹۶۴ تبدیل به موزه گردید. سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۰ این بنا را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نمود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این اثر تاریخی که با ۲۹،۵ متر طول، ۱۶ متر عرض، و ۶ طبقه که در دو محدوده زمانی قرن ۵ و ۶ میلادی (آغاز ساخت مرحله اول) و قرن ۱۲ (مرحله دوم) ساخته شده‌ است. این قلعه در روزگار کهن، نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آن‌جا می‌رفته‌اند.

قلعه دختر باکو
قلعه دختر باکو

قلعه ی دختر در باکو به زبان آذری Qiz qalasi  خوانده می شود و از جمله مهمترین نمادهای تاریخی کشور آذربایجان به شمار می رود. این قلعه از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی باکو قرار گرفته و در کنار قصر شیروان شاه مجموعه ای مهم در پایتخت آذربایجان یعنی باکو به شمار می رود.

از پلکان قدیمی بالا بروید و خودتان را به بالای قلعه برسانید. حالا از این جا می توانید کوچه و پس کوچه های بافت تاریخی شهر و بلوار باکو، درختان و خیایان هایش را ببینید و دریای کاسپین و خلیج باکو را تماشا کنید.

تاریخچه

بنا به مدارک باستان شناسان، قلعه دختر یکی از مهمترین آتشکده های زرتشتی در منطقه ایران و آذربایجان است که به دوران پیش از اسلام تعلق دارد. یکی از دلایلی که باعث می شود این آتشکده را زرتشتی بدانند، وجود هفت دودکش در این بناست. چرا که به اعتقاد زرتشتیان، 7 پله یا 7 آسمان نیاز است تا به بهشت دست پیدا کرد.

پروفسور داوود آخوندوف، یکی از محققان و باستان شناسان که درباره قلعه دختر تحقیقات بسیاری انجام داده، به همراه حسن حسنوف بنای اولیه را متعلق به قرن های 8 و 7 پیش از میلاد می دانند و به این ترتیب قدمتی 2800 ساله را برای این سازه تاریخی متصور شده اند. به اعتقاد این دو کارشناس و پیروان‌شان، برای ایزدبانوان میترا و آناهید ساخته شده و طراحی آن از معابد اطراف دریای کاسپین و سرزمین ماد گرفته شده است.

معماری

این برج معماری زیبا و منحصر بفردی دارد . حتی از این قلعه به عنوان یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌های تاریخی شهر باکو یاد می‌کنند. جنس این قلعه از سنگ می‌باشد و تمامی قسمت‌های قلعه نیز از سنگ ساخته شده‌ است . داخل این قلعه به گونه ای ساخته شده‌است که می‌تواند ۲۰۰ نفر را در خود جای دهد . قسمت شرقی این قلعه دیدی مناسب رو به آسمان دارد و برخی می‌گویند از این قلعه نیز برای علم نجوم نیز استفاده می‌شده‌ است.

قلعه دختر باکو
قلعه دختر باکو

در ورودی این قلعه به صورت دوگانه ساخته شده‌ است و بعد از ورود با سقف‌های بلند مواجه خواهید شد. زمانی که از پله‌های سنگی به سمت بالای قلعه حرکت می‌کنید پنجره‌های کوچکی را می‌بینید که بر روی دیوارها قرار گرفته‌اند.

امکانات قلعه دختر باکو

  • موزه قلعه دختر
  • فروشگاه سوغاتی
  • بخش پشت بام و سکوی تماشا

دسترسی

برای دسترسی به این قلعه می توانید از اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید. منتها توجه داشته باشید اگر از مترو و اتوبوس استفاده می کنید، قدری پیاده روی در پیش دارید. نزدیک ترین ایستگاه متروی باکو به قلعه دختر، ایستگاه بافت تاریخی (Icharishahar) است.

قلعه دختر باکو
قلعه دختر باکو

 

آدرس قلعه دختر باکو: Downtown Baku, Baku, Azerbaijan

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 تا 18:00

هزینه بازدید: به ازای هر نفر 10 منات آذربایجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨