معبد هارماندیر صاحب هند
معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر صاحب هند (معبد طلایی) | India

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

معبد هارماندیر صاحب هند

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با معبد هارماندیر صاحب هند آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

هارمندیر صاحب (Sri Harmandir Sahib) که اکنون به نام معبد طلایی شناخته می شود، نمادی زنده از سنت های معنوی و تاریخی سیک هاست. این بنا از زمان تأسیس منبع الهام بخشی برای جامعه سیک بوده است. برخی از روایات منشأ هارمندیر صاحب را از دوره قبل از تاریخ و به عنوان مكانی با ارزش دینی و قابل توجه در قالب آمریت كوند (بهار شهد) دنبال می كنند.

این نظریه برگرفته از افسانه های باستانی هندو که در پوراناها ثبت شده اند، می باشد. این پروژه توسط گورو رام داس و سپس باه جته اجرا شده است. یک سیک بزرگ برای ارائه خدمات داوطلبانه پیش قدم شد و تعدادی کارگر نیز مشغول کار شدند. صدها نفر هم از مناطق اطراف به این محل آمدند و مراسم تحلیف به طور رسمی و به سبک سنتی هند انجام شد.

معبد طلایی جاذبه توریستی اصلی در امریتسار، که به معنای مخزن شهد جاودانگی است. امریتسار مرکز شهرستان امرتسر در ایالت پنجاب هند است که در ۳۷۸ کیلومتری شمال غربی دهلی و ۵۱ کیلومتری شرق لاهور پاکستان واقع شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


معبد هارماندیر صاحب هند

معماری معبد

معماری معبد طلایی بسیار زیبا و منحصر به فرد است. رنگ این معبد طلایی رنگ است و در کنار ساختمان سفیدی که در پشت آن قرار گرفته، خودنمایی می کند. معبد طلایی دارای 4 در ورودی می باشد. و همه قسمت های بالای معبد از طلای خالص ساخته شده است. دور تا دور معبد دریاچه مصنوعی احاطه کرده است. همچنین سازه‌های مرمرین بسیار زیبا در این مجموعه و در کنار ترکیب سبک معماری اسلامی و هندو، باعث شده است که فضای این معبد بسیار باشکوه باشد.

درون معبد هارماندیر صاحب با تزییناتی همچون منبت کاری های زیبایی از هنرمندان هندی و ایرانی قدیم، لوسترهای بزرگ، مجسمه و تندیس هایی از خدایان هندو، تندیس الهه آب و خدای باد و همچنین هدایایی که مذهبیون از سراسر دنیا به هارماندیر کلکته یا معبد طلایی تقدیم کرده اند مزین شده است که بازدید از این جاذبه زیبا را هیجان انگیز و خاطره ساز می کند.

معبد هارماندیر صاحب هند

علت مشهور شدن معبد هارماندیر صاحب به معبد طلایی

معبد هارماندیر صاحب به دو علت به معبد طلایی معروف است اول اینکه که در قسمت بالایی این بنا لایه ای از طلای ۱۸ عیار پوشیده شده و سایر بخش ها از سنگ مرمر و گرانیت اصیل و قدیمی ساخته شده اند، علت دوم هم رنگ این معبد است که کاملا طلایی رنگ است و در کنار ساختمان سفیدی که در پشت آن قرار گرفته، خودنمایی می کند. معبد هارماندیر صاحب بارها مورد حمله و تخریب اقوام مختلف قرار گرفته است که در این میان، بیشترین حمله کنندگان، افغان ها بوده اند.

پس از این که معبد توسط مهاجمان افغانستانی در سال ۱۷۶۴ تخریب شد، فردی به نام خلسا مبالغی را برای تکمیل ساخت و بازسازی معبد از مردم جمع آوری کرد. رج خاتری که به صداقت شهرت داشت، این مبلغ را دریافت کرد و به بانکداران معروف امریتسار سپرد. سپس مسئولیت امور مالی این پروژه را به عهده گرفت تا در کمال صداقت، پروژه را پیش ببرد.

سیک ها در امریتسار بعد از این که احمد شاه عزیمت کرد، جمع شدند و کار معبد را طبق برنامه ریزی قبلی، پیش بردند و این معبد را با سنگ مرمر و مس در سال ۱۸۰۹ بازسازی کردند. ۲۰ سال بعد نیز، برای مرمت دوباره آن، رویه معبد را با طلا پوشش داد. در ساختار معبد هارماندیر صاحب بیش از ۵۷۰ کیلوگرم طلا به کار رفته است از این رو این معبد به معبد طلایی هم شهرت دارد. جالب است بدانید که بیشتر طلاهایی که در ساخت معبد به کار رفته است، توسط مردم به معبد اهدا شده است.

معبد هارماندیر صاحب هند

غذای سنتی هندی

همانطور که گفته شد در این معبد آشپزخانه ای وجود دارد که توسط گروهی از افراد داوطلب و همچنین ساکنین و کاهنان عبادتگاه حجم زیادی از غذا تهیه و ارائه می گردد، این آیین (لانگار) با منظور ایجاد مساوات در قرن ۱۶ میلادی در هندوستان با پایه گذاری شدن  آیین سیک به وجود آمد که همگی مردم با هر شان اجتماعی، مذهب، رنگ، جنسیت و …. بر روی زمین نشسته و غذای خود را می خورند.

این غذا؛ غذایی سنتی ساخته شده از عدس، سبزی، برنج، روتی (نوعی نان) است که بین حاضران آنجا در ۲ سالن غذاخوری تقسیم می شود. گفتنی است که درصد زیادی از این روزانه بین نیازمندان تقسیم می گردد.

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)