معرفی 29 تا از بهترین شهرهای گوتیک در جهان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین شهرهای گوتیک در جهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با بهترین شهرهای گوتیک در جهان آشنا خواهیم کرد. اگر علاقه مند به معماری گوتیک هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا شما بهترین شهرهای گوتیک در جهان را می‌شناسید؟ سبک معماری گوتیک در قرن دوازدهم در فرانسه و ایتالیا ظهور کرد. این سبک بسیار تحت تأثیر کلیسا بود و اغلب در کلیساها و کلیساهای جامع اجرا می‌شد. اما شهرها چطور؟ بهترین شهرهای گوتیک در جهان برای بازدید کدم‌اند؟ در این مقاله به معرفی شهرهای قرون‌وسطایی با زیباترین ساختمان‌های گوتیک می‌پردازیم.

معماری گوتیک چیست؟

معماری ساختمان‌های گوتیک در قرون‌وسطی در حدود سال 1140 بعد از میلاد ظهور کرد. در این مرحله، طراحی گوتیک به‌ عنوان سبک رایج کلیساها در سراسر اروپا جایگزین سبک رومی شد. این دوره زمانی تا حدود 1500 بعد از میلاد به طول انجامید، بااین‌حال، معماری گوتیک هنوز هم امروزه در برخی از نقاط جهان‌دیده می‌شود.

اصطلاح گوتیک ازنظر تاریخی بار منفی داشته است. برای مردمی که به‌تازگی به دوره مدرن پا گذاشته بودند، اولین بار از اصطلاح گوتیک برای توصیف هنر، معماری و فرهنگ قرون‌وسطی استفاده کردند. گوتیک در آن زمان به معنی ابتدایی و وحشیانه تلقی می‌شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اما امروزه از این اصطلاح برای توصیف سبک محبوب معماری، هنر و طراحی استفاده می‌شود. از این نظر، سبک گوتیک که زمانی تاریک و نازیبا به نظر می‌رسید، امروزه زیبا و پالایش‌شده دیده می‌شود.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

بسیاری از مردم وقتی به معماری گوتیک فکر می‌کنند، کلیساها و قلعه‌هایی که با این سبک ساخته‌شده‌اند به نظرشان می‌آید، اما این تنها نمونه‌هایی از بناهای ساخته‌شده با این سبک است. ساختمان‌های گوتیک می‌توانند شامل مواردی با کاربری‌های  زیر باشند:

  • تالارهای شهر
  • ساختمان‌های دولتی
  • دانشگاه‌ها
  • صومعه‌ها
  • کتابخانه‌ها
  • قلعه‌ها

ساختمان‌های گوتیک تقریباً همیشه یک ویژگی اصلی دارند: طاق‌های نوک‌تیز. این ویژگی را می‌توان در پنجره‌ها، درها، طاق سقف‌ها و موارد دیگر بناهای ساخته‌شده با سبک گوتیک مشاهده کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های گوتیک، تکیه‌گاه‌های سازه‌ای آن است. این تکیه‌گاه‌های بیرونی برای پایداری بیشتر طاق‌ها استفاده می‌شد. دلیل اینکه معماران گوتیک دوست داشتند از این طاق‌ها و تکیه‌گاه‌ها استفاده کنند ایجاد توهم ارتفاع بود و به همین دلیل است که ساختمان‌های گوتیک ازآنچه به نظر می‌رسند کوتاه‌تر هستند.

معماری گوتیک فقط منتهی به‌ظاهر آن نیست. تاریخچه بسیار جالبی در پشت این سبک وجود دارد. بسیاری از مورخان معتقدند که اصطلاح «گوتیک» از یک کلمه آلمانی گرفته‌شده است که برخی از محققان آن را به معنای «بربر» تفسیر می‌کنند.

این مورخان بر این باورند که به همین دلیل است که برخی از مردم سبک گوتیک را با قبایل آلمانی که توسط امپراتوری روم بربر محسوب می‌شدند مرتبط می‌دانند. بااین‌حال، برخی دیگر با این نظریه مخالف‌اند و فکر می‌کنند که ممکن است ریشه این کلمه از یک کلمه فرانسوی قدیمی گرفته‌شده باشد.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان

بهترین شهرهای گوتیک در جهان که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود بر اساس چندین فاکتور مختلف ازجمله تاریخچه آن‌ها در رابطه با معماری گوتیک، انواع ساختمان‌های گوتیک که دارند و محبوبیت کلی آن‌ها به‌عنوان مقاصد گردشگری برای افرادی که از طرفداران معماری گوتیک هستند، انتخاب‌شده‌اند.

برخی از نمونه‌های برجسته معماری گوتیک عبارت‌اند از؛ نوتردام پاریس (فرانسه)، کلیسای جامع کلن (آلمان)، کلیسای جامع بورگوس (اسپانیا)، کلیسای جامع روئن (فرانسه)، کلیسای جامع زاگرب (کرواسی)، کلیسای جامع میلان (ایتالیا)، قلعه پراگ (جمهوری چک) جمهوری)، قلعه ادینبورگ (اسکاتلند) و غیره.

پراگ (Prague) – جمهوری چک

منطقه‌ای که پراگ در آن قرار دارد از عصر پارینه‌سنگی همیشه محلی برای سکونت بوده است. علاوه بر معماری تاریخی، این شهر دارای زندگی شبانه پر جنب‌وجوش و رستوران‌های عالی زیادی است.

پراگ دارای معماری گوتیک باورنکردنی است که قدمت آن به قرون‌وسطی بازمی‌گردد، زمانی که ساکنان آن توسط چندین پادشاه و ملکه مختلف اداره می‌شدند که به شکل‌گیری تاریخ و منظر شهری در این منطقه کمک کردند. این شهر به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نام‌گذاری شده است .

پراگ یکی از بهترین شهرهای گوتیک در جهان و اروپا است. این شهر چندین نمونه عالی از معماری گوتیک چک مانند کلیسای جامع سنت ویتوس، برج پودر و برج‌های کلیسای بانوی پیش از تین را در خود جای‌داده است. پل چارلز و برج پل شهر قدیمی، نمونه‌هایی چشمگیر از سبک گوتیک در این شهر است.

کلن (Cologne) – آلمان

این شهر آلمانی بزرگترین کلیسا به سبک گوتیک در شمال اروپا را در خود جای‌داده است: کلیسای جامع کلن. این کلیسای جامع که یکی از میراث جهانی یونسکو است، مقر اسقف اعظم کلن است.

ساخت‌وساز این بنا در سال 1248 آغاز شد و برای چند صد سال به طول انجامید. باسیلیکا که یک نمونه عالی از سبک گوتیک پیشرفته است، دارای پنج راهرو و زیارتگاه سه پادشاه، تابوت طلاکاری شده بالای محراب است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

کمبریج (Cambridge) – بریتانیا

دانشگاه کمبریج دارای سابقه آموزشی طولانی است و قدمت این شهر به قرون‌وسطی بازمی‌گردد. این بدان معناست که ساختمان‌های گوتیک زیادی در این منطقه مانند کلیسای کالج کینگ و کالج گونویل و کایوس وجود دارد.

کمبریج چندین نمونه زیبا از معماری قرون‌وسطایی ازجمله کلیسای مقبره مقدس دارد. این کلیسا که به کلیسای گرد معروف است، در حدود سال 1130 ساخته شد.

سویل (Seville) – اسپانیا

یکی از دلایلی که تعداد ساختمان‌های برجسته در سویل بسیار زیاد است این است که “عصر طلایی اسپانیا” را پس از دوره گوتیک تجربه کرده است. در سویل نمونه‌های زیادی از معماری گوتیک وجود دارد، ازجمله کلیسای جامعی که مقبره کریستف کلمب در آن یافت می‌شود.

فضای داخلی کلیسای جامع سویل به تزئینات زیادی مزین شده و آرام است و نور زیادی از طریق پنجره‌های شیشه‌ای رنگی آن به داخل فضا نفوذ می‌کند. این ساختمان، بزرگترین بنای ساخته‌شده به سبک گوتیک در جهان است که 124000 فوت مربع مساحت دارد.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

میلان (Milan) – ایتالیا

میلان اغلب به دلیل شهرتش به شلوغ بودن و داشتن آب‌وهوای بد در شهرهای توریستی شناخته می‌شود. بااین‌حال، این شهر شمال ایتالیا خاستگاه یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌های گوتیک در جهان است: کلیسای جامع میلان.

ساخت این کلیسا در سال 1386 آغاز شد و در سال 1965 به پایان رسید. این بنای گوتیک از بیرون به طرز باورنکردنی پر تزئین است. این بنا که یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ایتالیاست، 515 فوت طول و 302 فوت عرض دارد.

بورگوس (Burgos) – اسپانیا

این شهر در شمال اسپانیا دارای یک کلیسای جامع باورنکردنی است که در صدر لیست بهترین ساختمان‌های گوتیک تمام دوران قرار دارد. کلیسای جامع بورگوس بین 1080-1350 ساخته شد.

کلیسای جامع سنت مری بورگوس همچنین محل دفن خانواده سلطنتی اسپانیایی است که آن را به مکانی بسیار مهم برای بازدید از علاقه‌مندان به تاریخ تبدیل می‌کند. این سایت میراث جهانی یونسکو مقبره السید و همسرش دونا جیمنا را در خود جای‌داده است. رهبر نظامی اسپانیا از سال 1094 تا 1099 بر والنسیا حکومت کرد.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

بارسلونا (Barcelona) – اسپانیا

معماری گوتیک کاتالان در بارسلونا دارای طاق‌های دیافراگمی، شبستان‌های کلیسای جامع و دکوراسیون ساده با شیشه‌های رنگی نسبتاً کمی است. بارسلونا دارای ساختمان‌های گوتیک است که قدمت آن‌ها به قرن‌ها پیش می‌رسد، مانند کلیسای سانتا ماریا دل مار.

ساختمان کشتی‌سازی سلطنتی بارسلون نمونه جالب دیگری از معماری گوتیک است. در داخل این بنا، موزه دریایی بارسلون را خواهید دید. در کل این شهر یکی از زیباترین مقاثد معماری گوتیک می باشد.

لندن (London) – بریتانیا

تعداد زیاد ساختمان‌های گوتیک در لندن تقریباً با ساختمان‌های پاریس رقابت می‌کند. سبک گوتیک انگلیسی پس از به قدرت رسیدن هنری سوم در انگلستان رایج شد. او عاشق این شکل از معماری بود و زمان و هزینه زیادی را صرف ساختن قلعه‌های گوتیک، کلیساها و ساختمان‌های دیگر کرد.

یکی از محبوب‌ترین سبک‌های معماری گوتیک در لندن به گوتیک عمودی معروف است. در قرن چهاردهم ساخته شد و دارای پنجره‌های لانست، سنگ‌کاری پیچیده بر روی ساختمان‌های بزرگ، برجک‌ها، تکیه‌گاه‌ها است. برخی از نمونه‌های ساختمان‌های گوتیک و نئوگوتیک در لندن عبارت‌اند از ابی وست مینستر، خانه توت‌بری هیل، دادگاه سلطنتی و خانه‌های پارلمان و برج الیزابت (معروف به بیگ بن).

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

پاریس (Paris) – فرانسه

پاریس، پایتخت فرانسه، شهری زیبا به سبک گوتیک است. اگرچه در طول تاریخ بارها تخریب و بازسازی‌شده است، اما هنوز برخی از بناهای گوتیک وجود دارد که همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده است.

کلیسای جامع نوتردام پاریس یکی از مشهورترین نمونه‌های معماری گوتیک فرانسوی است که تاکنون ساخته‌شده است. تکمیل آن نزدیک به دو قرن طول کشید و نمادی از پاریس است. از دیگر بناهای گوتیک در پاریس می‌توان به کلیسای سنت دنیس، کاخ لوور، کاخ دولا سیته، کاخ عدالت، هتل دیو، کاخ بزرگ، ایستگاه‌های قطار Gare du Nord، Les Invalides، Sainte Chapelle و Pont اشاره کرد.

فلورانس (Florence) – ایتالیا 

فلورانس زادگاه معماری رنسانس است، اما در این شهر کلیساهای گوتیک واقعا زیبایی را می‌توانید ببنید. این شهر در اواخر دوره گوتیک شکوفا شد و یکی از زیباترین مقاصد در جهان است.

ساخت کلیسای جامع فلورانس به سبک گوتیک در سال 1296 آغاز شد، اما گنبد معروف فیلیپو برونلسکی در سال 1436 تکمیل شد و به سبک رنسانس است. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره، یکی از معروف‌ترین کلیساهای جامع گوتیک در اروپا است که توسط کلیساها و برج‌های متعدد احاطه‌ شده است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

ادینبورگ (Edinburgh) – اسکاتلند

شهر ادینبورگ در اسکاتلند یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به سبک معماری و تاریخ گوتیک است. این شهر نه‌تنها کلیساهای بسیار زیبایی دارد که در قرون‌وسطی ساخته‌شده‌اند، بلکه دارای طاق‌های زیرزمینی نیز می‌باشد.

ادینبورگ خاستگاه یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک است؛ قلعه ادینبورگ. این قلعه زیبا بر روی یک صخره آتش‌فشانی قرار دارد و مشرف‌به تمام شهر است. یکی دیگر از ساختمان‌های بزرگ نئوگوتیک، کلیسای جامع سنت گیلز است. این مکان دیدنی ادینبورگ حاوی چند پنجره شیشه‌ای رنگارنگ باورنکردنی است و یک گلدسته گوتیک با طراحی فوق‌العاده است.

زاگرب (Zagreb) – کرواسی

این شهر گوتیک خواستگاه نمونه‌ای از یک سازه گوتیک شگفت‌انگیز، کلیسای جامع زاگرب است. این بنای تاریخی در قرن نوزدهم ساخته‌شده است و دارای دو گلدسته فوق‌العاده است که ارتفاع آن‌ها به 341 فوت می‌رسد.

متأسفانه یکی از گلدسته‌ها در زلزله سال 2020 آسیب دید، بنابراین گلدسته دیگر نیز برای ایمنی برداشته شد و هر دو در حال حاضر در حال بازسازی هستند. داخل این ساختمان زیبا حاوی شیشه‌های رنگی خارق‌العاده و مجسمه‌های مرمری است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

سالزبورگ (Salzburg) – اتریش

زادگاه موتزارت نیز به دلیل معماری گوتیک و تاریخ آن شناخته‌شده است. صومعه نونبرگ و کلیسای سنت پیتر هر دو به سبک گوتیک ساخته‌شده‌اند. دومی در سال 696 بعد از میلاد بنا شد و قدیمی‌ترین قسمت‌های ساختمان هنوز پابرجاست.

نقطه عطف معروف شهر، قلعه سالزبورگ است که در سال 1077 ساخته شد. بااین‌حال، قسمت‌های زیادی از آن تاکنون بازسازی‌شده است. این مکان تاریخی در بالای شهر واقع‌شده است و چشم‌اندازی پانوراما از منطقه اطراف را به شما می‌دهد.

یورک (York) – انگلستان

یورک یکی از بهترین شهرهای گوتیک در جهان و یکی از میراث جهانی یونسکو است. به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای تجاری بین انگلستان و اسکاتلند از طریق زمین و دریا، جایگاه مهمی داشت.

یورک بیش از 1500 بنای مهم و تاریخی دارد که بسیاری از آن‌ها به سبک گوتیک هستند. این شهر که برخلاف باقی شهرهای انگلستان در بمباران‌های جنگ جهانی دوم سالم باقی‌مانده است، دارای ساختمان‌های گوتیک زیادی است که از قرون‌وسطی تاکنون نسبتاً شامل تخریب یا بازسازی‌های مختلف نشده‌اند. کلیسای یورک مینستر در این شهر بناشده است که یکی از زیباترین کلیساهای جامع انگلستان است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

ریگا (Riga) – لتونی

خط افق شهر قدیمی ریگا تحت تسلط مناره‌های گوتیک باشکوه است. کلیسای جامع معروف ریگا در سال 1211 ساخته شد. این کلیسای جامع در طول تاریخ از بلایای بسیاری ازجمله آتش‌سوزی و انفجارهای ناشی از حملات دشمن جان سالم به دربرده است.

خانه سرسیاه یکی دیگر از نمونه‌های معروف معماری گوتیک ریگا است. در سال 1334 به‌عنوان یک کلیسای کوچک برای برادران سرسیاه بنیان گذارده شد، اما درنهایت به یک سالن صنفی تبدیل شد و اصناف برای نانوایان، قصابان، کوپرها و دیگران در آنجا فعالیت می‌کردند. بااین‌حال این روزها موزه‌ای است که آثاری از قرون‌وسطی را در خود جای‌داده است.

مونیخ (Munich) – آلمان

مونیخ یکی از بهترین شهرهای گوتیک آلمان است زیرا دارای نمونه‌های شگفت‌انگیز معماری گوتیک است که قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌رسد. برخی از ساختمان‌های گوتیک بزرگ در مونیخ عبارت‌اند از Alte Hof، قلعه قرون‌وسطایی، تالار قدیمی شهر و دروازه کارلستور.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

سگویا (Segovia) – اسپانیا

سگویا خواستگاه برخی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک در جهان است. این شهر خانه بسیاری از ساختمان‌های گوتیک است که صدها سال پیش مانند قلعه معروف آلکازار و کلیسای جامع سگویا ساخته‌شده‌اند.

یکی از ساختمان‌هایی که تکامل گوتیک را به بهترین شکل نشان می‌دهد صومعه سابق سن آنتونیو ال رئال است. در حال حاضر کاربری آن هتل است و ویژگی‌های قلعه مانند با ساختار قبلی خود را حفظ کرده است.

بوداپست (Budapest) – مجارستان

بوداپست پایتخت مجارستان و نمونه‌ای عالی از معماری گوتیک است. در دو طرف رودخانه دانوب قرار دارد و در سال 1873 زمانی که بودا، پست و اوبودا به یک شهر بزرگ متحد شدند، ایجاد شد.

ساختمان پارلمان مجارستان، قلعه بودا و کلیسای سنت استفان به سبک گوتیک ساخته‌شده‌اند. سنگر ماهیگیر که بین سال‌های 1895 و 1902 ساخته شد، به سبک نئوگوتیک توسط معمار Frigyes Schulek طراحی شد. سنگر که برای ایجاد فضایی باوقار برای مجسمه‌های قدیسان حامی مجارستان که توسط آلاجوس استروبل مجسمه‌سازی شده‌اند، ساخته‌شده است، مناظری فوق‌العاده از دانوب و آفت را ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی معروف بوداپست، کلیسای ماتیاس، اولین بار به‌عنوان یک کلیسای رومی به دستور بلا چهارم پادشاه مجارستان پس از حمله مغول ساخته شد. این سازه در زمان پادشاهی ماتیاس کوروینوس که به نام او نام‌گذاری شده است، بزرگ‌تر شده و با تزئینات گوتیک تزئین شده است (او به دلیل رحم و سخاوت نسبت به مخالفان شکست‌خورده خود به «عادل» معروف بود).

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

آکسفورد (Oxford) – بریتانیا

آکسفورد به‌عنوان بهترین شهر دانشگاهی در اروپا شناخته می‌شود، اما به‌ غیراز آموزش نیز چیزهای زیادی برای ارائه به مخاطبینش دارد. این شهر دارای برخی ساختمان‌های گوتیک چشمگیر مانند کالج مسیح مقدس و تعداد زیادی موزه با تمرکز بر باستان‌شناسی و تاریخ است.

تعدادی از بزرگ‌ترین سازه‌های گوتیک آکسفورد عبارتند از؛ تالار سنت ادموند، برج کالج ماگدالن، کالج آل سولز، مدرسه الهیات در کتابخانه بودلیان و نمازخانه کالج بالیول که یک نمونه عالی از معماری احیای گوتیک است و از سبک قرون‌وسطی الهام گرفته است.

تالین (Tallinn) – استونی

پایتخت استونی، شهری کوچک با تاریخ غنی، دارای برخی از چشمگیرترین معماری‌های گوتیک در اروپا است. تالین نمونه خوبی از یک شهر گوتیک است زیرا از اواخر قرن سیزدهم بخشی از اتحادیه هانسی بود. معماری این شهر تحت تأثیر جزیره گوتلند در سوئد قرارگرفته است. این شهر دارای سازه‌های باستانی بسیاری است که صدها سال پیش‌ساخته شده‌اند.

برخی از بهترین بناهای گوتیک این شهر عبارت‌اند از کلیسای سنت اولاف که در سال 1227 ساخته شد و قلعه تومپیا که قدمت آن به قرن سیزدهم بازمی‌گردد. تالار شهر تالین یک ساختمان زیبا به سبک گوتیک قرون‌وسطایی است که داخل آن یک نیمکت حکاکی شده تریستان و ایزولد تزئین شده است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

وین (Vienna) – اتریش

این شهر اتریشی خاستگاه بسیاری از بناهای معروف گوتیک است، ازجمله کلیسای جامع سنت استفان و کاخ هافبورگ که شامل مدرسه سوارکاری معروف اسپانیایی است. اگرچه هافبورگ ترکیبی از سبک‌های معماری است، اما نمازخانه دادگاه امپراتوری ظاهری کاملاً گوتیک دارد.

ازجمله ساختمان‌هایی که کلیسا نیستند و از دیدنی های مهم شهر به حساب می آیند، می‌توان به تالار شهر وین (Rathaus) که در حدود سال 1400 به سبک گوتیک ساخته شد، اشاره کرد.

گنت (Ghent) – بلژیک

مهم‌ترین ساختمان گوتیک گنت تالار پارچه و برج بلفری آن است. این بنا که به سبک گوتیک برابانت ساخته‌شده است، در بسیاری از تصاویر گنت دیده می‌شود. این ساختمان بلندترین ناقوس بلژیک با 91 متر ارتفاع است.

تالار پارچه گنت در ابتدا برای تجارت پارچه مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون غرفه‌ها حذف‌شده‌اند و امروزه میزبان رویدادهای مختلف است. یکی دیگر از بناهای زیبای گوتیک در گنت، کلیسای سنت نیکلاس (Sint-Niklaaskerk) است که در قرن سیزدهم ساخته‌شده است. این بنا از سنگ آبی کمیاب Tournai ساخته‌شده است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

سالامانکا (Salamanca) – اسپانیا

سالامانکا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اسپانیا است که ساختمان‌هایی دارد که نمونه‌های خوبی از معماری گوتیک محسوب می‌شوند. ویژگی‌های معماری که در ساختمان‌های قدیمی کالج مانند دانشگاه سالامانکا، قدیمی‌ترین دانشگاه اسپانیا، یافت می‌شود، بسیار جالب‌توجه است. سالامانکا در قرن 12 و 13 یک مرکز آموزشی بود و به همین دلیل است که ساختمان‌های قدیمی کالج به‌خوبی حفظ‌ شده‌اند. از دیگر ساختمان‌های باشکوه در سالامانکا می‌توان به تالار شهر و کلیسای جامع جدید اشاره کرد.

عنصر اصلی که معماری گوتیک سالامانکا را مشخص می‌کند، طراحی پنجره گل رز آن است. سالامانکا علاوه بر پنجره‌های رز، برج‌های آجری زیادی نیز دارد که معمولاً به شکل مربع هستند. خانه صدف‌ها نیز در این شهر واقع‌شده است که در قرن پانزدهم ساخته شد و بیش از 300 صدف دارد که دیوارهای آن را تزئین کرده است.

یپرس (Ypres) – بلژیک

مطمئناً می‌توانید یپرس را به‌عنوان یک شهر گوتی طبقه‌بندی کنید. کلیسای جامع شگفت‌انگیز سنت مارتین در این شهر بناشده است. این کلیسای جامع با ارتفاع 102 متر یکی از بلندترین ساختمان‌های بلژیک است.

Ypres نمونه‌های باورنکردنی متعدد دیگری از معماری گوتیک دارد. کل شهر در قرون‌وسطی ساخته‌شده است و همه‌چیز درون این شهر به سبک گوتیک (یا نئوگوتیک) است، از خانه‌ها گرفته تا کلیساها. تالار پارچه یپرس و برج ناقوس آن بازتولید ساختار اصلی قرن سیزدهم و میراث جهانی یونسکو است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

بامبرگ (Bamberg) – آلمان

بامبرگ یکی از بهترین شهرهای گوتیک آلمان و یکی از دیدنی ترین نقاط این کشور است. این خانه دارای معماری بسیار زیبای گوتیک است که قدمت آن به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد.

این شهر همچنین در دوران اصلاحات پروتستان که از 1517-1648 بعد از میلاد اتفاق افتاد، نقش مهمی ایفا کرد. برخی از ساختمان‌های گوتیک شگفت‌انگیز در بامبرگ شامل کلیسای جامع بامبرگ و تالار شهر قدیمی که اکنون یک موزه چینی است.

لیسبون (Lisbon) – پرتغال

به دنبال معماری گوتیک در لیسبون هستید؟ در این شهر سه ​​بنا وجود دارد که باید آنها را ببینید. صومعه جرونیموس یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های معماری مانوئلین گوتیک اواخر در پرتغال است. این صومعه به‌عنوان صومعه‌ای برای راهبان ساخته شد که در آن 24 ساعت شبانه‌روز به دعا و تمرکز روی خدا می‌پردازند. این سایت به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه تاگوس، منظره شگفت‌انگیزی از شهر ارائه می‌دهد.

کلیسای جامع لیسبون یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های پرتغال است. اگرچه از زمان شروع ساخت آن در سال 1147 بازسازی‌های بعدی انجام‌شده است، اما هنوز هم می‌توانید تأثیر گوتیک را در این سازه مشاهده کنید. قلعه سائو خورخه توسط Afonso Henriques در قرن دوازدهم تصرف شد و آن را به یک قلعه گوتیک تبدیل کرد. این بنا در بالاترین نقطه در لیسبون مشرف‌به بقیه شهر واقع‌شده است و مناظر عالی را ارائه می‌دهد.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

بروژ (Bruges) – بلژیک

بروژ یکی از بهترین شهرهای گوتیک بلژیک است. چند نمونه عالی از معماری گوتیک دارد که قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌رسد. برخی از ساختمان‌های گوتیک جالب در بروژ عبارتند از: کلیسای خون مقدس، تالار شهر بروژ و موزه گروتست.

بیمارستان سنت جان نیز از بناهای قدیمی و به سبک گوتیک این شهر است. قدمت بیمارستان سنت جان به اواسط قرن دوازدهم می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها با کاربری بیمارستان است که در اروپا باقی‌مانده است.

روئن (Rouen) – فرانسه

ساخت کلیسای جامع گوتیک نوتردام در روئن صدها سال طول کشید. نمای بیرونی کلیسا توسط مجموعه‌ای از آثار هنری نقاش امپرسیونیست فرانسوی کلود مونه جاودانه شده است. این شهر شمالی در فرانسه همچنین محل استقرار مدرسه روئن بود، حلقه‌ای از نقاشان که تحت تأثیر نقاشی فلاندری و تذهیب نسخه‌های خطی گوتیک بودند.

کلیسای جامع روئن دارای سه برج چشمگیر است: برج کره، برج سنت رومن و برج فانوس و گلدسته. ابی سنت اوئن یکی دیگر از بناهای زیبای گوتیک است. این کلیسای بزرگ کاتولیک رومی در حال حاضر توسط دولت فرانسه و شهر روئن در حال بازسازی است.

بهترین شهرهای گوتیک در جهان
بهترین شهرهای گوتیک در جهان

دوبلین (Dublin) – ایرلند

درگذشته، دوبلین شهری به سبک گوتیک بود که دارای برخی از زیباترین معماری‌ها در تمام اروپا بود. اگرچه بسیاری از آن از بین رفته است، اما هنوز برخی از بناهای معماری زیبا با سبک گوتیک باقی‌مانده است. دوبلین یکی از بهترین شهرهای گوتیک در جهان محسوب می‌شود زیرا دارای چندین سبک ساختمان‌های گوتیک است:

کلیسای سلطنتی قلعه دوبلین شاهکاری از احیای گوتیک است. کلیسای جامع مسیح تلفیقی از معماری رومی و گوتیک است. کتابخانه اتاق لانگ در کالج ترینیتی یک سازه باابهت نئوگوتیک با سقفی چوبی است که شامل 200000 کتاب و نسخه خطی باستانی است.

خلاصه کلام درباره بهترین شهرهای گوتیک جهان

اگر طرف تاریک و مرموز معماری و گشت‌وگذار هنری را دوست دارید، این لیست از شهرهای قرون‌وسطایی که در این مقاله آورده شده است برای شما مناسب است. ساختمان‌های گوتیک برخی از هیبت‌انگیزترین سازه‌های جهان هستند، مناره‌های آن‌ها به‌اندازه‌ای بلند است که ابرهای بهشت ​​را لمس می‌کنند. سازه‌هایش به‌اندازه‌ای سبک به نظر می‌رسد که هرلحظه می‌توانند از زمین بپرند.

این لیست از مقاصد توریستی پرطرفدار که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد دارای مواردی است که فکر می‌کنیم برخی از بهترین نمونه‌هایی هستند که امروزه وجود دارند. اطلاعاتی در این مقاله خواهید یافت که در مورد مکان‌های دیدنی شناخته‌شده و همچنین جواهرات پنهان در سراسر اروپا است و به جد از بهترین‌های دنیا است.

 

 



 الی گشت    

                تور کیش