بهترین غذاها و دسرهای کشور قطر | Qatar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای سنتی قطر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست غذاهای سنتی قطر را خواهیم داشت. برای آشنایی با محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای قطر در ادامه با ما همراه باشید.

قطر (Qatar) کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده ‌است. پایتخت آن، دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایه بریتانیا بود. پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. مجله فوربز نیز قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده ‌است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را داراست. این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد.

کشور قطر به ۱۰۰ مقصد مختلف در سرتاسر جهان متصل و از این بابت یک نقطه حمل و نقل بسیار شلوغ است؛ در واقع فرودگاه بین‌المللی Hamad به سرعت به یک دروازه جهانی برای مسافران خارجی تبدیل شده است. در طول سفر با فرهنگ، آداب و رسوم و غذاهای یک کشور آشنا می شوید. غذاهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس آوازه زیادی در سراسر دنیا دارند و به ذائقه ما ایرانیان بسیار نزدیک است. بنابراین یکی از لذت های سفر امتحان کردن غذاهای کشور مقصد است. در ادامه شما را با بهترین غذاهای قطر آشنا می کنیم.

غذاهای سنتی قطر

مجبوس – Machboos

یکی از محبوب ترین غذاهای قطر که در هر خانه ای تهیه می شود غذایی به نام مجبوس است که گاهی کبسا هم نامیده می شود. این غذا از ترکیب برنج با ادویه های خوش عطر و بو و انواع گوشت (مرغ، بره، میگو، شتر یا ماهی) تهیه می شود. اگرچه مجبوس امروزه یکی از غذاهای قطر به حساب می آید اما خاستگاه اصلی اش کشور عربستان است و در کشورهای عربی دیگر مثل بحرین، عمان و کویت هم تهیه می شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


قوزی – Ghuzi

قوزی نیز یک غذای پلویی است که از ترکیب برنج و گوشت تهیه می شود. قوزی یکی از محبوب ترین غذاهای قطر است که در کشورهای عربی همسایه هم بسیار پرطرفدار است. بره کباب شده را با برنج، سبزیجات و مغزیجات و ادویه جات معطر ترکیب می کنند تا یکی از مشهورترین غذاهای عربی به وجود بیاید. قوزی بسیار خوشمزه است و در میهمانی ها و جشن ها و مراسم های مختلف سرو می شود.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

سالونا – Saloona

سالونا یکی از معروف ترین غذاهای قطر است که علاوه بر این کشور، در سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم تهیه می شود. این غذا اصولا از گوشت پرادویه و سبزیجاتی مثل گوجه، بادمجان، هویج و سیب زمینی آماده می شود. انواع گوشت مثل مرغ، بره یا غذاهای دریایی را می توان در تهیه سالونا استفاده کرد و در رستوران های دوحه می توانید این غذای خوشمزه را امتحان کنید. سالونا اغلب با برنج خورده می شود و به همین دلیل، با ذائقه ما ایرانی ها کاملا سازگار است.

ثرید – Thareed

ثرید یا ترید یکی دیگر از غذاهای قطر است که تا حدودی شبیه به آبگوشت خودمان است، اما مطمئنا با آن تفاوت هایی دارد. سبزیجات مختلف مثل هویج، لوبیا، پیاز و سیب زمینی با گوشت مرغ یا بره تهیه می شود. نحوه سرو این غذا به این صورت است که ترکیب سبزیجات و گوشت را روی تکه ای نان قرار می دهند و در آخر که نان نرم و خوش طعم شد آن را همراه با غذا می خورند.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

کدوی شکم پر – Kousa Mahshi

کوسا محشی که ترجمه آن کدوی شکم پر است یکی از محبوب ترین غذاهای قطر و سرتاسر خاورمیانه است. ما ایرانی ها با انواع دلمه آشنا هستیم، به همین دلیل مطمئنا از کدوی شکم پر هم خوشمان خوهد آمد. گوشت و سبزیجات مختلف را همراه با ادویه و زعفران می پزند، بعد داخل کدوها را خالی می کنند و مواد را داخلش پر می کنند. در آخر کدوهای شکم پر را در فر می پزند و به صورت داغ سرو می کنند.

مرگوگ – Margoog

مرگوگ اگرچه یکی از غذاهای قطر به حساب می آید اما در جزایر جنوبی خودمان مثل کیش هم تهیه می شود. اصولا کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل ارتباطات تجاری و بازرگانی زیادی که از طریق دریا با هم داشته اند شباهت های زیادی با هم دارند. مرگوگ غذایی مقوی و سرشار از ویتامین است. برای تهیه مرگوگ کدو سبز، هویج، بادمجان، گوجه، سیب زمینی و گوشت را با هم ترکیب می کنند و می پزند. در آخر تکه های کوچک خمیر را یکی یکی داخل این غذای آبدار می اندازند تا همراه با غذا بپزد و مرگوگ خوشمزه و خوش طعم آماده شود.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

بلالیت – Balaleet

بلالیت یک نوع پاستای شیرین است که با استفاده از نودل یا ورمیشل (رشته فرنگی) تهیه می شود و خاستگاه آن کشور هند است. با این حال، این غذا از طریق دریا و خلیج فارس به کشورهای حاشیه خلیج هم راه پیدا کرده است. به طور مثال این غذا در استان های جنوبی خودمان مثل بندرعباس هم محبوبیت پیدا کرده است. طرز تهیه بلالیت بسیار ساده است و در قطر اغلب به عنوان صبحانه یا میان وعده خورده می شود. ورمیشل را کمی در آب جوش قرار می دهند و بعد همراه با شکر، زعفران و… تفت می دهند. در آخر هم روی آن نیمروی تکه تکه شده قرار می دهند و میل می کنند.

فلافل – Falafel

این توپ سرخ شده‌ی خوشمزه که از نخود یا باقلای چرخ شده تهیه می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غذاهای قطری است. این غذا را با سس مخصوصی به نام «طحینه» سرو می‌کنند. فلافل یک غذای سنتی خاورمیانه است که در خیلی از نقاط جهان شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. فلافل را معمولا با نان‌های پیتا به صورت ساندویچ سرو می‌کنند. خیلی از رستوران‌های دوحه از جمله رستوران (Al Rabwah) فلافل‌های خیلی خوبی سرو می‌کنند.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

شاورما – Shawarma

کمتر کسی است که نام «شاورما» را نشنیده باشد. در حقیقت این غذا یکی از غذاهای محبوب همه‌ی افرادی است که عاشق غذا خوردن هستند. نام این غذا ریشه‌ی ترکی دارد که به معنای «چرخیدن» است. برای آماده کردن شاورما گوشت در زمان کباب شدن روی سیخ در حال چرخیدن است و تکه‌های کوچکی از آن با چاقو بریده می‌شوند. این غذا با انواع سس‌ها، ترشی‌ها و سبزیجات سرو می‌شود. قیمت شاورما بسیار مناسب است و یکی از غذاهایی است که حتما باید در سفر به قطر آن را امتحان کنید.

هریس – Harees

هریس هم یکی از آن غذاهایی است که در کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس مثل قطر و امارات تهیه می شود و بسیار محبوب و پرطرفدار است. هریس را شاید بتوان شبیه به حلیم خودمان دانست، چرا که از ترکیب گندم و گوشت و برخی مواد دیگر تهیه می شود. این مواد آنقدر با همدیگر می پزند تا کاملا له و یکدست بشوند و یک هریس جاافتاده و لذیذ به وجود بیاید. هریس از جمله خوشمزه ترین غذاهای قطر است که در تمام طول سال خورده می شود. اما به طور ویژه در ماه رمضان و هنگام افطار این آش خوشمزه و مقوی مصرف می شود.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

مدروبا – Madhruba

مدروبا هم یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای قطر است که به ویژه در ماه رمضان و هنگام افطار خورده می شود. مدروبا تا حدودی شبیه به شیر برنج یا فرنی خودمان است و از ترکیب برنج، شیر، کره و هل تهیه می شود. این مواد آنقدر با همدیگر پخته می شوند تا کاملا نرم و یکدست شوند. در قطر اغلب همراه با مدروبا انواع گوشت و لوبیا هم سرو می شود.

لقمات – Luqaimat

لقمات هم در واقع یک نوع دسر و شیرینی است و بیشتر در ماه رمضان استفاده می شود. اگر بخواهیم با شیرینی های ماه رمضان خودمان آن را مقایسه کنیم می توانیم بگوییم کمی شبیه به بامیه است. لقمات توپک های گرد و کوچکی هستند که از ترکیب کره، شیر، آرد، شکر، زعفران و هل تهیه می شود. لقمات بسیار خوشمزه است و از بیرون ترد و داخلش نرم و شهددار است. در تمام طول سال هم می توانید این شیرینی خوشمزه قطری را امتحان کنید.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

ام علی – Umm Ali

ام علی یکی از بهترین دسرهای دوحه است که اغلب به عنوان یک غذای راحتی کلاسیک نیز شناخته می شود. منشا این دسر کشور مصر است. ام علی که بسیار شبیه به پودینگ است با کشمش، آجیل، میوه های خشک، شیر و… تهیه می شود و روی آن دارچین پاشیده می شود. این دسر اغلب به عنوان یکی از شیرین ترین دسرهایی که می توان در قطر میل کرد، در نظر گرفته می شود.

کونفه – Kunefe

به جرات می توان گفت که کونفه از جمله شیرینی هایی است که به راحتی عاشق آن می شوید. این دسر در کشور ترکیه و اغلب کشورهای خلیج فارس تهیه می شود. کونفه در واقع ترکیب دلپذیری از یک لایه رشته ای و برشته شیرینی به همراه پنیر آب شده بوده که با هم پخته میشوند و البته در نهایت این شیرینی را با شربت بسیار خوشمزه و شیرینی مخلوط کرده و سپس روی آن را با پودر پسته تزیین می کنند.

غذاهای سنتی قطر
غذاهای سنتی قطر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨