معبد لاما پکن
معبد لاما پکن

معبد لاما پکن ، معبدی تاریخی در چین | China

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

معبد لاما پکن

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با معبد لاما پکن در چین آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

معبد لاما پکن یا معبد یونگه (Yonghe) از بهترین معابد تاریخی دنیا در کشور چین می باشد که در منطقه دونگ چنگ شهر پکن قرار دارد و هر ساله میزبان جمعیت عظیمی از گردشگرانی است که علاقه‌مند به آشنایی با فرهنگ و مذهب مردم شرق آسیا هستند. قدمت ساخت این معبد به سال 1694 و دوران سلطنت سلسله چینگ می‌رسد. معبد لاما به واسطه امپراتور یونگ ژنگ (Yongzheng) که در دوران شاهزادگی و قبل از پادشاهی خود در این مکان سکونت داشت، به شهرت رسید و امروزه در بین مردم چین از لحاظ تاریخی و مذهبی اهمیت بسیاری دارد.

معبد لاما پکن

تاریخچه معبد لاما 

کار ساخت و ساز معبد یونگ در سال 1694 در زمان سلسله چینگ در محلی که در اصل محل اقامت رسمی سلطنت قبایل سابق بود، آغاز شد. سپس آن را به محل اقامت یینژن (شاهزاده یونگ)، پسر چهارم امپراطور کانگی تبدیل کردند. پس از اینکه شاهزاده یونگ به عنوان امپراطور یونگ ژنگ در 1722 ترفیع پیدا کرد، نیمی از ساختمان به لاما سری ، یک صومعه برای راهبان بودایی تبتی تبدیل شد و نیمه دیگر قصر برای امپراتوری باقی ماند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پس از مرگ امپراطور یونگ ژنگ در سال 1735، تابوت او در معبد گذاشته شد. صومعه محل اقامت تعداد زیادی از راهبان بودایی تبتی از مغولستان و تبت بود، بنابراین یونگ لاماسری تبدیل به مرکز ملی مدیریت لاما شد.معبد محل شورش مسلحانه علیه دولت ملی چینی در سال 1929 بود. پس از پایان جنگ داخلی چین در سال 1949، معبد یک بنای یادبود ملی شد و 32 سال بعد بسته شد.

گفته می شود که به دلیل مداخله نخست وزیر ژو انلای طی انقلاب فرهنگی سالم مانده است و در سال 1981 به عموم مردم باز گردانده شده است، امروزه هم معبد در حال فعالیت است و هم  به نوعی جاذبه ی توریستی بسیار محبوب در شهر محسوب می شود.

معبد لاما پکن

معماری معبد

معبد لاما در سال 1744 به صورت کلی تغییر کاربری داده و به معبد تبدیل گردید ، مساحت این معبد 66.400 متر مربع به عنوان یک کاخ کوچک با سقف های قرمز رنگ ، کاشی کاری های زرد رنگ و همچنین با کاشی های ارزنده تزئین شده است. معماری به کار رفته در معبد لاما کهن و سنتی بوده که تمامی عناصر به کار رفته در تقارن با سالن اصلی بوده که در محور شمال به جنوب قرار گرفته است.معبد لاما دارای 5 سالن اصلی در اطراف حیاط اصلی جنوبی قرار گرفته اند.

این معبد دارای 5 سالن اصلی و مهم است که نام هر یک از آن ها عبارت است از : سالن پادشاه آسمانی، سالن صلح یا سلن پیس، سالن چرخ دارما، سالن هماهنگی و سالن برکات، زیباترین قسمت این معبد همان سالن های صلح و هماهنگی می باشد که به چهار بخش مختلف تقسیم می شود و در آن ها سه مجسمه و تندیس طلایی رنگ وزیبا از بودا قرار دارد.

در حیاط جنوبی یک دیوار بزرگ و سه ساختمان به سبک معماری چینی به نام پایلوئو وجود دارد. در اصل سالن پادشاه آسمانی یک ورودی به چهار سالن دیگر می باشد .در چهار طرف سالن زنگ هایی که روی آن ها به زبان سنسکریت نوشته شده است باعث تزئین منحصر به فرد سالن شده است. اگر از بیرون از پله های سالن پادشاهان بیاستید در مقابل خود حیاطی می بینید که حیاط هماهنگی و صلح است که خود به چهار بخش دیگر تقسسم شده و در این قسمت سه مجسمه بودا وجود دارد.

ساختمان معبد لاما نمونه‌ای شگفت‌انگیز از معماری چینی به شمار می‌رود که سه عنصر هنری در داخل آن‌ها وجود دارد که تماشای آن‌ها شما را به دنیای افسانه‌ها خواهد برد؛ این سه عنصر عبارتند از: سه مجسمه برنزی بودا که نگاهتان را به خود خیره می‌کند، 500 مجسمه کوچک و بزرگ و تندیسی 18 متری از بودای موعود. تمام این‌ها به همراه کاشی‌های خوش‌رنگ و جذاب، دیوارهایی که تصاویری از مغول بر آن‌ها نقش بسته است، شیرهای چینی باشکوه و غیره تنها بخشی از شگفتی‌ها و دیدنی های این معبد محسوب می‌شود که ارزش دیدن را دارد.

معبد لاما پکن

موقعیت جغرافیایی و دسترسی به معبد 

معبد لاما در منطقه ی دونگ چنگ پکن در نزدیکی شمال شرقی دومین جاده ی رینگ واقع شده است. خطوط 2 و 5 مترو پکن همانند برخی اتوبوس های شهری در ایستگاه معبد لاما توقف دارند.

زمان بازدید معبد لاما:

همه روزه از 9 صبح تا 4:30 عصر ( آوریل تا اکتبر ) ، از 9 صبح تا 4 عصر ( نوامبر تا مارس )

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)