جاهای دیدنی بوداپست ، پایتخت زیبای مجارستان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی بوداپست

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی بوداپست صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا و دیدنی در ادامه با ما همراه باشید.

بوداپـست (Budapest) پایتخت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است. بوداپست یکی از زیباترین شهرهای اروپاست، که هر ساله چند میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند. بوداپست، پایتخت مجارستان مشهور به “پاریس شرق”، یکی از کلانشهر‌های فرهنگی مهم در شرق اروپا و وطن مادری بسیاری از میراث جهانی یونسکو است.

از جنبه گردشگری نیز شهر دارای بناهای مهم و تاریخیست و از آن میان می‌توان به پل‌های دانوب، گرمابه‌ها و حمام‌های متعدد تاریخی، باسیلیکای سنت استفان، بزرگترین کنیسه اروپا در خیابان دوهانْی و خیلی دیگر اشاره کرد. حمام های آبگرم بوداپست چنان معروف هستند که از سراسر جهان برای رفتن به این حمام ها به بوداپست می آیند و علاوه بر لذت بردن از آبگرم در محیطی تاریخی از خدمان بسیار از جمله درمانی استفاده می کنند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بوداپست بدون شک یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین پایتخت های جهان به شمار می رود و از محبوبیت بالایی در میان گردشگران سراسر دنیا و اروپا برخوردار است. دیدنی های این شهر شامل بناهای تاریخی باشکوه و طبیعت بی نظیر است.

شهر بوداپست به شهر نورها (The city of lights) معروف است و نورهای درخشان این شهر در شب، زندگی پرشور، شب های زنده، کافه ها و رستوران های دنج از جمله زیبایی های شاخص این شهر هستند. در ادامه با مهمترین دیدنی های بوداپست آشنا می شویم.

دیدنی های بوداپست

رودخانه دانوب و پل زنجیری – The Danube River

رودخانه دانوب اصلی‌ترین بخش بوداپست است؛ رودخانه‌ای که شهر را به دو قسمت بودا و پست تقسیم می‌کند؛ دو قسمتی که هرکدام زیبایی‌های خودشان را دارند و جاذبه‌های خاص بوداپست را می‌سازند. رودخانه دانوب، پل‌های زیادی هم دارد که بودا را به پست وصل می‌کند؛ هرکدام از این پل‌ها معماری ویژه‌ی خودشان را دارند.

اما اگر فرصت نمی‌کنید که همه‌ی پل‌های دانوب را بگردید، می‌توانید پل زنجیر که قدیمی‌ترین پل دانوب است را ببینید و حس معلق بودن روی آب‌ها را تجربه کنید. ضمنا می‌توانید با اتوبوس دریایی یا تورهای دانوب‌گردی بیشتر با زیر و بم دانوب آشنا شوید؛ اما حتی اگر فرصت همه‌شان را نداشتید، قدم زدن کنار آن، خصوصا در شب، را حتما امتحان کنید و از دیدن منظره‌ی زیبایش لذت ببرید.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

تپه تماشایی قلعه – Castle Hill

تپه‌ی قلعه بر فراز رود دانوب قرار دارد و بسیاری از بناهای تاریخی و مهم قرون وسطایی بوداپست و موزه‌های آن در این منطقه واقع شده است. بدون شک یکی زیباترین سازه‌ای که در این منطقه قرار دارد، قلعه‌ی بودا (Buda Castle) است که در قرن ۱۸ ساخته شده و دارای ۲۰۰ اتاق است.

این تپه و بناهای تاریخی آن مانند بسیاری از نقاط شهر، شب‌ها چراغ‌های آن روشن شده و منظره‌ی زیبایی خلق می‌کند. از دیگر مهم‌ترین قلعه‌های این تپه، قلعه‌ی ماهیگیر (Fisherman’s Bastion) است که در اواخر قرن ۱۹ میلادی ساخته شده است.

قلعه بودا (کاخ سلطنتی) – Buda Castle

بنای اصلی قلعه بودا یا کاخ سلطنتی در قرن سیزدهم در بوداپست ساخته شد. این بنا در دوران اشغال مجارستان توسط ترک‌ها آسیب فراوانی دید. بخش اعظم آن‌چه که امروز از این بنا می‌بینید، بازسازی شده است.

قلعه بودا بنای عظیمی است که امروزه گالری ملی مجارستان و موزه تاریخ بوداپست را در خود جای می‌دهد. برای ورود به هر یک از این موزه‌ها باید ورودی پرداخت کنید؛ اما گشت و گذار در اطراف کاخ سلطنتی رایگان است.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

ساختمان پارلمان مجارستان – Hungarian Parliament Building

یکی از لذت‌های قدم زدن در پیاده‌روهای خیابان‌های زیبای شهر بوداپست، تماشای معماری ساختمان پارلمان این کشور که سومین ساختمان پارلمان در جهان محسوب می‌شود. این ساختمان با معماری «نئو گوتیک» در سال 1886 میلادی به مناسبت هزارمین سالگرد تأسیس کشور بنا شد (مجارستان در آن زمان بخشی از امپراتوری متحد اتریش-مجارستان بود).

این بنا دارای 691 اتاق و همچنین 19 کیلومتر راهرو و پله است. تورهای 45 دقیقه‌ای بازدید در اوقاتی که ساختمان در دست جلسات دولتی نباشد برای عموم آزاد است. در این تورها بسیاری از مکان‌های برجسته ساختمان پارلمان، اعم از سالن اصلی ورودی، لابی‌های مختلف و جواهرات سلطنتی مجارستان به بازدید عموم در می‌آید.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

کلیسای سنت استفان – St. Stephen’s Basilica

کلیسای سنت استفان دقیقا جایی‌ست که نباید در بوداپست از دستش بدهید؛ یکی از بزرگترین ساختمان‌های بوداپست که بزرگترین ناقوس مجارستان را هم دارد؛ وقتی به این کلیسا وارد می‌شوید حتما بزرگی و عظمتش شما را هیجان‌زده می‌کند؛ معماری عظیمی به سبک نئوکلاسیک با نقاشی‌های دیواری خیره کننده. این کلیسا برای سنت استفان، اولین پادشاه مجارستان ساخته شد و زمان جنگ جهانی دوم آسیب‌هایی دید که بعدها دوباره بازسازی شد.

حتما بعد از بازدید قسمت‌های مختلف کلیسا، ۳۶۴ پله‌اش را بالا بروید تا منظره‌ ۳۶۰ درجه‌ی بوداپست را از بالا ببینید؛ یک نمای بی‌نظیر از شهر. برای گشتن کلیسای سنت استفان فقط به داخل ساختمان قانع نشوید و در محیط بیرون آن قدم بزنید. میدان سنت استفان جای مناسبی‌ست برای راه رفتن و نوشیدن قهوه در کافه‌های خیابانی‌اش. این جاذبه‌ی شاهکار بوداپست در روزهای عادی هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

کلیسای ماتیاس – Matthias Church

کلیسای ماتیاس یکی از مشهورترین کلیساهای بوداپست مجارستان است. این کلیسا در قرن یازدهم ساخته شد و در آن زمان از آن به عنوان کلیسای تاج‌گذاری برای پادشاهان مجار استفاده می‌شد. ماتیاس پیش از تبدیل شدن به کلیسای کاتولیک رومی مدتی نیز مسجد ترکان عثمانی بود.

باسیلیکای سن استفان در سمت پست (Pest) عظیم‌تر از کلیسای ماتیاس است، اما ماتیاس بنای زیباتری دارد و به دلیل معماری سبک گوتیک و سقف رنگارنگ پوشیده‌ شده با کاشی‌هایی با نقش‌های لوزی‌شکل شهرت جهانی دارد.

کنیسه‌ خیابان دوهنی – Dohány Street Synagogue

یکی از جاهای دیدنی در سفر به بوداپست کنیسه‌ی خیابان دوهَنی (Dohány) است که یکی از بزرگ‌ترین پرستشگاه‌های یهودیان خارج از اسرائیل است. ساختمان قدیمی کنیسه در زمان جنگ جهانی دوم بمباران شد و به‌دست نازی‌ها افتاد و سپس در دهه‌ی ۱۹۹۰ رسما بازسازی و احیا شد. در باغ این کنیسه بید مجنونی مصنوعی وجود دارد که روی برگ‌های فلزی‌اش اسامی تعدادی از قربانیان هولوکاست حک شده است.

در اینجا یادبود دیگری را هم خواهید که به رائول والِنبِرگ، دیپلمات سوئدی، اختصاص دارد، کسی که توانست جان صدها یهودی مجاری را در جنگ جهانی دوم نجات دهد. ضمنا یادتان باشد که در اینجا ساک یا کیف‌دستی بزرگ نمی‌توانید با خودتان داخل ببرید و کیف‌دستی‌های کوچک را هم شاید پیش از ورودتان بگردند. این کنیسه بیشتر روزها به‌ جز شنبه‌ها باز است.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

اپرای ملی مجارستان – Hungarian State Opera

اپرای ملی مجارستان درهایش را در سال 1884 به روی عموم مردم باز کرد، البته در آن زمان با عنوان تالار اپرای سلطنتی مجارستان شناخته می‌شد. پیش از آن مخاطبان پِست-بودا نمایش‌های درام موزیکال را در تئاتر ملی تماشا می‌کردند. سطح استانداردهای آکوستیک اپرای مجارستان، حتی در قیاس با استانداردهای اروپایی بی‌نظیر است. به‌ علاوه یکی از بزرگ‌ترین معماران تاریخ مجارستان، میکلوس ایبل (Miklós Ybl)، مسئول ساخت تالار اپرا بود.

از این‌ گذشته هنرمندان بلندآوازه مجار مانند مور تان (Mór Than)، کارولی لوتز (Károly Lotz) و برتالان شکلی (Bertalan Székely) در طراحی داخلی بنا شرکت داشتند و فضاهایی پیراسته را با تزئینات فاخر خلق کردند. بنابراین تعجب‌آور نیست که تالار اپرا با تجهیزات بصری فوق‌العاده و فهرست پربار نمایش‌های عالی طرفداران این ژانر را عاشق و شیدای خود کرده است.

موزه هنرهای زیبا – Museum of Fine Arts

موزه هنرهای زیبا مهم ترین گالری هنری بوداپست, بزرگ ترین مجموعه از آثار استادان قدیمی اروپا در آن قرار دارد. موزه ی هنرهای زیبا نه تنها مهم ترین گالری هنری بوداپست است، بلکه یکی از بزرگ ترین مجموعه های آثار استادان قدیمی که در اروپا یافت می شود، در آن قرار دارد.

مجموعه وسیعی از نقاشی های ایتالیایی، اسپانیایی و هلندی در ساختمان زیبا و کلاسیک قرن 19 در معرض دید عموم قرار گرفته است. در اتاق های بزرگ تر نقاشی های بزرگ تر و در قفسه ها اشیای کوچک تر نگهداری می شوند و همگی در فضایی با معماری جذاب مانند رنسانس هال به نمایش گذاشته شده است.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

موزه ملی مجارستان – The Hungarian National Museum

اگرچه این موزه در سال 1802 میلادی تأسیس شد، اما موزه ملی مجارستان تا قبل از سال 1847 میلادی در جایی غیر از مکان فعلی خود قرار داشت. موزه ملی مجارستان علاوه بر رواق عظیم خود، شامل بنای تاریخی بزرگداشت شاعر مشهور مجارستانی «یانوش» است که همانند دیگر مجسمه‌های یادبود واقع در باغ موزه خودنمایی می‌کند.

موزه ملی مجارستان عمدتاً شامل جواهرات وسایل سلطنتی (از جمله تاج با شکوه «سنت استفان» مزین به سنگ و مروارید گران‌بهای آن) و همچنین وقایع تاریخی، بالأخص مربوط به کشمکش‌های مجارستان از عصر حجر تا دوران روم باستان و اوایل قرون وسطی است. برای علاقه‌مندان موسیقی، پیانو بزرگ «بتهوون» که بعدها به «فرانتز» تعلق گرفت نیز در این موزه دیده می‌شود.

حمام‌ های گلرت – Gellért Baths

حمام‌های گلرت یکی از بزرگ‌ترین مراکز اِسپای بوداپست است. ازجمله‌ امکانات این مرکز می‌توان به استخر روباز (به استخر موج هم تبدیل می‌شود)، استخر شنای گازدار، سونای فنلاندی و مجموعه‌ی مفرحی از سایر انواع سوناها و استخرها اشاره کرد. در اینجا ماساژ و سایر خدمات اِسپا نیز ارائه می‌شود.

ساختمان این مجموعه بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸ به‌سبک هنر نو ساخته شد و در جنگ جهانی دوم آسیب جدی دید. اما کل مجموعه در سال ۲۰۰۸ بازسازی شد و شکوه سابق به حمام‌های گِلییِرت بازگشت. ضمنا اینجا در تمام ایام هفته باز است.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

حمام های سیچینی – Széchenyi Baths

مجموعه حمام های طبی مشهور در پارک شهر بوداپست و بزرگ‌ترین حمام های طبی در نوع خود در اروپا حمام های سیچینی هستند و این حمام ها در یک ساختمان نئو باروک با شکوه قرار دارند.  درجه‌ حرارت آب حمام و استخر بین ۲۵ تا ۴۰ درجه‌‌ی سانتیگراد است.

اگر در طول سفر خستگی به تنتان مانده است، جایی بهتر از حمام Szechenyi برای رفع استرس و خستگی برای شما وجود ندارد. حمام حرارتی سیچینی دارای استخر های سرپوشیده و رو باز است که توسط دو چشمه آب گرممختلف گرم می شوند. حمام سیچینی که در پارک شهر بوداپست قرار دارد، بزرگترین حمام طبی و درمانی در اروپا است.

خیابان واچی – Váci Street

خیابان واچی یکی از خیابان‌های اصلی و معروف‌ترین خیابان مرکزی بوداپست است که دارای هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های معروف است. همچنین این خیابان دارای بهترین فروشگاه‌ها و مراکز خرید با مارک‌ها و برندهای معتبر است.

این خیابان از جمله خیابان هایی است که در تمامی شهرهای اروپایی نمونه آن وجود دارد. خیابانی شلوغ، زنده و پرهیایو برای قدم زدن، خرید کردن، نشستن در کافه رستوران های دنج و راحت و اوقاتی را در قلب یک شهر و با فرهنگ مردم آن گذراندن. خیابان واچی یکی از نقاطی است که در سفر به بودا پست حتما باید به آن سر بزنید.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

بازار مرکزی بوداپست – Central Market Hall

اگرچه هزاران بازار در مجارستان وجود دارند، اما بازار بزرگ (Grand Market Hall) بوداپست احتمالا مشهورترین این بازارهاست. بازار چندطبقه در بنای نئوگوتیک عظیمی در نزدیکی ساحل دانوب قرار دارد. کسبه و کشاورزان محلی انواع محصولات را داخل بازار می‌فروشند.

بر اساس یک قاعده کلی سبزی و میوه تازه و گوشت قرمز در طبقه همکف و ماهی تازه و اجناس متفرقه در زیرزمین فروخته می‌شود، سوغات‏‌فروشی‌ها، شامل فروشگاه‌های پنیر مخصوص مجارستان، و کافه‌ها در طبقه‌های فوقانی قرار دارند. البته بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند به‌ جای یک خرید برنامه‌ ریزی‌ شده در بازار پرسه بزنند و زمان و مکان را در هیاهوی بازار گم کنند. بازار همه‌روزه، به‌ جز یک‌شنبه‌ها باز است.

تفرجگاه دانوب – Danube promenade

رودخانه دانوب (یا در مجارستانی دونا) از شمال به شهر بوداپست جاری می‌شود. مکان‌های تفریحی زیادی برای لذت بردن از زیبایی این رودخانه با شکوه وجود دارد. در کناره‌های شمال شرقی رودخانه دانوب 60 جفت مجسمه کفش فولادی به پاس بزرگداشت یهودیان که در جنگ جهانی دوم به گلوله بسته شدند قرار دارد. این بنای یادبود در امتداد گردشگاه رودخانه دانوب، در پیاده راهی با قدمتی بالای یک قرن و در امتداد پل‌های زنجیره‌ای «الیزابت» و «سچنی» واقع شده است.

یکی دیگر از راه‌های گشت و گذار در رودخانه دانوب، قایق سواری و گشت و گذار در منطقه توریستی «ویگادو تر» در کناره «پست» و منطقه توریستی «بم جوزف تر» در کناره «بودا» است. (تماشای این بناهای تاریخی و پل آزادی واقع در شیب‌های پایینی رودخانه گویی که در برابر جریان آب رودخانه قد برافراشته اند بسیار لذت بخش است).

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

میدان قهرمانان و بنای یادبود هزاره – Heroes’ Square and The Millennium Monument

میدانی تاریخی که نمادی از تاریخ و هویت کشور است؛ جایی که با قهرمانان کشور روبه‌رو می‌شوید؛ مجسمه‌ی پادشاهان مجارستان و یادبود سرباز گمنام. میدان قهرمانان هم مثل بقیه‌ی مکان‌های دیدنی بوداپست در جنگ جهانی دوم آسیب دید و بعد از آن بازسازی شد.

در هر وقتی از روز و هفته که به این میدان بروید، مردم زیادی را می‌بینید که آنجا راه می‌روند و عکاسی می‌کنند. میدان قهرمانان از آن جاهایی‌ست که نباید در بوداپست از دست بدهید. در سمت راست و چپ این میدان هم موزه هنرهای تجسمی و تالار هنر قرار دارد که دیدن هر کدام از آنها هم برایتان جالب خواهد بود.

پارک سیتی وودلند – City Woodland Park (Városliget)

پارک سیتی وودلند با دریاچه‌ی زیبایی که دارد، به یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تفریحی هم برای مردم محلی بوداپست و هم برای گردشگران ایجاد کرده است. این پارک که در قرن ۱۹ ساخته شده، حدود ۳۰۲ هکتار زمین را شامل می‌شود و طراح آن باغ‌آرای مشهور فرانسوی، Nebbion بود.

امکانات متعدد فرهنگی و تفریحی در طول سال‌ها در این پارک ایجاد شده که از آن جمله می‌توان به ۲ موزه‌ی بزرگ هنری (موزه هنرهای زیبا و کاخ هنر که در بالا به آن‌ها اشاره شد)، باغ گیاه‌شناسی و باغ جانورشناسی اشاره کرد.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

جزیره مارگارت – Margaret Island

جزیره «مارگارت» با حدود 2.4 کیلومتر طول و 503 متر عرض، اصلی‌ترین مرکز تفریحی شهر بوداپست برای مردم محلی است. حمام‌های گرم دارویی در فصل بهار، باغ‌های زیبا و خرابه‌های بسیاری از ساختمان‌های تاریخی، همه باعث جذب توریست‌ها از اقصی نقاط جهان به این جزیره شده‌اند.

از همه جالب‌تر، وجود یک مجتمع آبگرم بزرگ شامل یک حمام با امواج مصنوعی، حمام‌های آب گرم با خواص دارویی مختلف، استخرهای مخصوص شنای بزرگ‌سالان و کودکان و با ظرفیت بیست هزار نفر در یک زمان است. از دیگر نکات برجسته این جزیره زیبا، می‌توان به باغ گل رز «رز ساکرت»؛ بنای یادبود اتحاد که شامل مجسمه‌های فلزی ساخته شده توسط «ایستوان بوسه» در سال 1972 میلادی و … اشاره کرد.

فستیوال موسیقی سیگت – Sziget Festival

فستیوال موسیقی سیگِت هرساله عده‌ی زیادی از مجاری‌ها و گردشگران بین‌المللی را به جزیره‌ی اوبودای بوداپست واقع در وسط دانوب می‌کشاند. در این فستیوال می‌توانید شاهد مجموعه‌ای از نمایش‌های موزیکال با ژانرهای موسیقایی متنوع باشید.

هنرمندان سرشناسی در این فستیوال حاضر می‌شوند و تمامی بلیت‌ها هم معمولا در مدت کوتاهی پس از اعلام برنامه‌های فستیوال به‌فروش می‌روند.

جاهای دیدنی بوداپست
جاهای دیدنی بوداپست

بهترین زمان برای سفر به بوداپست

بوداپست گردشگران زیادی را در طول تابستان به خود جذب می کند. با وجوداماکن دیدنی متنوعی که در بوداپست وجود دارد،  گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند. بهترین زمان برای سفر به این شهر ، احتمالا اوایل یا اواخر تابستان است، درست زمانی که هوا برای لذت بردن از حمام های آب گرم، زیاد گرم نیست.

چند روز در بوداپست اقامت داشته باشیم ؟

تنها دیدن جاذبه های گردشگری شهر بوداپست یک آخر هفته طولانی زمان می خواهد اما اگر می خواهید بهترین حمام ها، موزه ها و مراکز شبانه بوداپست را تجربه کنید، سفر خود را برای یک هفته تنظیم کنید.

رفت و آمد در بوداپست چگونه است ؟

بوداپست دارای شبکه حمل و نقل عمومی گسترده ای است. متروی بوداپست، پس از کلان شهر لندن، یکی از قدیمی ترین خطوط راه آهن زیر زمینی در دنیا به شمار می رود. بلیط را پیش از سوار شدن از ایستگاه ها و دکه های روزنامه فروشی تهیه کنید. اما مراقب باشید، با یک بلیط معمولی نمی توانید بین خطوط سوار و پیاده شوید، اگر سفر شما طولانی و نیازمند جابجایی می باشد، در مورد بلیط های ویژه سوال کنید.


مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨