گورستان جن ها در تیس ، چابهار | Chabahar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

گورستان جن ها چابهار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با گورستان جن ها چابهار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه تاریخی در استان سیستان و بلوچستان در ادامه با ما همراه باشید.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند. علاوه بر طبیعت زیبا، چابهار دارای جاذبه های تاریخی بسیاری است که یکی از معروف ترین آنها قبرستان جن هاست.

گورستان جن ها قبرستانی خاموش و مرموز در روستای ۲۵۰۰ ساله تیس که با نام قبرستان شماره ۱ تیس نیز شناخته می‌شود، همانند نامش مکانی ترسناک به‌ نظر می‌آید. بلوچ‌ها به آن «جن سنط» یا گورستان جن می‌گویند. اهالی تیس اینجا را مکان دفن اجنه می‌دانند؛ هرچند قبرستان امروزی آن‌ها در مجاورت آن واقع شده است. این گورستان با سنگ‌قبرهای عظیم‌الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در کنار این گورستان که به قبرستان شماره یک تیس مشهور است، قبرستان امروزی مردم روستا قرار دارد. گورهای گورستان جدید بر سطح خاکی نرم حفر می‌شوند. مردم روستا اگرچه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک می‌سپارند؛ مراقبند که شب گذرشان به گورستان جن‌ها نیفتد.

طبق باور مردم محلی «این گورها متعلق به جن‌هاست. آن‌ها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن کرده‌اند، شب که می‌رسد جن‌ها بر سر گور از دست‌رفتگان خود حاضر و به مویه و مرثیه‌سرایی مشغول می‌شوند. هر کس که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می‌میرد».

گورستان جن ها چابهار
گورستان جن ها چابهار

روستای تیس

قدمت روستای تیس به ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد. نام این روستا در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى با عنوان تیز مشهور بود؛ نامی که به‌مرور زمان به تیس تبدیل شده است. در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره اسلامى نیز از آن با عناوین بندر تزیا یا تسی یاد و آن را مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان معرفی کرده‌اند.

در حال حاضر روستا تا ۱۰۰ متری قبرستان پیش‌روی کرده است؛ اما در گذشته‌ قبرستان در حاشیه روستا قرار داشت. امروزه این روستا گردشگران بسیاری را در طول سال، به خود جذب می‌کند. این قبرستان مربوط به سده چهار هجری قمری تا دوره صفوی است و در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۷۶۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قبرهای گورستان جن

تمام قبرهای گورستان جن تیس در دامنه کوه و در دل سنگ‌ها کنده شده‌اند. علی‌رغم گذشت زمان و تخریب قبور توسط باد و باران و عوامل دیگر، هنوز قبرهای زیادی در این مکان باقی‌مانده‌اند. گورها در اندازه‌های بزرگ و کوچک ساخته شده‌اند. در میان این قبرستان، قبری کاملا سالم و قدیمی نیز دیده می‌شود که ۲۲۵ سانتی‌متر طول و ۱۱۰ سانتی‌متر عرض دارد. آثار چنین قبوری در دامنه کوه‌های شهباز استان مرکزی نیز وجود دارد.

گورستان جن ها چابهار
گورستان جن ها چابهار

گورستان جن تیس، افسانه یا واقعیت ؟

برخی از طرفداران ایده واقعی بودن گورستان جن، دلایل زیر را باور دارند:

  • گروه اندکی معتقدند در هنگام غروب صدای گریه‌ها و مویه‌هایی از این گورستان به گوش می‌رسیده است.
  • همچنین سنگ قبرهای بزرگ و عجیب در این گورستان محلی‌ها را به این باور رسانده است که این گورها محل دفن آدمیزاد نیست.
  • علاوه بر این‌ها، در این گورستان قبرها کنار یک‌دیگر روی سطحی صخره‌ای حفر شده‌اند که این شیوه‌ حفاری نیز پرسش‌های زیادی را به‌وجود آورده است. چراکه بشر امروزی با وسایل ابتدایی آن زمان به دشواری توانایی حفر این گورها را روی سطح سخت سنگی داشته است.

ایده مخالفان نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرارگیری قبرستان در دامنه کوه‌ و وحشت مردم از نزدیکی به آن هنگام تاریکی، از دلایل نام‌گذاری این محل به نام قبرستان جن‌ها هستند.
  • عده‌ای نیز معتقدند شاید حفرکنندگان، به‌دلیل حفظ مردگان و در گذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی، رنج کندن سنگ را بر خود هموار می‌کردند و گورها را این‌ چنین می‌ساختند تا به مردگان‌شان احترام بگذارند.
  • همچنین برخی بر این باور هستند که این حفره‌ها، محل جمع‌آوری آب بوده است؛ اثری که نمونه آن را می‌توان در سیراف مشاهده کرد.

جاذبه های نزدیک

  • آرامگاه سید غلام رسول: فاصله حدودی ۹.۲ کیلومتر
  • قلعه پرتغالی‌ها (قلعه تیس): فاصله حدودی ۲.۵ کیلومتر
  • غارهای بان میستی: فاصله حدودی ۱.۴ کیلومتر
  • مسجد جامع تیس: فاصله حدودی ۹۰۰ متر
گورستان جن ها چابهار
گورستان جن ها چابهار

چطور به گورستان جن برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم گورستان جن تیس در ۳۰۰ متری غرب روستای تیس چابهار در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است و بر تپه‌ای کم‌ارتفاع مشرف به روستا و پای کوه پیل‌بند قرار دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس

زمان بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

گورستان جن ها چابهار
گورستان جن ها چابهار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨