کوه های گل افشان چابهار | Chabahar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کوه گل افشان چابهار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کوه گل افشان چابهار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه زیبا در استان سیستان و بلوچستان در ادامه با ما همراه باشید.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند. یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی چابهار کوه های گل افشان آن است.

چشمه‌های گلفشان چابهار پدیده‌ای طبیعی در جنوب شرقی ایران‌ و در استان سیستان و بلوچستان اند. پدیده طبیعی گلفشان در شمال غربی شهرستان چابهار در دشت گسترده‌ای به نام کهیر وجود دارد که با پرتاب گل همراه با متصاعدشدن گاز از اعماق زمین به وجود آمده است و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این کوه در غرب چابهار، در فاصله 100 کیلومتری شهر چابهار، بعد از روستای کهیر و قبل از زر آباد قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


گل‌فشان از جمله پديده‌هاي جالب توجه در منطقه ساحلي خزر و درياي عمان هستند. هر چند در نقاط ديگر دنيا نيز وجود دارد اما همبستگي اين عارضه زمين شناسي با منابع نفت و گاز آن را به پديده‌اي جذاب در اين دو حوزه تبديل كرده است. در كل تعداد گل‌فشان‌هاي زمين بيش از 800 عدد نيست كه بيش از نيمي از آنها در اطراف اين دو دريا قرار گرفته، بويژه تعدادي از آن در حوزه خزر در منطقه جمهوري آذربايجان واقع شده است.

کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار

پدیده گل افشان چیست ؟

گل‌ افشان که همان اثر کوه گل افشان می باشد یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است. که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و به طور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم‌ کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می ‌دهد.

برخی معتقدند اثر گل ‌فشان پدیده ‌ای مرتبط با فعالیت‌ های آتشفشانی زیر زمینی است که اثر آن را از بیرون زمین مشاهده می کنیم. اما از طرفی دیگر اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.

این پدیده که بر اثر عوامل مهم زمین‌شناختی و بیانگر فعالیت‌های زمین‌ساختی منطقه است در طول سالیان متمادی تپه‌ای از گل به وجود آورده که هیچ گونه‌ای از گیاهان در این خاک رشد و نمو نمی‌کند. پدیده گلفشان، تپه خاکستری‌رنگی به شکل مخروط ایجاد کرده که به علت مسطح‌ بودن زمین منطقه از فواصل دور قابل رؤیت است.

گل فشان چابهار

بزرگ‌ترین گل افشان موجود در میان گل افشانهای چابهار گل افشان تُنگ است. کوه گل افشان بندر تنگ با ارتفاع تقریبی 100 متر و قطر قاعده کمی بیش از 100 متر در فاصله حدود 100 کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد. اطراف این کوه را بیابانی وسیع فرا گرفته که ظاهرا این بیابان نیز همچون خود کوه ماحصل اتفاقاتی درون زمین است.

اطراف کوه گل افشان در فاصله تقریبی حدود 200 متر از کوه، چاله ای به عمق حدود 2 متر ایجاد شده که برای رسیدن به کوه باید وارد این چاله شد. بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد تقريبا راحت است و به راحتی می توانید به آن برسید.

کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار

خواص و مواد معدنی

مواد معدنی و آلی در گل حاصل از گل فشان چابهار برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری های پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد كمر و تنگی عضلانی موثر و مفید است. از این گل حتی برای ساخت سفال و گل بازی کودکان نیز استفاده می شود.

امکانات رفاهی

اگر بخواهیم از امکانات این منطقه بگوییم، باید توجه داشته باشید که این کوه‌ ها در گسل بسیار خاصی از پوسته زمین واقع شده است. این گسل، احتمال زلزله در این منطقه را نسبت‌به دیگر مناطق، بیشتر کرده است؛ به همین دلیل امکانات رفاهی چندانی در این منطقه وجود ندارد و با امکانات بسیار محدودی روبه‌رو هستید. بنابراین بهتر است مجهز به این منطقه سفر کنید و لوازم و تجهیزات ضروری را همراه داشته باشید.

چطور به گل افشان چابهار برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، این کوه در غرب چابهار و در فاصله 100 کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته است. آدرس گل افشان را به راحتی می توانید بعد از روستای کهیر و قبل از زر آباد پیدا کنید. با توجه به فاصله 100 کیلومتری یعنی چیزی حدود یک ساعت با ماشین فاصله دارید.

آدرس: سیستان و بلوچستان، حدود 100 کیلومتری شهرستان چابهار، کوه گل افشان بندر تنگ

زمان بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨