دیدنی های مجارستان ، کشوری زیبا در قلب اروپا

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی مجارستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی مجارستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این کشور زیبا و دیدنی در ادامه با ما همراه باشید.

مجارستان (Hungary) کشوری در اروپای مرکزی و حوضهٔ پانونی است و از کشورهای متوسط اتحادیهٔ اروپا محسوب می‌شود. این کشور از شمال با اسلواکی، از شمال‌شرقی با اوکراین، از شرق و جنوب شرق با رومانی، از جنوب با صربستان و کرواسی، از جنوب غرب با اسلوونی و در غرب با اتریش هم‌مرز است.

پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور شهر زیبای بوداپست است.  بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری مجارستان یازدهمین کشور محبوب اروپاست. این کشور زیبا و دیدنی سالانه گردشگران زیادی را از سرتاسر دنیا و اروپا به سمت خود جذب می کند و از مقاصد محبوب سفر است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مجارستان بدون شک یکی از زیباترین کشورهای اروپاست. فقط زندگی پرشور و نورهای درخشان بوداپست نیست که به مجارستان جذابیت می‌بخشد، مکان‌های دیدنی و زیبای پرشمار دیگری نیز در مجارستان وجود دارند.

از جاذبه‌های گردشگری فراوان آن می‌توان به هِویز بزرگ‌ترین چشمه آب‌گرم جهان، بالاتون بزرگ‌ترین دریاچه اروپای مرکزی و پارک ملی هورتوبادْی بزرگ‌ترین مرتع اروپا که میراث ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است، نام برد. در ادامه با شهرها و دیدنی های مجارستان بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های مجارستان

شهر بوداپست – Budapest

بوداپـست پایتخت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است. بوداپست یکی از زیباترین شهرهای اروپاست، که هر ساله چند میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند. بوداپست، پایتخت مجارستان مشهور به “پاریس شرق”، یکی از کلانشهر‌های فرهنگی مهم در شرق اروپا و وطن مادری بسیاری از میراث جهانی یونسکو است.

از دیدنی های بوداپست می‌توان به پل‌های دانوب، آبگرم و حمام‌های تاریخی، باسیلیکای سنت استفان، بزرگترین کنیسه اروپا در خیابان دوهانْی و… اشاره کرد. حمام های آبگرم بوداپست چنان معروف هستند که از سراسر جهان برای رفتن به این حمام ها به بوداپست می آیند. ساختمان پارلمان مجارستان (Hungarian Parliament Building) به‌ عنوان یکی از زبانزدترین نمونه‌های سبک معماری احیای گوتیک شناخته می‌شود. این بنا بزرگ‌ترین ساختمان مجارستان و بلندترین ساختمان بوداپست است.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

شهر دبرسن – Debrecen

دبرسن دومین شهر بزرگ مجارستان پس از بوداپست است که چند سال در اواخر جنگ جهانی دوم پایتخت کشور نیز به شمار می‌رفت. اعتبار و جایگاه بالای دبرسن از مؤسسه‌های فراوان فعال در این شهر، مانند دانشگاه دبرسن هویداست. دانشگاه دبرسن قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان است که در طول سال‌ها بی‌وقفه فعالیت داشته است. کلیسای بزرگ زرد لیمویی نمادی از پروتستانتیسم در مجارستان است.

موزه دری (Déri Museum) یکی دیگر از دیدنی‌های دبرسن است. با چند دقیقه رانندگی از مرکز شهر به پارک ملی هورتوبای (Hortobagy)، قلب منطقه دشت شمالی بزرگ مجارستان می‌رسید. بزرگ‌ترین جلگه سرسبز پیوسته اروپا و یکی از سه ناحیه حفاظت‌ شده دارک اسکای مجارستان در این منطقه قرار دارد. پارک ملی هورتوبای سراسر سال مملو از زیبایی طبیعی است.

کلیسای بزرگ شهر دبرسن – St. Anne’s Cathedral

کلیسای بزرگ در دبرسن (Debrecen) بزرگ‌ترین کلیسای پروتستان مجارستان است. این کلیسا در اوایل قرن نوزدهم و به‌ سبک نئوکلاسیک بنا شد و بعدها عناصر معماری باروک نیز در قسمت‌هایی از بنا همچون سقف‌ برج‌ها اضافه شدند.

اگر زحمت بالارفتن از ۲۱۰ پله‌ی برج غربی کلیسا را به‌ جان بخرید، درعوض از چشم‌اندازی زیبا بهره‌مند خواهید شد و می‌توانید شهر را زیر پای‌تان ببینید. ناقوس راکوتزی (Rákóczi) نیز که در همین برج نصب است بیش از پنج تن وزن دارد و بزرگ‌ترین ناقوس موجود در کل کشور است.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

شهر اِگر – Eger

شهر اگر که در شمال مجارستان قرار داشته و از شهرهای دیدنی این کشور به شمار می‌رود، به دلایل متعددی از شهرت بالایی برخوردار است. از آنجایی که این شهر در قرن دهم توسط اولین پادشاه مسیحی، یعنی سنت استفن (Saint Stephen) ساخته شده، دارای تعداد زیادی ساختمان‌های متلعق به دوران باروک است.

پادشاه کلیسای جامع اپیسکوپال (Episcopal cathedral) را بنا نهاد و امروزه نیز اِگر بعنوان یک شهر مذهبی شناخته می‌شود. این کلیسای جامع روی یک تپه ساخته شد و شهر در اطراف آن شروع به رشد نمود. این کلیسا و کاخ سلطنتی اِگر، به همراه دره زنان (Valley of the Women)، به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شدند.

شهر سوپرون – Sopron

شهر سوپرون که در دوران امپراطوری رم بنا نهاده شده، در طی زمان هم یکی از شهرهای اتریش و هم از شهرهای مجارستان بوده است. در یک رأی‌گیری در سال 1921، مردم شهر سوپرون تصمیم گرفتند به مجارستان بپیوندند و لقب “وفادارترین شهر” را به خود گرفت. شهر سوپرون در 64 کیلومتری وین قرار داشته، تنها هشت کیلومتر با مرز اتریش، در نزدیکی دامنه کوه‌های شرقی آلپ، فاصله دارد و یکی از مقاصد پرطرفدار در مجارستان است.

سوپرون در جنگ جهانی دوم تا مرز نابودی پیش رفت، اما بسیاری از بناهای قرون وسطای آن از آسیب در امان ماندند. بطور کلی این شهر دارای 115 آثار باستانی ثبت شده و بیش از 240 بنای محافظت‌شده است که یکی از بزرگترین کلکسیون‌های تاریخی در اروپا به شمار می‌رود. امروزه شهر سوپرون یکی از تولیدکننده‌های اصلی شراب قرمز و سفید مجارستان بوده و دارای مسیرهای پیاده‌روی شگفت‌انگیزی در میان کوه‌های آلپ است.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

دروازه‌ ایمان شهر سوپرون – Gate of Faith

دروازه‌ ایمان که به‌ اسم دروازه‌ وفاداری هم شناخته می‌شود، واقع در شهر سوپرون (Sopron)، درگاهی مجسمه‌ای به‌ سبک باروک است که زیر برج قرن دوازدهمی فایِرواچ قرار دارد. مجسمه‌ی بالای درگاه مردم سوپرون را در حال ستایش و تمجید شخصیت خداگونه‌ی هانگاریا نشان می‌دهد.

مردم سوپرون طی همه‌پرسی‌ای که به‌دنبال «پیمان تریانون» برگزار شد، نخواستند به خاک اتریش بپیوندند و این مجسمه هم یادبود همان تصمیم است. اکثریت شهروندانی که در این همه‌پرسی شرکت کردند، تصمیم گرفتند که به کشورشان وفادار بمانند و بنابراین شهر سوپرون همچنان جزو خاک مجارستان باقی ماند.

شهر پِچ – Pecs

پچ یک شهر چندفرهنگی در مجارستان است که نژادهای گوناگون با نهایت آرامش و صلح درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند و پناهندگان را با آغوش باز می‌پذیرد. از این رو شهر پچ در لیست شهرهای صلح یونسکو (UNESCO’s Cities of Peace) به ثبت رسیده است. قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان در شهر پچ قرار دارد که تاسیس آن به سال 1367 بازمی‌گردد.

پچ در گذر زمان تحت حکومت‌های رومی، مسیحی و عثمانی بوده است. این شهر دارای آب و هوایی معتدل، موزه‌های بزرگ، بناهای قرون وسطایی و شراب درجه یک است که پچ را به یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگردی مجارستان تبدیل می‌کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر پچ، بناهای مذهبی مانند کلیسای جامع پچ (Pecs Cathedral)، مسجد پاشا قاضی کاظم (Pasha Gazzi Kassim) و… است.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

شهر گیور – Gyor

شهر گیور که ریشه‌های آن در دوران سلتی‌ها و رومی‌ها شکل گرفت، طی تاریخ توسط اقوام مختلف مغول، مجاری، چکی و عثمانی اداره می شد. گرچه پیش از غارت این شهر توسط عثمانی‌ها، پدران شهر، گیور را به آتش کشیدند تا به دست آنها نیوفتد. شهر گیور که موقعیت آن بین بوداپست و وین است، شهری بسیار زیبا و دلنشینی است که می‌توان ساعت‌ها در خیابان‌های آن به گشت و گذار پرداخت.

تقریبا در هر خیابانی به یک مجسمه یا بنای باشکوه باستانی برخورد می‌کنید. یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر گیور در مجارستان، کلیسای سنت ایگناتسیوس لویولا (St. Ignatius of Loyola)، یک کلیسای جامع بندیکتی است که مسافران مجارستان آن را به عنوان “غذایی برای روح” توصیف کرده‌اند.

شهر آبگرم لیلافورد – Lillafüred Town

لیلافورد در رشته‌ کوه بوک (Bükk) چشمه آب گرم پرطرفدار دیگری در مجارستان است. لیلافورد به دلیل غارهای تماشایی‌اش نیز شهرت جهانی دارد. پس از طی مسافتی کوتاه به راحتی به این غارهای مسحورکننده می‌رسید. از جالب‌ترین غارهای لیلافورد می‌توان غار استفان (István Cave) با سنگ‌های استالاکتیت شگفت‌انگیز و غار پتوفی (Petofi) را نام برد. غار پتوفی به دلیل وجود بقایای گونه‌های گیاهی منقرض‌ شده بر روی دیوارهای آهکی‌اش شهرت جهانی دارد.

اگر دلتان یک پیاده‌گردی ماجراجویانه‌تر می‌خواهد، مسیر غار سلتا (Szeleta Cave) را انتخاب کنید. در این غار مجموعه بی‌نظیری از بقایای عصر یخبندان، مانند تیرها و نیزه‌هایی وجود دارد که استادانه در آن دوران ساخته شده‌اند. وقتی گشت و گذارتان تمام شد، سوار قطاری شوید که بر روی ریل‌هایی باریک از دل یکی از ناهموارترین بخش‌های کوهستانی می‌گذرد.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

دهکده هولوکو – Hollókő

دهکده هولوکو به دلیل معماری منحصر به ‎فرد، میراث فرهنگی و سنت‌هایش در یونسکو ثبت شده است. ساکنان روستا به گروهی نژادی به نام پالوچ (Palôcz) تعلق دارند. این قوم قرن‌ها ساکن این منطقه بوده‌ و بسیاری از روش‌های زندگی سنتی‌اش را حفظ کرده ‌است.

برای مشاهده نمونه‌های اصیلی از زندگی روستایی پیش از انقلاب کشاورزی سری به روستای هولوکو بزنید. تقریباً تمام کارهای تعمیرات، نگهداری و کشاورزی روستا هنوز به همان روش قرن‌های هجدهم و نوزدهم انجام می‌شود. این روستا از دیدنی های جذاب مجارستان به شمار می رود.

روستای تاریخی تیهانی – Tihany

تیهانی دهکده‌ای کوچک با تاریخی غنی در منطقه دریاچه بالاتون است. تیهانی یکی از بهترین مکان‌های دیدنی مجارستان در خارج بوداپست است که به دلیل صومعه‌اش شهرت جهانی دارد. نخستین اثر ثبت‌ شده از زبان مجاری در این صومعه یافت شد. کلیسا امروزه فعال است و سراسر سال مملو از بازدیدکننده است.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی تیهانی می‌توان به کلیسای صومعه بندیکتین (Benedictine)، لاوندر هاوس (Lavender House)، ویسهانگ-هگ (Visszhang-hegy)، موزه فولک فضای باز و موزه صومعه بندیکتین (Benedictine Abbey Museum) اشاره کرد.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

دریاچه بالاتون – Lake Balaton

وقتی به ساحل دریاچه بالاتون برسید، به خوبی متوجه می‌شوید که چرا به این منطقه لقب «مروارید مجارستان» داده‌اند. در فاصله 100 کیلومتری پایتخت مکانی جادویی با دریاچه‌ای پهناور در کستلی (Keszthely) چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. ویژگی منحصر به فرد دریاچه بالاتون عمق کم آن است که بیش از سه متر نیست. آب دریاچه کاملاً شفاف و تمیز است. بالاتون بنا به این دلایل مکان ایده‌آلی برای تفریح با کودکان کوچک است.

چشمه‌های آب معدنی و آب گرم فراوان مردم را از گوشه‌ گوشه جهان جمع می‌کند. مراکز تناسب اندام و ورزش‌های آبی و زمین‌های تنیس، فوتبال، والیبال و بسکتبال، باشگاه سوارکاری و حتی پیست سورتمه‌سواری نیز انتظار ورزش‌ دوستان را می‌کشد. تمام شهرهای کوچک کنار دریاچه دارای جاذبه‌های مهمی هستند که بازدید از آن‌ها سفری متنوع و جذاب را برای‌تان رقم می‌زند.

دریاچه هِویز – Lake Hévíz

اگر آرامش را با شنا در دریاچه‌های آب گرم پیدا می‌کنید، هویز را در سفر به مجارستان از دست ندهید. این ناحیه میزبان بزرگترین دریاچه‌های آب گرم در جهان است. دمای آب دریاچه‌ها از 24 تا 37 درجه سانتی‌گراد است که شنا در آن را به فعالیتی بسیار لذت‌بخش تبدیل می‌کند. جریان آب آنقدر سریع و مطلوب است که آب دریاچه هر سه روز و نیم، بطور کامل عوض شده و همیشه تمیز می‌ماند.

هویز که نزدیکی دریاچه بالاتون قرار دارد، بخاطر دریاچه‌های آب گرم زیبا و استراحتگاه‌های درجه یک بسیار معروف است. پس از شنا در این آب‌های معدنی، شاید بخواهید در جنگل‌های اطراف آن پیاده‌روی کرده و یا در فستیوال و کنسرت‌های متنوع شرکت نمائید. هویز با آب و هوای شبه مدیترانه‌ای که دارد، هرساله گردشکران زیادی به آن جذب شده و از مکان‌های محبوب در میان مسافران مجارستان است.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

تپه های بودا – Buda Hills

تپه‌های بودا در نیمه‌ی غربی مجارستان قرار دارند و جزو سرسبزترین و تمیزترین نقاط کشور محسوب می‌شوند. در این منطقه مسیرهای مختلفی برای دوچرخه‌سواری و راه‌نوردی در طبیعت وجود دارد. سختی این مسیرها هم در حد آسان تا متوسط است.

همچنین می‌توانید با راه‌آهن بچه‌ها همراه شوید. این راه‌آهن کلا به‌ دست بچه‌های ۱۰ تا ۱۴ ساله اداره می‌شود. فقط کافی است خودتان را به بالاترین نقطه‌ی این تپه‌ها برسانید تا با چشم‌انداز بی‌نظیری روبه‌رو شوید که هرگز از یادتان نخواهد رفت.

پارک ملی آگتلک – Aggtelek National Park

اگر به غار و غارشناسی علاقه دارید، بازدید از پارک ملی آگتلک را در سفر به مجارستان از دست ندهید. پارک ملی آگلتک دارای بزرگترین غار استالاکتیک در اروپا است. این پارک ملی در شمال مجارستان قرار داشته و حدود سه ساعت از بوداپست فاصله دارد.

برای پیشگیری از خطرات احتمالی در این غار، راهنماهای تور هنگام ورود به غار توضیحات و تجهیزات لازم را به شما خواهند داد. پارک آگلتک یک پارک محافظت شده است و بخش‌هایی از آن برای استفاده مسافران تور مجارستان، مجاز نمی‌باشد. هنگام بازدید از این پارک می‌توانید گیاهان و حیوانات متنوعی را مشاهده  نموده و از زیبایی روستاهای اطراف آن، لذت ببرید.

جاهای دیدنی مجارستان
جاهای دیدنی مجارستان

پارک ملی هورتوباگ – Hortobágyi National Park

پارک ملی هورتوباگ به عنوان اولین پارک ملی مجارستان در سال 1373 تأسیس شد. پارک هورتوباگ بزرگترین منطقه محافظت‌شده در مجارستان بوده و بزرگترین استپ قلیایی و نیمه‌طبیعی در اروپا را داراست که قدمت آن به ده هزار سال پیش باز می‌گردد. حیوانات بسیاری مانند اسب‌های وحشی از زمان عصر یخبندان در این استپ می‌زیستند. همچنان علاوه بر اسب‌ها، گاو و گاومیش‌هایی در این منطقه به چرا مشغول هستند.

از آنجاییکه 342 نوع پرنده در این پارک زندگی می‌کنند برای آن دسته از مسافران مجارستان که به تماشای پرنده‌ها علاقه دارند، مکان فوق‌العاده‌ایست. از مهم‌ترین جاذبه گردشگری پارک ملی هورتوباگ در مجارستان، می‌توان به پل 9 طاق (Nine-Arch Bridge) که اواسط قرن 19 ساخته شده و آسیاب بادی کارئاگ (Kareag Windmill) که تقریباً در همان دوران ساخته شده، اشاره کرد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨