جاذبه های گردشگری کشور عراق | Iraq

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاذبه های گردشگری عراق

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست جاذبه های گردشگری عراق را خواهیم داشت. برای آشنایی با جاذبه های دیدنی این کشور در ادامه با ما همراه باشید.

عراق (Iraq) یک کشور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که سرآغاز تمدن‌های باستانی میان رودان در طول تاریخ کهن این منطقه هستند از کشور ترکیه وارد عراق و به جنوب آن روان شده و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند.

کشور عراق سراسر دیدنی ها و جاذبه های تاریخی و به خصوص مذهبی است. از شهر بغداد و کربلا و نینوا گرفته تا سلیمانیه، اربیل، بصره و … که هر کدام جاذبه های منحصر به فرد خود را دارند. دیدنی های کشور عراق آنقدر زیاد است که در یک مقاله نمی گنجد. ما سعی کرده ایم بهترین و مهمترین جاهای دیدنی عراق را به شما معرفی کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاذبه های دیدنی عراق

شهر بغداد – Baghdad

شهر بغداد به عنوان پایتخت کشور عراق از مهم‌ترین مناطق دیدنی عراق به شمار می‌رود. اگر چه به دلیل حضور پیوسته نیروهای نظامی و بازرسی‌های متعدد جنبه گردشگری در این شهر آسیب‌های جدی دیده است اما در هر حال بازدید از آن به دلیل سبک‌های معماری خاص مربوط به دوره‌های تاریخی مهم در آن به چشم می‌خورد بسیار جالب خواهد بود.

کاخ عباسی بغداد

قصر عباسی بغداد آخرین کاخ باقی مانده از سلسله ی عباسی که مشرف به رودخانه ی دجله در مرکز شهر است. این قصر که در شهر بغداد واقع شده است یکی از دیدنی های تاریخی مهم محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق (المتحف العراقی) موزه‌ای است با گنجینه ای از تمدن بین النهرین،که در بغداد قرار دارد. این موزه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت. موزه ملی عراق پس از سالها تعطیلی به دلیل جنگ، در فوریه ۲۰۱۵ با حضور نخست وزیر عراق حیدر العبادی بازگشایی شد.

مسجد الرحمن

سالانه گردشگران زیادی از بغداد دیدن میکنند. مسجد الرحمن بغداد یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. بغداد به داشتن بناهایی با معماری های زیبا معروف است که این مسجد یکی از مهم ترین این بناها است. همچنین مقبره ها، مناره ها و مساجد زیاد دیگری نیز در شهر وجود دارد. مسافرانی که برای تعطیلات به این شهر آمده اند باید دیدن این مسجد زیبا را در اولویت قرار دهند.

شهر نجف – Najaf

نجف از شهرهایی کشور عراق است که آرامگاه علی بن ابی‌طالب نخستین امام شیعیان در این شهر واقع شده ‌است. این شهر مرکز استان نجف است و از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان و مرکز قدرت سیاسی شیعیان در عراق به‌شمار می‌رود. نجف همواره محل تردد و اقامت زائران و نیز مشتاقان علوم دینی است که این عامل در رونق تجارت آن تأثیری بسزا دارد. این شهر مدت زیادی در مسیر کاروان‌هایی قرار داشته که برای انجام مناسک حج از راه خشکی عازم مکه و مدینه بودند. این ویژگی نیز در ارتباط نجف با شهرها و مراکز تأثیر زیادی داشته ‌است.

حرم امام علی (ع)

حرم امام علی بن‌ابی‌طالب (ع)، در شهر نجف عراق قرار دارد. این مسجد در نزدیکی گورستان وادی السلام که به بزرگترین گورستان دنیا مشهور است قرار دارد. سالانه گردشگران بسیار زیادی به خصوص از ایران برای زیارت مولای متقیان به نجف سفر می کنند.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام در قسمت شمالی حرم امیرالمومنین قرار دارد و با بیش از ۵ میلیون قبر، بزرگترین قبرستان دنیا محسوب می‌شود. شهرت این قبرستان به‌دلیل وجود روایاتی است که این قبرستان را محل رجعت تعدادی از پیامبران و امامان مومنین در روز رجعت می‌دانند. در روایات آمده که ارواح مومنین در این قبرستان گرد هم می‌آیند و یک فرشته روح مومن را بعد از مرگ به قبرستان وادی السلام می‌آورد و هرکس در این قبرستان دفن شود، عذاب قبر از او برداشته می‌شود.

برج نمرود

برج نمرود برجی از آجر است و دارای سرداب و زیرزمین است که بالاتر از آبادی ذی الکفل و در کنار شط، قرار دارد. گفته می‌شود حضرت ابراهیم علیه السلام را از این محل به آتش انداخته‌اند. این برج و تپه از آثار شهر باستانى بابل است و با وجود تخریب و فرسودگى هم چنان استوار مانده است.

شهر کربلا – Karbala

این شهر در واقع جایی است که سالانه 30 میلیون زائر را به خود می‌پذیرد. کربلا برای مسلمانان شیعه به دلیل وجود بین الحرمین و حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مکانی مقدس است، زیرا سالار شهیدان و خاندانش در سال 680 میلادی در نبرد کربلا در ناعادلانه‌ترین شکل خود، آزادمردانه جان دادند. همچنین گفته می‌شود جبرئیل، کربلا را به عنوان یكی از مقد‌س‌ترین مکان‌های روی زمین معرفی کرده است. به این ترتیب، هر سال این شهر شاهد ورود هزاران مُرید امام سوم شیعیان برای برگزاری روز تاسوعا و عاشورا حسینی است.

بین‌ الحرمین

بین الحرمین به صحنی گفته می‌شود که بین حرم زیبای امام حسین (علیه السلام) و مرقد پاک حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) واقع شده است. این صحن محل بسیاری مراسم های مذهبی و دعاست. به خصوص در ایام عاشورا و تاسوعا می توان شاهد مراسمات باشکوهی در این صحن بود.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

حرم امام حسین (ع)

حرم مطهر امام حسین علیه السلام یکی از مقدس ترین مکان ها برای شیعیان است. در این حرم، امام حسین (ع) نوه ی حضرت محمد (ص) به خاک سپرده شده است. در سال ۶۵ یا ۶۶ هجری به دستور حاکم آن زمان عراق مختار ثقفی(ره) اولین بنا به صورت یک مسجد آجری بر روی مرقد مطهر حضرت امام حسین ساخته شد و همچنین روستایی در آن منطقه بنا گردید که این هسته شکل گیری شهر کربلا شد.

حرم حضرت عباس (ع)

بارگاه مقدس حضرت عباس در نزدیکی حرم ‏مطهر امام حسین (ع) و در فاصله 378 متری از ان قرار دارد و فاصله‌ی این دو حرم را بین الحرمین ‏نامیده‌اند. ‏ایشان که از فرزندان ام البنین و حضرت علی (ع) بودند، از وفاداران و سرداران سپاه حسین (ع) هم بودند که ‏زودتر از برادر خود جام شیرین شهادت را سر کشیدند. طبق روایت‌ها پیکر مقدس او را در جایی که جان باخت، دفن کرده‌اند.

مزار حر بن یزید ریاحی

مرقد حر بن یزید ریاحی یکی از جاهای دیدنی کربلا محسوب می‌شود که در ۹ کیلومتری شهر کربلا در نزدیک منطقه‌ای به نام کمالیه واقع شده است. حر بن یزید از یاران امام حسین(ع)، در روز عاشورا در مواجهه با سپاهیان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید. علت اینکه جنازه حر را به خارج از میدان معرکه منتقل کردند، این بود که قبیله او یعنی بنی‌تمیم، جنازه او را برداشته و به مکان فعلی آورده و به خاک سپردند. مرقد به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد. مساحت مرقد حر حدود ۵۸۰ متر مربع است. ضریحی که صندوقی مشبک از جنس نقره ساخته شده، در وسط این عمارت واقع است.

نهر علقمه

نهر علقمه یکی از شاخه‌های منشعب شده از رود فرات است که آب را به کربلا و سرزمین‌های اطراف آن می‌برد. پدر بزرگ ابن علقمی (آخرین وزیر عباسیان) از خاندان بنی اسد که در شهر نیل کشور عراق بود، در کنار رود فرات نهری را حفر کرد و نام آن را علقمه نامید. علقم در زبان فارسی به تلخی معنی می‌شود. روایت شده است که در روز تاسوعا زمانی که حضرت عباس برای آوردن آب به کنار این نهر رفته بود، در مقابله با لشکر عمر بن سعد به شهادت رسید. البته امروزه جایگاه آن نهر در شهر کربلا به طور دقیق مشخص نیست، چرا که با تخریب‌ها در حملات مختلف و ساخت و سازهای بعد از آن نمی‌توان معین کرد، جایگاهی که حضرت عباس برای آوردن آب رفته بود، کجاست.

آرامگاه امیرکبیر

آرامگاه امیرکبیر در نزدیکی حرم امام حسین (ع) در کربلای عراق قرار دارد. میرزا تقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر، صدراعظم معروف ناصرالدین شاه در دوره قاجار بود. وی در زمان صدارت خود اصلاحات و کارهای بزرگ و ارزشمندی برای ایران کرد که مدرسه‌ی دارالفنون، نخستین دانشگاه مدرن در ایران و روزنامه‌ی وقایع اتفاقیه نمونه‌‌هایی از آن‌ها هستند. امیرکبیر ابتدا در کاشان و در مشهد اردهال دفن شد؛ اما مدتی بعد به درخواست همسرش جسد وی را به کربلا انتقال دادند.

قصر الاماره

قصر الاماره که امروزه خرابه هایی از آن به جا مانده، محل شهادت مسلم ابن عقیل و نمایش سر شهدای کربلا در مقابل ابن زیاد است. در همین قصر بود که حضرت زینب (س) علیه بنی امیه سخنرانی فرمودند و البته در نهایت هم، سر قاتلان حسین در قصر الاماره مقابل مختار قرار گرفت تا شاید کمی انتقام خون شهیدان کربلا گرفته شده باشد.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

شهر سامرا – Samarra

سامرا شهری در میانه عراق، در استان صلاح‌الدین؛ در کرانهٔ دجله و ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد ‌است. در سال ۸۳۶م به دستور خلیفهٔ عباسی معتصم بالله بنیان نهاده شد تا به‌جای بغداد پایتخت شود. سامرا بین مسلمانان شیعه اهمیت مذهبی دارد. این شهر یکی از شهرهای مذهبی عراق به‌شمار می‌رود، آرامگاه دو تن از امامان شیعه حسن عسکری و علی نقی در آنجا قرار دارد. علاوه بر اینکه آرامگاه دو تن از امامان شیعه آنجاست، شیعیان معتقدند که مهدی موعود نیز در این شهر زاده شده ‌است.

حرم عسکریین

از جاذبه های سامرا حرم و ضریحی است که مرقد پدر امام زمان، امام حسن عسکری (ع)، پردبزرگ ایشان، مادر ایشان و عمه شان (نرجس خاتون و آمنه خاتون) قرار دارد. در طبقه زیرین سرداب امام زمان واقع شده است. قسمتی از سرداب با دربی جدا شده است که غیبت امام زمان از آن مکان شروع شده است.

مسجد جامع سامرا

این مسجد در قرن نهم و در سال ۸۵۱ به دستور خلیفه عباسی متوکل ساخته شد، شاید هم به همین خاطر است که این روزها به ” جامع المتوکل ” شهرت دارد. مسجد جامع سامرا در آن زمان بزرگترین مسجد در جهان بود و مناره آن که ” ملویه ” نام دارد، به صورت مخروطی و مارپیچی با سطح شیب داری به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شد. خلیفه عباسی متوکل به معماری و شهرسازی اهمیت زیادی میداد و همین باعث شد تا شهر سامرا این روزها دارای بناهای تاریخی از این دست باشد.

کاظمین – Kadhimiya

کاظمین یا کاظمیه یکی از محله‌های شمالی شهر بغداد در بخش غربی رود دجله است. مسجد و آرامگاه امام هفتم شیعیان موسی کاظم و امام نهم محمد تقی در این محله قرار دارد و سبب نامگذاری این منطقه به کاظمیه همین است.

حرم کاظمین

این حرم مقدس که دارای دو گنبد طلایی و گلدسته های طلایی برای امامین موسی ابن جعفر (ع) و امام جواد (ع)، پدر و پسر امام رضا هستند در شهر کاظمین قرار دارد. درون این حرم هم علمایی چون شیخ مفید و شیخ کلینی و خواجه نصیر طوسی و سلمان فارسی و ابن قولویه قمی آرمیده اند. حرم این دو امام مظلوم بارها مورد صدمه از جانب وهابیون قرار گرفت.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

پیاده راه باب المراد

این پیاده راه در شهر کاظمین است و به حرم موسی ابن جعفر و امام جواد منتهی میشود که در ابتدای ورود تفتیش میشوید. سرتاسر این پیاده راه پر از دستفروش و طلافروشی و میوه فروشی و رستوران است.

آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصرالدین طوسی یکی از سرشناس ترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی است. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته آوازه یافت. خواجه نصیرالدین توسی در ۱۸ ذی الحجه ۶۷۲ هجری قمری وفات یافت، و در کاظمین دفن گردید.

شهر سلیمانیه – Sulaymaniyah

سلیمانیه یکی از شهرهای پرطرفدار و آرام عراق است. این شهر در کنار کوه‌های ناهموار شمال عراق واقع شده است و در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر این کشور دارای آب و هوایی خنک است. این شهر همچنین دارای چندین بازار بزرگ و پر رونق است و شهرت آن به دلیل داشتن غذاهای خوشمزه محلی می‌باشد. سلیمانیه مرکز فرهنگی کردهای عراق است و نسبت به دیگر شهرهای این کشور از نظر سطح زندگی و شرایط مناسب برای گردشگران در وضعیت مناسب‌تری است.

گوردخمه قیزقاپان

گوردخمه قيز قاپان در دهكده سورداشی شهرسليمانيه عراق قرار دارد. در این دهکده، گور دخمه‌ای باقی مانده از روزگار فرمانروایی مادها توسط شرق شناس مشهور “دیاکونف” شناسایی شد که “قیزقاپان” نام دارد. در كنار ورودی دخمه دو فرد مادی روبروی هم ايستاده اند و در ميان آن دو يک آتشدان قرار گرفته است. حالت ايستادن اين دو فرد كاملا محترمانه است به شكلی كه يك دست خود را جلوی دهان گرفته‌اند و با دست ديگر كمان خود را نگاه داشته اند، به طوری كه انتهای كمان بر روی پای چپ يكی از آن دو قرار دارد. سطح بیرونی گوردخمه بر روی صخره‌ها تراشیده شده و ۷ متر طول، ۲ متر و ۹۸ سانتیمتر عرض و ۴ متر و ۱۱ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

شهر اربیل – Erbil

اَربیل یکی از شهرهای کردستان عراق و مرکز استان اربیل و همچنین مرکز کردستان عراق می‌باشد. قدمت شهرنشینی در این شهر به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکون دنیاست. اربیل شهری بسیار باستانی است که در زمان آرامی‌ها بنیان گذاشته شد. منطقهٔ اربیل در طی سده‌ها بخشی از ایران هخامنشی را تشکیل می‌داد و مدتی نیز به دست نیروهای اسکندر مقدونی افتاد. پس از آن اشکانیان و ساسانیان و ترک‌های عثمانی طی سده‌های پیاپی بر آن فرمانروایی کردند و ارگ اربیل نیز به دست کردها بنا شد.

ارگ اربیل

ارگ اربیل یا قلعه هاولر تل یا ماهوریست که مرکز تاریخی شهر اربیل عراق محسوب می‌شود، به عنوان قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا شناخته شده است. اولین شواهد سکونت در این شهر به قرن پنجم قبل از میلاد و شاید قبل تر از آن برمیگردد. ساختمان‌های بالای این تل که از منطقه هموار اطراف خود، ۲۵ تا ۳۵ متر بالاتر است، در امتداد منطقه ای بیضی شکل ۴۳۰ در ۳۴۰ متری که حدود ۱۰۲ هزار متر مربع را اشغال کرده است، قرار دارد. تنها بنای مذهبی این ارگ که امروزه همچنان پا بر جاست، مسجد ملا افندی است.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

مسجد جلیل خیاط

بعد از مسجد آبی استانبول، این مسجد بزرگترین مسجدی بود که توسط تاجر ثروتمند، جلیل خیاط در اربیل بنا شد. مسجدی با سنگ های رنگارنگ و مناره های بلند و زیبا که از ارگ اربیل هم کاملا واضح و مشخص است. این مسجد هنگام نماز گنجایش ۲۰۰۰ نفر را دارد.

شهر بصره – Basrah

بسیاری افراد نام بصره را شنیده‌اند، زیرا این مکان یکی از محوری‌ترین مناطق در طول جنگ عراق بود. این شهر با اینکه لطمه‌های شدیدی از جنگ دیده است، ولی هنوز هم یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر در تمام عراق است. بصره در کنار رودخانه شط‌ العرب (اروند رود) واقع شده و پوشیده از جنگل‌های نخل است. مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند دورتادور رودخانه قدم بزنند و از وزش نسیم خنک لذت ببرند. بصره همچنین محلی است که در آن می‌توان برخی از مشهورترین آرامگاه‌های ائمه اول شیعه را زیارت کرد.

شهر باستانی اور – Ur

اور به دلیل داستان‌های کتاب مقدس در مورد سیل‌های حماسی و ترسناک پادشاهان بابل شناخته می‌شود، همچنین این مکان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ویرانه‌های باستانی عراق برای گردشگران است. اور در بیابان‌های جنوبی عراق که خانه زیگورات می‌باشد واقع شده است، بنایی مرتفع با دیوارهای بلند و راه پله‌های شیب‌دار که در روزگاران قدیم برای پرستش خدایان م اَکِدیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. مطمئنا اور یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین مکان‌های عراق است.

زیگورات اور

کهن‌ترین زیگورات بین‌النهرین، زیگورات «اور» در شهر اور (عراق کنونی) با قدمت ۴۱۰۰ سال است. زیگورات ها معابد هرم مانندی هستند که در زمان های باستانی در بین النهرین بنا می شدند، این زیگورات ها معمولا در عراق و ایران بنا می شدند.در بالای این زیگورات معبدی وجود دارد که محل دفن شاهزاده نانا، حامی شهر اور است.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

شهر باستانی بابل – Babylon

نام بابل تصاویری از امپراطوری‌های باستانی، باغ‌های معلق و نبردهای حماسی بین اسکندر بزرگ و پادشاهان پارسی را به تصویر کشیده است. مرمت و نگهداری از این مکان با اینکه به درستی انجام نگرفته است، اما هنوز هم می‌توان در اینجا برخی از قلعه‌های باشکوه و همچنین بقایای گسترده حمرا را مشاهده کرد. وقتی بابل را کاوش می‌کنید، باید بدانید که شما بر روی پله‌های امپراطوران بزرگ این بخش از جهان قدم می‌گذارید و تندیس‌های نمادین شیرهای بالدار را می‌بینید و چنین تصور می‌کنید که چگونه باغ‌های معلق بابل ساخته شده‌اند.

شهر باستانی هترا – Hatra

ستون‌های برجسته و معابد زیبای هترا در صحرای غبارآلود سمت غربی عراق نشان از جایی تاریخی دارد. این مکان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق باستانی در کل کشور شناخته می‌شود. در اینجا می‌توانید به آثار منحصربه فرد عصر اشکانی نظر بیافکنید؛ اگرچه در سال‌های اخیر بخشی از هترا از بین رفته است، ولی هنوز هم می‌توان اثرات باقی‌مانده یک دوره باشکوه تاریخی را مشاهده کرد.

شهر باستانی دور کوریگالزو – Dur-Kurigalzu

خرابه‌های متروکه قدیمی باستانی دور کوریگالزو، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عراق است که قدمتی 3500 سال دارند. این بخش از عراق به‌عنوان قلب گهواره تمدن در جنوب بین‌النهرین واقع شده است. در نزدیکی رودخانه‌های مشهور فرات و دجله، این مکان خانه پادشاهان کاسیانی بود که زیگورات را در قرن 14 بنا کردند. این مکان هنوز هم به شکل سنگ‌های مرمر سنگین و دیوارهای آجری قابل مشاهده است. بر حسب نوع معاری، می‌توان این موضوع را دریاف که دور کوریگالزو در گذشته جهت استقاده کاروان‌های شتر در مسیر بغداد کاربرد داشته است.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

شهر باستانی تیسفون – Ctesiphon

در اواسط قرن چهارم قبل از میلاد، تیسفون یک شهرک کوچک ایرانی در سواحل رودخانه دشت دجله بود. در قرن اول میلادی این شهر پایتخت اشکانیان شد و شهر سلوکیه را نیز در برگرفت. تیسفون تا قرن 7 میلادی به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای منطقه تبدیل شد و در این زمان بود که طاق تیسفون ساخته شد. این گنبد ساسانیان که به عنوان «طاق کسرا» نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین قوس‌های جهان و یکی از مهمترین اماکن باستانی در خاورمیانه است.

طاق کسری

طاق کسری ایوان کسری، ایوان خسرو یا ایوان مدائن، تمام نام‌هایی است که بزرگ‌ترین اثر معماری عصر ساسانی را با آن می‌شناسند. طاق کسری در تیسفون، عراق امروزی قرار دارد و عرضی برابر با ۲۵ متر دارد. ایوان کسری پس از پل گاومیشان، عریض‌ترین طاق معماری باستان ایران است. این کاخ زیبا و باشکوه در ۳۷ کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد. طاق کسری بعد از تقسیمات و جنگ‌های پی‌درپی، در خاک عراق جا خوش کرد و متأسفانه بی‌توجهی به این بنای باشکوه باعث تخریب و آسیب آن شده است.

شهر باستانی مدائن – Madain

نام و نشان مدائن برای ما ایرانی‌ها بسیار آشنا است. مدائن یک شهر تاریخی است که به لحاظ ایدئولوژیکی اهمیت منطقه‌ای بسیار بالایی داشته و دارد. امپراتوری‌های بزرگی همچون ساسانیان، راشیدون، بنی‌امیه و بنی‌عباس روزگاری در این شهر فعالیت داشتند. بر کسی پوشیده نیست که این شهر برجسته توسط ایرانیان ساخته شده است و بعدها توسط سلطان زائب، اسکندر مقدونی و شاپور دوم بازسازی شده است. مدائن مقبره چهره بزرگی از اسلام یعنی سلمان المحمدی یا همان سلمان فارسی است. مقبره‌ها و آرامگاه‌های زیادی از بزرگان تاریخ اسلام در این شهر قرار دارند. در چند کیلومتری جنوب مدائن می‌توان از طاق کسری از معدود بازمانده‌های شهر تاریخی تیسفون بازدید کرد.

شهر کرکوک – Kirkuk

کرکوک کردستان به دلیل تأمین منابع نفتی بسیار مشهور است. این بدان معنی است که این بخش از عراق شاهد خشونت و آشفتگی زیادی بوده است، و برخی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به دست نابودی کشیده شده است. اینها شامل آتش گرفتن میادین نفتی وسیع در بابا گورگور و همچنین ارگ‌های باستانی است که اکنون از بی‌توجهی و زخم نبردهای طولانی در حال فروپاشی هستند.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

شهر دهوک – Duhok

شهر کردنشین دهوک در دره‌ای زیبا در شمال عراق واقع شده است که برای رسیدن به آن تنها نیاز به طی مسافتی کوتاه با اتوبوس از مرز ترکیه است. این بدان معنی است که این شهر یکی از راحت‌ترین مکان‌ها برای بازدید از عراق است. این شهر دارای کافه‌ها و چای‌خانه‌های محلی، چندین آبشار و همچنین بازارهای رنگارنگ کردی است که انواع صنایع دستی و فرش را به فروش می‌رسند.

شهر عمادیه – Amedi

عمادیه شهری بسیار قدیمی و خاص، بنا شده در بالای کوهی به ارتفاع 1500 متری است. این شهر که شمالی‌ترین شهر کشور عراق است در استان کردنشین دهوک قرار دارد. سبک معماری این شهر بسیار مورد توجه است و از عجیب ترین شهرهاست. از دیگر دیدنی‌های این شهر می‌توان به تعداد بسیار زیاد آب انبار‌ها اشاره کرد. نام این شهر از عمادالدین زنگی گرفته شده است که در سال 1142 میلادی اقدام به بازسازی شهر گرفته است. تنها راه رسیدن به ورودی این شهر در قدیم تنها یک مسیر پلکانی سنگی و خشن بوده است که بی‌شباهت به قلعه کلیبر در داخل ایران نیست. در عمادیه، ویرانه‌های آشوری و ویرانه‌های یک کنیسه و یک کلیسا نیز به چشم می‌خورد.

شهر موصل – Mosul

متأسفانه نام موصل تا به امروز مترادف با بدترین ویرانی‌ها در عراق است. چندین سال بود که این شهر تحت کنترل شورشیان بود و اکنون یک میدان نبرد برای نیروهای نظامی عراق است. امید است که به زودی موصل آزاد شود و این شهر که بیش از 2 هزار سال سابقه تاریخی و غنی دارد، بار دیگر مکانی شود که مردم بتوانند از آن بازدید کنند. موصل که در دوران ساسانیان به «بوذاردشیر» معروف بود، دارای جاذبه‌های دیدنی همانند خرابه‌های فروپاشیده مسجد اموی که مربوط به سال 640 میلادی، مسجد اعظم نورالدین، مسجد مجاهدی، مسجد حضرت جرجیس، مشهد یحیی عبدالقاسم، کاخ باش‌تپه و قره‌سرای است.

جاذبه های گردشگری عراق
جاذبه های گردشگری عراق

شهر نینوا – Nineveh

نینوا قبلا مرکز حكومت امپراتوری آشور و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری عراق است. یونس پیامبر، نینوا را به نقطه‌ای مهم در تاریخ الهیات تبدیل كرد. متأسفانه بخش اعظم این شهر در طی سالیان متمادی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، اما هنوز ویرانه‌های زیبای آن مانند کویونجیک و برخی از دروازه‌های باستانی را می‌توان در این شهر جستجو کرد.

شهر زاخو – Zakho

زاخو شهری مرزی است که در نزدیکی ترکیه واقع شده است و به همین دلیل دارای مجموعه‌ای از رستوران‌ها و هتل‌های مجهز است. گفته می‌شود زاخو مکان اصلی مبلغین مسیحی است که برای اولین بار در عراق مستقر شده بودند. برخی از جاذبه‌های این شهر شامل پل زیبای دِلال است که بر فراز خابور کوچک و ویرانه‌های فراموش‌نشدنی قلعه زاخو امتداد گرفته است.

شهر کفل – Al-Kifl

کفل شهر کوچکی قرار گرفته در جنوب شرقی عراق و در کنار رود فرات است. این شهر در میان دو شهر بزرگ نجف و حله قرار دارد. اهمیت شهر کفل به دلیل آثار باستانی متعدد آن از جمله مقبره حضرت حزقیل یکی از پیامبران یهود است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨