کوه های مینیاتوری چابهار | Chabahar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کوه های مینیاتوری چابهار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کوه های مینیاتوری چابهار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این کوه های مریخی زیبا در استان سیستان و بلوچستان در ادامه با ما همراه باشید.

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند. اگر دلتان می‌خواهد در زندگی، راه رفتن در مریخ را تجربه کنید، حتما سری به چابهار بزنید.

کوه های مینیاتوری چابهار (Martian Mountains) یا کوه‌های مریخی چابهار نام کوه‌هایی با ساختار و شکل ویژه در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در مسیر بندر گواتر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونه رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهنده رسوبات این کوه‌ها است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این کوه‌های مریخی رشته کوهی هستند که تقریبا از ۳۵ کیلومتری خاور چابهار آغاز می‌شوند و ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند. این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد بدبوم نامیده می‌شوند که عبارتند از زمین ها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند. کوه های مریخی در اثر انباشت ماسه و شن روی یک دیگر و فرسایش آن‌ها بر اثر وزش باد و آب ایجاد شده‌اند.

کوه‌های مینیاتوری ادامه‌ رشته کوه‌های زاگرس هستند که تا پاکستان ادامه دارند. ارتفاع این کوه‌ها متغییر است و از پنج متر تا بیش از صد متر در میان آن‌ها پیدا می‌شود. این کوه‌ها به‌سبب وضعیت خود، در دسته‌ مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌گیرند. ویژگی مشترک این مناطق عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی است.

کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

در میان این کوه‌ها دریاچه‌ای منحصربه‌فرد به رنگ صورتی وجود دارد که لیپار نامیده می‌شود. ترکیب این کوه‌ها با دریاچه‌ لیپار چشم‌اندازی را پدید آورده است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. هر ساله همایشی به‌عنوان مریخ نوردی در چابهار برگزار می‌شود که طی آن علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت پیاده مسیری مشخص از ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری را طی کنند و از تماشای مناظر بی‌بدیل منطقه لذت ببرند.

تاریخچه کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار از نوع رسوبی هستند و طبق نظر کارشناسان در گذشته‌های دور زیر تلی از خاک مدفون بوده‌اند که بر اثر گذشت زمان و بارش باران‌های موسمی از زیر خاک سر برآورده‌اند. فرآیندهای تکتونیکی به‌دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این کوه‌ها بوده‌اند. شیارهای ریز و یکدستی روی کوه‌ها، سبب شده‌اند تا نام مینیاتوری به خود بگیرند و جلوه‌ای به واقع فرازمینی داشته باشند.

عمر این کوه‌ها را بالغ بر پنج میلیون سال برآورد کرده‌اند. نکته‌ جالب پیدا شدن انواع فسیل ماهی و آبزی در این کوه‌ها است که ثابت می‌کند کوه‌های مینیاتوری در گذشته زیر آب قرار داشته‌اند. همچنین از آنجا که کوه‌ها در نزدیکی دریا قرار دارند، نمی‌توان اثر جزر و مد را روی آن‌ها نادیده گرفت.

بهترین زمان سفر

به‌دلیل قرارگیری در جنوب کشور، این منطقه در تابستان‌ها هوایی گرم و خشک دارد. همچنین وجود باد و گرد‌و‌خاک می‌تواند بازدید را مشکل کند. بنابراین بهترین زمان سفر به کوه‌های مریخی چابهار اوایل بهار، پاییز و زمستان است. برای بازدید سعی کنید ساعات اولیه روز یا هنگام عصر را انتخاب کنید تا تابش مستقیم آفتاب شما را اذیت نکند.

تفریحات در کوه های مریخی

پیاده‌روی

اولین و عمومی‌ترین تفریحی که می‌توانید در کوه‌های مریخی چابهار از آن لذت ببرید، پیاده‌روی است. کافی است اندکی تخیل خود را چاشنی این کار کنید و تجربه‌ای از مریخ‌نوردی را برای خود خلق کنید.

تماشای ستارگان

از آنجا که این ناحیه از نظر آلودگی نوری در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد، یکی از بهترین تفریحاتی که علاقه‌مندان زیادی نیز دارد، تماشای ستاره‌ها در آسمان شب است. آسمان این نقطه قابلیت رصد هم‌زمان ‍۱۴ صور فلکی را دارد.

صخره‌نوردی

خوشبختانه امکان صخره‌نوردی در کوه‌های مریخی وجود دارد. بنابراین اگر به صخره‌نوردی علاقه دارید، تجهیزات صخره‌نوردی را همراه خود داشته باشید.

عکاسی

بدون‌شک یکی از محبوب‌ترین تفریحات در هر تجربه طبیعت‌گردی، عکاسی است. اگر قصد عکاسی حرفه‌ای دارید، تجهیزات مربوطه را فراموش نکنید.

کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

امکانات گردشگری

در این منطقه یک کپر بسیار بزرگ به سبک قدیمی برای استراحت و خرید جزئی و استفاده از سرویس بهداشتی ساخته شده است. همچنین این مکان دارای سکوی ویژه رصد ستارگان می باشد.

اقامت در منطقه

با این‌که کوه‌ها تا مناطق مسکونی فاصله زیادی ندارند، اما وسط کوه‌ جای خوبی برای کمپ شبانه نیست. پیشنهاد می‌کنم اگر اصرار دارید شب در این منطقه باشید؛ پس‌ از گذشت چند ساعت تا زمانی که خیلی از شب نگذشته خود را به ساحل بریس یا بندر چابهار برسانید.

دسترسی

مسیر باریک و البته دیدنی چابهار- گواتر جاییست که باید برای رسیدن به مریخ از آن عبور کنید، نه کهکشان راه شیری. این جاده که پس از خروج از چابهار به سمت گواتر شروع می‌شود باریک و البته آسفالت است. پس از کمی رانندگی در آن آب‌ها آبی عمان در سمت راست و کوه‌های مریخی در سمت چپتان دیده می‌شود. چه کسی گفته است که مریخ آب ندارد؟ در مریخ چابهار که سر برگردانید آبی بی‌پایان می‌بینید که شروعش در تنگه هرمز است و پایانش آخر دنیا.

از بندر تا این کوه های مریخی چابهار چیزی حدود 40 دقیقه رانندگی باعشق را تجربه می‌کنید. فضای آن واقعا رمانتیک و دیدنی است به‌طوریکه بسیاری از عروس دامادها اولین سفرهای زندگیشان را همین منطقه از ایران انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید لوکیشن خودتان را با لوکیشن کوه‌های مریخی در گوگل مپ مقایسه کنید و خیلی راحت مسیرتان را بیابید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨