راهنمای سفر به ایروان ، ارمنستان | Yerevan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به ایروان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با راهنمای سفر به ایروان آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به کشور ارمنستان را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ایروان (Yerevan) ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری ارمنستان است و در امتداد رود هرازدان واقع شده ‌است. ایروان مرکز اداری، فرهنگی و صنعتی این کشور است. ایروان یکی از مناطق اصلی گردشگری در ارمنستان محسوب می‌شود و این صنعت سال به سال در حال رشد و پیشرفت می‌باشد؛ این شهر با داشتن هتل‌ها، رستوران‌ها، بارها و کلوب‌های شبانه مدرن باعث جذب گردشگران از کشورهای مختلف شده‌ است. این شهر که از امن‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود دارای کلوب‌های شبانه متعدد می‌باشد و سفری خوش را برای شما فراهم می کند.

ایروان پایتخت کشور ارمنستان به دلیلی نزدیکی به ایران و داشتن جاذبه‌های محبوب توریستی، سالانه میزبان بسیاری از گردشگران ایرانی است. این شهر عنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های جهان را از آن خود کرده است و دارای تاریخچه ای طولانی به اندازه چندین هزار سال می باشد. قبل از سفر به هر نقطه ای از جهان داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که باید در اختیار داشته باشید. در ادامه با راهنمای سفر به ایروان با ما باشید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اطلاعات کلی

ویزا: نمی‌خواهد

واحد پول: درام (AMD)

زبان رسمی: ارمنی (البته زبان های روسی و انگلیسی هم در این کشور رواج دارد).

دین: مسیحیت

فرودگاه: فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

شماره های اضطراری:

  • کد تلفن ارمنستان: 374+
  • کد ایروان: 10
  • پلیس: 102
  • آمبولانس: 103
  • آتش نشانی: 101

اختلاف ساعت تا تهران: حدود نیم ساعت ارمنستان از ایران جلوتر است.

راهنمای سفر به ایروان
راهنمای سفر به ایروان

آب و هوا

از لحاظ شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان جز کشورهای سرد جهان قرار دارد. ایروان هم از این قاعده خارج نیست، به همین منظور در تابستان به دلیل این که شرایط آب و هوایی در این شهر مناسب تر است مسافران زیادی را به سمت خود جهت شنا و کوهنوردی و دیگر فعالیت ها به خود جذب می کند. در فصل زمستان این شهر سفید پوش می شود و دمای هوا به نسبت در پایین ترین حد خود قرار دارد.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به ایروان از اردیبهشت تا اواخر فصل گرما است. در واقع بهترین فصل برای بازدید از ارمنستان بهار است. سرسبزی و مناظر این کشور شما را متحیر خواهد کرد. چشمه‌های طبیعی، کوه‌های بلند، آفتاب و هوای مطبوع چیزهایی‌ست که در بهار باید از آن لذت برد. در پاییز و زمستان هوا سرد و برفی شده و تقریبا چهره شهر سفیدپوش می‌شود.

البته اگر قصد شما از سفر به ارمنستان، خرید و شرکت در حراجی ها باشد، زمستان بهترین زمان است. در این بازه زمانی اگرچه هوا بسیار سرد است اما حراجی های مختلفی برگزار می شوند و می توان خریدهای خوبی در آن زمان داشت.

راهنمای سفر به ایروان
راهنمای سفر به ایروان

جاذبه های گردشگری ایروان

ایروان یکی از مقاصد گردشگری محبوب است که یکی از دلایل محبوبیت آن جذا از طبیعت زیبایش، جاذبه های دیدنی متنوعی است که گردشگران را به سمت خود می کشاند. از معروف ترین جاذبه های این شهر میدان جمهوری ایروان است که امکان ندارد کسی در سفر خود به ایروان شبی را در این میدان نگذراند و از هیایوی مردم در این میدان لذت نبرد. از دیگر دیدنی های شهر میدان آزادی ایروان، موزه و پلکان کاسکاد، خانه اپرا و باله، پارک عشاق، خیابان شمالی، خیابان آبوویان، خیابان ماشتوتس، موزه ماتناداران، دریاچه سوان و … هستند.

غذا و نوشیدنی

غذاهای ارمنی همواره به عنوان سبک غذایی خاص همراه با تکنیک هایی بومی شناخته می‌شود و از طرفی به دلیل نزدیکی فرهنگی بین ایران و ارمنستان غذاهای این کشور با ذائقه ایرانیان نیز سازگار است و به مزاج گردشگران ایرانی خوش می‌آید. از جمله غذاهای مشهور ارمنی می‌توان به خورواتس (کباب ارمنی) اشاره کرد که از کباب کردن گوشت دنده (شبیه به شیشلیک) تهیه می‌شود. در خورواتس از ادویه مخصوصی نیز استفاده می‌شود. همچنین شامپوز، قاپاما، خاش(کله پاچه)، باستورما، لولا کباب، ماهی کبابی و … دیگر غذاهای مشهور ارمنی محسوب می‌شوند.

یکی از مغازه های معروف شهر، شیرینی فروشی بزرگ پونچیکانوت (Grand Candy Ponchikanoc) است. اگر اهل شیرینیجات هستید این مغازه محلی است که برای خوردن «پونچیک»، نوعی شیرینی شبیه به دونات کاسترد، حتماً باید سر بزنید. در گذشته این مغازه تنها به عنوان پونچیکانوت یا خانه دونات شناخته می شد که مشتریان می توانستند دونات گرم و خوشمزه با شکلات داغ در کنارش بخورند. بعد از اینکه این مغازه توسط مالک جدید خریداری شد، هم به عنوان شیرینی فروشی در طبقه پایین و هم کارخانه پونچیک در طبقه بالا فعالیت می کند.

راهنمای سفر به ایروان
راهنمای سفر به ایروان

رستوران های ایروان

رستوران‌های ایروان آن‌قدر جذاب و متنوع هستند که بیش‌تر از آن‌که به طعم غذا فکر کنید دوست دارید در آن محیط خاص بنشینید و آن فضا را تجربه کند و البته در این فضاهای خاص با دکورهای متفاوت سرو غذاهای خوشمزه یک تجربه‌ی خوب را کامل می کند. ایروان رستوران های بسیار متنوع و همچنین رستوران های سنتی زیبایی دارد که بعضی از معروف ترین آنها رستوران لواش، تومانیان شاورما، رستوران ایروان قدیم، رستوران پاندوک ایروان و … هستند.

خرید در ایروان

شهر ایروان مانند بسیای از شهرهای توریستی مقصدی عالی برای کسانی است که می خواهند خرید کنند. نمی توان به ایروان سفر کرد و خرید نکرد. بازارهای این کشور علاوه بر برندهای مطرح دنیا، پر از پوشاک و لوازمی هستند که قیمت های متنوع دارند و شما می توانید با کمترین قیمت بهترین سوغاتی ها را برای بستگان خود تهیه کنید.

بازارها و مراکز خرید ایروان به دو دسته تقسیم می شوند؛ بازارهای محلی روباز و مراکز خرید و مراکز تجاری مدرن. از جمله معروف ترین مراکز خرید ایروان مرکز خرید دالما گاردن، ایروان مال، تشیر استریت شاپینگ گالری، مرکز خرید مترونوم، خیابان شمالی و … هستند. همچنین بازار ورنیساژ و بازار گوم شوکا از بازارهای مهم ایروان به شمار می روند.

راهنمای سفر به ایروان
راهنمای سفر به ایروان

اقامت در ایروان

ارمنستان به طور کلی کشور گرانی نیست و برای اقامت در آن نیازی به نگرانی نیست. در شهر ایروان هتل های متعددی وجود دارد که رنج های قیمتی متنوع در اختیار مسافران قرار دارند تا بنابر آن بودجه ای که در نظر دارند یکی از آن ها را انتخاب کنند. از هتل های 3 ستاره و 4 ستاره تا هتل های لوکس 5 ستاره در ایروان وجود دارند که همه آنها از امکانات خوبی برخوردارند. از معروف ترین و بهترین هتل های ایروان می توان به هتل رادیسون بلو، هتل الکساندر، هتل قفقاز ایروان، هتل مولتی گرند فارائون، هتل گلدن پالاس، هتل لاتار کمپلکس، هتل گرند ایروان، هتل نشنال ایروان، هتل ماریوت و … اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی ایروان

گزینه‌های حمل و نقل عمومی ایروان خیلی متنوع نیستند اما باز هم روش مناسب و ارزانی برای گشت و گذار در شهر‌ اند. خوب است بدانید به غیر از مترو، هیچ نوع بلیت الکترونیک یا کاغذی وجود ندارد و شما تمام هزینه‌ها را با پول نقد می‌پردازید. روش های حمل و نقل در ایروان به صورت زیر است؛

  • اجاره‌ی خودرو

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد کرایه خودروست چون نه تنها می‌توانید به گشت و گذار در شهر بپردازید، بلکه می‌توانید سفرهای بین شهری خود را با آن انجام دهید و از مناظر زیبا لذت ببرید و در وقت نیز صرفه جویی کنید.

  • مترو ایروان

مترو ایروان فقط بخش کوچکی از شهر را پوشش می‌دهد و ایستگاه‌های زیادی ندارد. ساختار ایستگاه‌های ایروان بسیار شبیه به ایستگاه‌های مترو در مسکوست. بلیط مترو 100 درام قیمت دارد و قطارهای آن بسیار تمیز و ایمن هستند.

راهنمای سفر به ایروان
راهنمای سفر به ایروان
  • اتوبوس و مینی‌بوس

سوار marshrutka یا همان مینی‌بوس شدن از راه‌های خوب رسیدن به مقصد در ارمنستان است. این مینی‌بوس‌ها صد‌ها مسیر دارند که با شماره بر روی شیشه جلویی آن‌ها مشخص است. در هر‌جا که هستید می‌توانید با علامت دادن به راننده سوار این مینی‌بوس‌ها شوید. کرایه را که حدودا 100 درام است در هنگام پیاده شدن به راننده پرداخت کنید.

  • تاکسی

تاکسی‌ها ارزان و مفید هستند. دو نوع تاکسی در ارمنستان وجود دارد: تاکسی‌های خیابانی و تاکسی‌های تلفنی. برای 5 کیلومتر اول باید 600 درام بپردازید و بعد از آن به ازای هر 1 کیلومتر 100 درام به کرایه اضافه می‌شود. حواستان را جمع کنید که در هنگام سوار شدن، راننده تاکسی‌متر را روشن کند وگرنه ممکن است مبلغ بیشتری پول بپردازید. پول خرد نیز همراه‌تان باشد چون برگرداندن بقیه‌ی پول در فرهنگ تاکسی‌رانی ارمنستان نادر است.

هزینه های سفر

به طور کلی کشور ارمنستان مقصدی مقرون به صرفه است و به دلیل نزدیکی آن به کشورمان، می توان هزینه های سفر را بسیار کاهش داد. شما به راحتی می توانید با کمی برنامه ریزی سفری عالی و مقرون به صرفه به این کشور داشته باشید. برخی هزینه ها را به طور کلی در ادامه بیان کرده ایم.

هزینه غذا

هزینه های مربوط به غذا در این کشور را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از؛

  • برای یک وعده غذا در رستوران های معمولی ارمنی باید ۳۰۰۰ درام بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یکی از رستوان های سطح متوسط ارمنی باید ۱۲۰۰۰ درام پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در شهر ایروان به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۲۵۰۰ درام می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی ۲۴۰ درام و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۹۹۰ درام بپردازید.
راهنمای سفر به ایروان
راهنمای سفر به ایروان

هزینه‌ اقامت

با پرداخت بین ۱۱ تا ۵۶ دلار می‌توانید در این شهر اتاقی مناسب با بودجه‌تان پیدا کنید. گاهی هاستل‌های با قیمت‌های بالا به ازای یک شب اقامت هم پیدا می‌شوند که با وجود کیفیت مناسب به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شوند، چرا که با پرداخت همین قیمت می‌توانید در هتلی مناسب اتاقی بهتر اجاره کنید. میانگین قیمت انواع هتل در ایروان به شرح زیر است؛ هزینه ها برای یک نفر و یک شب ارائه شده اند.

  • هتل 3 ستاره: بین 7,000 درام ارمنستان (375,000 تومان) تا 30,000 درام ارمنستان (1,607,000 تومان)
  • هتل 4 ستاره: بین 10,000 درام ارمنستان (535,000 تومان) تا 60,000 درام ارمنستان (3,214,000 تومان)
  • هتل 5 ستاره: بین 22,000 درام ارمنستان (1,178,000 تومان) تا 150,000 درام ارمنستان (8,037,000 تومان)
  • هاستل: شبی بین 2,200 درام ارمنستان (117,000 تومان) تا 8,500 درام ارمنستان (455,000 تومان)
  • آپارتمان: شبی 3,000 درام ارمنستان (160,000 تومان) تا 30,000 درام ارمنستان (1,607,000 تومان)

هزینه حمل و نقل

سیستم حمل و نقل در کشور ارمنستان شامل اتوبوس و اتوبوس برقی، مینی بوس، مترو و تاکسی می شود.البته استفاده از مترو بیشتر توصیه می شود زیرا هم سرعت بیشتری دارد و هم ازدحام کمتری را شامل است. در شهر ایروان تاکسی گرفتن گزینه‌ی پیشنهادی ما نیست، چرا که بسیار گران است.

  • هزینه بلیط تک سفره ۱۰۰ درام
  • هزینه بلیط ماهانه ۶۰۰۰ درام
  • هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۶۰۰ درام و به ازای هر یک کیلومتر ۱۰۰ درام به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۱۲۰۰ درام باید پرداخت نمایید.
  • هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۴۲۲ درام

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨