تالاب لیپار چابهار ، معروف به تالاب صورتی | Chabahar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تالاب لیپار چابهار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با تالاب لیپار چابهار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این دریاچه صورتی زیبا در استان سیستان و بلوچستان در ادامه با ما همراه باشید.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند. تالاب لیپار که به تالاب صورتی نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار است.

تالاب لیپار (Lipar wetland) یک تالاب آب شور و در واقع نوعی دشت آبرفتی وسیع با مساحت حدودی 14 کیلومتر است. دشتی که بر اثر بارندگی‌ها، سیلاب‌های منطقه و تحت تاثیر دریا ایجاد شده است. این تالاب محصور بین دو کوه است و رنگی متفاوت دارد و طبیعت آن مثال‌زدنی است. جالب است بدانید تالاب لیپار همواره پرآب نیست و وجود آن به میزان باران‌های موسمی و شرایط محیطی بستگی دارد. دریاچه لیپار به خاطر رنگ قرمز و صورتی که دارد، با نام دریاچه صورتی چابهار نیز شناخته می‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


چرا تالاب لیپار صورتی است ؟

صورتی بودن تالاب لیپار چابهار به خاطر وجود پلانکتون‌های گیاهی و فعل و انفعالاتی است که در طبیعت صورت می‌گیرد. وجود حدود 90 درصد از پلانکتون‌های گیاهی، ازدیاد مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه‌ها به دریاچه منتقل می‌شوند و جریان‌های دریایی فصلی مونسون، همگی دست به دست هم داده و تالاب چابهار را به طرز معجزه‌آسایی صورتی رنگ می‌کنند.

تعداد پلانکتون‌ها از اواسط خرداد ماه تا شهریور رو به افزایش است و در نهایت در آذر ماه به بیشترین حد خود می‌رسند. جالب است بدانید که آب تالاب صورتی چابهار شور است. این پدیده، یکی از دیدنی‌های سواحل سیستان و بلوچستان است که با رنگ دلبرانه خود، سالانه دل بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به دست می‌آورد.

بهترین زمان سفر

تالاب لیپار چابهار معمولا در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر به زیبا‌ترین حالت خود می‌رسد و رنگ شگفت‌انگیز آن به وضوح دیده می‌شود. توجه داشته باشید که فصل تابستان به خاطر آب‌وهوای گرم و کاهش سطح آب، زمان مناسبی برای بازدید از تالاب لیپار نیست.

در بهترین حالت می‌توان گفت که در سال‌های پربارش، این تالاب در خوش‌بینانه‌ترین حالت، نهایتا به مدت سه تا چهار ماه آب دارد. بنابراین بهترین زمان بازدید از این جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان، زمانی است که دریاچه آب کافی داشته باشد و هم‌زمان در صورتی‌ترین حالت خود قرار داشته باشد. با توجه به این توضیحات، بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار چابهار اواسط زمستان تا فصل بهار است.

پوشش گیاهی

محیط اطراف دریاچه لیپار از نظر پوشش گیاهی، پر از بوته‌ها و درختچه‌های گز، چش، کهور، نی، بلوط و حرا است که با تبخیر آب در دوران‌های مختلف سال از آب خارج می‌شوند. این تالاب از نظر گونه‌های مختلف گیاهی از تنوع زیادی برخوردار است. نکته جالب اینجاست که تالاب صورتی چابهار به خاطر وجود گیاه پنبه وحشی در میان گردشگران و بومیان منطقه شناخته شده است. بسیاری از بومیان با برداشت این گونه گیاهی، به تهیه لحاف و بالش می‌پردازند.

گونه‌های جانوری تالاب

موجودات زنده در تالاب لیپار چابهار کم نیستند، به طور کلی انواع و اقسام موجودات زنده در داخل و خارج دریاچه وجود دارد. البته باید شانس بیاورید تا تعدادی از آن‌ها را در مدت کوتاهی که از تالاب بازدید می‌کنید، ببینید. حتی ممکن است برخی از گونه‌های گیاهی یا جانوری داخل دریاچه به چشم دیده نشوند، اما این موضوع چیزی از جذابیت تالاب صورتی چابهار کم نخواهد کرد.

این منطقه بکر، در دورانی که آب کافی و شرایط مساعد داشته باشد، فضای مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آب‌های شور و شیرین از جمله فلامینگو، پلیکان، مرغابی، چنگر و… است. حضور این پرندگان در لیپار دائمی نیست و پس از گذشتن از فصل زمستان، دوباره مهاجرت خواهند کرد. طبق آمارگیری‌های انجام شده در رابطه به موجودات زنده داخل دریاچه، حدود 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 گروه پلانکتون جانوری، 64 گونه از انواع نرم‌تنان، 85 گونه ماهی، 24 گونه از سخت‌پوستان، 14 گونه مایوبنتوز و 46 گونه مختلف از انواع جلبک شناسایی شده است.

بازدید از تالاب لیپار فرصت مناسبی برای پرنده‌نگری است. در رابطه با سایر گونه‌های جانوری می‌توان گفت، به خاطر وجود اراضی کشاورزی و روستاها در اطراف تالاب، امکان وجود و زندگی جانوران مختلف نیست.

تالاب لیپار چابهار
تالاب لیپار چابهار

تفریحات در تالاب لیپار

پرنده نگری | گونه های زیادی از پرندگان مهاجر، لیپار و حوالی آن را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند. آنها از مدارهای شمالی به سمت مدارهای جنوبی می آیند و در دریاچه صورتی چابهار ماندگار می شوند. این مساله فرصت خوبی به علاقه مندان پرنده نگری می دهد و آنها را به لیپار می کشاند. یکی از مهم ترین پرنده هایی که در این تالاب و حوالی آن مشاهده شده، گونه در حال انقراض اردک مرمری است.

عکاسی | دریاچه صورتی لیپار سوژه خوبی برای عکس های شماست. حتی اگر عکاس حرفه ای نیستید بدون ثبت تصویر این محل را ترک نکنید و یادگاری ماندگاری را با خود از این سفر ببرید.

شترسواری | اگر در ایام پیک سفر به لیپار بروید ممکن است مردم محلی را ببینید که با شترهای شان در حوالی تالاب حضور دارند. شما می توانید با پرداخت هزینه به آنها، شترسواری در کنار لیپار را نیز تجربه کنید.

امکانات رفاهی

تالاب لیپار یکی از مقاصد طبیعی است که خوشبختانه همچنان فضایی بکر دارد. به همین دلیل امکانات گردشگری چندانی در این مکان یافت نمی‌‌شود. هر روز از ساعت حدودا ۹ صبح تا غروب، بازارچه‌ای روباز در این مکان برپا می‌شود که فروشندگان آن را مردم محلی تشکیل می‌دهند. در این بازارچه محصولات بومی نظیر نمک‌ دریایی استخراجی از تالاب، زیورآلات دست‌ساز محلی، صدف‌های دریایی و… با قیمتی مناسب به فروش می‌رسند. همچنین در این فضا، اتاقکی برای طراحی دست با حنا نیز وجود دارد و گاهی هم می‌توان از موسیقی با سازهای محلی بومیان منطقه نیز لذت برد.

با وجود آنکه تالاب لیپار جاذبه ای چشم نواز و زیباست اما هنوز امکاناتی در جوار آن وجود ندارد. در عوض می توانید بر روی کمپ گردشگری کوه های مینیاتوری که فاصله کمی با دریاچه دارد حساب باز کنید. این کمپ دو سالن ویژه اردوهای دانش آموزی، فضای سبز، سرویس های بهداشتی، ۶ سوئیت، آلاچیق، سکوی ویژه رصد ستارگان و… دارد.

اقامت در منطقه

اگر قصد دارید در سفر به تالاب لیپار، اقامت شبانه داشته باشید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای رمین استفاده کنید. همچنین می‌توانید راهی چابهار شوید و در هتل‌های آن اقامت داشته باشید. امکان کمپینگ نیز در محوطه‌های کمپ اطراف وجود دارد.

جاذبه های نزدیک

در سفر به چابهار می توانید از دیدنی های دیگر این دیار نیز لذت ببرید. در اینجا نام تعدادی از جاذبه ها و فاصله شان از دریاچه صورتی را برای تان آورده ایم؛

  • ساحل عمان | در طول مسیر
  • کوه های مینیاتوری یا مریخی | 17 کیلومتر
  • روستای تیس و قلعه و مسجد قدیمی آن | 31.1 کیلومتر
تالاب لیپار چابهار
تالاب لیپار چابهار

چطور به تالاب لیپار برویم ؟

سفر به جنوب کشور و استان سیستان و بلوچستان اولین قدم خواهد بود. فاصله هوایی شهرستان چابهار تا تهران ۱۴۵۶ کیلومتر و فاصله زمینی، از طریق جاده ایرانشهر- کرمان ۱۹۶۱ کیلومتر است. همچنین فاصله بندر چابهار تا مرکز استان ۷۳۸ کیلومتر محاسبه شده است.

بعد از روستای رمين در ۱۵ كيلومتری چابهار، در مسير جاده ساحلی چابهار-گواتر، تنگه‌ای صخره‌ای مشرف به دره‌ای سرسبز و زيبا قرار دارد كه از بالای آن روستای ليپار در ميان سبزه‌زارها پيدا است. در ميان دو كوه آبگيری به طول ۱۴ كيلومتر است که تالاب صورتی لیپار نام دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر، نزدیکی روستای رمین

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

* زمین‌های اطراف تالاب به خاطر باتلاقی بودن خطرناک است، برای همین بهتر است اتومبیل خود را با فاصله از تالاب پارک کنید و پیاده به آن نزدیک شوید.

* لیپار تنها راه درآمد بومیان کنار تالاب است؛ به‌گواه آمار و ارقام معاونت گردشگری منطقه آزاد چابهار، سالانه حداقل ۱۰۰ هزار نفر از این تالاب دیدن می‌کنند و این گردشگران با خرید نمک و صنایع دستی بومیان اطراف، تنها راه درآمد آن‌ها هستند. با خرید از محصولات محلی و اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، به اقتصاد منطقه و مردم محلی کمک کنید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨